Riita rahoista hoitovapaalla
Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.
Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.
Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.
Kommentit (502)
Saat n. 500 kuussa ja sen saat kulumaan lääkkeisiin, vaippoihin ja hammastahnaan ja tamponeihin?
Mitähän jätät nyt kertomatta?
Meillä on sinänsä varaa, mutta ei kumpikaan meistä ala yksipuolisesti sanelemaan milloin mennään hotelliin yöksi tms. Myös todella epäuskottavaa tuo, ettei saa säästettyä viidestä satasesta kuussa tuon verran et pääsee leffassa käymään silloin tällöin...
Kuinka pitkä matka juhliin on kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Sulle jää siis 0 e. Miehelle jää monta sataa teidän yhteisten menojenkin jälkeen. Jos netto on 2600, niin siitä parisataa elareita, asumiskulut vaikkapa 1000 e, perheen ruoka 600 e sisältäen miehen työlounaan, ja miehelle jää silti 800 euroa. Reilua?
Ei muita menoja kuin asuminen? Elatusmaksut, puhelimet, sähköt, vakuutukset, auton kulut, bensat, vaatteet, parturit, vedet, ym.
Erikoista että mielestäsi kolmen ihmisen talous plus elatusmaksut tekee 1 600 kuussa. Sisältää jo asumisen
Meillä on selkeästi liian iso toimeentulotuki, jos 200 riittää asumisen jälkeen.
Tämän mukaan ap elättäisi omilla rahoillaan itsensä ja jäisi vielä 200 ylimääräistä.
Ei tuossa perheessä jää mitään ylimääräistä
Eikö mies voisi antaa rahaa esim. niihin lapsen vaippoihin? Meillä mies osti usein ne vaipat, kun ensin katsottiin, millainen vaippapakkaus tarvitaan.
Lapsihan on teidän yhteinen sentään.
Vierailija kirjoitti:
Mies kotiin samoilla ehdoilla. Tippuu elatusmaksukin.
Juuri näin. Miksi tehdä lapsi miehen kanssa, joka ei ole valmis jäämään kotiin hoitamaan omaa lastaan?
Mitkä lääkkeet kyseessä? Ilmeisen tyyriit kyllä kummallakin ja miksette yövy vanhemmillasi?
Vierailija kirjoitti:
Saat n. 500 kuussa ja sen saat kulumaan lääkkeisiin, vaippoihin ja hammastahnaan ja tamponeihin?
Tämä ei vaan mitenkään voi olla totta
En tajua, miten näitä samoja kyselyjä on niin paljon. Miten ihmeessä naiset suostuvat tällaiseen pelleilyyn? Ja sanon tässä naiset, koska en ole IKINÄ nähnyt yhtään ketjua siitä, että mies olisi jäänyt kotiin sellaisella diilillä, että yrittää elättää itseään ja lastaan marginaalisen pienellä kotihoidontuella.
On iso taloudellinen uhraus jäädä kotiin lapsen kanssa, ja ainoa oikeudenmukainen tapa jakaa sen taloudellisen uhrauksen kantaminen on se, että töissä oleva puoliso (sukupuolesta riippumatta) tasaa täysin puolisoiden väliset tulot omasta palkastaan.
Ei edes riitä, että hän kompensoisi toiselle vain laskennalliset tulonmenetykset (jos kotiin jäävän palkka on ollut pienempi), koska kotiin jääminen todennäköisesti saattaa vaikuttaa negatiivisesti myös lasta hoitavan myöhempään ansiokehitykseen verrattuna siihen, että hän olisi koko ajan ollut töissä. Ainoa oikeasti reilu diili on tasata tulot ihan täysin. Jos se ei jollekulle kelpaa, hänen kanssaan ei voi lasta hankkia, tai sitten hänen on suostuttava itse jäämään lapsen kanssa kotiin.
En tajua parhaalla tahdollanikaan, miten kukaan voi olla niin heittopussi että suostuu toisen kotiorjaksi ja seuraa sivusta, miten toinen porskuttelee mukavalla elintasolla, jota ei suostu jakamaan perheensä kanssa. Avioliitossa on myös juridisesti molemminpuolinen elatusvelvollisuus - moraalisesta velvollisuudesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää valehdella, aloituksessahan luki hieman alle 400 euroa. Allergiamaidot "unohdit" myös.
No kyllä tuolla rahalla toimeen tulee, se pitää vaan jakaa. Meillä miehen nettopalkka n. 2300e, itse opintotuella 300e ja lisäksi asumistuki 300e. Ei olla köyhiä ja menee ok, toki rahankäyttö suunnitellaan hyvin ja ulkomaanreissuihin ei varaa mutta muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tietysti keskustelit raha-asioista miehesi kanssa jo ennen kuin aloit tehdä lapsia? Ja sitten mies yhtäkkiä vain muutti mielensä, etkä sinä voinut sille mitään?
Tietenkin keskustelimme etukäteen, ja sovittiin, että mies maksaa vuokrat ja ruoat jne. Mutta ei puhuttu yksityiskohtaisesti kaikista vaipoista, lääkkeistä jne, koska ei tiedetty, että lapsi tulee olemaan allerginen ja tarvitsemaan eräitä lääkkeitä. Kuinka moni oikeasti puhuu ennen raskautta siitä, että maksaako mies jonkun yksittäisen leffalipun?? Ap
No itse en ole ollut koskaan hyvätuloinen, melko lailla tyypillisellä "pienipalkkaisen naisen palkalla" elänyt, mutta silti minulla oli puskuria ennen raskautta sen verran (ihan pari satasta kuukaudessa), että minulla oli ns. "omaa rahaa" vanhempainvapaan ajan ja muutamaksi vanhempainvapaakuuksi. Sen jälkeen menin takaisin töihin lyhennetyllä työajalla. Palkkaa tuli tilille vähän vajaa tonni kuussa, mutta sillä selvisi, kun päivähoitomaksut oli myös sovitettu lyhennetylle ajalle ja sain Kelan sovitettua kotihoidobtukea muistaakseni lapsen toiseen syntymäpäivään asti.
Kysyisinkin, oletko vakituisessa työsuhteessa? Jos olet, sinulla on mahdollisuus palata lyhennetylle työajalle, ja saat tosiaan sovitettua kotihoidon tukea. Työnantaja voi kieltäytyä tästä vain erittäin pitävistä tuotanollis-taloudellisista syistä. Ihmettelen, miksei tätä mahdollisuutta käytetä enemmän. Esimerkiksi moni ystäväni ei tiennyt tästä mitään, ennen kuin minä asiasta kerroin. Pari kaveria on tämän jälkeen mahdollisuutta käyttänytkin, ja yllättäen työnantajatkin ovat olleet vain iloisia ratkaisusta (itse tein puolella työajalla käytännössä 3/4 kokoaikatyön tuloksesta).
Autoon säästäminen ei ole kyllä mitään järkevää taloudellista suunnittelua jos autoa ei ole oikeasti pakko vaihtaa. Lisäksi onko auto edes sikun käytössäsi tasapuolisesti, vai onko se ihan miehen oma auto? Jos auto on oikeasti teidän yhteistä omaisuutta niin silloin se on molempien yhteinen asia että koska se vaihdetaan, ei mikään miehen ilmoitusasia. Sori AP mutta miehesi kuulostaa tosi ankealle kumppanille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää valehdella, aloituksessahan luki hieman alle 400 euroa. Allergiamaidot "unohdit" myös.
Meillä meni 100€/kk vastasyntyneen keskosmaitoon, liki 10v sitten, kelakorvauksen jälkeen.
Vuotta vanhempi juo määrällisesti enemmän eikä hinnatkaan varmasti ole laskeneet vuosien myötä. Eikä allerginen vaihda 1-vuotiaana valio arkimaitoon tai muuhun x-tra maidokkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman alle 400 + lapsilisä (lähes 100) = NOIN 500!
Olispa kiinnostavaa kuulla miehen puolen versio asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin saan hoitovapaalla kahvitella, syödä ravintoloissa ja ostaa vaatetta itselleni ja lapselleni. Meillä perhe on yhteinen ja sen mukaan eletään kaikissa asioissa.
Meillä on kuitenkin miehen kanssa sama elintaso, ja hän sanoo, että ei hänkään kuluta rahaa kahviloihin eikä leffoihin, eli miehen mielestä meille eletään juuri noin kuin kirjoitit, että perhe on yhteinen ja kaikilla on samat mahdollisuudet asioihin (eli kun hänellä ei kerran kulu rahaa mihinkään niin minullakaan ei saisi kulua kun on vain yhden ihmisen palkka käytössä). Ap
Sanot miehelle, että menee leffaan tai syömään niin teillä on edelleen sama elintaso.
Miehesi taitaa haluta maksaa kaksia elareita..
Me ollaan toimittu näin: molemmilla on omat tilit, mutta molemmilla on käyttöoikeus toisen tiliin. Lainanlyhennys ja käyttövastike menee miehen tililtä, mun tililtä päivähoitomaksut. Ruoat ym. päivittäistavarat maksaa se joka sattuu käymään kaupassa. Minä ostan yleensä lapsen vaatteet. Jos mulle jää tosi paljon rahaa, siirrän yhteiselle säästötilille tai teen ylimääräisen lainanlyhennyksen. Kummallakin on lisäksi omat säästöt, joihin menee automaattisesti tietty summa kuussa. Jos käy, niin että toiselta loppuu rahat, kysytään, et sopiiko siirtää esim 100 euroa omalle tilille ja aina on sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle jää siis 0 e. Miehelle jää monta sataa teidän yhteisten menojenkin jälkeen. Jos netto on 2600, niin siitä parisataa elareita, asumiskulut vaikkapa 1000 e, perheen ruoka 600 e sisältäen miehen työlounaan, ja miehelle jää silti 800 euroa. Reilua?
Ei muita menoja kuin asuminen? Elatusmaksut, puhelimet, sähköt, vakuutukset, auton kulut, bensat, vaatteet, parturit, vedet, ym.
Erikoista että mielestäsi kolmen ihmisen talous plus elatusmaksut tekee 1 600 kuussa. Sisältää jo asumisen
Meillä on selkeästi liian iso toimeentulotuki, jos 200 riittää asumisen jälkeen.
Tämän mukaan ap elättäisi omilla rahoillaan itsensä ja jäisi vielä 200 ylimääräistä.
Ei tuossa perheessä jää mitään ylimääräistä
Enhän mä sanonutkaan että perheellä on yllinkyllin rahaa, vaan että se jakautuu epätasapainoisesti. Perheen sisällä on kaksi elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni 100€/kk vastasyntyneen keskosmaitoon, liki 10v sitten, kelakorvauksen jälkeen.
Vuotta vanhempi juo määrällisesti enemmän eikä hinnatkaan varmasti ole laskeneet vuosien myötä. Eikä allerginen vaihda 1-vuotiaana valio arkimaitoon tai muuhun x-tra maidokkeeseen.
No ei kyllä tarvi kovin suuria määriä lähes vuoden ikäisenä, kun pääasiallinen ravinto on kiinteää.
Vierailija kirjoitti:
No ei hyvin mene. Maksa visalla, jos sellaista ei ole, niin hanki se. Tuohan on aivan järkyttävää.
Ja millä maksaa sitten Visa-lasku?
En keksi yhtäkään syytä miksi nainen sopii miehen kanssa jäävänsä hoitamaan lasta, mutta ei kuitenkaan vaivaudu miettimään, mitä se merkitsee taloudelle. Tietenkin ap:n olisi pitänyt säästää etukäteen, koska hänellä on vaihtoehto eli lapsi hoitoon ja äiti töihin. En keksi mitään syytä, miksi miehen pitäisi kustantaa ap:lle leipä ja sirkushuvit vain siksi, että ap ei halua töihin.