Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis häh! Poikaystävä haluaa että maksan vuokraa!

Vierailija
11.03.2019 |

Ollaan muuttamassa yhteen poikaystävän kanssa. Minulla on nyt kiva vuokrakaksio Vantaalla, poikaystävällä velaton 3h+k omistusasunto Helsingissä.
Hän sanoikin yllättäen, että minun pitäisi maksaa jonkjn verran vuokraa. Sius mitä ihmettä! Eihän omasta asunnosta muutenkaan makseta vuokraa.
Nyt olenkin alkanut miettimään, että jatkan omassani asumista.

Silkkaa ahneutta haluta vuokraa, poikaystävällä on kuitenkin hyvät tulot ja varallisuuttakin kivasti. Hän on 28v.

-N22-

Kommentit (543)

Vierailija
61/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun puolet ajasta miesystäväni luona. Maksan (omasta ehdotuksestani) 25 % vastikkeesta, vesimaksun itsestäni ja 25 % sähkölaskusta. Näin mielestäni oikeudenmukaista. Miehelle olis riittänyt vain tuo vesi, mutta en kokenut sitä hyväksi. Ruoat maksetaan joten kuten puokkiin. Voin myös ostaa esim. kahvinkeittimen rikkoutuneen tilalle.

Kiinnostaisi tietää, miksi joku on alapeukuttanut tätä? Onko jako jollain tavalla epäreilu mielestänne? Asun PUOLET ajasta miehen luona, puolet ajasta omassa kodissa, jonka kulut maksan luonnollisesti yksin. Kun asun miehen luona vain puoliksi, niin oman laskuoppini mukaan mulle kuuluu vain 25 % asunnon asumismenoista. Jos asuisin kokoaikaisesti, niin maksaisin puiset. Ja kuten sanottu, mies ei halunnut mitään rahaa multa, pelkästään vesimaksun. Mun mielestä se taas ei ollut reilua.

Mä alapeukutin ensin, koska ikäni vesimittarillisessa asunnossa/talossa asuneena kuulosti oudolta "vesimaksun itsestäni". Naureskelin, että otatteko ehkä jotenkin ämpäreihin vettä ja mittaatte kuka käyttää kuinkakin monta ämpäriä... no joo. Sitten muistin, että monessa paikassa on kai yhä henkilömäärään pohjautuva kiinteä vesimaksu.

Yritin muuttaa peukun ylös, mutta mobiili ei moisesta tykkää, eli luultavasti yhä alapeukutan vaikka en oikeasti. Varsin ok ratkaisu teillä.

Asunnossa on itse asiassa oma mittari nykyään (vuosi sitten oli remppa), mutta vesiennakko menee asukasluvun mukaan. Vesiennakosta olen sanonut, että en halua palautusta, jos lasku on pienempi, mutta voin maksaa ylimenevän vesimaksun, jos tulisi lisää laskua kulutuksen perusteella. Käytännössä tulee siis kyllä palautusta, eli vesimaksulla kompensoin muita kuluja vähän lisää.

Aiemmin ei ollut omaa mittaria ja isännöitsijän mukaan minun piti maksaa täysi vesimaksu.

Maksat omasta kämpästäsi kaikki kulut Ja sitten vielä osan miehesi kuluista...? Kyllä te naiset sitten olette hölmöjä.

Vierailija
62/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulujen jakaminen on normaalia, mutta ihmettelisin kyllä itse tuota vuokranmaksuvaatimusta. Onko hänellä aikomustakaan maksaa siitä veroja? Joku nimellinen vuokra (esim 50 e ylimääräistä sinun kuluosasi päälle on vielä hyväksyttävää), mutta muuten ajattelisen hänen vain haluavan kartuttaa varallisuuttaan sinun kustannuksellasi. Ehdota hänelle, että hän myy omansa ja te ostatte yhteisen, jollakin 90-10 osuudella.

Miksi ei 50-50? Mikä yhteinen 90-10 olisi?

ei ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennatko ap hiukan mitä mies sinulta haluaa, puolet kuluista vai esim omistuskolmiostaan sinun maksavan vuokraa puolet vastaavan vuokrakolmion vuokrasta? Eka on ok, toka on sinun hyväksikäyttöäsi ja mies tienaa suoraan sinulla.

Vierailija
64/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti ei kannata muuttaa yhteen. Moni asia hoituu huomattavasti helpommin. 

Vierailija
65/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako poikaystäväsi, että maksat oman osuutesi yhtiövastikkeesta eli asumiskustannuksista. Onhan sinun maksettava myös oma osuutesi sähköstä, vedestä ja kaikesta kulutuksesta, mikä liittyy asumiseen. Minkälaista vuokraa hän haluaa periä. Tehkää kirjallinen sopimus.

Vierailija
66/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko asutte omissa asunnoissanne, tai jaatte asumiskulut yhdessä. 2 vaihtoehtoa.

Vierailija
67/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä muuta! Eron tullessa sulla ei ole mitään oikeutta asumiseen miehen asunnossa. Mun exä oli pyytänyt poikansa hakea mun avain asunnosta sillä aikaa kun oltiin exän kanssa yhdessä hänen toivomallaan matkalla. En pystynyt edes pakkaaman kunnolla ilman avainta asuntoon, jossa olin 2,5v kirjoilla.

Sait kuitenkin kamasi, miksi ne olisi pitänyt kunnolla pakata? Hyvin ja nopeasti ne siirtyi näinkin.

Vierailija
68/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko asutte omissa asunnoissanne, tai sitten jaatte asumiskulut yhdessä. 2 vaihtoehtoa.

Vierailija
69/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulujen jakaminen on normaalia, mutta ihmettelisin kyllä itse tuota vuokranmaksuvaatimusta. Onko hänellä aikomustakaan maksaa siitä veroja? Joku nimellinen vuokra (esim 50 e ylimääräistä sinun kuluosasi päälle on vielä hyväksyttävää), mutta muuten ajattelisen hänen vain haluavan kartuttaa varallisuuttaan sinun kustannuksellasi. Ehdota hänelle, että hän myy omansa ja te ostatte yhteisen, jollakin 90-10 osuudella.

Kyllä tuo 50€ ei riitä mihinkään, vaikka olisi velaton asunto.

Jos kolmio 70m2 niin pelkkä hoitovastike on yleensä jo 320-350€/kk, vesimaksu 30€/kk, autopaikka 100-400€/kk, vakuutukset jne.

Ja verot maksetaan vasta tuotosta eli tulosta vähennetään kulut ja erotus on verotettavaa tuloa.

Vierailija
70/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mikä on tasa-arvoista, en perisi kumppaniltani maksua omistusasunnossa asumisestani.

Vierailija
71/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota moitetta varallisuuden kartuttamisesta. Yhtä lailla ap kartuttaa varallisuuttaan maksamalla asumisesta vähemmän kuin jos asuisi yksin. Säästöön jää siis joka kuukausi enemmän rahaa.

Vierailija
72/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet yhtiövastikkeesta on maksettava, jos et halua olla loiseläjä.

Vierailija
73/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun puolet ajasta miesystäväni luona. Maksan (omasta ehdotuksestani) 25 % vastikkeesta, vesimaksun itsestäni ja 25 % sähkölaskusta. Näin mielestäni oikeudenmukaista. Miehelle olis riittänyt vain tuo vesi, mutta en kokenut sitä hyväksi. Ruoat maksetaan joten kuten puokkiin. Voin myös ostaa esim. kahvinkeittimen rikkoutuneen tilalle.

Kiinnostaisi tietää, miksi joku on alapeukuttanut tätä? Onko jako jollain tavalla epäreilu mielestänne? Asun PUOLET ajasta miehen luona, puolet ajasta omassa kodissa, jonka kulut maksan luonnollisesti yksin. Kun asun miehen luona vain puoliksi, niin oman laskuoppini mukaan mulle kuuluu vain 25 % asunnon asumismenoista. Jos asuisin kokoaikaisesti, niin maksaisin puiset. Ja kuten sanottu, mies ei halunnut mitään rahaa multa, pelkästään vesimaksun. Mun mielestä se taas ei ollut reilua.

Jos oleskelet/asut miehen luona vähintäin 14 päivää kuukaudessa, taloyhtiöllä on oikeus periä täysimääräinen vesimaksu kuukaudessa. Perustuu ihan as.oy-lakiin.

Vierailija
74/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta yhteen on se avain tässä tapauksessa. Ei  ole toista vaihtoehtoa. 

Vierailija
75/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mikä on tasa-arvoista, en perisi kumppaniltani maksua omistusasunnossa asumisestani.

Hyväksyt siis loisen nurkissasi! Avioliitossa pätee hieman eri "lait". Ap on luultavasti vaan joku tilapäinen asukas, joten asumisesta on maksettava.

Vierailija
76/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo 50€ ei riitä mihinkään, vaikka olisi velaton asunto.

Jos kolmio 70m2 niin pelkkä hoitovastike on yleensä jo 320-350€/kk, vesimaksu 30€/kk, autopaikka 100-400€/kk, vakuutukset jne.

Ja verot maksetaan vasta tuotosta eli tulosta vähennetään kulut ja erotus on verotettavaa tuloa.

Lukutaito. Tossahan ihan selkeästi sanottiin että 50 e oman kuluosasi päälle, jolloin vastikkeet, vesimaksut ja muut on jo jaettu puoliksi ja 50 e tulis ihan vaan siitä että kuluttaa lattioita. Jos kulujen lisäksi peritään jotain vuokraa vielä ekstrana niin summan on oltava hyvin nimellinen tai sitten tehdään vuokrasopimus ja maksetaan verot

Vierailija
77/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet yhtiövastikkeesta on maksettava, jos et halua olla loiseläjä.

Samoin vesimaksu ja puolet sähkölaskusta, vakuutuksesta, mahdollisesta autopaikasta jne. Ja joku osuus huoneistokoht. rempasta ja koneista, seka taloyhtiön rempoista.

Ja vaikka olisi kuinka velaton omistusasunto, ei siinä asuminen suinkaan ole ilmaista.

Vierailija
78/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinä maksoin vastikkeen ja puolet juoksevista kuluista. Asuin kuitenkin huomattavasti edullisemmin kuin yksin vuokralla ja sain rahaa hyvin säästöön. Minusta tuo oli hyvä järjestelmä. Pelkkä puolet kuluista on liian vähän.

Vierailija
79/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä mitä järkeä on ostaa kämppä, josta joutuu kuitenkin maksamaan lähes saman verran hoitovastiketta kuin saman kokoisesta vuokrakämpästä.

Vierailija
80/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulut jaetaan, vuokraa ei peritä. Jos peritään vuokra, mies maksaa verot, ja sinulla on täysi hallintaoikeus osuuteesi asunnosta, ja myös puolen vuoden irtisanomisaika kun olet asunut riittävän pitkään. Vuokralaisella on lain edessä paremmat oikeudet kuin avopuolisolla, joten tee selväksi miehelle, että jos maksat vuokraa, teette myös kirjallisen vuokrasopimuksen.

TÄMÄ! Kun sinulla on vuokrasopimus, niin sinulla on myös asumisoikeus. Ilman sitä mies voi heittää sinut pellolle milloin haluaa, ilman mitään "irtisanomisaikaa". Ja siinähän olet, ilman asuntoa ja vaikka saisit asunnonkin, niin huonekalujen ym. hankkiminen  uusiksi, jos olet omasi ehtinyt jo laittaa pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän