Aiheuttaako joulun perinteet teille stressiä?
Oletteko korvanneet jotkut vanhat joulun perinteet uusilla joulun perinteillä?
Jos saisit/ voisit valita itsellesi mieleisen joulunvietto tavan; minkälainen se olisi ?
Kommentit (28)
En vietä joulua, lapsuuden perinteisiin kuului vanhempien juomista ja tappelua, ei kiinnosta perinteet
Ei stressaa, koska olen irtisanoutunut epämiellyttävistä perinteistä.
Kaikki stressaa. Haluaisin istuskella uima-altaalla jossain lämpimässä.
Emme vietä joulua. Ahdistavampaa tekemällä tehtyä, kaupallista juhlaa saa etsiä.
Ei ahdista, kun en kummemmin joulua vietä. Ainoa jouluperinteeni on pitsalla käynti ja Raamatun lukeminen, koska jouluna muistellaan Jeesuksen syntymää ja elämää. Ylikauppallinen jenkkicocacola-joulu ei ole minulle.
M36
Joulumme on hyvin perinteinen malli jo lapsuudestani Käydään haudoilla, saunassa, syödään ja jaetaan lahjat ihan oman perheen kesken.
Ei aiheuta. Teen juuri sen verran joulua kuin jaksan ja haluan. Kauneimmat joululaulut tuovat mukavaa tunnelmaa.
Ruokaa ja perheen kesken rentoa yhdessäoloa, lapselle pari lahjaa. Kuusi metsästä ja pari palloa oksille. Joskus joulurauha, joskus hautausmaalle, lapsi pitäisi vielä jonain vuonna roudata aamulla joulukirkkoon. Sellaisia ne lapsuuteni joulutkin olivat.
Tänä vuonna voi miehen siskojen suunnalta tulla vaatimuksia...heidän isä kuoli ja pelkään että ehdottelevat sukujoulua.
Eipä se ahdista. Joskus on ollut vaikea keksiä lahjoja ja on tullut tehtyä huonoja viime hetken ostoksia, mutta nykyään ostan ns. varmoja valintoja.
Ruoat hoitaa puoliso, itse lähinnä koristelen yms kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikeastaan vietät joulussa?
Meillä se on lähinnä lasten juhla, mutta itse nautin jouluruuista niin kauan kun niitä ei vaan tee enää mieli.
Joo. Eniten stressiä aiheuttaa säilytystilan puute, kun tyhmänä en ottanut täyskorkeaa jääkaappia vaan jää-pakastinkaapin. Jäätiin miehen kanssa kahdestaan ja arvelin, että pienempi jääkaappi riittää. Eipä tullut mieleen, että jouluna on porukkaa.
Ne kaikki aivanpakko-perinteet ja stressin jätin taakseni kun lähdin lapsuuskodista. Omat joulut on olleet erilaisia ja semmosia kun on tuntunut hyvälle. Mitään ei ole pakko koska jouluna kuuluu. Tänävuonna mennään valmiiseen joulupöytään ja ehkä mökille.
En, sillä lapsuuden joulut olivat sen verran köyhiä, että pidän kiinni niistä perinteistä. Siihen ei paljon tarvita. Kuusi, kynttilöitä, kinkkua ja torttua, jonkun verran laatikoita ja muuta joulupöytään. Koti siivotaan vähän tavallista perusteellisemmin ja laitetaan niitä joulukoristeita, joita meillä on ollut aina. Joululaulut ovat ilmaisia ja niitä riittää. Lahjoja ja yhteisiä pelejä vuosi vuodelta vähemmän, kun lapset ovat jo aikuisia.
Olen ihan itse valinnut tällaisen joulunviettotavan.