Riita rahoista hoitovapaalla
Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.
Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.
Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös lapsen (8kk ikäinen) kans kotona. Ei mies mun elämistä maksa. Lapsilisä menee lapsen tilille säästöön.
Sinä olet siis kynnysmattona sekä miehelle että vauvalle, vau! Kerropa, jos miehesi olisi kotona hoitamassa vauvaanne ja hänellä olisi rahat loppu, miten reagoisit?
Lapsilisä on muuten lapsen hoitoon tarkoitettua rahaa...
Mies teki hyvin selväksi, että lapsilisä säästetään lapselle, koska hänenkin vanhempansa säästivät hänelle. Miehellä rahat ei loppuis vaikka ois 3-vuotta putkeen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös lapsen (8kk ikäinen) kans kotona. Ei mies mun elämistä maksa. Lapsilisä menee lapsen tilille säästöön.
Sinä olet siis kynnysmattona sekä miehelle että vauvalle, vau! Kerropa, jos miehesi olisi kotona hoitamassa vauvaanne ja hänellä olisi rahat loppu, miten reagoisit?
Miksi miehen pitäisi maksaa minun laskuni ja kuluni? Hoitaa kyllä kodin ja lapsen kulut, mutta ei minun henkkohtaisia menojani.
Mies on niin kuspiä että sinuna hankkisin töitä ja hoitopaikan lapselle. Tai vain töitä, hommatkoon daddy sikiölleen päivähoidon, jos muka halvemmalla sen saa kuin sinulta.
Mies ei tajua ennenkuin itse kokee ja tekee. Niin se ikävä kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen pitäisi maksaa minun laskuni ja kuluni? Hoitaa kyllä kodin ja lapsen kulut, mutta ei minun henkkohtaisia menojani.
Saatko sinä pitää tuet mitä saat kotona olemisesta?
Miten ennen lasta mies suhtautui rahankäyttöä, kun vaikka yhdessä kävitte syömässä ravintolassa, leffassa tai matkoilla? Oliko silloin ok käyttää rahaa, kun olitte yhdessä liikkeellä?
Kun olin hoitovapaalla ja mies maksoi suurimman osan meidän menoista, niin en olisi kyllä kehdannut alkaa pyytämään vielä rahaa johonkin omiin huvituksiin. Jos ei ole rahaa, niin sitten ei mennä, piste.
Mutta mä en ylipäätään ryhtynyt mihinkään lapsentekoon ennen kuin olin säästänyt ITSELLENI omista rahoista kunnollisen puskurirahaston, jolla tarvittaessa elättäisi itsensä ja lapsensa vaikka puoli vuotta. Vaikka kuinka olisi rakkautta ja ihanaa ja hanipöö, niin ei sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu ja kuinka asiat muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko sinä pitää tuet mitä saat kotona olemisesta?
Pitää ja pitää, käytän omiin laskuihini, ulosotossa on n. 900e.
Laita mies kiertoon. Kaksien elarien jälkeen, on autonvaihto enää rahahuolista pienimpiä ainakaan tolla palkkatasolla.
Jos mä eläisin tilanteessa, jossa molemmilla on omat rahat, niin ehdottaisin toimintamalliksi seuraavaa: talouden tulot lasketaan yhteen ja sen jälkeen lasketaan, mikä on kummankin prosentuaalinen osuus tuloista. Sen jälkeen on helppo laskea, kuinka paljon kummankin osuus on talouden yhteisistä menoista. Ap:n tilanteessa hänen tulisi maksaa n. 13% menoista. Myös omalle "huvittelurahalle" jokin prosenttiosuus. Vähemmän tienaavalla on tietysti vähemmän rahaa huvitteluun, mutta mielestäni tämä on ainoa oikeasti reilu tapa määritellä maksuvastuita.
Se, miten lapsen saaminen tätä kaavaa muuttaa, onkin asia erikseen🙄. Edelleen pitäisin kuitenkin kiinni siitä, että kummallakin olisi tuloihin suhteuttena yhtäläisesti rahaa omaan käyttöön. Mikäli ns. ylimääräistä pakollisten menojen jälkeen jää.
Varauduin hoitovapaaseen etukäteen, koska minähän en miehen siivellä elele enkä rahaa vingu!
Palasin töihin, kun lapsi oli 1,5 vuotias. Sitä ennen tein joitakin keikkavuoroja, joista sain tosi kivasti rahaa itseäni varten :) Olisiko sinun mahdollista tehdä jotakin työtä?
Mies on tuossa saamapuolella. Sinun kotona oleminen vapauttaa miehen tekemään tuon määrän töitä, mutta töiden tuottamaa hyötyä ei ole selvästi valmis jakamaan. Laita mies kotiin vuorostaan. Jos ei suostu, lapsi päiväkotiin sitä menet töihin. Tuossa tilanteessa voit vaan hävitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun miehelläsi on lain mukaan sinuun nähden elatusvelvollisuus.
Minä en kuuntelisi tuollaista p*lluilua hetkeäkään. Rahat tiskiin juhliin ja leffailtaan nyt tai sitten ongelma on vakava ja näemmä innostustakin ukollasi piisaa alkaa sitä perusteellisesti käsittelemään.
Vain jos on avioliitossa. Ei käy ilmi ovatko.
Vuoden 2015 jälkeen juridisesti voidaan avoliitto rinnastetaan avioliitoksi, jos on yhteisiä lapsia. Esim. erotapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lääkkeet ja lapsen kulut ovat sinun maksettavanasi, vaikka et saa tällä hetkellä palkkaa? Miksi mies ei maksa niitä?
Koska ap:nkin kuuluu jotakin maksaa kun mies maksaa jo elämisen.
Ap miehen nettotulot ovat 2.600€ joka bruttona on n.4000€/kk ja ap. tulot 400€/kk
Eli perheessä eletään kahta elintasoa, mies luksusta ja ajelee hienoilla autolla ja vaimo ja lapsi syö mihin rahat riittävät ja pukeutuvat rääsyihin.
Vierailija kirjoitti:
Lopetat hoitovapaan tähän (ja tarkoitan todellakin hetti paikalla) ja palaat töihin. Lapsen päivähoitokulut yms. tietenkin yhteisesti maksettaviksi.
Sitten pohdit teidän suhdettanne vähän lisää ja mietit kannattaako siinä pysyä.
Mihin päiväkotiin saa 11kk ikäisen maitoallergisen lapsen, ellei vanhemmat tietentahtoen vaaranna lapsen terveyttä ja hyvinvointia.
Ainakin meille sanottiin suoraan, etteivät voi tarjota riskitöntä hoitoa, kun lapsella oli maitoallergia ja suositeltiin kotihoitoa pahimman vaiheen yli.
Tietysti, jos vanhempien raha menee lapsen edun ja oikeuden edelle, mutta miksi ihmeessä lapsi on edes hankittu kun se kiikutetaan muiden hoidettavaksi. Ja vielä sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lääkkeet ja lapsen kulut ovat sinun maksettavanasi, vaikka et saa tällä hetkellä palkkaa? Miksi mies ei maksa niitä?
Ap miehen nettotulot ovat 2.600€ joka bruttona on n.4000€/kk ja ap. tulot 400€/kk
Eli perheessä eletään kahta elintasoa, mies luksusta ja ajelee hienoilla autolla ja vaimo ja lapsi syö mihin rahat riittävät ja pukeutuvat rääsyihin.
sellaiset valehtelut ja vääristelyt sieltä sitten. tosin ettehän te av-mammat, aloittaja mukaan lukien,
muuta osaakaan. -eri
Me ei olla koskaan keskusteltu tuollaisesta. Huh! Luulisi olevan selvää, että menot maksetaan yhdessä ja se maksaa enemmän, jolla on tuloja enemmän.. kiva mies, joka ei salli vaimolleen huvia. Itsekäs mies, jos vain uuden auton haluaa. Varsinkin, jos siinä käy niin, että hän kulkee sillä autolla. Muu perhe saa kulkea pyörällä tai bussilla tai romuautolla... jos uusi auto, niin siihenhän ei saa tulla mi5ään jälkiä.. sääli sit taaperoa siin autos, jos kyytiin pääsee. Ei ka tää voinut olla tosijuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli perheessä eletään kahta elintasoa, mies luksusta ja ajelee hienoilla autolla ja vaimo ja lapsi syö mihin rahat riittävät ja pukeutuvat rääsyihin.sellaiset valehtelut ja vääristelyt sieltä sitten. tosin ettehän te av-mammat, aloittaja mukaan lukien,
muuta osaakaan. -eri
Lue ap. aloitus. Ja mikä tuossa kommentissa oli valetta ja vääristelyä?
Ja jo pelkät apteekin maitokorvikkeet vievät sievoisen summan ap. 400€ kotihoitotuesta, puhumattakaan vaipoista, rasvoista, lääkkeistä jne.
Ap. kertoisin ystäville ja vanhemmille ihan suoraan, ettei ole rahaa ja perheen rahatilanteen, sekä kotihoidontuki menee ap. ja vauvan kuluihin, eikä mies suostu huolehtimaan ja kantamaan vastuuta perheestään, vaan miehen rahat menevät uuden auton hankkimiseen.
Ehkä ystäväsi keräävät kolehtin, jotta pääset ystävätapaamiseen ja vanhempasi maksavat matkakulut.
Tuolaisen häntäheikin kanssa en eläisi päivääkään, joka ei huolehdi edes omasta lapsestaan ja sinuna laittaisin miehen kiertoon, niin kuin teki aikoinaan miehen eksä ja muuttaisin omaan asuntoon, jolloin mies joutuisi edes maksamaan elatusmaksut ja saisin yh-korotuksen lapsilisään ja kohtuulliset päivähoitomaksut, kun nyt miehen tulojen takia joudut maksamaan korkeampaa hoitomaksua, vaikka mies ei millään lailla osallistu lapsensa elatukseen.
Mistä näitä renttuja oikein sikiää, vaikka niin kovasti haluavat lapsia, mutta eivät ole valmiita laittamaan tikkua ristiin.
Eihän se mies elämistä maksa kokonaan? Äiti ostaa lapselle tarvikkeet ja ruuat omista tuistaan mitä saa. Onko sinusta oikein, ettei ap:lla ole mitään omaa rahaa näiden jälkeen? Miehellä on rahaa mutta säästelee omaa uutta autoaan varten ja näin ollen kiristää kotona olevaa vaimoaan taloudellisesti. Hän voi sen säästöön menevän summan laittaa puoliksi, toinen autoon ja toinen vaimolle jotta toinenkin voi päättää mihin rahoja pistää. Ihme asenne tuommoinen, että kotona lasta hoitava jotenkin "loisii"! Ja että sillä työssäkäyvällä olisi näin jotenkin diktatuurinen asema. Hohhoijaa......