Riita rahoista hoitovapaalla
Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.
Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.
Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
No vastaavassa tilanteessa minulla oli säästöjä. Ja Huom sain säästettyä ne itse lyhyessä ajassa pienipalkkaisesta työstä. Ei se välttämättä niin vaikeaa ole. Ja toisella kertaa kun oli sama tilanne että rahat alkoi loppua, menin töihin. En ymmärrä miten ihmiset viitsii valittaa tätä asiaa täällä.
Miksi sinä elit säästöilläsi samalla kun miehesi tienasi niin paljon, että pystyi säästämään luksushyödykkeeseen? Miksi sinun piti käyttää säästösi yhteisen lapsenne hoitamiseen? Jos miehesi olisi jäänyt kotiin, niin olisitko sinä olettanut miehen käyttävän omat säästönsä pois samalla kun sinulle jäi ylimääräistä rahaa? Jos näin, niin kerrotko miksi miehen pitäisi itse kustantaa yhteisen lapsenne hoito kituuttaen samalla kun sinä elät yltäkylläisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama tilanne. Minä käytin minun ja lapsen kulut omilla tuloilla ja mies maksoi kaikki laskut.
Mä tienasin vähän rahaa taloyhtiön kierrätyshyllystä.
Taloyhtiön ihmiset saa viedä siihen tarpeetonta. Mä keräsin ne ja vein ne provikkakirppikselle.Joka kk vein yhden satsin, kirppis iso ja sain n 50 e kk.
Samalla tuli perattua meidän kotia hyvin.
Tarpeettoman myymisestä voi tienaa kivasti, jos vaan jaksaa tehdä.
Ja unohdin kirjoittaa loppuun minä tein tämän omasta halusta.
Minulla on ollutvuosia mieheni luottokortin sivukortti.
Halusin itse pärjätä tuloillani.Lapsilisät menivät maitoon, minulla on rakennevika ja en voinut imettää.
Minun tuloilla ja äitiyspäivärahan säästöillä pärjäsin sen reilu 2 vuotta.
Ne myös jonkin verran matkustimme ja mies maksoi kaiken
Miksi? Onko ne lapset jotenkin enemmän sen kotonahoitavan vai miksi vastuu sysätään tälle hoitajalle?
Meillä on tulot suunnilleen samaa luokkaa, tosin meillä on kaksi lasta joten menojakin toki vähän enemmän. Pärjätään taloudellisesti oikein hyvin, toki säästöön ei paljoa jää eikä nyt tehdä kalliita ostoksia jos ei ole ihan pakko. Meillä on yhteinen tili jonne molemmat siirtää rahaa yhteisiin menoihin ja loput jää itselle. Yhteiset isommat ostokset päätetään yhdessä ja lasten menot tietenkin maksetaan yhteisistä. Meillä kaikki on onneksi perusterveitä, joten sellaisia kuluja on melko vähän eikä vauvan vaipat tai korvikkeet maksa mitään kun imetän nyt 10kk ikäistä ja käytetään kestovaippoja. Minusta yhteinen käyttötili on ainoa järkevä tapa hoitaa perheen taloutta, molemmat laittaa sinne rahaa tulojensa suhteessa ja toki toinen maksaa enemmän jos toisella on jostain syystä mennyt enemmän rahaa. Jos minulla ei olisi jostain syystä yhtään rahaa ja tuommoinen leffailta tiedossa, mies ilman muuta antaisi minulle rahaa. Aloittajan kuvaamaan tilanteeseen en ikinä suostuisi, taloudellista väkivaltaa...
Kyllä miehellä pitää kunnon auto olla, mieluiten bemari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko miehesi tienaa?
Netto noin 2600 € kuussa. Ap
Noin köyhän miehen ei olisi pitänyt tehdä kahta lasta.
Lapsen kustannuksista tietämätön sinkku ohis kysyy:
Parin yhteinen n. 5000 euroa / kk ei riitä kahden vanhemman ja kahden lapsen elämiseen?
Mitäpä jos vaan lähtisit etkä kyselisi mitään?
Kaikkeen ne nykynaiset suostuvat. Jos rahat ei ole yhteiset, niin miehesi maksaa puolet ansionmenetyksestä, miinus kotihoidontuki ja perheen kulut, myös vauvan jaette puoliksi.
Näin oli ennen itsestään selvyys.
Nythän sinä maksat vauvan kulut ja hoidat vielä vauvan ja miehesi on perheen vapaamatkustaja.
Tai sitten sinä menet töihin ja mies kotiin hoitamaan lasta.
Sinuna miettisin, olisiko parempi elää yh, kuin noin pihin miehen kanssa.
Jospa se mies maksaisi ap:lle 100 e elareita ja muistuttaisi, että tämä saa asua ilmaiseksi miehen maksamassa kodissa. Miksi se eka lapsi muka tulee hoidettua muutamalla satasella, jos ap saa tähän omaansa kulumaan 400 e/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat n. 500 kuussa ja sen saat kulumaan lääkkeisiin, vaippoihin ja hammastahnaan ja tamponeihin?
Mitähän jätät nyt kertomatta?
Miksi pitää valehdella, aloituksessahan luki hieman alle 400 euroa. Allergiamaidot "unohdit" myös.
Meillä meni 100€/kk vastasyntyneen keskosmaitoon, liki 10v sitten, kelakorvauksen jälkeen.
Vuotta vanhempi juo määrällisesti enemmän eikä hinnatkaan varmasti ole laskeneet vuosien myötä. Eikä allerginen vaihda 1-vuotiaana valio arkimaitoon tai muuhun x-tra maidokkeeseen.Yksivuotias voi alkaa juoda kauramaitoa, tai soijamaitoa. Ei meillä ainakaan ole koskaan juotu lehmänmaitoa, vaikka ei ole allergiakaan.
Ne sun soija- ja kauramaidot voi olla lapselle kohtalokkaat, jos on maitoallerginen.
Ja tiedän mistä puhun, kun lapsella maitoallergia. Ja 11kk ikäiselle ei edes tehdä testejä, vaan vasta 3-ikävuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin lähdet isäsi luokse yksin ja jätät miehen lapsen kanssa kotiin. Yövyt isäsi tai jonkun muun sukulaisen luona. Säästät jostain lapsen hankinnasta ja laitat miehesi sen maksamaan. Lahjaksi voit antaa isällesi juhlien järjestelypalvelua tms.
Sitten vain keksit hoitovapaan ajalle jotain lisätienistiä, että pääset likkakavereiden kanssa ulos. Kai miehesi sentään lastaan hoitaa työpäivän päätyttyä?
Jos mies jo nyt maksaa perheen asumisen, vakuutukset, sähköt, netin, puhelimet jne., niin miksi ihmeessä sen kaiken maksamisen jälkeen täytyy vielä hoitaa lasta työpäivän jälkeen, jos ap ei voi edes silloin mennä tienaamaan? Aika outoa, että miehelle kuuluu sekä elatus että kodinhoito, naiselle ei oikeastaan muuta kuin vaippapaketit ja tamponit.
Vauvan hoito on suhteen luomista omaan lapseen, ei sitä voi kuitata rahalla/työnteolla. Se ei ole kodinhoitoa. Ja ap osallistuu lapsen elatukseen kykynsä mukaan, eli koko kh-tuki ja lapsilisä menee lapsen tarpeisiin kuten siihen erikoiskorvikkeeseen.
Säästin rahaa jemmaan ennen lapsen syntymää. Säästöillä elin hoitovapaan. Mies maksoi asumisen, auton ja vakuutukset. Minä ruoat ja lasten ja omat vaatemenot.
Vierailija kirjoitti:
Jospa se mies maksaisi ap:lle 100 e elareita ja muistuttaisi, että tämä saa asua ilmaiseksi miehen maksamassa kodissa. Miksi se eka lapsi muka tulee hoidettua muutamalla satasella, jos ap saa tähän omaansa kulumaan 400 e/kk?
Suomessa myös isällä on lapsen elatusvelvollisuus ja jos luuseri-isä ei pysty parempaan kuin lapsensa 100€ elatukseen, niin veronmaksajat tulevat hätiin.
Ei ihme jos miehen eksä on laittanut kiertopalkinnoksi kiertoon ja ap. pitäisi harkita samaan. Elämä ei suinkaan muutu helpommaksi, kun lapsen kulut kasvavat.
Mistä näitä luuseri-isiä nykyään oikein sikiää?
Halutaan niin kovasti lasta, mutta ei olla itse valmis mistään tinkimään, vaan siirretään se äidin vastuulle.
Ei sinänsä minusta oikea ratsaisu mutta suostuisiko mies lainaamaan korotta sulle esim 100€?
Ymmärrän kummankin kannan asiassa mutta joku kompromissi teidän on yhdessä löydettävä. Sinä haluat rahaa huvitteluun ja mies säästöön; kummankin pitää luovuttaa myös jostain periaatteesta.
Ps. Eikö sulla itselläsi tosiaan ole yhtään säästöjä?
No jo on, kun ette tätä asiaa sitten puhuneet ennen kuin nyt. Ihme hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinänsä minusta oikea ratsaisu mutta suostuisiko mies lainaamaan korotta sulle esim 100€?
Ymmärrän kummankin kannan asiassa mutta joku kompromissi teidän on yhdessä löydettävä. Sinä haluat rahaa huvitteluun ja mies säästöön; kummankin pitää luovuttaa myös jostain periaatteesta.Ps. Eikö sulla itselläsi tosiaan ole yhtään säästöjä?
Kyllä se hienompi auto on yhtä paljon huvittelumeno, kuin leffalippukin. Eli mies nyt vain antaa sen muutaman kympin puolisolleen, joka on hänelle jälkeläisen tehnyt ja hoitaakin kaupan päälle.
Ja te jotka olette eläneet säästöillä hoitotukiajan, olisitteko edellyttäneet, että miehenne säästää yksin ennen lastensaantia itselleen rahaa, jolla sitten elättää itsensä lasta hoitaessaan, vaikka sinullakin olisi varaa elättää?
En vaan tajua koskaan tätä omat rahat juttua perheessä. Meillä on ollut miehen kanssa alusta asti yhteiset rahat. Mies tienaa ainakin tuplat nettona minuun verrattuna ja ei ole koskaan sivulauseessakaan maininnut,että hän tienaa niin paljon enemmän. Kaikki on yhteistä. Tietenkin itse tajuan,että mies tuo enemmän rahaa perheeseen ja annan hänen päättää enemmän kalliista hankinnoista esim.autoista ja matkoista. Olen joskus kysynyt mieheltä,että häiritseekö häntä tulojen eri suuruus. Sanoo vaan,että "No eihän se sun vika ole,että yhteiskunta ei arvosta hoitötyötä maksamalla kunnon palkkoja". Mies arvostaa minun työtäni ja sanoo joskus,että ei ikinä pärjäisi niin henkisesti vaativassa työssä kuin minä. Rahasta emme ole riidelleet koskaan. Olen ollut kaksi kertaa hoitovapaalla ja mies on lähinnä vaatimalla vaatinut,että käyn välillä tuulettumassa kotioloista kavereiden kanssa viihteellä. Välillä on myös yllättänyt jollain hierontalahjakortilla jne. Kaikesta toiminnasta näkee,että hän arvostaa sitä,että olin kotona lasten kanssa hoitovapaalla vuoden ajan vanhempainvapaan jälkeen. Ei kuulemma oo päiväkoti ihan pienten paikka. Kysyin mieheltä aikoinaan,että haluaisiko hän,että meillä olisi rahat erikseen. Tosi nopeasti tuli napakka vastaus, että "En todellakaan, kyllä menis arki vaikeaksi". Eli ihan sujuvasti loisin miehen lompakolla, koska mies niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään lapsi tule hoidettua 100 e kuussa. Valtio ja toinen vanhempi kattaa tämän lisääntyjähirmun kassavajetta oman jälkikasvunsa elättämisessä. Ja ap:kaan ei elä ilmalla, joten 400e/kk kahdelle hengelle on todella vähän. En ymmärrä miksi ap:n mies lykkää lapsia maailmaan, joita ei kuitenkaan aio hoitaa ja elättää.
Vanhemmat: Mene yliopistoon
Yliopisto: Mitä v ei tänne toin vaan tulla
Vanhemmat: Mee töihin
Työnantajat: Mitä v ei tänne noi vaan tulla
Kela: Mee hel vettiin
Vauva.fi : Mee hel vettiin
Saa tana: Mitä v ei tänne noi vaan ---