Tyttäreni kaverin äiti suuttui minulle... Hohhoijaa.
Meidän 12v. tytöllä on kaksi kilpaponia. Tytön luokkakaveri käy myös ratsastamassa samalla tallilla ja monesti saattaa olla tyttäreni mukana tallilla, vaikka ei omaa ratsastustuntia sinä päivänä olisikaan. Saa kyllä harjailla ja touhuta poniemme kanssa tytön seurana, siinä ei ole mitään ongelmaa. Pari kertaa on saanut myös vähän ratsastaa. Nyt tämä tyttö on sitten alkanut pyytämään päästä ponin selkään monta kertaa viikossa ja oli sanonut omalle tyttärelleni, että lopettaa ratsastustunneilla käymisen, koska äiti ei niitä enää maksa, kun saa ratsastaa ilmaiseksi meidän poneilla.
Juttelin tytön kanssa tänään tallilla ja kerroin, että ponit ovat tarkoitettu meidän perheen omaan harrastamiseen, ei kaikkien kavereiden ratsastettavaksi. Missään nimessä emme ole antaneet tytölle vaikutelmaa, että hän tosiaan saa alkaa säännöllisesti poneilla ratsastamaan. Tuntui ymmärtävän asian, mutta oli suruissaan, kun ei nyt tiennyt, että vieläkö pääsee ratsastustunneilleen.
Muutama tunti sitten tuli puhelun tytön äidiltä... On kuulemma ilkeää kieltää tyttöä ratsastamasta, kun kerta kaverikin (=tyttäreni) sitä tekee. Tulee tytölle paha mieli. Kysyin, että ihan tosissaanko hän kuvittelee, että meidän ponit on koko kylän lasten harrastusvälineitä. Tähän harrastukseen menee meillä yli 1000 euroa kuukausittain ja hänen tyttärensä sitten pitäisi myös päästä nauttimaan tästä panostuksesta? Tämä äiti sitten haukkkui koko perheemme ylimielisiksi leveilijöiksi. Vaikka kuinka ystävällinen ja asiallinen yritin olla, en saanut vastaukseksi muuta kuin haukkuja. Kun eihän ne ponit siitä kulu, jos heidän tyttönsä vähän ratsastaa... Sanoi myös, että "tietää nyt ainakin, että minkä perheen lasten seurassa ei hänen jälkikasvunsa saa aikaa viettää".
Miten voi aikuinen ihminen olla noin typerä? Surettaa molempien tyttöjen puolesta, jos äiti tämän takia haluaa pilata heidän ystävyytensä. Vaikka kuinka tästä tytöstä pidänkin, ei minun ja mieheni tehtävä ole hänen lapsensa harrastusta maksaa.
Kommentit (543)
Miksi se äiti lopetti tyttönsä maksulliset ratsastustunnit? Kertoiko hän?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 00:32"]
Pointtihan tuossa oli vissiin se että se kaverin äiti olisi voinut kysyä ap:lta ensin että saisiko tyttö ratsastaa heidän ponillaan ilmaiseksi. Tuohan on tavallaan varastamista kun ilman lupaa pistää tyttönsä ratsastamaan muiden poneilla.
[/quote]No se vastaus olisi varmaan ollut siinäkin tapaukssa ei, vaikka sitä olisi kysytty etukäteen ja lopputulos olisi ollut ihan sama. Ratsastuskoulut on sitä varten että niissä voi opetella ratsastamista ostamatta omaa hevosta tai ponia.
Sitten kun on riittävän taitava ratsastaja niin ilmaiseksi ratsuttajia kyllä löytyy ja kun on tosi hyvä, niin maksetaan siitä että ratsastaa hevosia.
Ihanan pitkä ja sekava av-ketju. Tästä tulee vielä yksi legendaarisimmista ketjuista täällä :)
En ole kaikkia viestejä lukenut, joten en ole nyt ihan kärryillä...
Joko tuo "kaverin äiti" on lukenut tämän ja saapunut paikalle? Varmasti ainakin tunnistaa itsensä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:40"]
Anteeksi nyt, mutta miten ponien peruskunto? Siihen nyt ei mitenkään riitä 1h/päivässä liikuntaa.
Lisäksi: ala-asteikäinen tyttö joutuu käymään joka päivä, siis 7 kertaa viikossa, ratsastamassa ponejaan. Mitä muita harrastuksia tytöllä on? Milloin on lepopäivä? Millä ajalla tekee itse peruskunnon ja muut lajiharjoittelua tukevat treenit? Milloin tapaa ystäviään? Milloin tekee koulujutut? Milloin vain ihan lepää?
[/quote]
Lue koko ketju niin saat vastauksia.
[/quote]
Olen lukenut. Poneja ei liikuteta muuten kuin ratsastukset. Päivisin saattavat olla omaehtoisella liikunnalla tarhassa.
Tytön muusta elämästä en saanut kovin auvoista kuvaa. Ponit, ponit, äitin ponit.
[/quote]
No tuskin ap on edes ajatellutkaan kertovansa tunnin tarkkuudella mitä tekevät ponien kanssa koska siitä ei olekaan ollut kyse :)
Nämä on niitä kohtia elämässä, joissa sitä pääsee osoittamaan luonteensa.
Minä olisin antanut tytön ystävän ratsastaa poneillani. Olisin iloinnut siitä, että tytöllä ja hänen ystävällään on yhteinen harrastus ja samalla hieman ohjannut tytön ystävää ratsastamisessa. Ajattelen näin, että se hyvä, jonka olen saanut osakseni ei ole yksin minun ja työni ansioita vaan jotakin mistä mielelläni jaan. Pienelle tytölle, jolle ne poniratsastukset voivat olla niitä lapsuutensa parhaita muistoja on se pieni uhraus minulta tytölle hyvinkin tärkeä. Riippumatta siitä, millainen hyväksikäyttäjä äitinsä on.
Toisin sanoen, tässä kohtaa olisit Ap voinut osoittaa olevasi jalo ja lämminsydäminen. Valitettavasti osoitat olevasi hyvin hyvin itsekäs.
Omassa elämässäni, vastaavassa tilanteessa, jossa lapsellani on pieni ystävä, jaan siitä mitä minulla on hänelle antaa. Toivon, että voin osaltani ohjata häntä oikeaan suuntaan elämässään. Huolimatta vanhempiensa hyväksikäyttö-taipumuksesta. Loppupeleissä, vanhana, muistan mieluiten näitä tekojani kuin joitakin muita. Aikuisena tuon lapseni ystävä saattaa jopa kiittää, tai sitten ei. Ei sen väliä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 22:37"]
Nämä on niitä kohtia elämässä, joissa sitä pääsee osoittamaan luonteensa.
Minä olisin antanut tytön ystävän ratsastaa poneillani. Olisin iloinnut siitä, että tytöllä ja hänen ystävällään on yhteinen harrastus ja samalla hieman ohjannut tytön ystävää ratsastamisessa. Ajattelen näin, että se hyvä, jonka olen saanut osakseni ei ole yksin minun ja työni ansioita vaan jotakin mistä mielelläni jaan. Pienelle tytölle, jolle ne poniratsastukset voivat olla niitä lapsuutensa parhaita muistoja on se pieni uhraus minulta tytölle hyvinkin tärkeä. Riippumatta siitä, millainen hyväksikäyttäjä äitinsä on.
Toisin sanoen, tässä kohtaa olisit Ap voinut osoittaa olevasi jalo ja lämminsydäminen. Valitettavasti osoitat olevasi hyvin hyvin itsekäs.
Omassa elämässäni, vastaavassa tilanteessa, jossa lapsellani on pieni ystävä, jaan siitä mitä minulla on hänelle antaa. Toivon, että voin osaltani ohjata häntä oikeaan suuntaan elämässään. Huolimatta vanhempiensa hyväksikäyttö-taipumuksesta. Loppupeleissä, vanhana, muistan mieluiten näitä tekojani kuin joitakin muita. Aikuisena tuon lapseni ystävä saattaa jopa kiittää, tai sitten ei. Ei sen väliä.
[/quote]
Ap:han on antanut tytön kaverin ratsastaa. Ei vain jatkuvalla syötöllä.
Niin 291, tyttöhän saisi ap:n mukaan ratsastaa silloin tällöin. Siinä on jalomielisyyttä ihan riittävästi ja iloa lapselle. Ei ap:lta voi vaatia sitä että hän kustantaa toisen perheen lapsen harrastamista. Ei tässä ole itsekkyydestä kyse paitsi toisen tytön äidin kohdalla.Laske piruuttasi paljonko ratsastustunti kerran viikossa tulee maksamaan kuukaudessa. Ja by the way, mitä jos tytölle sattuisi onnettomuus ponin kanssa? Kuka vastaa sitten mistäkin? Ratsastuskoulut hoitaa vakuutuksen tunneillensa.
Mäkin haluaisin oman moottoripyörän, mut ku ei ole varaa: mut täytyykin ottaa vinkistä vaari ja alkaa ajella kaverin motskarilla, ei se sillä kuitenkaan koko aikaa ajele.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:06"]
Omalla perheelläni ei ollut poneja, mutta kävimme usein esim. laskettelemassa ja eräs kaverini, joka tuli huonommista oloista, pääsi useasti mukaan. Tällä lapsella ei ollut puoliorpona syrjäytyneen ja työttömän vanhemman lapsena mahdollisuutta harrastaa mitään (paitsi ulkona juoksemista, jos kengät kestivät; olikin hyvä juoksulajeissa). Ei meidän perhe siitä kulunut, että joku oli välillä mukana. Eikä hänen tarvinnut siivota tai harjata yhtään mitään. Ja lapsen kulut maksettiin (välineiden lainaus, hissilippu, matkat, ruoat).
[/quote]
Valtavan kaunista:))
Tsemppiä ap:lle. Toivon, että kaverin äiti lukee tätä ketjua ja ymmärtää, miten tökerösti on käyttäytynyt.
Aloittaja on ihan turhaan selitellyt tekemisiään kiukkupussi äidille ja yhtä turhaan selittelee niitä täällä. Jokaisella on oikeus päättää itse omaisuudestaan. Jos ei kiinnosta toimia hyväksikäyttäjän uhrina, niin ei todellakaan tarvi.
Itseä ottaa päähän nämä "lainaajat". Hankikoon jokainen omat juttunsa mitä haluaa.
Toki lainaan asioita ihan mielleläni kun joku niitä tarvii, mutta siihen en ala että osaamattomat ottaa niitä rikottavaksi, enkä tykkää että käytetään hyväksi toisen kiltteyttä.
Tässäkin keskustelussa haisee pahasti läpi kateus. Jos jollakin on poni, niin sehän on hyvä syy olla kateellinen. Hevosharrastus kun mielletään elitistiseksi rikkaiden puuhaksi. Usein vaan on niin että siinä harrastuksessa onkin sitten kiinni kaikki liikenevät varat ja muussa elämisessä voi olla niukkuutta.
Ap on tähän mennessä kustantanut lapsensa kaverin harrastuksen osittain. Nyt lapsen äiti odottaa, että ap kustantaa kaverin harrastuksen kokonaan, ja on suuttunut, kun se ei ap:lle sovikaan, vaikka hän on näin suunnitellut. Miettikääs nyt hetki, jotka ap:ta moititte.
Tähän vaikuttaisi olevan kaikki jo sanottu, mutta sanonpa minäkin vielä :)
Olen ehdottomasti samaa mieltä ap:n kanssa, ei niitä poneja tai mitään muutakaan omaisuutta tarvitse kenellekään ilmaiseksi lainailla. Ja kilpaponeja en antaisi pikkutytöille ratsasteluun vaikka saisin siitä rahaa, ei niitä poneja ole sitä varten hankittu jos tosissaan treenataan.
Huomaa taas kuinka ihmisiä vituttaa kun elämä on epäreilua eikä kaikilla yhtä paljon varaa tehdä asioita.
Hevosharastus on kallista puuhaa toki, ja vaatii myös panostusta. Omien hevosten ylläpito on ihan eri asia kuin jossakin ratsastuskoululla heppailu, niissä hevosissa on kiinni 24/7 ja vastuussa ihan niinkuin muistakin eläimistä. Mun mielestä hevosista tietämättömät voisivat jättää kokonaan kommentoimatta. Todennäköisesti tämä kaverin äiti ei ainakaan niistä hevosista mitään ymmärrä.
Ja näitten tyttöjen ikä sekä ratsastustaidot ja kokemus vaikuttaa todella paljon. Ei kaikista ikinä tule hyviä ratsastajia vaikka rahaa olisi miljoonia, sille ei vaan voi mitään. No, tämä menee jo vähän ohi aiheen nyt mutta pointtini oli että ap olet oikeassa, ei sulla ole mitään hyväveli velvollisuutta lapsiesi kavereiden harrastuksia kustantaa, ja eläimiä ei todellakaan voi verrata mihinkään urheiluvälineisiin. Fiksu heppatyttö varmasti ymmärtää tämän vaikkei äitinsä ymmärtäisikään.
Oikeat hevosihmiset tässäkin ketjussa ovat osoittaneet sen, että tuolla määrällä ponit eivät saa riittävästi liikuntaa - ja sen että yksi tai muutamakin kokemattomamman ratsastajan ratsastuskerta ponilla ei missään nimessä pääse "pilaamaan" ponia. Poni ei myöskään "kulu" siitä ratsastuksesta, jos kulumisesta pitäisi olla huolissaan, niin silloin pitäisi ensimmäisenä ottaa selästä pois täysikasvuinen äiti, oli poni sitten kuinka iso tahansa.
Olen iloinen, että täällä on niin moni hevosenomistaja osoittanut jalomielisyytensä kertomalla, että hän antaisi lastensa kavereiden ratsastaa hevosillaan. Jaettu ilo on moninkertainen ilo!
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 17:10"]
Ai niin tuli mieleen, mun kaverilla on hevonen ja sillä saa muutkin ratsastaa - kunhan ovat kokeineita ratsastajia ja sellaisia, jotka voivat viedä konin kilpailuun kaverin itsensä ollessa estynyt.
[/quote]
Juu, saavat ratsastaa oikeaoppisesti ja samalla harjoituttaa heppaa. Heppaa kun pitää harjoituttaa joka päivä ja tässä kokeneet ratsastajakaverit ovat kullan arvoisia!
Suurin kärsijä on ap:n tytär, joka menettää ystävänsä. Ja oppii jo nuorella iällä, että niuhottaminen menee ystävyyden edelle.
Surullista ajatella pientä yksinäistä tyttöä, joka päivästä toiseen ratsastaa poneillaan ilman ystävää:(
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 23:28"]
Oikeat hevosihmiset tässäkin ketjussa ovat osoittaneet sen, että tuolla määrällä ponit eivät saa riittävästi liikuntaa - ja sen että yksi tai muutamakin kokemattomamman ratsastajan ratsastuskerta ponilla ei missään nimessä pääse "pilaamaan" ponia. Poni ei myöskään "kulu" siitä ratsastuksesta, jos kulumisesta pitäisi olla huolissaan, niin silloin pitäisi ensimmäisenä ottaa selästä pois täysikasvuinen äiti, oli poni sitten kuinka iso tahansa.
Olen iloinen, että täällä on niin moni hevosenomistaja osoittanut jalomielisyytensä kertomalla, että hän antaisi lastensa kavereiden ratsastaa hevosillaan. Jaettu ilo on moninkertainen ilo!
[/quote]
-.-
Jos sinä taas osaisit lukea, ymmärtäisit, että ap antaa sen tytön ratsastaa.
Mutta koska on antanut ratsastaa, tytön äiti on päättänyt, ettei tyttö tarvitse mitään muuta ratsastustoimintaa kuin ap:n ponit.
Omituista ettei aikuiset ihmiset osaa lukea tuon vertaa. Tai ymmärrä lukemaansa.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 23:28"]
[/quote]Pidä turpas kiinni kun et kerran aiheesta mitään tajua
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 23:30"]
Suurin kärsijä on ap:n tytär, joka menettää ystävänsä. Ja oppii jo nuorella iällä, että niuhottaminen menee ystävyyden edelle.
Surullista ajatella pientä yksinäistä tyttöä, joka päivästä toiseen ratsastaa poneillaan ilman ystävää:(
[/quote]Suurin kärsiä on kaverin äiti, joka joutuu itse maskamaan oman lapsensa harrastuksen.
Pointtihan tuossa oli vissiin se että se kaverin äiti olisi voinut kysyä ap:lta ensin että saisiko tyttö ratsastaa heidän ponillaan ilmaiseksi. Tuohan on tavallaan varastamista kun ilman lupaa pistää tyttönsä ratsastamaan muiden poneilla.