Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, ketkä ette tee lämmintä iltaruokaa....?

Vierailija
12.03.2013 |

Mitä teillä syödään illalla? Miksi ette tee lämmintä ruokaa? Syövätkö perheenjäsenet töissä ja koulussa lämpimän ruoan? Teettekö viikonloppuisin kuitenkin kaksi lämmintä ateriaa? Vai ei?????

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suunnilleen näin:

aamupala klo 7 lomalla klo 9

lounas klo 11 lomalla klo 13

välipala heti koulun jälkeen 13-15, lapsilla kauhea nälkä, lomalla ei syödä ellei sit osteta jätskiä

päivällinen klo 17-18 riippuen harrastuksista ja monelta mä pääsen töistä. Myös lomalla, mä syön yleensä salaattia

iltapala klo 20, lomalla klo 21, mä en syö ellei satu olemaan kauhea nälkä.

Meillä on lapsilla aina tosi kova nälkä. Eli meillä lapset tarvitsevat kaksi lämmintä ateriaa päivässä. ja ovat silti alipainoisia, tosin urheilevat paljon.

Helteellä saatetaan korvata toinen lämmin ateria esim karjalanpiirakoilla + salaatilla, täytetyllä patongilla tms. Varsinkaan 11 vuotiaan mielestä salaatti ei ole ruokaa, eli vielä ei voi ateriaa korvata ruokaisalla salaatilla

Meillä syö lapset tosi harvoin karkkia, sipsit ja popparitkin jää yleensä syömättä eivät myöskään juo limpsaa. Saisivat kyllä, mutta eivät tykkää. Hampurilaisetkaan eivät maistu, eikä ranskalaiset. Jätski maistuu kesäisin. Pitsa söisivät vaikka joka päivä.

Vierailija
62/71 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju osaltaan selittää sen miksi kouluissa ja päiväkodeissa maanantaisin mene paljon enemmän ruokaa kuin muina päivinä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 08:46"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 07:49"]

Mikä lasketaan iltaruoaksi?

Kun minä olin koululainen ja äitini oli kotona tekemässä töitä, söimme suunnilleen seuraavasti:

- Aamupala

- Lounas koulussa

- Lämmin ruoka kotona, kun tulin koulusta eli n. 13-15 aikaan

- Välipalaa jossain välissä

- Iltapala

Eli ei meilläkään ollut illalla lämmintä ruokaa. Se lämmin ateria sijoittui heti koulupäivän jälkeen, mulla ainakin oli silloin kova nälkä. Ankeaa olisi ollut jos olisi pitänyt jotain leipää puputtaa.

[/quote]

minä olen kotona.

Meillä on tokaluokkalainen lapsi, ja usein hänen kavereitaan heti koulun jälkeen.

Kavereita on usein yksi kerrallaan, mutta viikon aikan käy vähintään 4-5 eri lasta.

Kokemuksesta voin kertoa, KAIKKI ovat näläkäisiä HETI koulusta tulutaan. Harvassa on se päivä jolloin lapset sanovat ettei ole nälkä ja menevät suoraan leikkimään.Yleensä jo ovelta huutavat NÄLKÄÄÄÄÄÄÄ :)

Eli en voi kuin ihmetellä miten jossakin perheessa lapset selviää , kuten yllä esim tuo joka kylmiä nakkia porkkanan kera tarjoilee :(

nälän tasosta riippuen teen joko välipalan tai kunnon lämpimän ruuan heti,

Meillä välipala sisältää : ruis/täysjyväleipää vaihdellen, päälle juustoa/broileleikettä, kurkkua,salaattilehtee,  lisänä porkkana, paprikapalaa,tomaatiia (vaihdellen),aina hedelmää jotakin : omenaa, banaania, kiwi, jne  Lisänä marjarahkaa ( itse tehyt tänään mansikkamustikka), jugurttia, luomu monivilja mysliä, näit vaihdellen.

Päivällinen on lämmin ateria lautasmallin mukaan, puolet lautasesta on salaattia tuoreita vihanneksia luomua kotimaista vaihdellen laatuja, keiteetyja kotimaisia tuoreista höyrystettyjä vihanneksia laatuja vaihdellen, kala/broiler/kalkkuna/soija/tofu/yms vaihdellen,  toisinaan riisi/peruna/pasta

eli punaista lihaa emme syö, usein teen kasvisruokaa pelkästään.

itse syön yhden lämpimän ruuan, eli lapsen kanssa, lounaalla syön mit'ä milloinkin työn lomassa, teen kotona töitä.

iltapala on klo 20 , silloin tavan eväät kuten välipalaa, vaihdellen lajeja

eli ihmettelen miten teidän lapset pärjää koko illna pelkällä ns välipalalla ?

me ollaan kaikki normi painoisia indeksi 20-23

eli luuluen teitäväni, että lapsenne koulun jälkeen syö kaapeista herkut/keksit sun muut tyhjiksi ja näin nälkä häviää ja pärjäävät kylmillä nakeilla !  nakit on EPÄTERVEELLISIÄ ei edes saisi syöttää lapsille !

[/quote]

Itsekin kasvissyöjänä on pakko kysyä, että kai tiedät soijan haitoista, varsinkin lapsille ja eteenkin pojille? Me ollaan korvattu soijarouhe esim. hernerouheella noiden tutkimuksen mukaan. Soijahan siis siältää huomattavia määriä estrogeenin-kaltaista hormonia, joka vaikuttaa varsinkin poikien kehitykseen haitallisesti, eikä ole terveellistä kenellekään muullekaan

Vierailija
64/71 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iltaruoka, mutta ajallisesti myöhemmin kuin useimmilla eli n. 19-19.30. Välipala on klo 17, lapsi syö sen pikku kakkosta katsellen. Mies tekee meillä ruuan ja haluaa sen tuohon aikaan. Ennen ruokaa pystyy käymään sitten vaikka lenkillä. Lauantaisin ei syödä lämmintä ruokaa, kun on herkkupäivä eikä silloin jaksa mitään kunnollista, mennään nakki- ja leipälinjalla. Sunnuntaisin on yksi lämmin ateria. Viikolla syödään lounasta töissä ja hoidossa, joten silloin on kaksi lämmintä ateriaa. Viikonloppuisin ei eletä arkirytmissä, vaan aikuiset nousee vasta lastenohjelmien jälkeen ja aamupala syödään n. klo 10

Vierailija
65/71 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 23:27"]

No sillä lämmöllä ei sinänsä ole väliä, kunhan ruoka on lapsille ravitsevaa ja tarpeeksi monipuolita, mutta RAAKOJA nakkeja!!! Niiden esim keitäminen veisi max 5 mi.

[/quote]

Kylmä ei tarkoita raakaa.

Raaka on kypsentämätön.

Kylmä on, no se on kylmää. Voi olla jäähdytettyä tai sitten lämmittämätöntä.

Vierailija
66/71 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ruokailurytmi menee näin:

Aamupala n. 07-09 välillä: Vaihdellen puuroa hedelmäsoseen kera, leipää (päälle kurkkua, kinkkua, juustoa, paprikaa) tai sitten muroja jugurtin kera.

Lounaaksi ennen päiväunia lapsi syö eiliseltä päivälliseltä jäänyttä. Tämä n. 11.30

Kun herää päiväunilta klo 14 jälkeen syödään yleensä hedelmä ja jugurtti. Mikäli tekee vielä mieli jotakin niin lapsi saattaa syödä viinirypäleitä tai jopa pari kylmää nakkiakin.

n. klo 16.30 kun mies tulee töistä kotiin on lämpimän ruoan aika. Sillon sitten olen valmistanut jotain, meillä vaihdellaan päivittäin ruokaa ja aina lautaselta löytyy kasviksia, kanaa/muuta lihaa, perunoita jossain muodossa tai vaihtoehtoisesti spagettia/riisiä.

Illalla sitten 19-20 väliin on iltapala. Tämä taas tyyliin vaihdellen kuin aamupalakin.

Mä olen kokenut tämän ruokailurytmin hyväksi, eikä mun maailma kaadu siihen, jos lapsi haluaa joskus pari kylmää nakkia syödä. 

Vierailija
67/71 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida noissa "yksi lämmin ruoka päivässä" -perheissä olla urheilevia teini-ikäisiä lapsia. Meillä on, ja kaksi lämmintä ruokaa on ihan ehdoton. Lisäksi syövät kunnon aamupalan (usein puuroa + leipää + vihanneksia), yhden välipalan iltapäivällä ja vielä kunnon iltapalan ennen nukkumaanmenoa. Kouluruuan jäljiltä ovat todella nälkäisiä. En voi edes kuvitella, että puputtaisivat päivällisen sijasta jotain leipää ja muroja!

Tietenkään ei aina tehdä uutta ruokaa vaan saatetaan lämmittää edellisten päivien jämiä. Meidän aikuisten toisen lämpimän ruuan syöminen riippuu vähän siitä, kuinka raskas lounas on syöty päivällä.

Lapset voi ja kasvaa hyvin, ovat sopusuhtaisia ja jaksavat urheilla. Herkkujen syönti on hyvin satunnaista, karkkia syövät harvoin.

Vierailija
68/71 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa aiemmin kirjoitti, että on vallan kummallista syödä kaksi ns. lämmintä ateriaa päivittäin. Katsopa vaikka jonkin kurssin tai hotellin tai täyshoitolan tai all inclusiv-loman päiväjärjestystä? Minun nähdäkseni kaikissa niissä on aina päivittäin sekä lounas että päivällinen.

Viiden ruokailun malli on yleisin käytetty ruokailujärjestys. Ei tarvitse ahtaa itseänsä ähkyyn saakka, vaan syödä useammin ja kohtuullisesti kerrallaan.

Lukiessani täällä kirjoituksia, harmittelen monien lasten puolesta. Useimmat lapset syövät vähän kerrallaan ja tarvitsevat kuitenkin terveellistä ravintoa kasvaakseen ja pysyäkseen terveinä. Silloin monipuolista  syömistä pitää tarjota usein, etteivät keksit ja limut korvaa niitä. 

Ruokaa voi valmistaa isomman määrän kerrallaan ja pakastaa siitä annoksia arki-iltoja varten. Lisänä sitten tuoreita kasviksia.   Eivätkä eineksetkään silloin tällöin käytettyinä huono vaihtoehto ole; ainakin parempi kuin murot yms.

Vierailija
69/71 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on yleensä illalla vaan kylmiä nakkeja ja keitettyjä kananmunia. ei muuta.

Vierailija
70/71 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pidätte meidän juhannusmenyystä: kylmiä nakkeja

Vierailija
71/71 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään lähes poikkeuksetta kaksi lämmintä ruokaa päivässä, myös viikonloppuisin, perheessä kaksi aikuista ja vauva tuloillaan. Välipalatyyppiseen ruokailuun on ensinnäkin hankala saada tarpeeksi kasviksia mukaan eikä meistä kumpikaan selviäisi ilman kunnon ateriaa illalla (syödään yleensä klo 18 maissa). Iltapalaa ei tosin sitten syödäkään, rytmi on aamupala klo 7 - lounas klo 11-12 (töissä, viikonloppuna tietysti kotona) - välipala klo 15-16 (vain minä ja vain työpäivisin, mies ei syö) - illallinen klo 18.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi