Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiroiletteko? (Mua on alkanut ärsyttää kiroilu)

Vierailija
11.03.2019 |

Luen sukuni sota-aikaisia kirjeitä. 3 poikaa (18 - 24-v) sodassa ja heidän vanhempansa ja poikien pari kaveria kirjoittelee.

Kirjeiden sävy on mukava. Leppoisa. Tosin traagisia tapahtumia kerrotaan silti. Ei kirosanoja eikä mitään muutakaan epämiellyttävää.

Tuntematromassa sotilaassakin oltiin rahvaanomaisia ja kiroiltiin. Miksi.

Miksi ihmiset eivät voi kommunikoida kiroilematta. Koen kiroilun kauhean rahvaanomaiseksi ja epämiellyttäväksi.

Omat teinini kiroilevat joskus harvoin kiukkuisina ja mieheni suuttuessaan.

Kiroiletteko? (Mua on alkanut ärsyttää kiroilu)

Vaihtoehdot

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt tietoisesti kitkeä kiroilua puheestani. En siis usein kiroilekaan, mutta joskus kun kunnolla suututtaa. Vanhempani ovat lappilaisia ja puhee juuri niin kauniita kuin voi kuvitella (r*sismia). Olen huomannut, että esim. suuttuessa sitä oikein taantuu ja puhe on juuri samantyylistä kuin on lapsuuden kodissa kuullut. Tietenkin siitä on itsellä vastuu, mutta tarkoitan, että tunnekuohussa on impulsiivisempi ja joskus kiroilu vain "lipsahtaa" ilman, että sitä ehtii edes harkita.

Vierailija
22/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Yritetäänkö kiroilemalla tehdä puheesta terävämpää ja töykeämpää. Kokeeko kiroileva olevansa ilman suojakuorta, jollei kiroile.

Mietin vaikka mueteita. Jos puhuu hidasta Tampereen murretta, vaikuttaa leppoiselta kun taas turun murretta puhuva vaikuttaa helposti töykeältä. (olen itse turkulainen, joka asui välillä 20 vuotta Tampereella)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään pitää puhua rumia sanoja käyttäen. Siis vaikka perse, paska, v-ttu, kusi.

Noille oliis kauniimmatkin sanat.

Näyttelijät käyttävät noita rumia sanoja tavallisista asioista telkkarin viihdeohjelmissa, joissa saavat puhua vapaasti. Miksi. Ovat kuitenkin monille nuorille esimerkkejä.

Samoin monet tubettajat käyttävät ikävää kieltä. Käsken teinieni kuunnella jotain muuta tubettaja, jos joudun kuuntelemaan tuollaista möykkää.

Vierailija
24/28 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorison keskusteluissa joka toinen sana on se v:llä alkava ja särähtää aina korvaan ikävästi, kun tuolla kaupungilla liikuskelee. Huomaan, että myös pienemmät lapset ovat ruvennet matkimaan puhetyyliä. Hirvittävän kuuloista, kun joku pikkukundi toistelee sanaa, jonka todellista merkitystä ei luultavasti edes tiedä. Itse opin 6-vuotiaana Ruusunaika-sarjasta kirosanan ”paskanmarjat” ja äitini pesi suuni saippualla. Myös tarhassa pestiin 80-luvulla suu oikeasti saippualla, jos kielloista huolimatta käytti kirosanoja. Yritän nykyään rajoittaa kiroilua ollessani vanhempieni tai sukulaisteni läheisyydessä tai pienten lasten ollessa kuuloetäisyydellä. Yleensä kiroilen, kun innostun tai hermostun jostain oikein kovasti. Lempilausahdukseni on ”voihan perseensuti!”, jonka olen oppinut äidiltäni(!). Yleensä jos kiroilen käytän pehmennyksiä, esim; voi persaus, hitto, perhana tai kiekaisen irkkuaksentilla ”bloody hell”.

Vierailija
25/28 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on, että realityohjelmissa v-sana aina piipataan, mutta itse vahvempina pitämieni uskonnollisten kirosanojen annetaan kyllä kuulua?

Vierailija
26/28 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilen itseasiassa aika usein, en ehkä aina päivittäin mutta usein. Koen että siten kai voin ilmaista sen hetkistä tunnetilaani.... kiroilu tulee aikalailla huomaamattani enkä mahda mitään. Mistälie sitten olen oppinut sen, kyllä se on opittu vanhemmilta tai jostain muualta.

Vierailija
27/28 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä kiroile, mutta joskus spontaanisti pääsee kirous, jos vaikka särjen jotain tai lyön varpaani. Englanniksi kun suurimmaksi osaksi elän, tulee joskus sanottua fuck, tai fuckingfuckfuckfuck, muttei kovin usein. Kyllä suomen perkkeleessä on enemmän voimaa ;-) V-sanaa en tosin käytä koskaan, se on musta epämiellyttävä.

Vierailija
28/28 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot vaihtoehdot. En käytä v*ttu välimerkkinä mutta kiroilen kun sille on tarvetta ja joskus vaikka ei olisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi