Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttäreni kaverin äiti suuttui minulle... Hohhoijaa.

Vierailija
17.03.2013 |

Meidän 12v. tytöllä on kaksi kilpaponia. Tytön luokkakaveri käy myös ratsastamassa samalla tallilla ja monesti saattaa olla tyttäreni mukana tallilla, vaikka ei omaa ratsastustuntia sinä päivänä olisikaan. Saa kyllä harjailla ja touhuta poniemme kanssa tytön seurana, siinä ei ole mitään ongelmaa. Pari kertaa on saanut myös vähän ratsastaa. Nyt tämä tyttö on sitten alkanut pyytämään päästä ponin selkään monta kertaa viikossa ja oli sanonut omalle tyttärelleni, että lopettaa ratsastustunneilla käymisen, koska äiti ei niitä enää maksa, kun saa ratsastaa ilmaiseksi meidän poneilla.

Juttelin tytön kanssa tänään tallilla ja kerroin, että ponit ovat tarkoitettu meidän perheen omaan harrastamiseen, ei kaikkien kavereiden ratsastettavaksi. Missään nimessä emme ole antaneet tytölle vaikutelmaa, että hän tosiaan saa alkaa säännöllisesti poneilla ratsastamaan. Tuntui ymmärtävän asian, mutta oli suruissaan, kun ei nyt tiennyt, että vieläkö pääsee ratsastustunneilleen.

Muutama tunti sitten tuli puhelun tytön äidiltä... On kuulemma ilkeää kieltää tyttöä ratsastamasta, kun kerta kaverikin (=tyttäreni) sitä tekee. Tulee tytölle paha mieli. Kysyin, että ihan tosissaanko hän kuvittelee, että meidän ponit on koko kylän lasten harrastusvälineitä. Tähän harrastukseen menee meillä yli 1000 euroa kuukausittain ja hänen tyttärensä sitten pitäisi myös päästä nauttimaan tästä panostuksesta? Tämä äiti sitten haukkkui koko perheemme ylimielisiksi leveilijöiksi. Vaikka kuinka ystävällinen ja asiallinen yritin olla, en saanut vastaukseksi muuta kuin haukkuja. Kun eihän ne ponit siitä kulu, jos heidän tyttönsä vähän ratsastaa... Sanoi myös, että "tietää nyt ainakin, että minkä perheen lasten seurassa ei hänen jälkikasvunsa saa aikaa viettää".

Miten voi aikuinen ihminen olla noin typerä? Surettaa molempien tyttöjen puolesta, jos äiti tämän takia haluaa pilata heidän ystävyytensä. Vaikka kuinka tästä tytöstä pidänkin, ei minun ja mieheni tehtävä ole hänen lapsensa harrastusta maksaa.

Kommentit (543)

Vierailija
341/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mitään tehdä, tietenkään. Senkun harrastatte kilpaponejanne. Tökeröä käytöstä kaverin äidiltä sulle raivota.

Mutta... Mä olen entinen heppatyttö, joka kuitenkin vain hoiti toisten hevosia. Talleilla oli tyttöjä joilla oli omat hevoset. (Ainoastaan tallien omistajien lapsilla tosin, jos niilläkään, oli enemmän kuin yksi aktiivisesti käytössä oleva kopukka.) Kun enimmäkseen oltiin samanikäisiä, samoissa kouluissa jne., niin oltiinhan me kavereita. Mutta hevosenhoitajat ja hevosenomistajat oli kuitenkin ihan selvästi erikseen. Koska selvähän se, hevosenomistaja lähtee ratsastamaan eikä se hoitaja sillon tule mukaan. Tai hoitaja käy sillon kun omistaja ei pääse. Parempia kavereita keskenään näiden luokkien yli olivat (yhä ovat) ne, joilla oli useampi hevonen ja hoitajatyttö joka ratsasti niitä myös, tai vähintään hoitaja sai käyttää jonkun muun hevosta paljon.

En tiedä miten sun lapsi ehtii kahta kisaponia ratsastaa. Ehkä tää kyseinen kaveri ei ole edes kovin läheinen kaveri. Ehkä tallilta tai valmennuksista löytyy muita ponin tai kahden omistajia, joiden kanssa kaveerata. Siinä tapauksessa lienee ihan se ja sama, miten käy. Mutta jos tuo kaveri onkin tärkeä, niin aika vaikeaa on sitä ystävyyssuhdetta ylläpitää, jos harrastus on yhteinen, talli on sama, mutta sun lapsella on kaksi ponia ja toisella ei yhtään, eikä mitään mahdollisuuksia niillä sun lapsen poneilla köpötelläkään, koska sä et halua kustantaa sen harrastusta...  Mutta tuskin tämä tilanne on teille ensimmäinen kerta, kun teidän lapsella tai itsellänne on paremmat lelut kuin kavereilla :).

Muistan itse hyvin miten olisin halunnut sen oman hevosen. Pari kertaa niin meinasi jopa käydä, mutta onneksi ei käynyt, koska mun paras kaveri ei olisi saanut ikinä hevosta. Ei se unelmien toteutuminen lapselle välttämättä ole ristiriidattomasti hieno juttu, koska aina se vaikuttaa kaverisuhteisiin. Pahimmassa tapauksessa se ilo hommasta voi mennä jos jääkin yksin lelunsa kanssa tai kaverit onkin kateellisia tai haluaisivat liian ison osan itselleen. Mutta toki lapset sopeutuu ja ymmärtää yleensä hyvin että ei kaikilla voi sitä omaa hevosta olla.

Mutta miettisin silti, jos siis tuo tai joku muu hevoseton kaveri on sun lapselle tärkeä, että miten se on vieraiden lasten harrastuksen maksamista, jos hän auttelee sun lasta. Onko niin, että joka minuutti kun sun lapsi ponia harjaa tai kiertää kenttää, niin se on sitä vastinetta sun rahoille? Vai onko rahojen vastine se, että ne ponit yleensä on olemassa, teidän perheen omistuksessa ja sinun lapsi pääsee sen tallilla notkumisen lisäksi valmentautumaan ja aktiivisesti harrastamaan? Jos ennemmin tuo jälkimmäinen, niin joku luotettava hoitajatyttö joka on myös sun lapsen kaveri, ei ole sun rahoista pois eikä tarkoita sitä että kustantaisit hänenkin harrastuksen. Hoitaja voi olla kaverina tekemässä tylsimpiä hommia ja vaikka taluttelemassa, myöhemmin lämmittelemässä toista ponia kun sun lapsi ratsastaa toista. Joskus voivat mennä vaikka maastoon yhdessä. Voi olla kisoissa apuna jne. Se on eri harrastus kuin viikoittainen ratsastuskoulun tunneilla käyminen, joten sillä maksaako sen kaverin äiti tunteja lisäksi vai ei, ei ole merkitystä.

Taaskin ihan eri tilanne, jos tän kaverin perhe olettaa että tytön ratsastusura etenisi teidän poneilla ja tyttö saisi ratsastaa niillä säännöllisesti ohjatusti. Tai jos ei ole tilanteita joissa mitään tallityttöä tarvittaisiin avuksi.

Vierailija
342/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:06"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:03"]

Ja sitten voi taas kysyä, että maksaako se ap:lle yhtään enempää, jos tyttären kaveri ratsastaa toisella ponilla samaan aikaan kun tytär ratsastaa? En tarkoita, että, ilmaiseksi pitäisi kavereille harrastuksia kustantaa mutta onko nyt ihan kaikki ajateltu loppuun asti? Kai se kaveri voisi maksaa teille jotain, vai onko tästä edes keskusteltu? Jos tytöt viihtyvät yhdessä niin kannattaako tästä tehdä heille välirikko? Tyttäresi saattaa menettää elämänsä parhaan ystävän. Vai onko vain kiva osoittaa olevansa muita rikkaampi?

[/quote]

Entäs muut kaverit? Eikö heidänkin sitten pidä saada ne ponit käyttöönsä? Ja muuten sen välirikon syynä olisi kaverin ahne äiti, ei kukaan muu.

[/quote]

Niin, mitempä kiellän muita tyttären kavereita sitten ratsastamasta. Ponit eivät tarvitse ylimääräistä liikutusta, toki eivät rikki ylimääräisestä 45 minuutista mene. Kuitenkin se 45 minuuttia on ylimääräistä myös omaan aikaani, kun siellä kentän laidalla on pakko olla valvomassa. Tytön ratsastamisesta siis olisi myös ylimääräistä vaivaa meille. 

[/quote]

Köyhtyikö se perhe siinä vaiheessa, kun tajusivat että teillä on kaksi ponia? Ala pyytää ratsastustunneista 50 €. Voivat sitten valita, kummille tunneille menevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh mikä keskustelu taas :D

Homma on niin, ettei sun todellakaan tarvitse vaivata tommosilla päätäs. Ponit on teidän ja niillä ei kenenkään ulkopuolisen tarvitse ratsastaa jos ette halua. Se on sitten sen  toisen äidin asia jos vetää herneet nenään ja kieltää tyttöjä leikkimästä keskenään.

Voit antaa vinkkejä sille äidille mistä poneja voi ostaa ja jos ei ole varaa, niin ei ole sun ongelmas. Ihme mammoja täälläkin taas, kun on jakamassa kaiken, kaikkien kanssa. Todellisuudessa hommat ei mene niin.  Samalla päättelyllähän se vois jättää ratsastustunnitkin maksamatta, kun ratsastuskoulullahan niitä poneja on vielä enemmän, mitä se nyt yhden tytön ratsastukset mitään liikuttaa.

Parempi vaan kun ei tarvitse teidänkään olla tekemisissä tommosen hyväksikäyttäjän kanssa.

Vierailija
344/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne tytöt eivät voi ratsastaa yhtä aikaa niillä poneilla? Sellaisena päivänä, kun velipoika ei ratsasta? Silloin ei tarvitsisi erikseen valvoa toista tyttöä. Kyllä mä enemmän näkisin tässä ap:lla mahdollisuutta hyväntekoon kuin tuollaiseen elitistieristykseen. Ja sen toisen tytön vika ei ole hänen äitinsä käytöksensä. Perheessä voi olla rahat todella tiukalla, ja jos äiti on todennut, että tyttö pääsee ratsastamaan muuten, voi perhe sijoittaa nuo rahat jotenkin muuten.

Kennelpiireissä on monilla kenneltyttöjä, ja koirien lenkkeilytystä ja hoitoa vastaan (tai jopa ilman) tytöt (/pojat) saavat lainata koiria esim. junior handler -kilpailuihin tai agilityyn. Omia kisakoirianikin voisin lainata, ja voisinpa jopa lähteä valmentamaankin lapsieni kavereita, jos he sellaista haluaisivat. Valmennan tälläkin hetkellä 3 tuntia viikossa nimellisellä korvauksella eli käytännössä ilmaiseksi. Minulle eläimet ja ihmiset, ja niiden kanssa puuhaaminen ja harrastaminen ovat nautinnollista, ei mitään pakkopullaa. Aikuistenkin maailmassa kavereita ja muita harrastajia autetaan. Olen mm. tarjonnut säännöllisesti ilmaisen kyydin AIKUISELLE harrastusakaverilleni ja hänen koiralleen, koska muuten hän ei autottomana pääsisi kauas treenihallille. Mutta tässäpä toimiikin vastavuoroisuus. Silloin kun itse tarvitse apua, saan sitä myös. Esimerkkinä koirien ulkoilutus, kun olin itse vuodepotilaana. Tärkein on kuitenkin ystävyys ja yhdessä tekeminen.

Ja autoakin on meiltä lainattu kavereille, ja montaa muutakin juttua.

Vierailija
345/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on näköjään paljon köyhiä.

Ei se niinkään,

mutta harmi, että niin moni heistä näkyy olevan

aika kieroon kasvanutta sakkia...........

ASENNEVIKAA....

Vierailija
346/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:06"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:03"]

Ja sitten voi taas kysyä, että maksaako se ap:lle yhtään enempää, jos tyttären kaveri ratsastaa toisella ponilla samaan aikaan kun tytär ratsastaa? En tarkoita, että, ilmaiseksi pitäisi kavereille harrastuksia kustantaa mutta onko nyt ihan kaikki ajateltu loppuun asti? Kai se kaveri voisi maksaa teille jotain, vai onko tästä edes keskusteltu? Jos tytöt viihtyvät yhdessä niin kannattaako tästä tehdä heille välirikko? Tyttäresi saattaa menettää elämänsä parhaan ystävän. Vai onko vain kiva osoittaa olevansa muita rikkaampi?

[/quote]

Entäs muut kaverit? Eikö heidänkin sitten pidä saada ne ponit käyttöönsä? Ja muuten sen välirikon syynä olisi kaverin ahne äiti, ei kukaan muu.

[/quote]

Niin, mitempä kiellän muita tyttären kavereita sitten ratsastamasta. Ponit eivät tarvitse ylimääräistä liikutusta, toki eivät rikki ylimääräisestä 45 minuutista mene. Kuitenkin se 45 minuuttia on ylimääräistä myös omaan aikaani, kun siellä kentän laidalla on pakko olla valvomassa. Tytön ratsastamisesta siis olisi myös ylimääräistä vaivaa meille. 

[/quote]

Valvotko vain siinä tapauksessa, että tyttäresi kaveri on mukana? Ratsastaako tytttäresi ilman valvontaasi? Edelleen, voisitte keskustella tyttäresi kaverin äidin kanssa korvauksesta. Tuskin koko kylän lapset ovat tunkemassa ratsastamaan poneillanne? Jos olisi kyse omasta tyttäresi kaverina, tuollaista tilannetta ei koskaan tulisi. Toivottavasti tyttärestäsi kasvaa hieno nainen.

Olen iloinen siitä, että en ole sinä.

Vierailija
347/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:26"]

Miksi ne tytöt eivät voi ratsastaa yhtä aikaa niillä poneilla? Sellaisena päivänä, kun velipoika ei ratsasta? Silloin ei tarvitsisi erikseen valvoa toista tyttöä. Kyllä mä enemmän näkisin tässä ap:lla mahdollisuutta hyväntekoon kuin tuollaiseen elitistieristykseen. Ja sen toisen tytön vika ei ole hänen äitinsä käytöksensä. Perheessä voi olla rahat todella tiukalla, ja jos äiti on todennut, että tyttö pääsee ratsastamaan muuten, voi perhe sijoittaa nuo rahat jotenkin muuten.

Kennelpiireissä on monilla kenneltyttöjä, ja koirien lenkkeilytystä ja hoitoa vastaan (tai jopa ilman) tytöt (/pojat) saavat lainata koiria esim. junior handler -kilpailuihin tai agilityyn. Omia kisakoirianikin voisin lainata, ja voisinpa jopa lähteä valmentamaankin lapsieni kavereita, jos he sellaista haluaisivat. Valmennan tälläkin hetkellä 3 tuntia viikossa nimellisellä korvauksella eli käytännössä ilmaiseksi. Minulle eläimet ja ihmiset, ja niiden kanssa puuhaaminen ja harrastaminen ovat nautinnollista, ei mitään pakkopullaa. Aikuistenkin maailmassa kavereita ja muita harrastajia autetaan. Olen mm. tarjonnut säännöllisesti ilmaisen kyydin AIKUISELLE harrastusakaverilleni ja hänen koiralleen, koska muuten hän ei autottomana pääsisi kauas treenihallille. Mutta tässäpä toimiikin vastavuoroisuus. Silloin kun itse tarvitse apua, saan sitä myös. Esimerkkinä koirien ulkoilutus, kun olin itse vuodepotilaana. Tärkein on kuitenkin ystävyys ja yhdessä tekeminen.

Ja autoakin on meiltä lainattu kavereille, ja montaa muutakin juttua.

[/quote]

No ihan siksi, että silloin kun minä tai veli ei ratsasta, haluaa tyttö ratsastaa itse molemmilla poneilla. Ratsastaa molemmat ponit n. 3 päivänä viikossa. Kilpailee molemmilla poneilla ja kyllä silloin niillä molemmillä täytyy treenatakin. Lisäksi toinen poneista on vähän arka ja vaudikas tapaus, jonka selkään nyt ei ole fiksuakaan laittaa jatkuvasti eri ihmistä.

Vierailija
348/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa myös huomioon, että nopeasti se hyvä kilpaponi on pilalle ratsastettu, jos sillä kuka tahansa tulee ratsastelemaan omistajan hyväntahtoisuuden vuoksi ilmaiseksi. Kuka sen  sitten korvaa omistajalle?

Vierailija
349/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan siksi, että silloin kun minä tai veli ei ratsasta, haluaa tyttö ratsastaa itse molemmilla poneilla. Ratsastaa molemmat ponit n. 3 päivänä viikossa. Kilpailee molemmilla poneilla ja kyllä silloin niillä molemmillä täytyy treenatakin. Lisäksi toinen poneista on vähän arka ja vaudikas tapaus, jonka selkään nyt ei ole fiksuakaan laittaa jatkuvasti eri ihmistä.

Sori, repesin totaalisesti, kun kuvittelin, että ap:n lapsi ratsastaa niillä molemmilla poneilla. Poniraukat! Eikö kannattaisi hankkia joku isompi hevonen, jos ei yksi poni kanna lapsen painoa? Tai siirtyä johonkin valjakkosysteemiin. 

Vierailija
350/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:38"]

Sori, repesin totaalisesti, kun kuvittelin, että ap:n lapsi ratsastaa niillä molemmilla poneilla. Poniraukat! Eikö kannattaisi hankkia joku isompi hevonen, jos ei yksi poni kanna lapsen painoa? Tai siirtyä johonkin valjakkosysteemiin. 

Jos minun lapseni olisi noin lihava, en kyllä rääkkäisi hänellä poneja.

Vierailija
351/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kuulostaa siltä, että eipä kauhean arvokas "kilpaponi" taida olla kyseessä, kun luonne ja koulutus on sekundaa.

Mitä lapsesi valmentaja sitten tekee, jos ap:n täytyy valvoa vielä erikseen? Vai valmentaako ap lapsia itse? Vai ovatko terapiaponeja? Joku tässä kuviossa ei toimi. Ei kukaan kilpaponilla muutenkaan voi ratsastaa ihan miten sattuu, kun maneesit, kentät, kisat, valmentajat, näyttelyt... kaikki vaikuttaa laatuponien aikatauluihin.

En kyllä ymmärrä, miten ap asuu tuollaisella alueella, jossa osa porukasta ei oikein tule toimeen. Tai miten sosio-ekonomisesti sekoittunutta porukkaa lapsesi ympäristössä edes on?

Vierailija
352/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 muuten alkoi näpytellä pitkää vastausta ennen kuin AP oli antanut lisätietoja.

Korostan vielä, että kenenkään ei tarvitse antaa muiden ratsastaa niillä poneilla. Ei tarvii edes antaa olla roikkumassa mukana, jos ne on perheen yhteinen harrastus. Mutta se on vaikea kuvio, jos lapsi kuitenkin on tekemisissä muiden lasten kanssa, joita hirveästi kiinnostaisi ne ponit. Lapsikin varmaan toisaalta mielellään olisi kaverien kanssa ja jakaisi ne poninsa, mutta toisaalta hänkin tajuaa että ne on kilpaponeja joten ei niillä voi kuka vaan miten vaan mennä, ne on myös äidin harrastus, hänellä on muitakin kavereita jotka niillä haluaisi ratsastaa, kieltäytyminen olisi vaikeaa jne. Hyvä että AP sitten vetää ne rajat lapsen puolesta.

Mutta kun sitä ei eletä tyhjiössä niiden konien kanssa, eikä ympäristössä jossa kaikilla 12-vuotiailla on omat poninsa, niin tuollaisia tilanteita syntyy. Eikä sekään ole pelkästään kiva tilanne, jos hyvä ystävä on hevosenhoitaja, koska siinä on aina se hierarkiakysymys välissä. Saati sitten jos alettaisiin myydä ratsastustunteja kaverille. Toisaalta jos tän kaverin äiti nyt tosiaan kieltäisi ratsastustunnit, niin ikävähän sun lapsen saattaa olla omillaan ratsastella kun toisen äiti ei maksa edes tunteja. Taaskin, ei se ole AP:n asia mutta nämä lasten ystävyyssuhteet on monimutkaisia ja vaikeimmillaan ehkä hevostalleilla ja varsinkin jos yksillä on rahaa ja toisilla ei.

Vierailija
354/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:42"]

No, kuulostaa siltä, että eipä kauhean arvokas "kilpaponi" taida olla kyseessä, kun luonne ja koulutus on sekundaa.

Mitä lapsesi valmentaja sitten tekee, jos ap:n täytyy valvoa vielä erikseen? Vai valmentaako ap lapsia itse? Vai ovatko terapiaponeja? Joku tässä kuviossa ei toimi. Ei kukaan kilpaponilla muutenkaan voi ratsastaa ihan miten sattuu, kun maneesit, kentät, kisat, valmentajat, näyttelyt... kaikki vaikuttaa laatuponien aikatauluihin.

En kyllä ymmärrä, miten ap asuu tuollaisella alueella, jossa osa porukasta ei oikein tule toimeen. Tai miten sosio-ekonomisesti sekoittunutta porukkaa lapsesi ympäristössä edes on?

[/quote]

:) Niin minustakin tässä ongelmana on se että ponit on tallilla jossa on RATSASTUSKOULU ja ilmeisesti jotain muutakin kautta lapset on tekemisissä aivan eri sosio-ekonomisen luokan lasten kanssa. Mitä muuta voi odottaa kuin kiusallisia tilanteita. Parempi olisi pitäytyä omiensa joukossa, niin ainakin vähenisi nuo tilanteet.

Vierailija
355/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pointtis. Lapset kärsii, etkö voisi esittää, että jos tämä vieras tyttö osallistuu hoitoon ja maksaa ratsastuksistaan, niin asia olis teille ok. kumpikaan teistä äideistä ei edes yrittänyt tulla vastaan.

ymmärrän tätä toistakin äitiä, hulluahan se on maksaa kalliista harrastuksesta, jos ilmaiseksi pääsis.. sähän et tiedä mitä tyttöset ovat keskenään puhuneet ja sitten tälle äidille.

Vierailija
356/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hobitti perhe te olette?

Vierailija
357/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin se sun mies pääsee ratsastamaan? Ja riittääkö sillekin poni?

Mä suosittelisin teille yksityistallia ja aitaa ympärille. Ois parempi sille arallekin ponille. Mikään julkinen talli ei oikein sovi tuollaisille kilpaponeille muutenkaan. Saavat sieltä tuntiponien tauteja ja kaikkea muutakin. Räkänokat vetää hännästä ja ruokakin voi olla perus kauraa.

Vierailija
358/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka koitatte kovin vitsejäkin murjaista;

Ottakaa se illan viimeinen keksi

ja

painukaa nukkumaan.

Vaikka ES:n kanelikeksiä.

Ja jos noin hyväsydämisiksi päätitte ryhtyä, niin kerätkää rahat varattomain kalliisiin

harrastuksiin. JA TEHKÄÄ SE LAHJOITUS ;-d

Vierailija
359/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:58"]

Mikä hobitti perhe te olette?

[/quote]

Nämä on selvästi kokoomuksen oikeaa laitaa. Ikäväkseen joutuvat asumaan ympäristössä, missää asuu muitakin kuin miljonäärejä. On se niin väärin!

Vierailija
360/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkä tulevaisuudessa tää köyhätyttö voi alkaa muusaksi sille veljelle ja sitten luontaisetuna saa ratsastaa niitä ponejakin. Mun mielestä omalla työllä tai palveluilla pitää ponitunnit ansaita!