Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttäreni kaverin äiti suuttui minulle... Hohhoijaa.

Vierailija
17.03.2013 |

Meidän 12v. tytöllä on kaksi kilpaponia. Tytön luokkakaveri käy myös ratsastamassa samalla tallilla ja monesti saattaa olla tyttäreni mukana tallilla, vaikka ei omaa ratsastustuntia sinä päivänä olisikaan. Saa kyllä harjailla ja touhuta poniemme kanssa tytön seurana, siinä ei ole mitään ongelmaa. Pari kertaa on saanut myös vähän ratsastaa. Nyt tämä tyttö on sitten alkanut pyytämään päästä ponin selkään monta kertaa viikossa ja oli sanonut omalle tyttärelleni, että lopettaa ratsastustunneilla käymisen, koska äiti ei niitä enää maksa, kun saa ratsastaa ilmaiseksi meidän poneilla.

Juttelin tytön kanssa tänään tallilla ja kerroin, että ponit ovat tarkoitettu meidän perheen omaan harrastamiseen, ei kaikkien kavereiden ratsastettavaksi. Missään nimessä emme ole antaneet tytölle vaikutelmaa, että hän tosiaan saa alkaa säännöllisesti poneilla ratsastamaan. Tuntui ymmärtävän asian, mutta oli suruissaan, kun ei nyt tiennyt, että vieläkö pääsee ratsastustunneilleen.

Muutama tunti sitten tuli puhelun tytön äidiltä... On kuulemma ilkeää kieltää tyttöä ratsastamasta, kun kerta kaverikin (=tyttäreni) sitä tekee. Tulee tytölle paha mieli. Kysyin, että ihan tosissaanko hän kuvittelee, että meidän ponit on koko kylän lasten harrastusvälineitä. Tähän harrastukseen menee meillä yli 1000 euroa kuukausittain ja hänen tyttärensä sitten pitäisi myös päästä nauttimaan tästä panostuksesta? Tämä äiti sitten haukkkui koko perheemme ylimielisiksi leveilijöiksi. Vaikka kuinka ystävällinen ja asiallinen yritin olla, en saanut vastaukseksi muuta kuin haukkuja. Kun eihän ne ponit siitä kulu, jos heidän tyttönsä vähän ratsastaa... Sanoi myös, että "tietää nyt ainakin, että minkä perheen lasten seurassa ei hänen jälkikasvunsa saa aikaa viettää".

Miten voi aikuinen ihminen olla noin typerä? Surettaa molempien tyttöjen puolesta, jos äiti tämän takia haluaa pilata heidän ystävyytensä. Vaikka kuinka tästä tytöstä pidänkin, ei minun ja mieheni tehtävä ole hänen lapsensa harrastusta maksaa.

Kommentit (543)

Vierailija
201/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:33"]

Varmaan puhelu kaverin äidin kanssa oli raskas. 

Sanoitko sinä kaverin äidille tyyliin, että me emme maksa lapsesi harrastusta, tai ehkä se vain tuli ilmi rivien välistä?  Ehkä siinä oli hänen hermostumisensa syy, jos oli ajatellut, että teille käy se, että ponilla ratsastetaan, koska ihan mahdollistahan sekin olisi. Tässäkin ketjussa on tullut vastaan.

Ja sitten saa kuulla, että te ajattelette jotain ihan muuta, eli hänen maksattavan teillä jotain, ettekä annakaan hyvää hyvyyttänne tytön ratsastaa. Väärinkäsitys, sanon minä. Toki voidaan sanoa, että toinen kasaa teidän niskaanne odotuksia, mutta kun se toisaalta on voinut näyttää sinne päin teille ok:lta. 

Eli ajattelisin, että hän soitti selvittääkseen asiaa ja tilanne eteni kesken puhelun hänen puoleltaan syyttelyksi ja sättimiseksi?

[/quote]

Ei soittanut selvitelläkseen, vaan ihan suoraan haukkuakseen. Yritin kyllä selittää, että tämä ponit ovat meidän perheemme harrastusta varten hankittu, mutta toki niillä silloin tällöin saa joku muukin ratsastaa. Kuitenkaan emme pyöritä mitään yleistä ratsastuskoulua tai ponikerhoa. Tämä tytön kaveri on myös vielä aika vähän aikaa ratsastanut, joten selitin, että on hyvä edelleen jatkaa ratsastustunneilla käymistä, ihan turvallisuussyistä sekä lapsen oman kehittymisen kannalta.

T. Aloittaja

Vierailija
202/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:20"]

Ap on mieleltään sairasta roskaväkeä.

[/quote]

Sinä et saanut ratsastaa lapsena  ilmaiseksi kaverin hevosella mielin määrin? Johonkin ne traumat on purettava! Hali!

[/quote]

Oli oma hevonen, jolla kaveritkin sai ratsastaa.

Ei tullut minusta roskaväkeä...

[/quote]

No kiva sun kavereille ja sulle, mutta ei kenenkään ole pakko ratsujaan lainailla, kuten ei muutakaan omaisuutta, jos ei halua. Olisihan kaveri sitä paitsi saanut ratsastaa silloin tällöin, mutta äidiltä oli aika tökeröä alkaa vaatimaan sitä säännöllisesti, kuin se olisi joku suurempikin oikeus.

[/quote]

Ei tietenkään.

Ap on valkoista roskaväkeä ja toimii sen mukaan. 

Hyvä niin - omalle mielenrauhalleen. Lapsiaan käy sääliksi, mutta niin käy muitakin kaltoinkohdeltuja lapsia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, mutta miten ponien peruskunto? Siihen nyt ei mitenkään riitä 1h/päivässä liikuntaa. 

Lisäksi: ala-asteikäinen tyttö joutuu käymään joka päivä, siis 7 kertaa viikossa, ratsastamassa ponejaan. Mitä muita harrastuksia tytöllä on? Milloin on lepopäivä? Millä ajalla tekee itse peruskunnon ja muut lajiharjoittelua tukevat treenit? Milloin tapaa ystäviään? Milloin tekee koulujutut? Milloin vain ihan lepää?

Vierailija
204/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että olen tunnistanut ap:n.

Vierailija
205/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:40"]

Anteeksi nyt, mutta miten ponien peruskunto? Siihen nyt ei mitenkään riitä 1h/päivässä liikuntaa. 

Lisäksi: ala-asteikäinen tyttö joutuu käymään joka päivä, siis 7 kertaa viikossa, ratsastamassa ponejaan. Mitä muita harrastuksia tytöllä on? Milloin on lepopäivä? Millä ajalla tekee itse peruskunnon ja muut lajiharjoittelua tukevat treenit? Milloin tapaa ystäviään? Milloin tekee koulujutut? Milloin vain ihan lepää?

[/quote]

Lue koko ketju niin saat vastauksia.

Vierailija
206/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

275: sama juttu. Ennen kaikkea tämä on noloa tytölle! Mennä huomenna kouluun ja kuulla äitinsä kirjoittelut vauva-palstalla ;)

Vierailija
207/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:44"]

275: sama juttu. Ennen kaikkea tämä on noloa tytölle! Mennä huomenna kouluun ja kuulla äitinsä kirjoittelut vauva-palstalla ;)

[/quote]

Mistä se tyttö ne kuulisi?

Vierailija
208/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua hävetä yksikään viestini täällä, eikä se nyt haittaa, jos joku tunnisti. Parhaiten tästä jutusta varmasti tunnistaa juuri se, johon juttu eniten kolahtaa: tytön koulukaverin äiti ;)

Vierailija
209/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

279 on siis minun, aloittajan, kirjoittama :)

Vierailija
210/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Koska pikkutytöthän pyörivät tällä palstalla alvariinsa.

Vierailija
211/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:40"]

[/quote]

Lue koko ketju niin saat vastauksia.

[/quote]

Olen lukenut. Poneja ei liikuteta muuten kuin ratsastukset. Päivisin saattavat olla omaehtoisella liikunnalla tarhassa.

Tytön muusta elämästä en saanut kovin auvoista kuvaa. Ponit, ponit, äitin ponit.

Vierailija
212/543 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 20:39"]

Tuttavan poni kuoli kun lainaaja kaatui sen kanssa soramontulla kivikkoon.

Olisipa ollut hyvä kun olisi ollut vastuista mustaa valkoisella.

[/quote]Poni kuoli omaan vastuunsa. Lainaaja ei loukkaantunut. Mistä tahtoisit mustaa valkoisella?

Vain poneja täysin tuntematon yrittäisi vierittää vastuun ratsastajalle.

Tuttavasi ei sitä tehnyt ja nyt sinä asiantuntemattomana innoissasi yrität?

[/quote]Syöppä lääkkeesi

Vierailija
213/543 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 23:19"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 20:39"]

Tuttavan poni kuoli kun lainaaja kaatui sen kanssa soramontulla kivikkoon.

Olisipa ollut hyvä kun olisi ollut vastuista mustaa valkoisella.

[/quote]Poni kuoli omaan vastuunsa. Lainaaja ei loukkaantunut. Mistä tahtoisit mustaa valkoisella?

Vain poneja täysin tuntematon yrittäisi vierittää vastuun ratsastajalle.

Tuttavasi ei sitä tehnyt ja nyt sinä asiantuntemattomana innoissasi yrität?

[/quote]

?? vähän sekavaa.. Mutta siis jos vuokraan/lainaan joltakin hevosen, menen sen kanssa soramontulle ja kaadumme, se on kyllä 100% mun vika eikä omistajan. Mutta monihan aloittaisi tässä kohtaa sitten aikamoisen vastuunpakoilun josta se taistelu seuraa. Hevonen on aika kallis korvattava- ja omistajalleen korvaamaton. Kun ratsastaa ratsastukoulussa, nämä asiat pitäis olla ihan selkeitä.

[/quote]Vahingon aiheuttajalla ei välttämättä ole mitään pahaa tarkotusta, mutta kun vahinko on tapahtunut ja pankkitili loistaa nolilla, niin paha siinä on sitten mitään hyvitystäkään tarjota.

Ihmiset tekee ihan liikaa asioita sillä oletuksella että kaikki menee hyvin. Ei niillä sopimuksilla tee mitään kun kaikki menee hyvin, mutta sitten kun sattuu jotain niin homma on selkä kun tiedetään kenelä on vastuu ja valta päättää asioista. Sopiessa tulee samalla myös vähän mietittyä mithin on ryhtymässä.

Hevonen on juridisessa mielessä omistajansa irtainta omaisuutta. Jos lainaa hevosta ja lainaaja tärvelee sen, niin ei se ole lakimielessä yhtään sen kummempi juttu kuin että olisi lainannut toisen veneen ja ajanut sen kiveen. Vahingon aiheuttaja maksaa vahinkonsa ja sillä siisti.

Vierailija
214/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaverin äidin olisi pitänyt sopia aapeen kanssa sopiiko tämä eikä vaan lopettaa tunteja olettamalla.. elämä on.

Vierailija
215/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samaa mieltä ap:n kanssa. Kyse oli nimenomaan siitä että tyyppi olisi perunut tyttärensä vakkaritunnin hyötyäkseen törkeästi ap:n poneista. Lapsi on syytön tässä ja säälittääkin ressukka kun ei pääse ratsastamaan joka viikko. Hevosharrastus on todella rahaa vievä harrastus. Miksi ap:n pitäisi rahoittaa jonkun toisen harrastusta? En voi käsittää miksi ap:tä haukutaan leveilijäksi. Vastenmielisiä olette te ap:n mollaajat ja ap:n haukkunut äiti. Menkää itteenne itsekkäät paskiaiset. Pitäiskö teille antaa kaikki kultatarjottimelta valmiina?!?!?!

Vierailija
216/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo kerran päivässä liikutus on normaalia n. 98%:lle yksityishevosista, näin treenaavat myös kansallisen tason hevoset. Sen lisäksi riittää aivan hyvin liikunta tarhassa, jos saa siellä päivän viettää. Useimmilla hienommilla talleilla on nykyään myös kävelytyskoneet, jossa hevoset käytetään ½-1 h tallihenkilökunnan puolesta päivän aikana.

Vierailija
217/543 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 22:39"]

Outo asenne tyttären kaverilla äitineen ja yhtä outoa monella tämän palstan vastaajilla. Paljonkohan itse olisivat valmiita maksamaan toisen perheen lapsen harrastuksesta. Taiotavat olla porukkaa, jotka imevät muutenkin yhteiskunnan veronmaksajien verta.

Itse en todellakaan antaisi kellekään mitään ilmaisajeluita tai sitten puhutaan, mitä saa vastineeksi. Elämä on.

[/quote]Nämä aloittajan arvostelijat on juuri sitä roskaväkeä ja hyväksikäyttäjiä, jotka ovat mm. myyneet osuutensa peritömökistä muille sisaruksille, mutta tukkiivat silti sinne valmiiille toisten hoitamalle ja maksamalle mökille omien kavereidensa kanssa parhaaseen kesälomaiaikaan, eivätkä tietentkään edes kysy että miten voivat korvata käytön. Ja tätä jatkuu niin pitkään, kunnes joku pistää siihen pisteen.

Vierailija
218/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:46"]

Ei minua hävetä yksikään viestini täällä, eikä se nyt haittaa, jos joku tunnisti. Parhaiten tästä jutusta varmasti tunnistaa juuri se, johon juttu eniten kolahtaa: tytön koulukaverin äiti ;)

[/quote]

En ole tyttösi koulukaverin äiti, vaikka taidankin tunnistaa sinut ap.

Vierailija
219/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:53"]

No tuo kerran päivässä liikutus on normaalia n. 98%:lle yksityishevosista, näin treenaavat myös kansallisen tason hevoset. Sen lisäksi riittää aivan hyvin liikunta tarhassa, jos saa siellä päivän viettää. Useimmilla hienommilla talleilla on nykyään myös kävelytyskoneet, jossa hevoset käytetään ½-1 h tallihenkilökunnan puolesta päivän aikana.

[/quote]

Hinnasta päätellen myös nämä tämän jutun ponit ovat niitä kansallisen tason poneja... Eiköhän ne ponit sekä lapset hoidu ihan ilman teidän vinkkejä. Ainakaan tuo ponien liikuntaan "vinkkejä" antanut ei ole kovin paljoa tainnut oikeasti hevosten kanssa pyöriä...

Vierailija
220/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 21:46"]

[/quote]

En ole tyttösi koulukaverin äiti, vaikka taidankin tunnistaa sinut ap.

[/quote]

Kuten sanoin, ei minua haittaa, vaikka joku tunnistaisi :)

T. Aloittaja