Tyttäreni kaverin äiti suuttui minulle... Hohhoijaa.
Meidän 12v. tytöllä on kaksi kilpaponia. Tytön luokkakaveri käy myös ratsastamassa samalla tallilla ja monesti saattaa olla tyttäreni mukana tallilla, vaikka ei omaa ratsastustuntia sinä päivänä olisikaan. Saa kyllä harjailla ja touhuta poniemme kanssa tytön seurana, siinä ei ole mitään ongelmaa. Pari kertaa on saanut myös vähän ratsastaa. Nyt tämä tyttö on sitten alkanut pyytämään päästä ponin selkään monta kertaa viikossa ja oli sanonut omalle tyttärelleni, että lopettaa ratsastustunneilla käymisen, koska äiti ei niitä enää maksa, kun saa ratsastaa ilmaiseksi meidän poneilla.
Juttelin tytön kanssa tänään tallilla ja kerroin, että ponit ovat tarkoitettu meidän perheen omaan harrastamiseen, ei kaikkien kavereiden ratsastettavaksi. Missään nimessä emme ole antaneet tytölle vaikutelmaa, että hän tosiaan saa alkaa säännöllisesti poneilla ratsastamaan. Tuntui ymmärtävän asian, mutta oli suruissaan, kun ei nyt tiennyt, että vieläkö pääsee ratsastustunneilleen.
Muutama tunti sitten tuli puhelun tytön äidiltä... On kuulemma ilkeää kieltää tyttöä ratsastamasta, kun kerta kaverikin (=tyttäreni) sitä tekee. Tulee tytölle paha mieli. Kysyin, että ihan tosissaanko hän kuvittelee, että meidän ponit on koko kylän lasten harrastusvälineitä. Tähän harrastukseen menee meillä yli 1000 euroa kuukausittain ja hänen tyttärensä sitten pitäisi myös päästä nauttimaan tästä panostuksesta? Tämä äiti sitten haukkkui koko perheemme ylimielisiksi leveilijöiksi. Vaikka kuinka ystävällinen ja asiallinen yritin olla, en saanut vastaukseksi muuta kuin haukkuja. Kun eihän ne ponit siitä kulu, jos heidän tyttönsä vähän ratsastaa... Sanoi myös, että "tietää nyt ainakin, että minkä perheen lasten seurassa ei hänen jälkikasvunsa saa aikaa viettää".
Miten voi aikuinen ihminen olla noin typerä? Surettaa molempien tyttöjen puolesta, jos äiti tämän takia haluaa pilata heidän ystävyytensä. Vaikka kuinka tästä tytöstä pidänkin, ei minun ja mieheni tehtävä ole hänen lapsensa harrastusta maksaa.
Kommentit (543)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 09:15"]
Ei tarvi kenenkään omilla poneilla antaa ratsastaa säännöllisesti jos ollenkaan. Kyllähän tuon jokainen ymmärtää, jolla on omia hevosia.
[/quote] Ton nyt luulis ymmärtävän kenen tahansa, jolla on aivot...
Meidän naapurissa on kaksi hevosta. Käydään siellä auttelemassa ja ratsastamassa silloin tällöin. Ei tosiaankaan tulis mieleenkään lopettaa maksullista harrastusta siksi, että noilla saa käydä ratsastamassa. Kovin usein en kehtaa kysyäkään, ja sen teen aina muodossa "hei, millon teille sopis että tultais ratsastamaan" ja tarjoudun myös aina maksamaan, tosin kertaakaan ei oo raha kelvannut.
Varmaan ap:n tyttären kaverin äiti on sitä lajia, että "Meidän Janica-Jeminalla on maanantaisin baletti, tiistaisin kuvataidekero, keskiviikkoisin partio mut torstaisin hän tulis teidän kans ratsastamaan" ja sit on herne nenässä, kun on joustamattomia ja ahneita hevosenomistajia.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 09:15"]
Ei tarvi kenenkään omilla poneilla antaa ratsastaa säännöllisesti jos ollenkaan. Kyllähän tuon jokainen ymmärtää, jolla on omia hevosia.
[/quote]
Niinpä. ja jos tuo kaveri on kokematon, ap;nhan pitäisi häntä valvoa. ihan hullu ajatus. ja mitäs sitten kun jotakin sattuu? Ap:n vika varmaan. Ai joo, ap:nhan pitää tietysti ottaa tälle kaveritytölle vakuutus.... Mutta näin tämä menee. Ne joilla ei ole kokemusta hevosista eivät käsitä mistä on kyse. ja sekin vielä; jos ap:n lapsi ja kaverinsa ovat kovin eritasoisia, niin eihän ap:n lapsen ratsastuksesta tule yhtään mitään, kun pitää vetää kaveria perässään. Alkeisratsastus ja kilparatsastus ovat vähän niinkuin eri harrastus.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 08:48"]
Ap on ilmiselvä trolli, älkää vaivautuko kommentoimaan sitä!
[/quote]
No jaa eipä tarvitse olla trolli, itsekin olen törmännyt vastaavanlaiseen ajatusmalliin.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 09:23"]
Onko ne ponit myös tuntiponeina siellä tallilla?
[/quote]
Hyvänen aika, jos ponit ovat kilpakäyttöön tarkoitettuja ja täysihoidossa, niin eivät ne kai todellakaan ole minään tuntipolleina!
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:21"]
------ Saa kyllä harjailla ja touhuta poniemme kanssa tytön seurana, siinä ei ole mitään ongelmaa. Pari kertaa on saanut myös vähän ratsastaa. Nyt tämä tyttö on sitten alkanut pyytämään päästä ponin selkään monta kertaa viikossa ja oli sanonut omalle tyttärelleni, että lopettaa ratsastustunneilla käymisen, koska äiti ei niitä enää maksa, kun saa ratsastaa ilmaiseksi meidän poneilla.
Tämä äiti sitten haukkkui koko perheemme ylimielisiksi leveilijöiksi. Kun eihän ne ponit siitä kulu, jos heidän tyttönsä vähän ratsastaa... Sanoi myös, että "tietää nyt ainakin, että minkä perheen lasten seurassa ei hänen jälkikasvunsa saa aikaa viettää".
[/quote]
Huoh! Omat lapsenikin olivat ratsastustunneilla ja hoitivat omistajan hevosia. Olisin jopa maksanut siitä hoidostakin jos eivät muuten olisi saaneet harjailla niitä!! Niin kasvattava ja antoisa harrastus se oli:) Kuskaukset sun muut hoidimme toisten vanhempien kanssa periaatteella kuka kerkeää ja ehtii viemään tai hakemaan. Ei ikinä mitään bensalaskuria!
Itse en olisi puhunut kaverille noin vaan malttanut mieleni, sillä hyvästä kaveruudesta kannattaa ´´maksaakin´´ hiukan. Olisin painottanut ratsastustuntien tärkeyttä ettei vahinkoja tapahdu niin helposti ja siinä tapauksessa antanut ratsastaa omani kanssa ehkä kerran viikossa. Olisit välttänyt olemasta hyväksikäytetty kuten nyt tapahtui. Toki ymmärät, että kaveri tallilla on kullan arvoinen!
Tytön äiti oli kyllä törkeyden huippu ja erittäin huonokäytöksinen ja laskelmoiva! Mikä on sinun on myöskin minun, niin ihmeellistä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 22:04"]
Miksi se äiti lopetti tyttönsä maksulliset ratsastustunnit? Kertoiko hän?
[/quote]
Hän on suunnitellut lopettavansa ratsastustuntien maksmisen koska hän virheellisesti olettaa tyttärensä saavan ratsastaa kaverinsa poneilla ihan säännöllisesti ilman kustannuksia eikä siksi halua maksaa enää tunneista ratsastuskoululle.
Voiko joku oikeesti olla noin tyhmä, että lopettaa lapsensa ohjatut ratsastustunnit ja olettaa lapsensa saavan ratsastella mielinmäärin kaverinsa ponilla?! Joopajoo. Meitä on moneen junaan. Ja tottakai, ap:n vikahan sekin olisi jos tälle tytölle jotain poniratsastuksessa sattuisi! Hohhoijaa. Sinuna ap jättäisin kyllä koko jutun täysin omaan arvoonsa. Tuolla periaatteella teidän tietokonekin on varmaan tämän tytön käytössä ihan vapaasti? Kaikenlaisia...
Totuushan on nyt se, että kenenkään ulkopuolisen ei tarvitse toisten lasten harrastuksia kustantaa. Tuo äidin ratsastustuntien peruminen jo kertoo siitä, että hän ajattelee lapsensa pääsevän ilmaiseksi ratsastamaan toisten lemmikeillä. Lapsi on pääsyyt hevosta hoitamaan ja joskus ratsastamaan, mutta tuo vaatimus säännöllisistä ratsastustunneista ilmaiseksi (peruuttamalla lapsen omat tunnit) ei kerro mistään muusta kuin toisen äidin röyhkeydestä. En itse ole hevosharrastaja millään tavalla, mutta en kyllä kehtaisi!! Sillä kuinka paljon hevosia on, ei ole mitään väliä. Hoitajaa hevoset eivät tarvitse, se tuli jo selväksi.
Sitten täällä on noita "päästin lapseni uimaan naapurin uima-altaalle heidän poissollesaan"-tyyppejä...toisen piha on yksityisaluetta ja tuollaiseen tulisi pyytää lupa. En minäkään painele naapurin paljuun kun siltä tuntuu.
Pidä ihmeessä kantasi, jos äiti on noin kummallinen, lapsesi varmaan saa muitakin hyviä ystäviä (tai sitten hänellä niitä jo on). Jotkut vain on yksinkertaisesti röyhkeitä. Nämä muut "miksi teillä on useampia hevosia"-kommentit mennee kateuden piikkiin. Tsemppiä:)
Mä ihettelen myös sitä että luuleeko sen tytön äiti että ap tai hänen tyttärensä kuluttavat tallillaolo- ja ratsastusaikansa tämän tytön opettamiseen, ohjaamiseen tms? Ratsastustunneissa, maastoratsastuksissa yms on tasoryhmät, koska jos mukana on vähän ratsastaneita, ne kokeneemmat eivät saa tunnista/maastosta mitään iloa. Siinä missä kokeneet nauttivat siitä että mennään lujaa tai muuten haastavasta- jotta voisi myös kehittyä, vähemmän ratsastaneet eivät edes pysy kunnolla selässä saati hallitse ratsuaan. (uskokaa pois, ratsastus on taitolaji joka vaatii paljon monipuolista harvoitusta, se huvipuiston talutusratsastus ei ole vielä varsinaista ratsastusta) Tällaiselle kokemattomalle ratsastus on siis todella vaarallista, mikäli hänellä ei ole matkassa pätevää opettajaa ja mikäli riskejä ei minimoida. Voiko joku oikeasti edellyyttää että ap:n perheen hevosharrastus keskittyisi tästä lähtien siihen miten kveri pärjää? Itse olen ikäni hoitanut toisten hevosia ilmaiseksi, oikealle heppahullulle se on jo kaiken täyttymys. Joskus toki olen saanut sitten ratsastellakin, mutta kyllä ne opetustunnit olen ihan itse maksanut. Ratsastuksen opetus on ammatti jolla joku hankkii toimeentuloa.
Minun tietääkseni hevosista innostuneet useimmiten käyvät tunneilla tai sitten vuokraavat hevosta. En ole kuullut että kukaan omii toisten hevosia oman käyttöönsä.
Yleisiä huomioita tästä keskustelupalstasta tämän keskustelun pohjalta:
Luetaan hiukan alusta, kirjoitetaan omat mielipiteet ja haukutaan. Kuitenkin siellä välissä olisi ollut tarkennuksia/selvennyksiä, jotka olisivat varmasti vaikuttaneet haukkumiseen.
Esimerkiksi ratsastusmäärä, tälläkin sivulla vielä itketään määrän olevan liian vähän per poni, vaikka muutama sivu taaksepäin jo selvisi, että määrä on melkolailla riittävä. Missään ei taidettu myöskään mainita, montako _tuntia_ päivässä ratsastusta on.
Toiseksi täällähän keksitään omasta päästä uusia seikkoja ja yhdistetään asioita toisiinsa. Esimerkiksi mainittu blogi, joka ei mitenkään liity tähän.
Näin miehenä kyllä pelottaa teidän ajatusmaailma. Katsokaa peiliin.
Onpas törkeää. Nykyään ihmiset olettavat ihan oikeasti että jos itsellä ei ole jotakin niin sen jolla on on PAKKO auttaa tai antaa. Vaikka olisi kuinka säälittävä tilanne itsellä päällä niin kenenkään apua ei saa odottaa ja vaikka joku haluaakin vapaehtoisesti auttaa niin vastapalvelus on aina pystyttävä tekemään.
Lastenhoito, ratsastustunnit, uima-altaat, kaikki ne maksaa. Itse on tultava toimeen joka tapauksessa. Elämä on rankkaa välillä. Toivoisin juuri tämän nykyisen ajattelutavan takia että kaikki helkkarin tuet perheille lopetetaan että ihmiset tajuavat mitä tapahtuu kun ihan itse pitää huolehtia kaikesta.
Tytön äiti siis oletti ihan tuosta noin vaan ja edes kysymättä etukäteen sopiiko että teidän ponit ovat hänen tyttärensä vapaassa käytössä. Mitä sitten jos sattuu tapaturma. Hei hellurei. Ei omia lapsiaan saa toisen syliin kaataa.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 13:08"]
Yleisiä huomioita tästä keskustelupalstasta tämän keskustelun pohjalta:
Luetaan hiukan alusta, kirjoitetaan omat mielipiteet ja haukutaan. Kuitenkin siellä välissä olisi ollut tarkennuksia/selvennyksiä, jotka olisivat varmasti vaikuttaneet haukkumiseen.
Esimerkiksi ratsastusmäärä, tälläkin sivulla vielä itketään määrän olevan liian vähän per poni, vaikka muutama sivu taaksepäin jo selvisi, että määrä on melkolailla riittävä. Missään ei taidettu myöskään mainita, montako _tuntia_ päivässä ratsastusta on.
Toiseksi täällähän keksitään omasta päästä uusia seikkoja ja yhdistetään asioita toisiinsa. Esimerkiksi mainittu blogi, joka ei mitenkään liity tähän.
Näin miehenä kyllä pelottaa teidän ajatusmaailma. Katsokaa peiliin.
[/quote]
Aivan! Sul on mun luanto.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:06"]
Onpas törkeää. Nykyään ihmiset olettavat ihan oikeasti että jos itsellä ei ole jotakin niin sen jolla on on PAKKO auttaa tai antaa. Vaikka olisi kuinka säälittävä tilanne itsellä päällä niin kenenkään apua ei saa odottaa ja vaikka joku haluaakin vapaehtoisesti auttaa niin vastapalvelus on aina pystyttävä tekemään.
Lastenhoito, ratsastustunnit, uima-altaat, kaikki ne maksaa. Itse on tultava toimeen joka tapauksessa. Elämä on rankkaa välillä. Toivoisin juuri tämän nykyisen ajattelutavan takia että kaikki helkkarin tuet perheille lopetetaan että ihmiset tajuavat mitä tapahtuu kun ihan itse pitää huolehtia kaikesta.
Tytön äiti siis oletti ihan tuosta noin vaan ja edes kysymättä etukäteen sopiiko että teidän ponit ovat hänen tyttärensä vapaassa käytössä. Mitä sitten jos sattuu tapaturma. Hei hellurei. Ei omia lapsiaan saa toisen syliin kaataa.
[/quote]
No ei ole aina pakko kyetä tekemään vastapalvelusta, herranen aika. Meilläpäin autellaan toisia aina kun voidaan, eikä kukaan jää mihinkään kiitollisuudenvelkaan, kun kaikilla on oikea asenne. Mistä esi-historiasta sun oppisi oikein ovat peräisin? Mun mielestäni röyhkeää on tuo itsestäänselvä oletus ja ymmärtämättömyys että toisten elämää, harrastuksia ja omaisuutta voi hyödyntää miten haluaa. Jos olisi kysynyt, olisi varmaan ap:nkin suhtautuminen ollut vähän toista?? Mut tosiaan, tulevaisuudessa taitaa olla aika paljon kaiken itsestäänselvästi saaneita aikuisia, joilla oman vaivan ja elämisen/elämäntason suhde ei ole valjennut koskaan. Johan näitä nuoria on, joiden mielestä on käsittämätön vääryys joutua itse maksamaan laskunsa. Mut tää meni nyt vähän ohi aiheen...
Tässäkin ketjussa onneksi alkaa järjen ääni voittaa. Uskomattomia mielipiteitä on ollut tosi paljon, monet ovat käsittämättömän vieraantuneita isojen eläinten kanssa puuhaamisen todellisuudesta, lisäksi törkeitä hyväksikäyttäjiä on näköjään pilvin pimein.
Aloittajan tyttären kaverin äiti on uskomaton, kuin sketsihahmo wt-mammasta.
Jos itse omistaisin kaksi kilpaponia, joilla tyttäreni tavoitteellisesti ratsastaisi, niiden selkään ei muut menisi kuin parin kierroksen verran kentällä joskus harvoin, ja itse olisin aina vierellä vahtimassa. Aloittaja on ollut hyvin ystävällinen tyttärensä kaverille, kun on antanut tämän joskus ratsastaa.
Niin, mä mietin tässä sitäkin, että eivätkö ihmiset tosiaan käsitä millainen menoerä hyvät kilpaponit ovat? Pillastuessaan voi vaikka jalkansa katkaista jos on taitamaton ratsastaja. Itse olen melko antelias, mutta eipä mulla olekaan mitään kalliita sijoituksia. Mutta jos sijoittaisin aikaani, vaivaani ja vähiä rahojani johonkin, kuten kalliiseen hevoseen, ei se mikään yleishyödyke olisi. Samoin kun käyn tallilla, se on omaa tai lasteni kanssa yhteistä aikaa, eikä mikään perhekerho. Ilmeisesti ihmiset ovat vaan ymmärtämättömiä. Jos ei ole itsellä mitään erityistä, vaativaa, kallista ei ymmärrä kunnioittaa toisenkaan silmäterää. Eli aikamoista suvaitsemattomuutta.
Mä taidankin lähetä vaatimaan tässä naapurin huvivenettä kesällä muutamaksi viikoksi käyttööni (olen hieman veneillyt) koska eivät he sillä koko aikaa seilaa. Ja mun mielestä on tosi eppä että heillä on vene, mutta mulla ei. Jos eivät suostu vaikka olen kalenterista katsonut mulle sopivat viikot, niin haukun ahneiksi, itsekkäiksi leveilijöksi. koska on tosi eppää et he muka vaan saa veneillä enkä mä. Ni. Eikä se vene kulu. Jos se hajoaa ni ei mua haittaa koska eihän se mun vene ole. Paitsi jos mä loukkaan ni se on kyllä naapureiden vika. Niinku sekin että niillä on ollu rahaa ostaa se vene vaikka mulla ei ole ollut. Eyttä eikös olekin itsekkäät ja inhottavat naapurit mulla? Menen ja kerron samalla niille miten niiden pitää elää. OIkeesti.
Tuli mieleen muistikuva omasta lapsuudesta: me harrastettiin laskettelua koko perhe, minä isä ja äiti. Asuimme lähellä pientä hiihtokeskusta ja kävimme siellä usein. Muutaman kerran otimme mukaan luokkakaverimme, joka sai lainata toisia suksiani - olimme siis saman pituisisia ja painoisia silloin. Isäni maksoi luokkakaverin kertalipun niille päiville, jolloin hän oli mukana.
Muistan kuitenkin vanhempieni keskustelun, jossa isä ja äiti ihmettelivät että kaverini oli taas tulossa mukaan ja että he eivät enää halunneet maksaa häntä mukaan, eivät enää viidettä kertaa sinä talvena. Kävi siis ilmi että kaverin vanhemmat automaattisesti ajattelivat, että koska meillä oli perheenä varaa lasketella, niin meillä oli myös varaa maksaa neljäskin henkilö. En rehellisesti sanottuna tiedä, olisiko ollut. Oli varmaan, vaikka vanhempani ovat ihan normi ammateissa. Ja tämä siis 90-luvun alussa, että on sitä osattu ennenkin ;)
Ja minä ratsastin myös, kerran viikossa käytiin ystävän kanssa pienellä tallilla tunnilla, ja oltiin tallilla koko päivä. Tehtiin tallitöitä ja hoidettiin hevosia, ja minulle selvisi vasta aikuisena ettei tallinomistaja ottanut täyttä hintaa meiltä, koska autoimme häntä aina koko päivän. Minusta siis ei tullut kilparatsastajaa, kävin tallilla pari vuotta ala-asteaikana. Mutta tiedän silti, että hevonen ei ole sama asia kuin vaikka moottoripyörä. Vaikka toisaalta, en antaisi tumpelon ajajan käsiin herkkää kilpapyörää edes muutaman kerran kuussa - riski on liian suuri.
Ymmärrän ap:ta ja olen hänen puolellaan tässä. Se oli siis pointtini tässä pitkässä jorinassa :D
Niin se tässä ketjussa on myös niin paljastavaa ihmsten ajattelusta, että jos ihminen ostaa jotakin, panostaa, yrittää, niin hänen oletetaan heti olevan automaattisesti rikas, leveilevä, itsekäs, ahne riistäjä- ja tämä siis on jo lähtökohta keskustelulle. Eli kertoo kyllä paljon tämän luulijan maailmasta. Suurin osa tavallisista perheistä säästää ja priorisoi; jotain jätetään tekemättä ja ostamatta että lapset voivat vaikka opiskella musiikkia tai lähdetään etelänmatkalle ja jätetään ne uudet sohvakalustot ostamatta. Vuosien mittaan saattaa kertyä säästöjä niin että kateelliset naapurit vetävät kahvit väärään kurkkkuun kun samana kesänä SEKÄ matkustettiin ETTÄ ostettiin sohvakalusto. Ei tule mieleen että kenties säästöillä ja lainalla. Sen ymmärtää että kädestä suuhun eläessä, varsinkin yhteiskunnan tuilla ei mitään tule koskaan kertymään. Mutta siis uskomatonta tämä ennakkoluuluisuus. Toki jollain on varaa ostaa vaikka kymmenen ponia, mutta minä esimerkiksi ratsastan silloin kun on ylimääräsitä rahaa- lapsi saa ratsastaa säännöllisesti... Toisekseen monet eivät osta mitään turhaa, eivätkä notku baareissa ja rättikaupoissa vaan maksavat esim. hyvästä asumisesta. Eli arvovalintoja. Kateudella ei koskaan tule pärjäämään paremmin, sen sijaan jos kohtaa sen oman todellisuutensa sellaisena kuin se on, on mahdollista myös muuttaa sitä. Ja vaikka sitä rahaa olisikin ylimääräsitä, on silti aika tökeröä ajatella että sen toisen rahoista pitää yrittää hyötyä, kuten noista ap:n poneista. JOiden ylläpitoon menee ap:lta ja perheeltä paljon rahaa ja aikaa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 08:18"]
Minä saisin olla joka päivä lasteni kavereiden ruokinta-auttomaatti ja- mikä minusta on oikeasti kummallista- autokuski. Mielelläni laitan lapsille välipalan ja ruuankin, mutta se, että muutaman lapsen vanhemmat ajattelevat että minä tuon ja vien heidän lastaan (ja kyse ei ole mistään kimppakyydistä harrastukseen- nehän onvat ihan toimiva juttu) on tosi outoa. Yksikin lapsi vetoaa siihen että äitinsä on yksinhuoltaja.... minäkin olen. Suuri osa perheistä toimii jonkinlaisella vastavuoroisuusperiaatteella, mutta joukosta erottuu muutama, joiden mielestä muut ovat vai hyödyntämistä varten. Heitä itseään ei edes näy koskaan missään, ettei vahingossa vain joutuisi tekemään jotakin toisen hyväksi. No, ymmärrän että sellaiset ihmiset ovat jääneet ehkä elämässä paitsi niin paljosta, että heidän ajatusmaailmaansa hallitsee tällaiset täyttymättömät tarpeet, ovat henkisesti itsekeskeisiä lapsia. Mutta silti hämmästyttää tosten röyhkeys. Jos tarvitsee apua, sitä voi pyytää- ja apuahan todella elämässä saa pyytää.
[/quote]
kun mies jätti minut pennittä kolmen pienen lapsen kanssa, jouduin hyvin paljon tyrvautumaan esikoiden kaveriperheiden apuun. Valitettavasti tästä tuli hyväksikäyttäjän leima, mutta minulla ei valitettavasti kahden pienen kaksosvauvan äitinä ollut mahdollista tehdä kunnon vastapalveluksia.
[/quote]
Hei, mainitsin kyllä että jos tarvitsee apua ja sitä pyytää niin se on ok!! tarvitsen itsekin joskus apua. Ja ymmärrän todella jos ihminen on vaikka pienten kaksosvauvojen kanssa. Kurjaa että olet saanut sellaisen leiman, koska joskus voi todellakin tarvita apua ihan oikeasti. Näissä mainitsemissani tapauksissa kyse ei ole siitä. En viitsi sen enempää tarkentaa ettei kukaan tunnista itseään. Ja vastavuoroisuuskin on mielestäni vähän sellaista "hyvä kiertää" juttua ettei niitä vastapalveluksia lasketa. Mutta jotkut panostavat vain omaan elämäänsä ja olettaa että lapset hoidetaan sitten muiden toimesta.