Sain potkut
Olen ollut kirjakaupassa lokakuusta asti. Kaikki on ollut minusta OK. Minut valittiin testein 20 hakijasta ja aluksi kehuttiin innokkuuttani ja asiakkailta tulleita palautteita. Minulle alettiin antaa kaikkea outoja hankkeita jotka ei liity myyntiin. Vastoin sopparia. Sitten alettiin antaa pisteita viikoittain suoritteista. Homma meni vaikeaksi. Olin koeajalla kun pomo kutsui minut pikaisesti kahville kanssaan huoneeseensa. Kun kahvista oli puolet juotu pomo sanoi minut erotetaan koeajalla yleisen sopimattomuuden takia. Piti allekirjoittaa irtisanomistieto heti. Kahvinjuontini keskeytyi. Pomo sanoi juo se kahvi ja sit saat hakea sun takin ja laukun. Et puhu ja Tiina saattaa sinut ulos ja siita 100m. Ota bussi.
Onko sinut irtisanottu noin nopeasti. Unohdin puhelimen sinne ja vaatteita Mutta en saa tulla kauppaan vaan saan ne postitse Mutta saan itse maksaa ne.
Olen maassa. Kauhean tylysti heitettiin ulos.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Mutta onneksi asut Suomessa. Saat sossusta melkein saman rahan, mutta nyt sulla on reilusti enemmän vapaa-aikaa.
Sossusta? Onneksi sinäkin olet melkein ajan tasalla...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas tässäkin keskustelussa menevät termit sekaisin.
Aloittajan työsuhde on purettu koeaikana. Purkamiseen on oikeus sekä työnantajalla että työntekijällä koeaikana. Tällöin ei noudateta mitään irtisanomisaikaa.
Työsuhde voidaan myös irtisanoa jomman kumman, joko työntekijän tai työnantajan toimesta. Tällöin noudatetaan sovittua irtisanomisaikaa. Se, mitkä ovat perusteet irtisanomiselle työnantajan puolelta, on laissa tarkoin määritelty.
Työsuhde voi myös lakata esim. molempien osapuolien yhteisellä sopimuksella. Tällöin ei siis sovelleta irtisanomissuoja/purkuperusteita, vaan työsuhde lakkaa päättymissopimuksen allekirjoitukseen.
Yllämainitusta syystä yritykset yhä enenevissä määrin käskee allekirjoittamaan myös aloittajan mainitseman sopimuksen, jolloin työsuhteen lakkaamista ei voi riitauttaa riittämättömillä irtisanomisia/purkamisperusteilla. Koeaikapurkukin on siis mahdollista riitauttaa menestyksekkäästi, mikä tosin on harvinaista.
Ihmiset eivät ole tietoisia siitä,kuinka tylyä touhu käytännössä on.
Yt:neuvottelujen päätteksi työntekijöitä todellakin "saatellaan" piahlle saakka irtisanomispaperi kädessä.
Että varmasti asia tulee ymmärrettyä.
Siinä sitä on täydessä shokissa hoiperrellut jopa kymmeniä vuosia työpaikassa ahkeroineita.
Teidät on irtisanottu! Tyhjentäkää työpöytänne ! Voitte poistua!
eikö koeajan päätyttyä työsuhde voida purkaa, mikäli hakija ei ole sopiva työhön? Tapaus kuulostaa kylläkin työsuhteen purkamiselta, jos saman tien käsketään lähtemään, ja yleensä purkaminen tehdään painavista syistä. Huonoa työjohtoa ei voi vaihtaa, mutta mikäli itse jotenkin sotkee asiansa työpaikalla niin, että työsuhde puretaan, on yleensä perusteet olemassa ja aika heikoilla on se joka ei vain ymmärrä lähteä, kerätä kamppeitaan ja kadota pikaisesti ennen virkavallan puuttumista asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minut saaatettiin nopeasti ulos, kun sain potkut yt-neuvottelujen päätteeksi yli 10 vuoden työssäolon jälkeen. Onneksi olin ennakoinut että niin käy, ja olin siivonnut työpisteeni niin, että kaikki tavarat mahtuivat olkalaukkuun. Luottari siis kulki vierellä ja vahti että menin suoraan ulos eropaperi kädessä.
Näin se menee käytännössä.
Kylmää kyytiä ja heihei.
Kuulostaaettäaloittajatekijotakin kirjoitti:
eikö koeajan päätyttyä työsuhde voida purkaa, mikäli hakija ei ole sopiva työhön? Tapaus kuulostaa kylläkin työsuhteen purkamiselta, jos saman tien käsketään lähtemään, ja yleensä purkaminen tehdään painavista syistä. Huonoa työjohtoa ei voi vaihtaa, mutta mikäli itse jotenkin sotkee asiansa työpaikalla niin, että työsuhde puretaan, on yleensä perusteet olemassa ja aika heikoilla on se joka ei vain ymmärrä lähteä, kerätä kamppeitaan ja kadota pikaisesti ennen virkavallan puuttumista asiaan.
Työsuhteen purkamiseen ei tarvita välttämättä mitään painavia syitä koeaikana. Riittää että on työkkäristä taas uusi ilmaistyöntekijä tyrkyllä.
Voidaan jopa uskotella että kunhan raadat niin jatkoa on luvassa.
Sitten, ei vaiskaan, heihei ja ---- uutta hyväksikäytettävää putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onneksi asut Suomessa. Saat sossusta melkein saman rahan, mutta nyt sulla on reilusti enemmän vapaa-aikaa.
Olisiko aika astua vuoteen 2019. "Sossusta" ei kukaan saa mitään korvaavia rahoja.
Vierailija kirjoitti:
On paljon esimerkkejä missä irtisanottu on alkanut riehumaan ja hyökännyt asiakkaiden päälle.
Paljon. Moisesta en ainakiaan minä ole koskaan kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Saiko yritys sinun palkkaamiseen jotakin työllistymistukea?
Jotkut yritykset käyttävät työllistämistukea kyseenalaisin keinoin, sanovat työsuhteen irti ja palkkaavat uuden muutaman viikon päästä, jotta eivät tarvitse maksaa täyttä palkjaa.
Ja irtisanotussa työntekijässä ei tarvitse olla mitään vikaa.
Tuota tehdään koko ajan. Liukuhihnalta työkkäristä uutta putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ole tietoisia siitä,kuinka tylyä touhu käytännössä on.
Yt:neuvottelujen päätteksi työntekijöitä todellakin "saatellaan" piahlle saakka irtisanomispaperi kädessä.
Että varmasti asia tulee ymmärrettyä.
Siinä sitä on täydessä shokissa hoiperrellut jopa kymmeniä vuosia työpaikassa ahkeroineita.
Teidät on irtisanottu! Tyhjentäkää työpöytänne ! Voitte poistua!
No en tiedä, että millaisesta työpaikasta sinut on irtisanottu YT:iden myötä, mutta kyllä minulla oli tällöinkin irtisanomisaika, eikä viimeisenä päivänä mitenkään saatettu ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanominen on muutenkin traumaattinen kokemus ja tuollainen pakkaa tavarasi ja häivy -tyyliin tehty korostaa tilannetta entisestään. Minut on irtisanottu kerran, mutta minulle ei näytetty ovea, vaan suorastaan pyydettiin jäämään töihin niin pitkäksi aikaa kuin mahdollista. Taisin olla peräti puoli vuotta irtisanomisilmoituksen jälkeen.
Minä kyllä lähtisin mieluummin heti pois kuin jäisin töihin vielä puoleksi vuodeksi. Mikä siinä ois ollessa kotona täydellä palkalla.
- Jos työnantaja irtisanoo työntekijän, on pitkäaikaisessa työsuhteessa irtisanomisaika jopa 6kk. Jos työntekijä irtisanoo työntekijän, ei se välttämättä tarkoita "hei, me maksetaan sun palkka seuraavalta 6kk:lta vastikkeetta", vaan tällöin työnantaja toivoo, ettei työntekijä lopeta itse ennen tätä 6kk:n rajapyykkiä. Työntekijän omat irtisanomisajathan ovat huomattavasti lyhyemmät, useissa tapauksissa parista viikosta kuukauteen.
Eihän ne nyt s*atana voi sun puhelintasi pitää!!!!
Haet sen heti pois. Mikä tämä juttu oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanominen on muutenkin traumaattinen kokemus ja tuollainen pakkaa tavarasi ja häivy -tyyliin tehty korostaa tilannetta entisestään. Minut on irtisanottu kerran, mutta minulle ei näytetty ovea, vaan suorastaan pyydettiin jäämään töihin niin pitkäksi aikaa kuin mahdollista. Taisin olla peräti puoli vuotta irtisanomisilmoituksen jälkeen.
Minä kyllä lähtisin mieluummin heti pois kuin jäisin töihin vielä puoleksi vuodeksi. Mikä siinä ois ollessa kotona täydellä palkalla.
- Jos työnantaja irtisanoo työntekijän, on pitkäaikaisessa työsuhteessa irtisanomisaika jopa 6kk. Jos työntekijä irtisanoo työntekijän, ei se välttämättä tarkoita "hei, me maksetaan sun palkka seuraavalta 6kk:lta vastikkeetta", vaan tällöin työnantaja toivoo, ettei työntekijä lopeta itse ennen tätä 6kk:n rajapyykkiä. Työntekijän omat irtisanomisajathan ovat huomattavasti lyhyemmät, useissa tapauksissa parista viikosta kuukauteen.
Tarkoitin juuri, että jos työnantaja irtisanoo pitkäaikaisen työsuhteen, niin mieluummin lähtisin heti kotiin kuin jäisin vielä tekemään töitä puoleksi vuodeksi. Mulle sopisi oikein hyvin tuollaiset äkkilähdöt, jos on kuitenkin lähdettävä.
Anneli lensi virastaan kun puhui totta, sen jälkeen alkoi sanoa puhun niin totta kuin osaan. Oli hirveä kyykytys. Ja tottahan hän puhui sattumoisin tiesin.
Mulla sama eräässä isossa ketjuliikkeessä. Potkittiin pois sopimattomuuden merkeissä koeajalla :D tein parhaani siellä ja opin paljon uutta mutta kai en sit kyennyt samaan tasoon kuin ne 10 vuotta siellä olleet. Keskustelin tästäkin etten heti voi kaikkea muistaa verrattuna muihin vanhoihin tekijöihin ja sanoi esimies et "no joo" ja puhui "heikommasta lenkistä" eli minusta XD voi helvata. Oli epämiellyttävää kuinka mun paraskaan ei ollut tarpeeksi hyvä, esimies ei alunperinkään musta jostain syystä pitänyt. Noh loppujenlopuksi oli paras et lähdin, varmaan olisin pidemmän päälle siellä kärsinyt.
Nyt taas työttömänä nuorena täällä ollaan.
Kyllähän se vähän haiskahtaa siltä, ettei näillä irtisanomistilanteilla kyykyttävillä työnantajilla ole puhtaat jauhot pussissa.
Noin se vaan menee, minustakin hirveää. Suomessa ortisanomiset hoidetaan paskasti. Olen irtisanonut satakunta ihmistä aiemmassa työpaikassani, yt:t olivat aina 3-4 krt vuodessa (olen henkilöstöjohtaja). Kun pitäisi irtisanoa, johtahst katoaa jonnekin, esimiehet halee saikkua ja ilmoittavat että eivät uskalla, ja sitten toimari päättää että henkilöstöjohtaja irtisanoo.
Sitten minä, joka en ole tilannetta aiheuttanut enkä irtisanottavaa valinnut, sain kuunnella huorittelut, tappouhkaukset ja raivokohtaukset.
Todella raskasta ja kuluttavaa. Viimein mullakin napsahti ja vaihdoin työtä.
Vähintä mitä on olisi se että ko organisaation JOHTAJA tulisi itse paikalle ja kantaisi vastuunsa (mistä maksetaan paljon!) ja hoitaisi irtisanomisen itse. Mutta vit*u ei, kadotaan ja karataan ja ulkoistetaan koko paska pienipalkkaiselle henkilöstöjohtajalle.
Itse sentään tein sen verran että jokainen talutettiin heti kriisipykologin luokse (sai itse päättää haluaako puhua vai ei) ja irtisanotun kanssa sovin ilta-ajan työajan jälkeen milloin hän voi tulla tyhjentämään huoneensa.
Karua meininkiä suomessa :(
Koeaikapurku on ihan normaali menettely. Siihen voi olla syynä sopimattomuus työyhteisöön, taloudelliset tekijät, ei esim. tarvittukaan työntekijää jne. Senkin voi hoitaa fiksusti ja asiallisesti. Siten ettei kenellekään jää huono fiilis.
Mutta tuo miten ap:ta kohdeltiin on aivan järkkyä. Jos taustalla ei ollut mitään varastamista, ilkivaltaa jne. niin tuo on kyllä aivan käsittämätöntä. Siis ensin tehdään mittavat testit, kehutaan asiakaspalvelutaitoja ja sitten muka yhtäkkiä ap onkin täysin sosiaalisesti kyvytön. Poistetaan tiloista kuin jokin rikollinen ja porttikieltoa vielä päälle. Siis huhhuh.