Tyttäreni kaverin äiti suuttui minulle... Hohhoijaa.
Meidän 12v. tytöllä on kaksi kilpaponia. Tytön luokkakaveri käy myös ratsastamassa samalla tallilla ja monesti saattaa olla tyttäreni mukana tallilla, vaikka ei omaa ratsastustuntia sinä päivänä olisikaan. Saa kyllä harjailla ja touhuta poniemme kanssa tytön seurana, siinä ei ole mitään ongelmaa. Pari kertaa on saanut myös vähän ratsastaa. Nyt tämä tyttö on sitten alkanut pyytämään päästä ponin selkään monta kertaa viikossa ja oli sanonut omalle tyttärelleni, että lopettaa ratsastustunneilla käymisen, koska äiti ei niitä enää maksa, kun saa ratsastaa ilmaiseksi meidän poneilla.
Juttelin tytön kanssa tänään tallilla ja kerroin, että ponit ovat tarkoitettu meidän perheen omaan harrastamiseen, ei kaikkien kavereiden ratsastettavaksi. Missään nimessä emme ole antaneet tytölle vaikutelmaa, että hän tosiaan saa alkaa säännöllisesti poneilla ratsastamaan. Tuntui ymmärtävän asian, mutta oli suruissaan, kun ei nyt tiennyt, että vieläkö pääsee ratsastustunneilleen.
Muutama tunti sitten tuli puhelun tytön äidiltä... On kuulemma ilkeää kieltää tyttöä ratsastamasta, kun kerta kaverikin (=tyttäreni) sitä tekee. Tulee tytölle paha mieli. Kysyin, että ihan tosissaanko hän kuvittelee, että meidän ponit on koko kylän lasten harrastusvälineitä. Tähän harrastukseen menee meillä yli 1000 euroa kuukausittain ja hänen tyttärensä sitten pitäisi myös päästä nauttimaan tästä panostuksesta? Tämä äiti sitten haukkkui koko perheemme ylimielisiksi leveilijöiksi. Vaikka kuinka ystävällinen ja asiallinen yritin olla, en saanut vastaukseksi muuta kuin haukkuja. Kun eihän ne ponit siitä kulu, jos heidän tyttönsä vähän ratsastaa... Sanoi myös, että "tietää nyt ainakin, että minkä perheen lasten seurassa ei hänen jälkikasvunsa saa aikaa viettää".
Miten voi aikuinen ihminen olla noin typerä? Surettaa molempien tyttöjen puolesta, jos äiti tämän takia haluaa pilata heidän ystävyytensä. Vaikka kuinka tästä tytöstä pidänkin, ei minun ja mieheni tehtävä ole hänen lapsensa harrastusta maksaa.
Kommentit (543)
Maksetaanko ponit miehen vai ap:n tuloilla? Jos ap:n mies maksaa tämän poniharrastuksen, niin eikö kannattaisi kysyä häneltä päätös tähän asiaan? Minusta ap vaikuttaa itse vähän nousukkaalta tässä poniasiassa ja siksi ei ehkä osaa suhtautua asiaan kovinkaan luontevasti, vaan painottaa joka sanaa MY little ponies.
Mitn niin hullua maksaa harrastuksesta? Eihän kukaan valmenna tätä kaveria, jos lopttaa kokonaan ratsastustunnit. Tässä ei käy edes ilmi, minkä tasoisesta ratsastajasta on kyse. En kyllä itse suostuisi siihen, että kaveri lopettaa tunnit ja siirtyisi säännöllisesti ratsastamaan ilman opetusta omilla kilpaponeillani.. Mikäli on hyvä ratsastaja, järkevä ja luotettava tyttö, jolla hyvät hevosaidot, niin antaisin satunnaisesti ratsastaa silloin, kun se teille/tyttärelle sopii. Mutta vain, jos lisäksi kävisi myös säännöllisesti tunneilla. Tuossa on aika monta tekijää, jotka hankaloittavat tilannetta. Ja vastuu on aika suuri. Mitä tapahtuu, jos tytölle sattuu jotain? Tai ponille? Tähän ketjuun on astannut aika moni, jolla ei ole mitään käsitystä hevosista ja ratsastuksesta.... Minäkin lainaisin ilomielin esim. polkupyörää naapurin lapselle, mutta koiraani ei saisi ulkoiluttaa. Vähän hölmöä siis verrata johonkin lasketteluun yms. Jokainen hevsen omistaja joutuu tarkaan miettimään, kenet voi päästää hevosensa selkään. Ei niitä voi lainailla, kuin urheiluvälineitä!
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:42"]
En kyllä ymmärrä, miten ap asuu tuollaisella alueella, jossa osa porukasta ei oikein tule toimeen. Tai miten sosio-ekonomisesti sekoittunutta porukkaa lapsesi ympäristössä edes on?
[/quote]
Lapsen/perheen sosioekonominen asema on ennen kaikkea todella tärkeä seikka ottaa huomioon, kun lapsi tutustuu toisiin lapsiin ja ennen kaikkea kun itsekin tutustun toisiin perheisiin. Korkea-asteinen sosioekonominen status takaa ensiluokkaisen seuran. (nooot)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 02:18"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:42"]
En kyllä ymmärrä, miten ap asuu tuollaisella alueella, jossa osa porukasta ei oikein tule toimeen. Tai miten sosio-ekonomisesti sekoittunutta porukkaa lapsesi ympäristössä edes on?
[/quote]
Lapsen/perheen sosioekonominen asema on ennen kaikkea todella tärkeä seikka ottaa huomioon, kun lapsi tutustuu toisiin lapsiin ja ennen kaikkea kun itsekin tutustun toisiin perheisiin. Korkea-asteinen sosioekonominen status takaa ensiluokkaisen seuran. (nooot)
[/quote]
On tasan samaa mieltä tuosta! Pahinta - ja koomisinta - on monien korkean sosioekonomisen statuksen omaavien lasten asenne vähempiosaisia kohtaan, vaikkei heillä ole oikeastaan mitään omaa ansiota vanhempiensa (ja sitä kautta myös omaan) hyvään asemaan.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 23:30"]
Suurin kärsijä on ap:n tytär, joka menettää ystävänsä. Ja oppii jo nuorella iällä, että niuhottaminen menee ystävyyden edelle.
Surullista ajatella pientä yksinäistä tyttöä, joka päivästä toiseen ratsastaa poneillaan ilman ystävää:(
[/quote]
itse olen ainakin kohtuu varakkaan perheen lapsena oppinut sen että ystäviä ei hankita sillä että annetaan lainata kaikkea omaisuutta vastikkeetta. Ne ystävät jotka eivät ole mitään pyytäneet ovat olleet elämässäni pisimmillään jo 30 vuotta ja muut ovat jääneet matkan varrelle. En ymmärrä miten kukaan vanhempi voi opettaa lapsensa niin että "et sitten ole sen kaveri jos et kerran hyödy siitä taloudellisesti". Eiköhän se yksinäinen tule olemaan joku muu?
Herranjumala teitä ihmisiä.. Ponit ovat eläimiä, eivät mitään koneita tai esineitä. Miettikää nyt:
-Perheen tytär ratsastaa ponit n. 3 x viikko
-Perheen äiti ratsastaa poneilla useamman kerran viikossa
-Perheen poika ratsastaa poneilla n. kerran viikossa
Plus treenaus sun muu, mikä kuuluu perheen lemmikkien kanssa harrastamiseen..
Nyt, jotta toinen tyttö voisi lopettaa ratsastustunnit ja ratsastaa jo paljon ratsastetuilla poneilla ap:n pitäisi:
-Vähentää ponien lepoaikaa (ratsastukseen yhteen 45min ratsastukseen kun kuuluu paljon muutakin kuin selkään hyppääminen)
-Käyttää omaa aikaansa valvoessaan tyttöä
-Korvata mahdolliset vahingot, jotka tyttö mahdollisesti saattaa poneille aiheuttaa TAI
-Korvata mahdolliset vahingot, jotka ponit mahdollisesti saattaa tytölle aiheuttaa
Reilua, eikö? Olen ymmärtänyt, että ponit ovat koko perheen lemmikkejä, joilla harrastetaan paljon. Itse harrastan aktiivisesti toista lajia, tosin koirilla, enkä todellakaan anna omia koiriani jollekin tytölle kilpailtavaksi esim. sen jälkeen kun ne ovat ensin treenanneet kanssani. Vai antaisitteko itse sen jälkeen kun olisitte aktiivisesti treenanneet ja harjoitelleet jotakin asiaa ja saaneet sen toimimaan vain, jotta joku halukas voisi tehdä tahattoman virheen (koska tykkää eläimestä niin kovasti), jotta pääset eläimen omistajana korjaamaan vahinkoja ensi kerralla?
Ei eläin ole auto, uima-allas tai polkupyörä (joita te kaikki varmasti lainaatte tarvitsijoille ihan vain koska teillä sellainen on, osalla varmasti jopa kaksi...), jota voi kuluttaa loppuun huvin vuoksi ja ostaa sitten uuden kun menee rikki.. Eläin tarvitsee lepopäivät siinä missä me ihmisetkin. Tilanne olisi varmasti erilainen, jos ap:n poneilla EI harrastaisi koko perhe ja jos niiden liikuttamiseen vaikkapa tarvittaisiin apua, jolloin tilanne olisi win-win.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 02:06"]
Mun mielestä on kohtuutonta lapsesi kaverin äidiltä vaatia säännöllisiä ratsastustunteja, ymmärrän jos joskus pääsee ratsastamaan. Tosi tökeröä käytöstä tuolta äidiltä, joillain ei näköjään ole käytöstapoja.
Samalla logiikalla voisi käydä autokaupan pihasta hakemassa itselle auton, koska onhan se nyt ihan leveilyä autokaupalta pitää tyhjänpanttina montaa autoa. Tai hypätä naapurin uima-altaaseen kesähelteellä, koska onhan se ihan leveilyä, jos omistaa uima-altaan ja se sattuu olemaan tyhjä.
[/quote]
No kyllähän täällä joku ihmetteli miksi naapurin altaassa ei saa uida kun se on tyhjä.
Se on helppo aina sanoa, että lainaa tai antaa muille. Mutta harvapa sitä oikeasti tekee tosielämässä. Itse olisin toiminut ap:n kanssa samalla tavalla.
Mitäpä jos kaverin perhe maksaisi teille hiukan, jotta voi ratsastaa tyttönne kanssa teidän poneilla? Eihän se tarkoita sitä että koko kylä niillä ratsastaisi.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:38"]
No jos tyttö hoitaa poneja, voisi siitä antaa palkkana ratsastaa. Näin oli vielä omassa lapsuudessa (hoidettiin hevosia, siivottiin pilttuut jne. ja palkkana saatiin ratsastaa esim. puoli tuntia-tunti).
[/quote]Se oli ennen se. Nykyisin kun tekee vuoden tallitöitä, niin saa uudenvuoden päivänä käydä ratsastamassa, ellei sitten satu olemaan liikaa pakkasta.
Tuttu tilanne...
Kun meille aikanaan ostettiin poni, niin naapurin muija oli ihan tohkeissaan että nythän heidänkin lapset pääsee sitten varmaan ratsastamaan.
Herneethän se veti nenään kun toppuuteltiin ja sanottiin että kyseessä on aika sähkäkkä estekilpaponi, eikä se oikein sovellu kokemattomalle ratsastajalle.
Monista ap:n saamista vastauksista käy ilmi, millaisia kateellisia siipeilijöitä ja hyväksikäyttäjiä tällä palstalla on.
Aloitus kuulostaa kyllä provolta, mutta jos ei ole niin ap:na viittaisin kintaalla kaverin äidille.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 08:03"]
Mitäpä jos kaverin perhe maksaisi teille hiukan, jotta voi ratsastaa tyttönne kanssa teidän poneilla? Eihän se tarkoita sitä että koko kylä niillä ratsastaisi.
[/quote]No tuohan se vasta olisi törkeää hyväksikäyttöä ja leveilyä käyhäilevän mielestä. Eiköhän ongelma ratkennut jo kun täti suuttui.
Jos hevosharrastus on kilpatasolla, niin ei se ole ponille hyväksi että sillä käy ratsastamassa joku huono ratsastaja.
Hyville ratsastajille maksetaan siitä että ratsastavat ja opettavat hevosta.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 02:15"]
Mitn niin hullua maksaa harrastuksesta? Eihän kukaan valmenna tätä kaveria, jos lopttaa kokonaan ratsastustunnit. Tässä ei käy edes ilmi, minkä tasoisesta ratsastajasta on kyse. En kyllä itse suostuisi siihen, että kaveri lopettaa tunnit ja siirtyisi säännöllisesti ratsastamaan ilman opetusta omilla kilpaponeillani.. Mikäli on hyvä ratsastaja, järkevä ja luotettava tyttö, jolla hyvät hevosaidot, niin antaisin satunnaisesti ratsastaa silloin, kun se teille/tyttärelle sopii. Mutta vain, jos lisäksi kävisi myös säännöllisesti tunneilla. Tuossa on aika monta tekijää, jotka hankaloittavat tilannetta. Ja vastuu on aika suuri. Mitä tapahtuu, jos tytölle sattuu jotain? Tai ponille? Tähän ketjuun on astannut aika moni, jolla ei ole mitään käsitystä hevosista ja ratsastuksesta.... Minäkin lainaisin ilomielin esim. polkupyörää naapurin lapselle, mutta koiraani ei saisi ulkoiluttaa. Vähän hölmöä siis verrata johonkin lasketteluun yms. Jokainen hevsen omistaja joutuu tarkaan miettimään, kenet voi päästää hevosensa selkään. Ei niitä voi lainailla, kuin urheiluvälineitä!
[/quote]
Niinpä... Mä en kuuna kullan valkeana päästäisi edes omaa tyttöäni, joka on ratsastanut 2 vuotta, jonkun kaverin ponilla ratsastamaan! Hoitamassa vois käydä, mutta toistaiseksi saisi tyytyä ratsastuskoulun poneihin. Kisaponit on herkempiä ja täpäkämpiä otuksia, kuin monessa liemessä keitetyt ratsastuskoulupollet, jotka ei enää hätkähdä, vaikka selässä ei niin taitava toheltaisikin.
Ja jos tyttö kisaa poneilla, on ikää todennäköisesti korkeintaan 15v... Aikuinenkin VOI ratsastaa ponilla, vaikkei oliskaan hobbitti. Nämä ponit ei nyt varmaankaan ole mitään shettiksiä! Ponin säkäkorkeus voi olla liki 150cm. Meikäläiselle 164-senttiselle aikuiselle poni riittää ihan hyvin. Painoni puolesta voisin ratsastaa pienelläkin ponillla. Koipien pituus tulee jossain kohtaa vastaan :D 120-senttinen poni alkaa olla vähän liian pieni :p
Itse ratsastin aikoinaan kavereiden poneilla, mutta vain silloin, jos omistaja oli estynyt. Ja kokemusta oli takana vuosia. Jälkikäteen ajatellen ne reissut (joskin toisen kaverin seurassa) oli silti aika vastuuttomia... Jos olis tipahtanut tai jotain...
Olen hoitanut (ja ratsastanut) myös kisahevosia. Vieläpä Rikkaiden Kisahevosia. Muut tallilla kysyi mua joskus omia hevosiaan hoitamaan kisoihin, mutta aika varovasti, koska tiesivät, että mä sain melko kovaa "palkkaa" vakihoitsuni omistajilta. Maksoivat kaikki ateriat ravintoloissa, hotelliyöt yms... Ja ratsastin varsinkin loppuaikoina hevosen kaksi-kolme kertaa viikossa, mutta se ei ollut mikään oletus, että saan ratsastaa joka viikko. Kävin silti omilla tunneillani ratsastuskoulussa. Monet häpeili, kun voivat tarjota vaan kahvit :) Mä tosin lähdin aina, kun pyydettiin. Ei mua se haitannut.
En todellakaan ymmärrä miksi tyttärenne kaveri ei saisi ratsastaa teidän poneilla kun kerran osallistuu niiden hoitamiseen..
Toivottavasti ei nyt mene kahden pikkutytön ystävyys pilalle sen vuoksi ettei ÄIDIT osaa käyttäytyä aikuismaisesti..
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 09:01"]
En todellakaan ymmärrä miksi tyttärenne kaveri ei saisi ratsastaa teidän poneilla kun kerran osallistuu niiden hoitamiseen..
Toivottavasti ei nyt mene kahden pikkutytön ystävyys pilalle sen vuoksi ettei ÄIDIT osaa käyttäytyä aikuismaisesti..
[/quote]
Lue vaikka tuo nro 66. Siinä on oikein hyvä vastaus.
Ja se mitä nro 66 on lainannut! :)
Mä en ratsastais millään kaakilla vaikka maksettais. Mä en vaan tajua mitä hienoo noissa on? Ei kerrassaan mitään!
Kyseessä on myös vastuu. Ohjatuilla tunneilla käyvillä on kai vakuutus seuran puolesta - mutta entä jos kaveri putoaa selästä? Ap:lta voidaan katsoa syylliseksi. Vähän sama juttu, tiesittekö että jos lainaatte autoanne kaverille ja tämä ajaa kolarin, vakuutus ei korvaa?
Mun mielestä on kohtuutonta lapsesi kaverin äidiltä vaatia säännöllisiä ratsastustunteja, ymmärrän jos joskus pääsee ratsastamaan. Tosi tökeröä käytöstä tuolta äidiltä, joillain ei näköjään ole käytöstapoja.
Samalla logiikalla voisi käydä autokaupan pihasta hakemassa itselle auton, koska onhan se nyt ihan leveilyä autokaupalta pitää tyhjänpanttina montaa autoa. Tai hypätä naapurin uima-altaaseen kesähelteellä, koska onhan se ihan leveilyä, jos omistaa uima-altaan ja se sattuu olemaan tyhjä.