Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riita rahoista hoitovapaalla

Vierailija
13.03.2019 |

Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.

Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.

Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.

Kommentit (502)

Vierailija
301/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun miehelläsi on lain mukaan sinuun nähden elatusvelvollisuus.

Minä en kuuntelisi tuollaista p*lluilua hetkeäkään. Rahat tiskiin juhliin ja leffailtaan nyt tai sitten ongelma on vakava ja näemmä innostustakin ukollasi piisaa alkaa sitä perusteellisesti käsittelemään.

Vain jos on avioliitossa. Ei käy ilmi ovatko.

Vierailija
302/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetat hoitovapaan tähän (ja tarkoitan todellakin hetti paikalla) ja palaat töihin. Lapsen päivähoitokulut yms. tietenkin yhteisesti maksettaviksi.

Sitten pohdit teidän suhdettanne vähän lisää ja mietit kannattaako siinä pysyä.

Ja kaikki lapsen kulut puoliksi ruokia myöten. Ja jos sinun nimesi ei ole asunnon/auton omistajana, et osallistu kuin maksimissaan käyttäkuluihin (yhtiövastikkeen puolikas, käyttämäsi bensat). Ja vasta näiden jälkeen puolitetaan muut kulut, eli omistaja maksaa eniten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kuuntelisi tuollaista p*lluilua hetkeäkään. Rahat tiskiin juhliin ja leffailtaan nyt tai sitten ongelma on vakava ja näemmä innostustakin ukollasi piisaa alkaa sitä perusteellisesti käsittelemään.

No jos nainen ottaa noi 50 € siitä 400 eurosta niin mies antaa sitten lapsensa kuolla nälkään?

Vierailija
304/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko käynyt ilmi noita miehen kuukausittaisia säästösummia? Kuukausisäästö autoa varten voi olla vaikka parinkympin luokkaa, joten ihan kauheasti ei ehkä äijän autorahastoa kannata kadehtia... Ehkä äijä olisi tiukassa paikassa valmis käyttämään autorahoja muuhunkin, mutta muijan tyttöjenilta ei varmaan ole sellainen hätätila.

Vierailija
305/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös lapsen (8kk ikäinen) kans kotona. Ei mies mun elämistä maksa. Lapsilisä menee lapsen tilille säästöön.

Sinä olet siis kynnysmattona sekä miehelle että vauvalle, vau! Kerropa, jos miehesi olisi kotona hoitamassa vauvaanne ja hänellä olisi rahat loppu, miten reagoisit?

Lapsilisä on muuten lapsen hoitoon tarkoitettua rahaa...

Vierailija
306/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitää vähintäänkin laskea mitä lapsen päivähoitokulut ja matkakulut hoitoon olisi ja ukko maksaa ap:lle puolet siitä summasta kuukausittain.

Vierailija
307/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko käynyt ilmi noita miehen kuukausittaisia säästösummia? Kuukausisäästö autoa varten voi olla vaikka parinkympin luokkaa, joten ihan kauheasti ei ehkä äijän autorahastoa kannata kadehtia... Ehkä äijä olisi tiukassa paikassa valmis käyttämään autorahoja muuhunkin, mutta muijan tyttöjenilta ei varmaan ole sellainen hätätila.

Kuka järkevä ihminen säästää kymppejä kuussa hienompaa autoa varten?! Varsinkaan n. 4000e/kk palkalla. Tuskin tämä ap:n mies millään ruoskalla nytkään ajelee, kunhan haluaa ohjailla ap:n rahankäyttöä ja sosiaalisia suhteita.

Vierailija
308/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitää vähintäänkin laskea mitä lapsen päivähoitokulut ja matkakulut hoitoon olisi ja ukko maksaa ap:lle puolet siitä summasta kuukausittain.

Lisäys: kulut siis silleen, että kyseessä on yksityisen puolen kotihoidon kustannus.

Vierailija
309/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme sopineet selkeästi niin että laskutan ukko.fi:n kautta häneltä äitiysloma-ajastani sillä hänellä on oma yritys. Hän halusi lapsen ja on töissä "puurtamassa" (aina kun soittelen niin kuulostaa että on jutellut jonkun muun kanssa tai muuten vain on kivalla tuulella) ja minun piti sitten jäädä kotiin vaikka olin juuri saanut kaupalta lisävuoroja (sopimus 10h/viikko -> 15h/viikko) eli on oikein että saan palkkaa 2000 euroa kuukaudessa kun menetin tähän nyt elämäni ja hän vain lorvii työssä. Autoakaan hän ei jätä meille kun pitää "käydä asiakkaissa", joten siitä olen myös ajatellut vaatia korvausta.

Vierailija
310/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos nainen ottaa noi 50 € siitä 400 eurosta niin mies antaa sitten lapsensa kuolla nälkään?

Juuri näin, ap ostaa haluamansa leffaillan kotihoidontuella ja kun lapselta on ruoka loppu, nähdään ostaako mies lapselle ruokaa. Jos ei osta, lienee selvää, ettei ole lapsen edun mukaista jatkaa perheleikkiä. Lisäksi omillaan ap:lle jäisi enemmän rahaa käteen eikä tarvitsisi kysellä lupia.

Vierailija
311/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on tehty ja sitä kautta tilanne on orjattarenkin suhteen sama. Jos ei löydy 50 € elokuviin on "mies" syytä ottaa kunnolla luokille ja kysyä maksaisiko mielummin elaria.

MINÄ ja MUN rahat samaan aikaan kun toinen vastaa päivittäin 100% lapsenhoidon työkustannuksesta ja mahdollistaa toiselle sen ansiotason. Onpa aivan hemmetin monimutakinen ja monitulkintainen talousongelma.... :D

Vierailija
312/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos ihan reilusti kerrot kavereillesi että tulisit mieluusti syömään ja leffaan mutta sinulla ei ole rahaa eikä miehesikään sitä anna. Samoin kerrot vanhemmillesi ja appivanhemmillesi ettet voi valitettavasti tulla syntymäpäiville rahapulan takia ja myös syyn miksei rahaa ole. Ehkäpä miehesi huomaa tyhmyytensä kun kerrot tilanteesta aina avoimesti koka paikassa. Jotkut on niin kovapäisiä että heitä täytyy kasvattaa kovin keinoin. Ja heti kun mahdollista, menet töihin ja säästät itsellesi rahaa johonkin kivaan.

Vierailija
313/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on tehty ja sitä kautta tilanne on orjattarenkin suhteen sama. Jos ei löydy 50 € elokuviin on "mies" syytä ottaa kunnolla luokille ja kysyä maksaisiko mielummin elaria.

MINÄ ja MUN rahat samaan aikaan kun toinen vastaa päivittäin 100% lapsenhoidon työkustannuksesta ja mahdollistaa toiselle sen ansiotason. Onpa aivan hemmetin monimutakinen ja monitulkintainen talousongelma.... :D

Samalla lailla toinen mahdollistaa toiselle kotona olon lapsensa kanssa.

Vierailija
314/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä oli vain yksi pariskunta, jossa mies edellytti naisen käyttävän omat pienet säästönsä lasten kanssa kotona ollessa. Ja kyseinen mies sattui olemaan huomattavan varakas, ei vaan kiinnostanut avata kukkaronnyörejä omien lasten ja puolison hyväksi. Kaikissa muissa perheissä on ollut itsestäänselvyys, että yhteisten lasten kotihoitoon joutuu kumpikin antamaan osansa, nainen uransa, tulonsa ja kehonsa, mies tulonsa.

Vierailija
315/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on sellainen etuoikeus, että esim 2500 €/kk ansionmenetys on OK ja tilit sitä myöten tasan..? Mitä se toinen nyt uhrasikaan? Siis sen mahdollisuuden olla lasten kanssa kotona vaikka haluaisi niin paljon, että jos vaan voisi luopuisi vaikka 2500 €/kk, mutta leffalippuun ei oo 50 €..?

Vierailija
316/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä mahdollista! Ap voisi yksin asuessaankin hoitaa lasta kotona.

Vierailija
317/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullahan ei ole tällä hetkellä rahaa lapsen elatukseen. Miehen kuuluu lain mukaan maksaa lapsen kulut (= vanhemmat osallistuvat kykynsä mukaan, sulla ei yhteisen sopimuksen takia ole nyt elatuskykyä).

Leffat ja hotelliyöt ei taida kuulua elatukseen....

Jep. Mutta ne lapsen kulut voi siirtää miehelle ja käyttää omat rahat noihin.

Vierailija
318/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi myös viikonloppuna ilmoittaa, että maanantaina olen lomapäivällä lapsesi hoitamisesta ja jättää miehen ihmettelemään miten lapsi hoidetaan. Tulisi äkkiä selväksi paljonko yksi hoitopäivä maksaa hoitajalta ostettuna ja kun mies joutuu kiirehtiä töistä kotiin ottamaan lapsen vastaan, onkin edessä lapsen loppupäivän hoitaminen. Ja kotityöt tietenkin. Ap voi viettää maanantain vaikkapa kaupungilla, kaverilla tai kirjastossa, lähtee ennen lapsen aamutouhuja ja tulee kun lapsi nukkumassa.

Vierailija
319/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä mahdollista! Ap voisi yksin asuessaankin hoitaa lasta kotona.

Ai samalla elintasolla? Juuri mainittiin että mies maksaa elämisen kokonaan.

Vai siirtyykö silloin muiden holhottavaksi?

Vierailija
320/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullahan ei ole tällä hetkellä rahaa lapsen elatukseen. Miehen kuuluu lain mukaan maksaa lapsen kulut (= vanhemmat osallistuvat kykynsä mukaan, sulla ei yhteisen sopimuksen takia ole nyt elatuskykyä).

Leffat ja hotelliyöt ei taida kuulua elatukseen....

Jep. Mutta ne lapsen kulut voi siirtää miehelle ja käyttää omat rahat noihin.

Tässä varmasti yksi syy mikseivät muijat opiskele rankoille kovapalkkaisille aloille. Heistä heidän ei tarvitse.