Riita rahoista hoitovapaalla
Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.
Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.
Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin lähdet isäsi luokse yksin ja jätät miehen lapsen kanssa kotiin. Yövyt isäsi tai jonkun muun sukulaisen luona. Säästät jostain lapsen hankinnasta ja laitat miehesi sen maksamaan. Lahjaksi voit antaa isällesi juhlien järjestelypalvelua tms.
Sitten vain keksit hoitovapaan ajalle jotain lisätienistiä, että pääset likkakavereiden kanssa ulos. Kai miehesi sentään lastaan hoitaa työpäivän päätyttyä?
Jos mies jo nyt maksaa perheen asumisen, vakuutukset, sähköt, netin, puhelimet jne., niin miksi ihmeessä sen kaiken maksamisen jälkeen täytyy vielä hoitaa lasta työpäivän jälkeen, jos ap ei voi edes silloin mennä tienaamaan? Aika outoa, että miehelle kuuluu sekä elatus että kodinhoito, naiselle ei oikeastaan muuta kuin vaippapaketit ja tamponit.
Lapset ei ole koti eikä lastenhoito kodinhoitoa.
Aha. No miksi se ap sitten viettää aikaansa kotona, vaikka voisi mennä töihin? Silloin miehen ei tarvitsisi maksaa hänen kulujaan. Lapsi ei ole koti, joten lapsen voi viedä kodin ulkopuolelle hoitoon.
Kysy mieheltäsi, haluaako hän että kotona on uupunut kiukkuinen äiti? Äitienkin täytyy päästä joskus jonnekin. Ei ole tarkoitus, että kaikki saamasi raha menee lapseen ja sinun elämiseen ei jää mitään. Miehen täytyy tulla vastaan tässä. Avioliitossa puolet kuuluu sulle. Jos miehelle ei maita, muuta lapsen kanssa pois niin saat täydet tuet kun hänen palkkansa ei enää vaikuta sinun tukiisi.
Tätä ongelmaa ei olisi, jos tuet olisivat aina henkilökohtaisia. Nyt, kun avoliitossa ja avioliitossa puolison tuet vaikuttaa, niin työssäkäyvällä on rahan kautta valta kotona olevaan. Se lisää litkaa parisuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin lähdet isäsi luokse yksin ja jätät miehen lapsen kanssa kotiin. Yövyt isäsi tai jonkun muun sukulaisen luona. Säästät jostain lapsen hankinnasta ja laitat miehesi sen maksamaan. Lahjaksi voit antaa isällesi juhlien järjestelypalvelua tms.
Sitten vain keksit hoitovapaan ajalle jotain lisätienistiä, että pääset likkakavereiden kanssa ulos. Kai miehesi sentään lastaan hoitaa työpäivän päätyttyä?
Jos mies jo nyt maksaa perheen asumisen, vakuutukset, sähköt, netin, puhelimet jne., niin miksi ihmeessä sen kaiken maksamisen jälkeen täytyy vielä hoitaa lasta työpäivän jälkeen, jos ap ei voi edes silloin mennä tienaamaan? Aika outoa, että miehelle kuuluu sekä elatus että kodinhoito, naiselle ei oikeastaan muuta kuin vaippapaketit ja tamponit.
Lapset ei ole koti eikä lastenhoito kodinhoitoa.
Aha. No miksi se ap sitten viettää aikaansa kotona, vaikka voisi mennä töihin? Silloin miehen ei tarvitsisi maksaa hänen kulujaan. Lapsi ei ole koti, joten lapsen voi viedä kodin ulkopuolelle hoitoon.
Sitähän minäkin olen tässä ihmetellyt miksi mies haluaa että lapset hoidetaan kotona?
Yksi vastaus toki on se että trolliei olisi niin uskottava ja herkullinen jos miehellä olisi siihen vastaus.
Ei voi muuta sanoa kuin että miehesi kuulostaa kyllä tosi itsekkäältä.
Mikä pakko edes lähteä ulos syömään ja leffaan? Hyvää sapuskaa voi tehdä halvalla tyttöporukalla jonkun kotona ja suoratoistopalvelut on leffoja pullollaan.
Tässä on vähän tunne että väkisin on keksittävä ongelma ja saada jotenkin jotain rahaa tuhlattavaksi.
Kenenkään syntymäpäivätkään eivät ole pakolliset jos ei ole rahallisesti mahdollisuuksia osallistua. Säästää ja osallistuu ensi vuonna, kyllä päivänsankarin on se asia Ymmärrettävä. Jos ei ymmärrä niin sitten on latvasta laho.
Mun mies opiskelee ilman opintolainaa ja itse olen hoitovapaalla. Meillä on siis miehen valmistumiseen asti vain asumistuki, opintoraha, kotihoidontuki, hoito- ja lapsilisä.
Asumismenojen, puhelin- ja vakuutuslaskujen jälkeen käteen jää 400e yhteensä. Tuosta puolet menee ruokaan. Vaatteet yms vauvalle kirppikseltä. Käytetään kestovaippoja.
Me pärjätään näinkin pienellä rahalla oikein hyvin, koska olemme minimalisteja. Muiden mielestä ollaan täysin persaukisia, mutta saadaan silti useampi kymppi säästöön lapsen tilille kuukausittain.
Pointti oli että vähälläkin rahalla pärjää, kun osaa suunnitella ja tyytyy vähempään.
Noin pienellä palkalla ei elätetä perhettä yksin, tai ainakaan samaan aikaan säästetä uuteen autoon ja makseta elareita...
Sinänsä kyllä ymmärrän miestäkin. Jos ei ole tottunut käyttämään rahaa leffaan, ulkona syömisiin ym, niin tuntuu tyhmältä antaa rahaa toisen humputteluihin. Etenkin kun ap et ole yhtään varautunut ja säästänyt ennakkoon. Se olis ollut tärkeää, jos nuo asiat on oleellisia omassa elämässä.
Eikä sitä nyt isoja säästöjä tarvitse olla. Tonninkin puskurilla saisit jo vaikka kuinka monta leffailtaa.
Enkä nyt pitäisi noita humputteluja mitenkään normaalina, kuten sinä ap tunnut ajattelevan. Aika monella hoitovapaa on tiukkaa aikaa ja silloin unohdetaan hotellit ym. ylimääräinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap ymmärrän sua niin hyvin. Minä olin esikoisen kanssa vuoden hoitovapaalla ja koko kht kului lainan lyhennykseen ja lapsilisä puhelinlaskuun ja satunnaisiin lääkekuluihin ja maksuihin. Minulla oli säästöjä joiden turvin sitten joskus pääsin johonkin ja ostin itselleni jotain.. mies toki maksoi ruuat ja muut mutta ei kyllä ikinä tarjoutunut minulle maksamaan mitään ekstraa :/ kerran kysyin voinko ottaa s-tilille kertyneet pari sataa euroa ja mies sanoi että eiköhän ne mene ruokaan. Huomiona että hänellä jäi siis kyllä omasta palkastaan joka kk ylimääräistä vaikka lähes kaiken maksoikin, itselleen osteli kyllä kaikenlaista.
Ah, helmi mies, vapauta kiertoon tollainen saalis...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat n. 500 kuussa ja sen saat kulumaan lääkkeisiin, vaippoihin ja hammastahnaan ja tamponeihin?
Mitähän jätät nyt kertomatta?
Miksi pitää valehdella, aloituksessahan luki hieman alle 400 euroa. Allergiamaidot "unohdit" myös.
Meillä meni 100€/kk vastasyntyneen keskosmaitoon, liki 10v sitten, kelakorvauksen jälkeen.
Vuotta vanhempi juo määrällisesti enemmän eikä hinnatkaan varmasti ole laskeneet vuosien myötä. Eikä allerginen vaihda 1-vuotiaana valio arkimaitoon tai muuhun x-tra maidokkeeseen.
Yksivuotias voi alkaa juoda kauramaitoa, tai soijamaitoa. Ei meillä ainakaan ole koskaan juotu lehmänmaitoa, vaikka ei ole allergiakaan.
Ihmettelen kyllä näitä kommentteja, että naisen (joka on synnyttänyt sen lapsukaisen ja kärsii urakehitystappion, eläketappion ja tulotappion) olisi pitänyt säästää sitä varten, että hän sitten pienellä päivärahalla hoitaa päivät pitkät tätä isänsä lasta! Voitteko kuvitella, että joku mies suostuisi jäädä kituuttamaan kotiin, hoitaa lasta kellon ympäri yksin ja tehdä kotityöt ja samalla nainen säästäisi palkastaan hienompaan autoon itselleen, kun miehellä ei ole varaa yhteen hikiseen leffalippuun... Nyt ap heität sen ukon pihalle, niin saa sitten maksaa elarit ja vielä hoitaa sitä lasta vuoroviikoin (vaikka eihän se sitä lastaan oikeasti halua hoitaa, kunhan pukkaa lapsia eri naisille).
No, ensi vuodeksi mies himaan ja katselet kun se raasu yrittää raapia kasaan jotain pennosia autosäästötilille samalla kun sen kotihoidontuki uppoaa vaippoihin ja lapsen allergialääkkeisiin. Nykyinenkin auto seisoo pihalla kun ei miekkosella ole varaa bensoihin, mikäli haluaa pyyhkiä peppunsa vessapaperiin eikä ilmaisjakelulehteen. Muista käydä tyttöjen kanssa aina perjantaisin leffassa ja kuoharilla, että pääset relaamaan rankan työviikon jälkeen.
Taloudellista vallankäyttöä. Nyt teet miehelle selväksi, että hän ei päätä säästökohteista yksin eikä perheensä kustannuksella. Lopetat niiden lapsen tarvikkeiden, vaatteiden ym ostamisen ja mies saa luvan ne ostaa. Jos mies ei osta, niin jo lapsen hyvinvoinnin takia kannattaa erota. Ja mies ei todellakaan ole pienituloinen (netto!!!) tai sitten kyllä ihmettelen missä utopiassa elätte.
Vierailija kirjoitti:
No, ensi vuodeksi mies himaan ja katselet kun se raasu yrittää raapia kasaan jotain pennosia autosäästötilille samalla kun sen kotihoidontuki uppoaa vaippoihin ja lapsen allergialääkkeisiin. Nykyinenkin auto seisoo pihalla kun ei miekkosella ole varaa bensoihin, mikäli haluaa pyyhkiä peppunsa vessapaperiin eikä ilmaisjakelulehteen. Muista käydä tyttöjen kanssa aina perjantaisin leffassa ja kuoharilla, että pääset relaamaan rankan työviikon jälkeen.
Ja muista säästää karibian risteilyä varten samalla, kun mies itkee, ettei ole varaa vaippoihin.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä kyllä ymmärrän miestäkin. Jos ei ole tottunut käyttämään rahaa leffaan, ulkona syömisiin ym, niin tuntuu tyhmältä antaa rahaa toisen humputteluihin. Etenkin kun ap et ole yhtään varautunut ja säästänyt ennakkoon. Se olis ollut tärkeää, jos nuo asiat on oleellisia omassa elämässä.
Eikä sitä nyt isoja säästöjä tarvitse olla. Tonninkin puskurilla saisit jo vaikka kuinka monta leffailtaa.
Enkä nyt pitäisi noita humputteluja mitenkään normaalina, kuten sinä ap tunnut ajattelevan. Aika monella hoitovapaa on tiukkaa aikaa ja silloin unohdetaan hotellit ym. ylimääräinen.
Aviopuolisoiden väliseen elatusvelvollisuuteen kyllä kuuluu kohtuulliset henkilökohtaiset menotkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat n. 500 kuussa ja sen saat kulumaan lääkkeisiin, vaippoihin ja hammastahnaan ja tamponeihin?
Mitähän jätät nyt kertomatta?
Miksi pitää valehdella, aloituksessahan luki hieman alle 400 euroa. Allergiamaidot "unohdit" myös.
Meillä meni 100€/kk vastasyntyneen keskosmaitoon, liki 10v sitten, kelakorvauksen jälkeen.
Vuotta vanhempi juo määrällisesti enemmän eikä hinnatkaan varmasti ole laskeneet vuosien myötä. Eikä allerginen vaihda 1-vuotiaana valio arkimaitoon tai muuhun x-tra maidokkeeseen.Yksivuotias voi alkaa juoda kauramaitoa, tai soijamaitoa. Ei meillä ainakaan ole koskaan juotu lehmänmaitoa, vaikka ei ole allergiakaan.
Ja isä voi ne kaura- ja soijamaidot ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aviopuolisoiden väliseen elatusvelvollisuuteen kyllä kuuluu kohtuulliset henkilökohtaiset menotkin.
Myös jopa kohtuulliset harrastusmenot.
No vastaavassa tilanteessa minulla oli säästöjä. Ja Huom sain säästettyä ne itse lyhyessä ajassa pienipalkkaisesta työstä. Ei se välttämättä niin vaikeaa ole. Ja toisella kertaa kun oli sama tilanne että rahat alkoi loppua, menin töihin. En ymmärrä miten ihmiset viitsii valittaa tätä asiaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama tilanne. Minä käytin minun ja lapsen kulut omilla tuloilla ja mies maksoi kaikki laskut.
Mä tienasin vähän rahaa taloyhtiön kierrätyshyllystä.
Taloyhtiön ihmiset saa viedä siihen tarpeetonta. Mä keräsin ne ja vein ne provikkakirppikselle.Joka kk vein yhden satsin, kirppis iso ja sain n 50 e kk.
Samalla tuli perattua meidän kotia hyvin.
Tarpeettoman myymisestä voi tienaa kivasti, jos vaan jaksaa tehdä.
Ja unohdin kirjoittaa loppuun minä tein tämän omasta halusta.
Minulla on ollutvuosia mieheni luottokortin sivukortti.
Halusin itse pärjätä tuloillani.
Lapsilisät menivät maitoon, minulla on rakennevika ja en voinut imettää.
Minun tuloilla ja äitiyspäivärahan säästöillä pärjäsin sen reilu 2 vuotta.
Ne myös jonkin verran matkustimme ja mies maksoi kaiken
Meillä oli sama tilanne. Minä käytin minun ja lapsen kulut omilla tuloilla ja mies maksoi kaikki laskut.
Mä tienasin vähän rahaa taloyhtiön kierrätyshyllystä.
Taloyhtiön ihmiset saa viedä siihen tarpeetonta. Mä keräsin ne ja vein ne provikkakirppikselle.
Joka kk vein yhden satsin, kirppis iso ja sain n 50 e kk.
Samalla tuli perattua meidän kotia hyvin.
Tarpeettoman myymisestä voi tienaa kivasti, jos vaan jaksaa tehdä.