Ärsyttääkö muita ammatit kuolinilmoituksissa ja "ylempiarvoisten" sureminen?
Ensinnäkin tämä Utsjoen kelkkaturma... kauheat otsikot, että koko kunta suree, kun kuntapäättäjä kuoli turmassa. Mitäs jos olisi ollut kunnan siivooja? Kukaan ei olisi surrut...?
Ja sitten lehdissä kuolinilmoitukset. Aina pitää korostaa, jos joku on "meidän ukkimme, varatuomari" tai "valtiotieteiden tohtori, päällikkö se ja se"
Hooh, jotenkin hienostelua vielä kuolinilmoituksessakin korostaa miten mahtava ihminen onkaan ollut. En ole kyllä ikinä nähnyt kuolinilmoitusta, jossa olisi "rakkaamme, putkimies se ja se" tai "äitimme, siivooja..."
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 16:54"]
Onhan siivoojastakin voinut tulla vaikka mitä. Alyttömän hyvä ruoanlaittaja, haka kutomaan tumppuja ja sukkia. Putkimies on voinut omalla alallaan olla vaikka kuinka taitava ja työtön on ollut vapaaehtoistoiminnassa mukana ja auttanut yksinäisiä enemmän kuin ehkä kukaan ennen..Saada jotain aikaan tarkoittaa muutakin kuin ammattia
osuit asian ytimeen. vaatimattomasti elänyt ihminen on voinut olla hyvä ihminen ja ulkoisesti menestynyt voi olla ollut paskiainen
Laskin huvikseni tämän päivän Hesarista. 47 oli ilman titteliä ja 11 tittelin kanssa. Eli enemmän on ilman mutta ei se nyt harvinaistakaan ole.
Tämä jankutus alkaa jo ärsyttää. Uskokaa nyt: kuolinilmoituksen tarkoitus on välittää tietoa sitä, kuka on kuollut. Se, että siinä lukee titteli, ei vaikuta YHTÄÄN mitään siihen, miten omaiset surevat tai mitä he pitävät kuolleessa omaisessaan tärkeänä! Totta hemmetissä kaikki ovat kuoleman edessä tasavertaisia, totta hemmetissä rakkaus ja vanhemmuus ovat tärkeämpiä asioita kuin ura. Ei tässä koko asiassa ole kyse siitä. Eikä se "rakkaamme" kuolinilmoituksessa kerro yhtään mitään sen "hienompaa" kuin "kirjanpitäjä". "Rakkaamme" tai "rakas" on nimittäin lähes jokaikisessä kuolinilmoituksessa (paitsi työnantajien laittamissa), ja veikkaampa jopa että ihan riippumatta siitä onko vainajaa rakastettu. Ja niissä ilmoituksissa joissa on titteli, on lähes aina sen rinnalla ja usein juuri sitä ennen tuo sana "rakkaamme". Ajatella, akateemisten ja ammatissaan menestyneidenkin omaiset ovat voineet rakastaa kuollutta omaistaan! Eikö olekin erikoista ja yllättävää? Eikö tämä olekaan niin, että vain vähän koulutetut, aidot ja rehelliset kansalaiset osaavat rakastaa ja koulutetummat perheineen välittävät vain urasta, rahasta ja maineesta?
Alemmuuskompleksi näyttäytyy kyllä uskomattomilla tavoilla. :D
Vai pitävätkö sukulaiset siivoojaa niin paljon alempiarvoisena kuin varatuomaria, että eivät sitä siivoojan titteliä sinne laita?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 17:57"]
Itse voi varmaan vaikuttaa minkälainen teksti tulee kuolinilmoitukseen,[/quote]
Totta. Omassa suvussani vanhempien ja isovanhempien toiveena on ollut, ettei sitä, osalla korkea-arvoistakaan, titteliä laiteta kuolinilmoitukseen. Olemme siis näin toimineet. Ja vaikka tämä eitähän varsinaisesti kuulu, on ollut myös toiveita, ettei surijoiksi kirjata kaikkia sukulaisia ja ystäviä, vaan ainoastaan aivan lähiperhe (periaatteessa puoliso, lapset ja lapsenlapset). Muita olemmekin sitten kiittäneet erikseen ilmoituksen alaosassa muistamisesta.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 17:57"]
Itse voi varmaan vaikuttaa minkälainen teksti tulee kuolinilmoitukseen, tuo tittelikäytäntö lienee vanha tapa jota kukaan ei ole kyseenalaistanut uskaltamalla laittaa omannäköisensä ilmon. Hirveän vanhanaikaista ja konservatiivistahan se on, ja ruokkii eriarvoisuutta.
[/quote]
Kerropa minulle, miten KUOLLEEN ihmisen tittelin näkyminen kuolinilmoituksessa ruokkii eriarvoisuutta?
nimim. utelias
[/quote]
samaa pohdin:D Pitäiskö sitten eriarvoisuus poistaa kautta linjan? Jos jotakuta ei huvita/onnista, niin tasa-avoitsuuden nimissä kukaan ei saa tehdä mitään...ettei ketään harmita? Mitä vanhanaikasita ja konservatiivista on muistella ihmisen elämäntyötä, joka kenties oli laajemmallekin joukolle tärkeä ja merkityksellinen? Tämän typerämmästä ongelmasta on ole kuullutkaan. Tästä maailmasta ei olis tullut eikä tule yhtään mitään jos kaikki täällä tehtäisiin kateellisuuden perusteella. Kyllä se vain on niin että aikuisen ihmisen pitää kestää katsoa todellisuutta silmiin ihan riippumatta siitä missä kohtaa maailmaa itse seisoo. Sitten voi mahdollisuuksiensa mukaan parantaa asemaansa. Mut ainahan tää on niin mennyt että toiset kuluttaa energiansa kyttäämällä epäkohtia, toiset taas rakentamalla jotakin, ihan itse. Että... ei siis vainajiakaan enää saa muistaa sillä mitä he tekivät elämässään.... JOkainen mammulihan voi laittaa testamentit jossa toivoo muistokirjoirjoituksessa mainittavan keitto-ja siivoustaidot, vauvanhoito jne.
Hmm eikös ap huomaa omassa ajattelussaan mitään vikaa? Kun ei niissä ilmoituksissa ole mitään ylempi-alempi-arvoisluokkia vaan ihan vaan faktoja. Ap sulla lienee ongelmana pahemman luokan alemmuuskopleksi- ja lääke siihen löytyy siitä että sinä itse teet itsellesi jotain etkä vaadi ja kiukkua että maailma muuttuu sellaiseksi kuin sinä haluat. Eli sinä ihan itse luot nuo eriarvoisuuskompleksit. ei ole mulle ainakaan ikinä tullut eriarvoisuus mieleen ilmoituksia lukiessa. Ja sehän on ihan fakta että joku vastuullisessa virassa merkittäviä saavutuksia saanut ihminen koskettaa paljon suurempaa joukkoa kuin joku ruohonjuuritasolla ahkeroinut. Ja varmaan hänen verkostonsakin on moninverroin laajempi- se ilmoitushan on usein myös kutsu muistotilaisuuteen.
Mulle ei ole tullut mieleenkään ärsyyntyä moisesta. Oletko ihan tyytyväinen omaan elämääsi? Meinaatko opettaa lapsillesikin että kaikki tittelin takana olevat ovat kusipäitä ja leuhkoja? Heidän lapsiltaan saa sitten ottaa luulot pois koulun pihalla.
Ei ärsytä, nehän on delannu mut mä oon hengissä lukemassa sitä ilmoa, snadisti voi tulla tippa linssiin ku kelaa et oliks skidejä jne. ...
AV-mamma osaa kehittää pääkopassaan ongelman jopa vieraiden ihmisten kuolinilmoituksista..hohhoijaa :D
Ei ärsytä, mutta ap:n heikko itsetunto ja typerä kateus säälittävät.
Minua huvittaa tämä sama ilmiö elävien keskuudessa. Olen töissä isännöitsijätoimistossa, jonne aika ajoin soittaa esim. varatuomari Lahtinen tai professori Virtanen. Luulevatko ne saavansa parempaa palvelua tittelinsä takia? Meinasin purskahtaa nauruun, kun sinne soitti maisteri Korhonen. Ilmeisesti tämä herra oli valmistunut maisteriksi aikana, jolloin maisterit olivat hyvin harvinaisia. Meinasin kysyä, että oletko sukua maisteri Frangenille.