Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni kaverin äiti suuttui minulle... Hohhoijaa.

Vierailija
17.03.2013 |

Meidän 12v. tytöllä on kaksi kilpaponia. Tytön luokkakaveri käy myös ratsastamassa samalla tallilla ja monesti saattaa olla tyttäreni mukana tallilla, vaikka ei omaa ratsastustuntia sinä päivänä olisikaan. Saa kyllä harjailla ja touhuta poniemme kanssa tytön seurana, siinä ei ole mitään ongelmaa. Pari kertaa on saanut myös vähän ratsastaa. Nyt tämä tyttö on sitten alkanut pyytämään päästä ponin selkään monta kertaa viikossa ja oli sanonut omalle tyttärelleni, että lopettaa ratsastustunneilla käymisen, koska äiti ei niitä enää maksa, kun saa ratsastaa ilmaiseksi meidän poneilla.

Juttelin tytön kanssa tänään tallilla ja kerroin, että ponit ovat tarkoitettu meidän perheen omaan harrastamiseen, ei kaikkien kavereiden ratsastettavaksi. Missään nimessä emme ole antaneet tytölle vaikutelmaa, että hän tosiaan saa alkaa säännöllisesti poneilla ratsastamaan. Tuntui ymmärtävän asian, mutta oli suruissaan, kun ei nyt tiennyt, että vieläkö pääsee ratsastustunneilleen.

Muutama tunti sitten tuli puhelun tytön äidiltä... On kuulemma ilkeää kieltää tyttöä ratsastamasta, kun kerta kaverikin (=tyttäreni) sitä tekee. Tulee tytölle paha mieli. Kysyin, että ihan tosissaanko hän kuvittelee, että meidän ponit on koko kylän lasten harrastusvälineitä. Tähän harrastukseen menee meillä yli 1000 euroa kuukausittain ja hänen tyttärensä sitten pitäisi myös päästä nauttimaan tästä panostuksesta? Tämä äiti sitten haukkkui koko perheemme ylimielisiksi leveilijöiksi. Vaikka kuinka ystävällinen ja asiallinen yritin olla, en saanut vastaukseksi muuta kuin haukkuja. Kun eihän ne ponit siitä kulu, jos heidän tyttönsä vähän ratsastaa... Sanoi myös, että "tietää nyt ainakin, että minkä perheen lasten seurassa ei hänen jälkikasvunsa saa aikaa viettää".

Miten voi aikuinen ihminen olla noin typerä? Surettaa molempien tyttöjen puolesta, jos äiti tämän takia haluaa pilata heidän ystävyytensä. Vaikka kuinka tästä tytöstä pidänkin, ei minun ja mieheni tehtävä ole hänen lapsensa harrastusta maksaa.

Kommentit (543)

Vierailija
241/543 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mikä ketju- eihän tätä kokonaan jaksanut lukea. Se mitä luin, ilmeisesti lähes kaikki ovat valmiita lainaamaan autojaan bensatankki täytettynä tuttavilleen silloin kun eivtä itse käytä, päästämässä samoin vähävaraisemmat tuttavansa saunomaan kun heitä saunotuttaa, lainaavat koiransa jos joku naapurin lapsi haluaa agilityyn, ylläpitää ja kuskaa mielellään lastensa kavereita harrastuksiin jne? Koska eihän mikään noista kulu ja aika itsekästä leveillyähän se on jotain vaan itselleen hankkia. Kaikki juhlavatteetkin, siellähän ne kaapissa roikkuu, mut varmaan niitä lainailettekin ahkerasti naapureille, tutuille yms??

MInusta ap on toiminut ihan hyvin tuon tytön suhteen. MInusta on aivan pöyristyttävää kuvitella että toisen hevosella voi noin vain harrastella mielensä mukaan. Itse olen ikäni harrastanut hevosia, vuokrannut ja eli OSALLISTUNUT YLLÄPITOKULUIHIN hevosta jne. Hevonen on toddellakin kallis hankinta, jos on kilpaponi, niin se on ihan eri asia kuin joku peruskopsuttelija. Ehkäpä ap:n tytöllä on joitakin tavoitteitakin ratsastuksen suhteen? Silloin tunneilla on kyse ihan muusta kuin kaverisuhteiden hoitamisesta. MInusta on aivan käsittämätön asia, että joku ajattelee tuosta vain käyttävänsä toisen ponia. Ei siitä ponille mitään haittaa ole jos tuo kaveri on tarpeeksi hyvä ratsastaja- muuten kyllä kilpaponin herkkyys saattaa kärsiä- mutta siis hevonen on todellakin törkeän kallis sijoitus. JOkainen, joka on valmis jakamaan kotinsa, autonsa, lomamökkinsä, veneensä, moottoripyöränsä, etelänmatkansa, autotallinsa,  kaiken mahdollisen minkä eteen näkee vaivaa ja laittaa rahaa toisten kanssa niin ok, ymmärrän että ette ymmärrä ap:n pointtia, mutta muuten on naurettavaa hurskastelua. Miksi se kaveri ei vuokraa ponia? Silloin osallistuisi myös kustannuksiin??? Joo, itse en ostaisi kilpaponia, vaan ihan perushepan. Enkä todellakaan alkaisi pyörittää mitään heppakerhorinkiä vaan nauttisin suuresta eläinystävästäni ihan itse ja lasten kanssa. Kauheaa itsekkyyttä varmaan, mutta hevonen on omistajiinsa kiintyvä luotettava eläinystävä, lähes perheenjäsen eikä mitkään harrastusväline jonka selässä kuka tahansa voi istua kylkiä potkimassa. (no, tätä tietysti ratsastuskoulujen hepat joutuvat kestämään, mutta ovatkin sitten vähän eri kaliiperia kuin yksityiset)

Vierailija
242/543 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne ponit myös tuntiponeina siellä tallilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin kommentoida tähän että suurin osa ei ilmeisesti tajua yhtään mitään mistä puhuu mutta luettuani ketjun huomaan että näin todellakin on, en ymmärrä hevosista paljoa mitään, mutta lainaamisesta ja hyväksi käyttämisestä kylläkin. pisteet AP:lle.

Vierailija
244/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 23:28"]

Oikeat hevosihmiset tässäkin ketjussa ovat osoittaneet sen, että tuolla määrällä ponit eivät saa riittävästi liikuntaa - ja sen että yksi tai muutamakin kokemattomamman ratsastajan ratsastuskerta ponilla ei missään nimessä pääse "pilaamaan" ponia. Poni ei myöskään "kulu" siitä ratsastuksesta, jos kulumisesta pitäisi olla huolissaan, niin silloin pitäisi ensimmäisenä ottaa selästä pois täysikasvuinen äiti, oli poni sitten kuinka iso tahansa.

Olen iloinen, että täällä on niin moni hevosenomistaja osoittanut jalomielisyytensä kertomalla, että hän antaisi lastensa kavereiden ratsastaa hevosillaan. Jaettu ilo on moninkertainen ilo!

[/quote]

Eihän tuossa ollutkaan kyse yhdestä tai muutamasta kerrasta, vaan siitä, että tytön aiemmat säännölliset ohjatut(?) tunnit on tarkoitus lopettaa ja ne korvataan täysin kaverin kilpaponeilla. 

Vierailija
245/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonkin ihmetellyt mistä niitä ihmisiä tulee, jotka menevät toisten kesämökille, oleleilevat siellä, syvövät kaapit tyhjäksi mutta eivät tuo tilalle mitään, polttavat halkoja mutta eivät viitsi tehdä uusia jne...tästä ketjusta. Meidän mökille ei ole kuin harvoja halukkaita, kun se on saaressa ja vessa on ulkona sekä ruuat pitää viedä aina mennessään, kun ei ole jääkaappia. 

Ap on antanut toisen tytön kirjoituksensa mukaan joskus ratsastaa poneilla. Nyt toisen tytön äiti tosiaan aikoo lopettaa tytön säännölliset tunnit ja korvata ne toisen poneilla,koska siitä ei tarvitsisi maksaa. Siis olette te hirveitä ihmisiä, jotka näette ap:n itsekkäänä. Kyllä se tuo toisen tytön äiti on se itsekäs ja pihi. Aikoo lopettaa tytön harrastustunnit ja korvata ne kokonaan ilmaiseksi toisen poneilla, sen sijaan että saisi silloin tällöin kokeilla. Sanon vaan, että jos teillä on ystäviä ja tuttavia ja toimitte noin, niin moni ystävä ja tuttava haluaisi teistä mielellään eroon. Silloin tällöin on eri asia kuin säännöllinen hyväksikäyttö.

Juu ja kun mun veljellä oli pakettiauto, oli paljon kavereita,joilla oli tarvis saada milloin mitäkin mistäkin kun vaihtoi auton tavalliseen, sai vähän rauhaakin. Ei siitä rahaa voinut ottaa, koska silloinhan se olisi kuljetusyritys. Jotkut sentään tankkasivat auton, mutta suurin osa ei. Raja hyväksikäytölle on pakko osata vetää. 

Vierailija
246/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö harrastuksen pitäisi olla säännöllistä? Ottaako kukaan huomioon sitä kun täällä puolustelee Ap:n tytön kaverin äitiä? Ap:n pitäisi ottaa vastuu tämän tytön harrastuksesta, sovittaa oman perheensä menoja tämän tytön ratsastustuntien mukaan?

Vierailija
247/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastan kaikki täällä olevat JALOMIELISET ilmoittamaan yhteystietonsa ja omaisuutensa että pääsemme sitten lainaamaan tavaroitanne ja kotieläimiänne vastikkeetta. 

Itse olen ainakin poistanut kaveripiiristäni kaikki hyväksikäyttäjät. Lainaan tavaroitani ja "palveluitani" niille, joiden luotan tekevän samoin itselleni. Ja palveluilla tarkoitan ammattitaitoani. Jotenkin se on kumma että jos on kampaaja/kodinkonemyyjä/putkimies jne. niin aina joku haluaa että teet vapaa-aikanasi ilmaiseksi töitä. 

Vierailija
248/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 20:12"]

Tavallinen auto ei ole harrastusväline.

Meillä oli lapsena mikroauto. Se ei ollut ilmainen, polttoainekin maksoi. Samoin meillä oli mönkijä ja ampumarata. Saivatko naapurin lapset ja muut paikalle osuneet ajaa tai ampua ilmaiseksi (aikuisen valvonnassa toki)? Tottakai. Harrastuksessa kun tärkeintä on se yhdessä tekeminen, ei tuollainen pönötys, että joku kelpaa töitä tekemään, mutta ei muuhun.

Lisäksi ap on ristiriitainen. Ponit ovat täysylläpidossa eli mitään ei tarvitse tehdä, mutta kuitenkin oman tytön pitää tehdä ties mitä joka päivä ja monen tunnin ajan. Lapsella tulee varmasti vaiheita, jolloin koulu vaatii enemmän, eikä ehtisi enää tallilla joka päivä noin pitkäksi aikaa. Silloin olisi vaan hyvä, jos poneista kävisi huolehtimassa joku muukin. Käsittääkseni täyshoidossakaan poneja ei ratsasteta, lenkkeilytettä, uiteta jne.

[/quote]

Sinun vanhemmillesi varmaan olisi myös ollut ihan OK, jos kaverisi vanhemmat olisivat myyneet oman mikroautonsa pois, koska teillä voi ajaa säännöllisesti ja ilmaiseksi? Ja suuttuneet vielä sinun vanhemmillesi, jos säännöllinen harrastus teidän mikroautolla teidän vastuulla ja teidän kustannuksella ei käykään? Juuri tästähän koko jutussa on kysymys. AP:han antoi lapsen kaverin hoitaa ponia ja ratsastaa välillä, kohuhan nousi siitä, kun kaverin äiti oli halunnut AP:n lapsen ponista säännöllisen harrastusponin, ilmaiseksi tietysti (luopuen samalla niistä maksullisista ratsastustunneista).

Vierailija
249/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 07:49"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 20:12"]

Tavallinen auto ei ole harrastusväline.

Meillä oli lapsena mikroauto. Se ei ollut ilmainen, polttoainekin maksoi. Samoin meillä oli mönkijä ja ampumarata. Saivatko naapurin lapset ja muut paikalle osuneet ajaa tai ampua ilmaiseksi (aikuisen valvonnassa toki)? Tottakai. Harrastuksessa kun tärkeintä on se yhdessä tekeminen, ei tuollainen pönötys, että joku kelpaa töitä tekemään, mutta ei muuhun.

Lisäksi ap on ristiriitainen. Ponit ovat täysylläpidossa eli mitään ei tarvitse tehdä, mutta kuitenkin oman tytön pitää tehdä ties mitä joka päivä ja monen tunnin ajan. Lapsella tulee varmasti vaiheita, jolloin koulu vaatii enemmän, eikä ehtisi enää tallilla joka päivä noin pitkäksi aikaa. Silloin olisi vaan hyvä, jos poneista kävisi huolehtimassa joku muukin. Käsittääkseni täyshoidossakaan poneja ei ratsasteta, lenkkeilytettä, uiteta jne.

[/quote]

Sinun vanhemmillesi varmaan olisi myös ollut ihan OK, jos kaverisi vanhemmat olisivat myyneet oman mikroautonsa pois, koska teillä voi ajaa säännöllisesti ja ilmaiseksi? Ja suuttuneet vielä sinun vanhemmillesi, jos säännöllinen harrastus teidän mikroautolla teidän vastuulla ja teidän kustannuksella ei käykään? Juuri tästähän koko jutussa on kysymys. AP:han antoi lapsen kaverin hoitaa ponia ja ratsastaa välillä, kohuhan nousi siitä, kun kaverin äiti oli halunnut AP:n lapsen ponista säännöllisen harrastusponin, ilmaiseksi tietysti (luopuen samalla niistä maksullisista ratsastustunneista).

[/quote]

Tässä huomaa hyvin sen, että ihmiset jotka eivät tiedä hevosmaailmasta mitään, mussuttavat ihan vaan lämpimikseen. Hevonen ei ole mikään harrasteväline. Oksettaa kuinka tyhmiä ihmiset tänä päivänä ovat! Eikös ap:n tyttö kilpaile poneilla? menkääpäs käymään kilpahevostallilla katsomassa mikä meininki siellä on. Hevoset eivät ole mitään pikkutyttöjen pehmoleluja siellä. MInä olen vieraanvarainen lasteni kavereille, mutta en minä heille silti kustanna samoja harrastuksia mitä lapseni harrastavat. Olisihan se aika idioottimaista ottaa kaverit mukaan vaikka lapsen soittotunnille soittelemaan. Moni ei myöskään näytä käsittävän kuinka kallista hevosen pito on. Ja jos ratsastus on tavoitteellista, se on paljon muutakin kuin tallilla hengaamista. Tuo kaverin äiti on ihan puhdasverinen idiootti, ei kukaan normaali ihminen luule että lapsensa voi tunkea toisen perheen kustannettavaksi ja hoidettavaksi harrastuksineen. Mut ilmeisesti aika moni äiti luulee näin?? Tämä on hulluimpia ketjuja mitä olen lukenut. Ja uskomaton esimerkki siitä kuinka typeräykset suu vaahdossa paahtaa jostain mistä eivät todellakaan tiedä mitään.

Vierailija
250/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saisin olla joka päivä lasteni kavereiden ruokinta-auttomaatti ja- mikä minusta on oikeasti kummallista- autokuski. Mielelläni laitan lapsille välipalan ja ruuankin, mutta se, että muutaman lapsen vanhemmat ajattelevat että minä tuon ja vien heidän lastaan (ja kyse ei ole mistään kimppakyydistä harrastukseen- nehän onvat ihan toimiva juttu) on tosi outoa. Yksikin lapsi vetoaa siihen että äitinsä on yksinhuoltaja.... minäkin olen. Suuri osa perheistä toimii jonkinlaisella vastavuoroisuusperiaatteella, mutta joukosta erottuu muutama, joiden mielestä muut ovat vai hyödyntämistä varten. Heitä itseään ei edes näy koskaan missään, ettei vahingossa vain joutuisi tekemään jotakin toisen hyväksi. No, ymmärrän että sellaiset ihmiset ovat jääneet ehkä elämässä paitsi niin paljosta, että heidän ajatusmaailmaansa hallitsee tällaiset täyttymättömät tarpeet, ovat henkisesti itsekeskeisiä lapsia. Mutta silti hämmästyttää tosten röyhkeys. Jos tarvitsee apua, sitä voi pyytää- ja apuahan todella elämässä saa pyytää.

Vierailija
251/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka eivät voi tätä ymmärtää. ostakaahan itse se pikku poni ja osoittakaa yhteishyvä ajatusmaailmanne ympäristölle. Lupaan että saatte hyvinkin nopeasti täyttää päivänne innokkaiden "heppakerholaisten" ja "ratsastajien" harrasteohjaajana. Päälle saatte vielä vanhempien valitukset jos sun mistä. hevonen on siitä kummallinen eläin, että se herättää halun osallistua vaikka todellisia taitoja tai kiinnostustakaan ei olisi. Monen käsitys ratsastamisesta on lisäksi se, että hepan selässä köpötellään kenttää ympäri ja kivaa on.

Vierailija
252/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 08:38"]

Ne jotka eivät voi tätä ymmärtää. ostakaahan itse se pikku poni ja osoittakaa yhteishyvä ajatusmaailmanne ympäristölle. Lupaan että saatte hyvinkin nopeasti täyttää päivänne innokkaiden "heppakerholaisten" ja "ratsastajien" harrasteohjaajana. Päälle saatte vielä vanhempien valitukset jos sun mistä. hevonen on siitä kummallinen eläin, että se herättää halun osallistua vaikka todellisia taitoja tai kiinnostustakaan ei olisi. Monen käsitys ratsastamisesta on lisäksi se, että hepan selässä köpötellään kenttää ympäri ja kivaa on.

[/quote]

Meillä hevosia on neljä ja lasten ystävät savata todellakin ratsastaa.

Elämämme ei mene pilalle siitäkään, jos naapuri lainaa peräkärryä.

Vierailija
253/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 08:39"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 08:38"]

[/quote]

Meillä hevosia on neljä ja lasten ystävät savata todellakin ratsastaa.

Elämämme ei mene pilalle siitäkään, jos naapuri lainaa peräkärryä.

[/quote]

No mutta, tosi kiva! Itsekin olen saanut lapsena ratsastaa tallitöitä vastaan pienellä yksityistallilla. Ymmärtääkseni ap:n ponit ovat kilpaponeja ja kalliilla täysihoitotallilla. Hevosihmisenä ehkä ymmärrät eron?

Vierailija
254/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ilmiselvä trolli, älkää vaivautuko kommentoimaan sitä!

Vierailija
255/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne ymmärrä.

Vähän luulen,ettei oikeasti edes ole hevosia niillä, jotka antavat koko kylän niillä ratsastaa.

Vierailija
256/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 08:43"]

No mutta, tosi kiva! Itsekin olen saanut lapsena ratsastaa tallitöitä vastaan pienellä yksityistallilla. Ymmärtääkseni ap:n ponit ovat kilpaponeja ja kalliilla täysihoitotallilla. Hevosihmisenä ehkä ymmärrät eron?

[/quote]

Ymmärrän eron, mutta en todellakaan ap:n asennetta.

Vierailija
257/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 08:18"]

Minä saisin olla joka päivä lasteni kavereiden ruokinta-auttomaatti ja- mikä minusta on oikeasti kummallista- autokuski. Mielelläni laitan lapsille välipalan ja ruuankin, mutta se, että muutaman lapsen vanhemmat ajattelevat että minä tuon ja vien heidän lastaan (ja kyse ei ole mistään kimppakyydistä harrastukseen- nehän onvat ihan toimiva juttu) on tosi outoa. Yksikin lapsi vetoaa siihen että äitinsä on yksinhuoltaja.... minäkin olen. Suuri osa perheistä toimii jonkinlaisella vastavuoroisuusperiaatteella, mutta joukosta erottuu muutama, joiden mielestä muut ovat vai hyödyntämistä varten. Heitä itseään ei edes näy koskaan missään, ettei vahingossa vain joutuisi tekemään jotakin toisen hyväksi. No, ymmärrän että sellaiset ihmiset ovat jääneet ehkä elämässä paitsi niin paljosta, että heidän ajatusmaailmaansa hallitsee tällaiset täyttymättömät tarpeet, ovat henkisesti itsekeskeisiä lapsia. Mutta silti hämmästyttää tosten röyhkeys. Jos tarvitsee apua, sitä voi pyytää- ja apuahan todella elämässä saa pyytää.

[/quote]

kun mies jätti minut pennittä kolmen pienen lapsen kanssa, jouduin hyvin paljon tyrvautumaan esikoiden kaveriperheiden apuun. Valitettavasti tästä tuli hyväksikäyttäjän leima, mutta minulla ei valitettavasti kahden pienen kaksosvauvan äitinä ollut mahdollista tehdä kunnon vastapalveluksia.

Vierailija
258/543 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 09:23"]

Onko ne ponit myös tuntiponeina siellä tallilla?

[/quote]

Taisi olla kyseessä yksityistalli.

Vierailija
259/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, EI KUKAAN VASTUULLINEN hevosen omistaja anna kenen tahansa ratsastaa hevosilla. Eikä varsinkaan ilman valvojaa.

Varsinkin jos on vähänkään kokemattomasta tytöstä kyse, olisi ap vastuuton jos antaisi tytön ratsastaa miten haluaa poneilla.

Se silloin tällöin ratsastaminen on siis ok, en ymmärrä sen tytön äitiä, eikö olisi parempi jatkaa ratsastustunteja. Saisi tyttö jatkaa harrastustaan säännöllisesti.

Vierailija
260/543 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi kenenkään omilla poneilla antaa ratsastaa säännöllisesti jos ollenkaan. Kyllähän tuon jokainen ymmärtää, jolla on omia hevosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme