Riita rahoista hoitovapaalla
Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.
Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.
Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.
Kommentit (502)
Me ei päästy ikinä kunnolla sopuun miehen kanssa tästä asiasta. Meillä viisi lasta ja pisin yhtäjaksoinen pätkä jonka olin kotona, oli kolme vuotta. Mies jätti aika pitkälle minut pärjäämään hoitorahalla ja lapsilisillä. Maksoin niistä jopa puolet lainanlyhennyksestä joka kuukausi (asumme maalla).
Eli en osaa oikein neuvoa, meillä ei ainakaan auttanut mikään vaikka useasti riitelimme rahasta. Miehen näkemys oli, että maksaa enemmän kuin tarpeeksi perheen menoja. Itse olin hieman eri mieltä.
Mies oli viimeisen lapsemme kanssa puoli vuotta vanhempainvapaalla. Ei jäänyt hoitovapaalle edes pariksi kuukaudeksi. Uskon, että tajusi, ettei itse pärjäisi kuukauttakaan niillä rahoilla, joilla minä elin monta vuotta kuukaudesta toiseen. Nykyään nautin ihan suunnattomasti että saan palkkaa (saman verran kuin mies) enkä ole pätkääkään taloudellisesti riippuvainen hänestä. En silti kadu pitkää kotona oloani.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lääkkeet ja lapsen kulut ovat sinun maksettavanasi, vaikka et saa tällä hetkellä palkkaa? Miksi mies ei maksa niitä?
Koska ap:nkin kuuluu jotakin maksaa kun mies maksaa jo elämisen.
Vierailija kirjoitti:
Me ei päästy ikinä kunnolla sopuun miehen kanssa tästä asiasta. Meillä viisi lasta ja pisin yhtäjaksoinen pätkä jonka olin kotona, oli kolme vuotta. Mies jätti aika pitkälle minut pärjäämään hoitorahalla ja lapsilisillä. Maksoin niistä jopa puolet lainanlyhennyksestä joka kuukausi (asumme maalla).
Eli en osaa oikein neuvoa, meillä ei ainakaan auttanut mikään vaikka useasti riitelimme rahasta. Miehen näkemys oli, että maksaa enemmän kuin tarpeeksi perheen menoja. Itse olin hieman eri mieltä.
Mies oli viimeisen lapsemme kanssa puoli vuotta vanhempainvapaalla. Ei jäänyt hoitovapaalle edes pariksi kuukaudeksi. Uskon, että tajusi, ettei itse pärjäisi kuukauttakaan niillä rahoilla, joilla minä elin monta vuotta kuukaudesta toiseen. Nykyään nautin ihan suunnattomasti että saan palkkaa (saman verran kuin mies) enkä ole pätkääkään taloudellisesti riippuvainen hänestä. En silti kadu pitkää kotona oloani.
Miten pystyt kunnioittamaan tuollaista miestä, joka hylkää sinut kun olet heikoimmillasi?
Sinä siis maksat lapsen kulut ja omasi ja mies omansa ja kodin kulut? Missä ongelma? Molemmat maksaa ja osallistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lääkkeet ja lapsen kulut ovat sinun maksettavanasi, vaikka et saa tällä hetkellä palkkaa? Miksi mies ei maksa niitä?
Koska ap:nkin kuuluu jotakin maksaa kun mies maksaa jo elämisen.
Ap on maksanut jo tilinsä tyhjäksi. Mitä jos se mies jäisi kotiin kituuttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis maksat lapsen kulut ja omasi ja mies omansa ja kodin kulut? Missä ongelma? Molemmat maksaa ja osallistuu.
Ap:lla on rahat loppu, samalla kun mies säästää turhuuteen. Siinä ongelma, kaksi elintasoa samassa perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pystyt kunnioittamaan tuollaista miestä, joka hylkää sinut kun olet heikoimmillasi?
Ei miehen tarvi naista elättää, jos se omasta halustaan jää kotiin rahattomana makaamaan ja hoitamaan lapsia, ku ne vois laittaa hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on rahat loppu, samalla kun mies säästää turhuuteen. Siinä ongelma, kaksi elintasoa samassa perheessä.
Miten hyvä auto on muka turhuus? Ja miksi on rahat loppu, oisko kannattanu säästää ennenku pamahti paksuksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miehen tarvi naista elättää, jos se omasta halustaan jää kotiin rahattomana makaamaan ja hoitamaan lapsia, ku ne vois laittaa hoitoon.
Kröhöm, mies oli tässä nimenomaisesti halunnut naisen jäävän kotiin.
Ja naiset jäävät hoitamaan vauvaa kotiin yleensäkin siksi, että lapsen kiintymyssuhde ja psyyke vaatii sitä. Toki isätkin voivat jäädä kotiin "makaamaan" sen vauvan ja ruhtinaallisen kotihoidontuen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hyvä auto on muka turhuus? Ja miksi on rahat loppu, oisko kannattanu säästää ennenku pamahti paksuksi
Kerro sinä minulle, miksi hienompi auto olisi välttämättömyys tai edes hyvä sijoitus? Autolla on tarkoitus kulkea ja sellainen auto ap:n miehellä on jo. Auton arvo laskee kuin lehmän häntä. Tilanteessa, jossa toisella ei ole varaa yhteen leffalippuun, ei toinen vanhempi voi säästää kalliiseen turhuuteen. Lapsi lienee myös miehen? Joten miksi naisen olisi pitänyt säästää, kun kärsii jo tulonmenetykset ja eläkemenetykset? Pitäisikö sinun mielestäsi miesten saada lapset ilman minkäänlaisia ajallisia tai taloudellisia uhrauksia?
Vierailija kirjoitti:
Viisi lasta vaikka ensimmäisen kohdalla varmaan jo tajusit, ettei miehestä ollut isäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro sinä minulle, miksi hienompi auto olisi välttämättömyys tai edes hyvä sijoitus? Autolla on tarkoitus kulkea ja sellainen auto ap:n miehellä on jo. Auton arvo laskee kuin lehmän häntä. Tilanteessa, jossa toisella ei ole varaa yhteen leffalippuun, ei toinen vanhempi voi säästää kalliiseen turhuuteen. Lapsi lienee myös miehen? Joten miksi naisen olisi pitänyt säästää, kun kärsii jo tulonmenetykset ja eläkemenetykset? Pitäisikö sinun mielestäsi miesten saada lapset ilman minkäänlaisia ajallisia tai taloudellisia uhrauksia?
Mitä uudempi auto, sen turvallisempi ☝️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies kotiin samoilla ehdoilla. Tippuu elatusmaksukin.
Juuri näin. Miksi tehdä lapsi miehen kanssa, joka ei ole valmis jäämään kotiin hoitamaan omaa lastaan?
Tai miksi tehdä lapsi naisen kanssa, joka ei ole valmis elättämään koko perhettä.
Minä olen myös lapsen (8kk ikäinen) kans kotona. Ei mies mun elämistä maksa. Lapsilisä menee lapsen tilille säästöön.
Pistä lapsi päivähoitoon ja mene töihin. Kun saat palkkaaniin laskette kaikki yhteiset kulut eli asuminen, ruoka, lapsen vaatteet, vaipat ja lääkkeet yms ja jaatte summan puoliksi. Molemmat karttavat ko summan + 100 EUR yhteiselle tilille. Tältä tililtä maksatte kaikki kuukauden yhteiset kulut mukaan lukien yllättävät. käyttöoikeus ja kortit molemmille. Kuitit talteen. Kaikki ylimääräinen joka palkasta jää on sitten omaan käyttöön/säästöön.Tämä toimii ainakin meidän taloudessa. Meillä 2 autoa, molemmat maksaa oman autonsa kulut. Eikä tarvitse riidellä rahasta. Meillä suunnilleen samat vuosiansiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä uudempi auto, sen turvallisempi ☝️
Jos pelottaa ajaa vanhalla autolla, niin mies voi mennä bussilla.
Lopetat hoitovapaan tähän (ja tarkoitan todellakin hetti paikalla) ja palaat töihin. Lapsen päivähoitokulut yms. tietenkin yhteisesti maksettaviksi.
Sitten pohdit teidän suhdettanne vähän lisää ja mietit kannattaako siinä pysyä.
Vierailija kirjoitti:
Pistä lapsi päivähoitoon ja mene töihin. Kun saat palkkaaniin laskette kaikki yhteiset kulut eli asuminen, ruoka, lapsen vaatteet, vaipat ja lääkkeet yms ja jaatte summan puoliksi. Molemmat karttavat ko summan + 100 EUR yhteiselle tilille. Tältä tililtä maksatte kaikki kuukauden yhteiset kulut mukaan lukien yllättävät. käyttöoikeus ja kortit molemmille. Kuitit talteen. Kaikki ylimääräinen joka palkasta jää on sitten omaan käyttöön/säästöön.Tämä toimii ainakin meidän taloudessa. Meillä 2 autoa, molemmat maksaa oman autonsa kulut. Eikä tarvitse riidellä rahasta. Meillä suunnilleen samat vuosiansiot.
Jos suht samat ansiot ja pihi mies, kuten ap:lla, niin tämä on todella ainoa vaihtoehto. Ja tarkkana, että naisenkin nimi tulee asunnon ja auton omistuksiin. Jos mies ei suostu puolittamaan kuluja, vaan haluaa maksaa lajeittain, maksaa nainen asunnon ja auton ja mies päivittäistavarat.
Sinun miehelläsi on lain mukaan sinuun nähden elatusvelvollisuus.
Minä en kuuntelisi tuollaista p*lluilua hetkeäkään. Rahat tiskiin juhliin ja leffailtaan nyt tai sitten ongelma on vakava ja näemmä innostustakin ukollasi piisaa alkaa sitä perusteellisesti käsittelemään.
Miksi itsestäänselvyydet pitäisi kirjoittaa tänne? Jos äiti käy töissä, hänen ei tarvitse tehdä illalla kotitöitä, koska eihän siellä kotona ole kukaan päivällä sotkenut. Lapset ovat hoidossa ja mies töissä. Vanhemmat voivat ostaa kotiapua eli kahdesti viikossa joku siivoaa, pyykkää ja laittaa ruokaa. Kaupasta saa ostokset suoraa kotiin. Lapsille saa MLL:n hoitajan.
Miksi te teette elämästänne niin vaikeaa? Jos yhden (miehen) palkalla voi elättää vaimon ja lapset, niin miksi ei kahden palkalla muka pysty maksamaan kotiapua? Eihän silloin enää ole miehellä vastuullaan vaimon elättämistä ja lastenkin kuluista tarvitsee enää maksaa vain puolet.