Sain potkut
Olen ollut kirjakaupassa lokakuusta asti. Kaikki on ollut minusta OK. Minut valittiin testein 20 hakijasta ja aluksi kehuttiin innokkuuttani ja asiakkailta tulleita palautteita. Minulle alettiin antaa kaikkea outoja hankkeita jotka ei liity myyntiin. Vastoin sopparia. Sitten alettiin antaa pisteita viikoittain suoritteista. Homma meni vaikeaksi. Olin koeajalla kun pomo kutsui minut pikaisesti kahville kanssaan huoneeseensa. Kun kahvista oli puolet juotu pomo sanoi minut erotetaan koeajalla yleisen sopimattomuuden takia. Piti allekirjoittaa irtisanomistieto heti. Kahvinjuontini keskeytyi. Pomo sanoi juo se kahvi ja sit saat hakea sun takin ja laukun. Et puhu ja Tiina saattaa sinut ulos ja siita 100m. Ota bussi.
Onko sinut irtisanottu noin nopeasti. Unohdin puhelimen sinne ja vaatteita Mutta en saa tulla kauppaan vaan saan ne postitse Mutta saan itse maksaa ne.
Olen maassa. Kauhean tylysti heitettiin ulos.
Kommentit (167)
Aika outoa, että ensin haastatellaan 20 hakijaa, valitaan sopivin ja sitten se sopivin ei olekaan sopiva. Ei kovinkaan ammattitaitoista rekrytointia.
Jos koeaika oli lähellä loppumista, voihan sekin olla syy eli yritys keksii niitä näitä syitä erottaa koeajalla ihminen ja sitten taas uusi hakuun ja erotetaan sekin ennen koeajan loppua. Ettei vaan tarvitsisi vakituistaa työntekijöitä...
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa, että ensin haastatellaan 20 hakijaa, valitaan sopivin ja sitten se sopivin ei olekaan sopiva. Ei kovinkaan ammattitaitoista rekrytointia.
Jos koeaika oli lähellä loppumista, voihan sekin olla syy eli yritys keksii niitä näitä syitä erottaa koeajalla ihminen ja sitten taas uusi hakuun ja erotetaan sekin ennen koeajan loppua. Ettei vaan tarvitsisi vakituistaa työntekijöitä...
Ei ne haastattelut ja testit ihan ilmaisia ole, joten oletan että nuo koeaikaiseten hyväksikäyttäjät eivät juuri testejä teetä. Tottakai se valittu on tarjokkaista sopivin (sopivilla raja-arvoilla?), mutta silti se työhön ja yhteisöön sopivuus testataan vasta itse työssä.
AP:lle jaksamista ja parempaa tuuria jatkossa.
Minut irtisanottiin koeajalla. Sain viisi minuuttia hakea lompakon ja takin. Pomo oli mukana haussa. Autoni avaimet olivat huoneeni laatikossa. Sinne en voinut palata vaan kollega toi avaimet. Pomo saattoi ulko ovelle eika sallinut edes vessaanmenoa vaikka minua oksennutti. Antoi minut vartijalle joka vei autoni luo. Sanoin etten ole ajokunnossa. Vartijan mukaan minun oli ajettava pois alueelta. Sitten voin puuhata oman tahdon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne haastattelut ja testit ihan ilmaisia ole, joten oletan että nuo koeaikaiseten hyväksikäyttäjät eivät juuri testejä teetä. Tottakai se valittu on tarjokkaista sopivin (sopivilla raja-arvoilla?), mutta silti se työhön ja yhteisöön sopivuus testataan vasta itse työssä.
AP:lle jaksamista ja parempaa tuuria jatkossa.
Niin että ihan testitkin teetettiin, outoa.
Outoa tuossa oli vielä se että työsopimus tehtiin tiettyjä tehtäviä varten, mutta sitten alettiin Ap:llä teettää muita tehtäviä, joita ei sopimuksessa mainittu, ja ilmeisesti niiden perusteella erotettiin. Hmmm...
Kait se noin menee jos koeajalla laitetaan pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Minut irtisanottiin koeajalla. Sain viisi minuuttia hakea lompakon ja takin. Pomo oli mukana haussa. Autoni avaimet olivat huoneeni laatikossa. Sinne en voinut palata vaan kollega toi avaimet. Pomo saattoi ulko ovelle eika sallinut edes vessaanmenoa vaikka minua oksennutti. Antoi minut vartijalle joka vei autoni luo. Sanoin etten ole ajokunnossa. Vartijan mukaan minun oli ajettava pois alueelta. Sitten voin puuhata oman tahdon mukaan.
Tuskin olit työkunnossakaan, jos et pystynyt autoakaan ajamaan..
Kuulostaa laittomalta.
Nyt pyydät purkuperusteet kirjallisesti. Lisäksi ota yhteyttä oikeusaputoimistoon tai lakimieheen. Koeaikanakaan työsopimusta ei saa päättää asiattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Aika järkyttävää touhua. Olen luullut että tuollaista on vain jossain amerikkalaisissa filmeissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa laittomalta.
Nyt pyydät purkuperusteet kirjallisesti. Lisäksi ota yhteyttä oikeusaputoimistoon tai lakimieheen. Koeaikanakaan työsopimusta ei saa päättää asiattomasti.
Ihan asialliselta peruste kuulostaa mutta itse menettely tarpeettoman tylyn kuuloinen. Lakimiehen sijaan tekisin lehtijutun esim. IS:ään toki nimeäni paljastamatta.
No MITÄÄN ei pidä tossa kohtaa allekirjoittaa.
Minäkin olin just tulossa sanomaan, että ethän vain allekirjoittanut mitään?
On paljon esimerkkejä missä irtisanottu on alkanut riehumaan ja hyökännyt asiakkaiden päälle.
Vierailija kirjoitti:
On paljon esimerkkejä missä irtisanottu on alkanut riehumaan ja hyökännyt asiakkaiden päälle.
Mutta miten voidaan estää saamasta omia tavaroitaan ja antaa porttikielto kauppaan?
Vauva fi ssa oli jokin aika sitten keskustelua koeajalla irtisanomisesta. Joku juristi sanoi ettei erotettujen oikeusjutut firmaa vastaan ole koskaan onnistuneet. Irtisanominen on ok jos tehty lain mukaan. Ei voi pullikoida
Mutta paskan kohtelun voi tehdä julkiseksi. Some auttaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten voidaan estää saamasta omia tavaroitaan ja antaa porttikielto kauppaan?
Kaupalla on oikeus valita asiakkaansa. No ei kai tarkoita sitä etteikö voisi mennä kauppaan *kirjaostoksille*, mutta henkilökunnan tiloihin ei ole enää asiaa.
Ihmettelen miksei ap voi mennä vaikka kaupan eteen ja joku työntekijä tuo hänen kännykkänsä.
Joku oli tarkkaan miettinyt, mikä aihe puree ja onnistui...kukahan se oli ;D
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa laittomalta.
Mikä tässä oli mielestäsi laitonta, tylyä ehkä mutta ei laitonta.
Itse olen hoitanut muutaman kymmenen irtisanomista ja amerikan malli on yleistynyt täällä meilläkin.
/