Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis häh! Poikaystävä haluaa että maksan vuokraa!

Vierailija
11.03.2019 |

Ollaan muuttamassa yhteen poikaystävän kanssa. Minulla on nyt kiva vuokrakaksio Vantaalla, poikaystävällä velaton 3h+k omistusasunto Helsingissä.
Hän sanoikin yllättäen, että minun pitäisi maksaa jonkjn verran vuokraa. Sius mitä ihmettä! Eihän omasta asunnosta muutenkaan makseta vuokraa.
Nyt olenkin alkanut miettimään, että jatkan omassani asumista.

Silkkaa ahneutta haluta vuokraa, poikaystävällä on kuitenkin hyvät tulot ja varallisuuttakin kivasti. Hän on 28v.

-N22-

Kommentit (543)

Vierailija
41/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokranmaksu ei kiinnosta niin sittenhän aloittajan kuuluu ostaa asunnosta puolet.

Tuo minusta on muutenkin asian pointti: asunnon omistajan pääomaa on kiinni asunnossa satoja tuhansia, ja aloittajan mielestä hänen pitäisi ilman korvausta päästä nauttimaan 50% omistuksen tuomasta asumishyödystä.

Jos homma on noin hankalaa, niin toki voitte sitten vaihtoehtoisesti muuttaa 50/50 osuuksilla vuokralle yhteen. Omistusasunnon omistaja voi sitten pistää varansa vaikka tuottavampiin sijoituksiin tai vuokrata omistusasuntonsa ulkopuoliselle.

Yritä nyt edes seisoa omilla jaloillasi! Minua hävettäisi katsoa peiliin jos loisisin toisen nurkissa.

Vierailija
42/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä maksan vuokraa mieheni omistamasta kämpästä. Asunto ei ole velaton ja vuokran maksuni auttaa häntä lyhentämään lainaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se SIKA!

Vierailija
44/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa maksaa mieluummin vuokraa omasta. Kuulostaa provolle, mutta vastaan silti. Tuollainen ihminen pitää ikuisesti asuntoa omanaan ja on pahempi kuin normi vuokranantaja. Hän kokee, että asunnonomistajana määrää kaikesta ja omistaa sinut. Sinulla ei ole nurkkaakaan oikeasti omaa tilaa niin kuin normivuokra-asunnossa. Eli EI KOSKAAN vuokralle kumppanin omistamaan asuntoon!

Vierailija
45/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tulee kiristämään sinua nyt ja aina.

Vierailija
46/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan se narsissi?

Vierailija
47/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan se narsissi?

Tai krookus?

Vierailija
48/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisin niin loukkaantunut että näyttäisin ovea.

Vierailija
49/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun puolet ajasta miesystäväni luona. Maksan (omasta ehdotuksestani) 25 % vastikkeesta, vesimaksun itsestäni ja 25 % sähkölaskusta. Näin mielestäni oikeudenmukaista. Miehelle olis riittänyt vain tuo vesi, mutta en kokenut sitä hyväksi. Ruoat maksetaan joten kuten puokkiin. Voin myös ostaa esim. kahvinkeittimen rikkoutuneen tilalle.

Kiinnostaisi tietää, miksi joku on alapeukuttanut tätä? Onko jako jollain tavalla epäreilu mielestänne? Asun PUOLET ajasta miehen luona, puolet ajasta omassa kodissa, jonka kulut maksan luonnollisesti yksin. Kun asun miehen luona vain puoliksi, niin oman laskuoppini mukaan mulle kuuluu vain 25 % asunnon asumismenoista. Jos asuisin kokoaikaisesti, niin maksaisin puiset. Ja kuten sanottu, mies ei halunnut mitään rahaa multa, pelkästään vesimaksun. Mun mielestä se taas ei ollut reilua.

Vierailija
50/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen minäkin kirjoitti:

Jos poikaystäväsi muuttaisi luoksesi, puolittaisitteko vuokran? Vai antaisitko asua ilmaiseksi?

Jos muutat hänen omistusasuntoon, joka on velaton, tarvitsee siitä kuitenkin maksaa vastike, sähköt, vesi. Nämä puolittakaa ja samoin ruokakulut. Tai jos tiedätte että ruokaan kuukaudessa menee vaikkapa vastikkeen verran, niin toinen maksaa kaikki ruokakulut toinen vastikkeen ja sit muut asumiseen liittyvät kulut puoliksi.

Kuitenkin etukäteen sovittava nämä että molemmat tyytyväisiä, ei tarvi jälkeenpäin vääntää. Eikä kukaan loisi kenenkään siivellä.

Jos nainen (tai mies) ostaisi talosta puolikkaan, niin silloin omistaja pystyisi sijoittamaan saadun rahan tuottavasti. Nyt toisen omaisuus on kiinni käytännössä tuottamattomassa omassa kodissa. Eli aikamoista loisimista, vaikka puolet kuluista maksaisikin..

No mut sitten sen omistajan pitää myydä se puolikas sille tyttöystävälle, joka ottaa siihen velkaa ja alkaa lyhentämällä kartuttamaan omaa omaisuuttaan ja hyötyy itsekin esim. asunnon arvon noususta ja myyntivoitosta aikanaan kun kämppä myydään.

Ei niin, että tyttö-/poikaystävä maksaa jotain mystisiä pimeitä satasia kämppispuolisolle. Jos maksaa vuokraa, niin sitten rehellinen vuokrasopimus ja vuokranantajapuoliso maksaa myös verot.

Ei helevetti että elämä on karannut käsistä... :D

Vierailija
51/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai asumisesta pitää maksaa jotain. Ehkä ei nimellä vuokra mutta muutoin.

Vierailija
52/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun puolet ajasta miesystäväni luona. Maksan (omasta ehdotuksestani) 25 % vastikkeesta, vesimaksun itsestäni ja 25 % sähkölaskusta. Näin mielestäni oikeudenmukaista. Miehelle olis riittänyt vain tuo vesi, mutta en kokenut sitä hyväksi. Ruoat maksetaan joten kuten puokkiin. Voin myös ostaa esim. kahvinkeittimen rikkoutuneen tilalle.

Kiinnostaisi tietää, miksi joku on alapeukuttanut tätä? Onko jako jollain tavalla epäreilu mielestänne? Asun PUOLET ajasta miehen luona, puolet ajasta omassa kodissa, jonka kulut maksan luonnollisesti yksin. Kun asun miehen luona vain puoliksi, niin oman laskuoppini mukaan mulle kuuluu vain 25 % asunnon asumismenoista. Jos asuisin kokoaikaisesti, niin maksaisin puiset. Ja kuten sanottu, mies ei halunnut mitään rahaa multa, pelkästään vesimaksun. Mun mielestä se taas ei ollut reilua.

Mä alapeukutin ensin, koska ikäni vesimittarillisessa asunnossa/talossa asuneena kuulosti oudolta "vesimaksun itsestäni". Naureskelin, että otatteko ehkä jotenkin ämpäreihin vettä ja mittaatte kuka käyttää kuinkakin monta ämpäriä... no joo. Sitten muistin, että monessa paikassa on kai yhä henkilömäärään pohjautuva kiinteä vesimaksu.

Yritin muuttaa peukun ylös, mutta mobiili ei moisesta tykkää, eli luultavasti yhä alapeukutan vaikka en oikeasti. Varsin ok ratkaisu teillä.

Vierailija
53/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos maksat vaikka puolet yhtiövastikkeesta? Da?

Vierailija
54/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on jo uus.

Vierailija
55/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä maksan vuokraa mieheni omistamasta kämpästä. Asunto ei ole velaton ja vuokran maksuni auttaa häntä lyhentämään lainaa. 

Olet helposti höynäytettävä :D

Vierailija
56/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä alapeukutin ensin, koska ikäni vesimittarillisessa asunnossa/talossa asuneena kuulosti oudolta "vesimaksun itsestäni". Naureskelin, että otatteko ehkä jotenkin ämpäreihin vettä ja mittaatte kuka käyttää kuinkakin monta ämpäriä... no joo. Sitten muistin, että monessa paikassa on kai yhä henkilömäärään pohjautuva kiinteä vesimaksu.

Yritin muuttaa peukun ylös, mutta mobiili ei moisesta tykkää, eli luultavasti yhä alapeukutan vaikka en oikeasti. Varsin ok ratkaisu teillä.

Asunnossa on itse asiassa oma mittari nykyään (vuosi sitten oli remppa), mutta vesiennakko menee asukasluvun mukaan. Vesiennakosta olen sanonut, että en halua palautusta, jos lasku on pienempi, mutta voin maksaa ylimenevän vesimaksun, jos tulisi lisää laskua kulutuksen perusteella. Käytännössä tulee siis kyllä palautusta, eli vesimaksulla kompensoin muita kuluja vähän lisää.

Aiemmin ei ollut omaa mittaria ja isännöitsijän mukaan minun piti maksaa täysi vesimaksu.

Vierailija
57/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haloo, jos nyt maksat vuokraa vaikka 600 euroa, niin poikaystävän luo muuttaessa kaikki asumiskulut jotka jäävät alle tuon 600 euron, kartuttavat sinun omaisuuttasi, kunhan vaan pistät ne säästöön tai sijoitat. Reilu kulujärjestely on sellainen, jossa sekä sinun että poikaystävän omaisuus karttuu enemmän kuin erikseen asuessa ja molemmat hyötyvät suunnilleen yhtä paljon. Eli maksat poikaystävälle vaikka 300 euroa ja jemmaa itse 300 euroa.

Vierailija
58/543 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos mies ei puhu yhtiövastikkeen jakamisesta, vaan todellakin haluaa periä sinulta vuokraa, sitten pitäisi sitä epäasiallisena pyyntönä. Tehän olette ilmeisesti kuitenkin parisuhteessa, että vuokrantaja-vuokraaja -suhteessa.

Jos maksatte puoliksi asunnon juoksevat kulut, se on normaalia kuten yllä monet ovat todenneet.

Sinuna huolehtisin myös siitä, että laittaisin joka kuukausi tietyn summan korkorahastoon, jonne säästäisit omaa asuntoasi varten. Enemmin tai myöhemmin jkäy niin, että joko hankitte uuden yhteisen asunnon johon sun pitää ottaa lainaa tai sitten eroatte ja olet asunnon tarpeessa.

Vierailija
59/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en vuokraa perisi, mutta asumiskulut toki jaetaan kun yhdessä asutaan.

Vierailija
60/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut jaetaan, vuokraa ei peritä. Jos peritään vuokra, mies maksaa verot, ja sinulla on täysi hallintaoikeus osuuteesi asunnosta, ja myös puolen vuoden irtisanomisaika kun olet asunut riittävän pitkään. Vuokralaisella on lain edessä paremmat oikeudet kuin avopuolisolla, joten tee selväksi miehelle, että jos maksat vuokraa, teette myös kirjallisen vuokrasopimuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi