Sain potkut
Olen ollut kirjakaupassa lokakuusta asti. Kaikki on ollut minusta OK. Minut valittiin testein 20 hakijasta ja aluksi kehuttiin innokkuuttani ja asiakkailta tulleita palautteita. Minulle alettiin antaa kaikkea outoja hankkeita jotka ei liity myyntiin. Vastoin sopparia. Sitten alettiin antaa pisteita viikoittain suoritteista. Homma meni vaikeaksi. Olin koeajalla kun pomo kutsui minut pikaisesti kahville kanssaan huoneeseensa. Kun kahvista oli puolet juotu pomo sanoi minut erotetaan koeajalla yleisen sopimattomuuden takia. Piti allekirjoittaa irtisanomistieto heti. Kahvinjuontini keskeytyi. Pomo sanoi juo se kahvi ja sit saat hakea sun takin ja laukun. Et puhu ja Tiina saattaa sinut ulos ja siita 100m. Ota bussi.
Onko sinut irtisanottu noin nopeasti. Unohdin puhelimen sinne ja vaatteita Mutta en saa tulla kauppaan vaan saan ne postitse Mutta saan itse maksaa ne.
Olen maassa. Kauhean tylysti heitettiin ulos.
Kommentit (167)
Ei syytä huoleen. Kyllä oikeasti hyvä työntekijä löytää aina nopeasti uuden työpaikan. Kannattaa nähdä irtisanominen vain mahdollisuutena siirtyä vieläkin parempaan tehtävään.
Mulle on tehty koeaikapurku, mutta ei mitään ulos saattamista, tavaroiden postittamista tai porttikieltoa. Sellaiset eivät mitenkään automaattisesti kuulu koeaikapurkuun tai irtisanomiseen. Joko kyseisellä yrityksellä on hyvin omituiset käytännöt, tai sitten ap on oikeasti tehnyt tai epäillään tehneen jotain todella raskauttavaa työpaikalla.
Tilanne vaikuttaa kyllä siinä mielessä lailliselta, että soveltumattomuus työhön on laillinen koeaikapurun peruste. Tässä ketjussa on ollut hieman väärää informaatiota liikkeellä, koska lain mukaan koeaikapurulla pitää olla perustelu, joka ei ole syrjivä. Mutta sen ei myöskään tarvitse olla mitenkään erityisen painava. Koeaikapurku ei myöskään aina tarkoita sitä, että olisi jotenkin "sössinyt asiansa", vaan voi liittyä yksinkertaisesti siihen, että ei loppujen lopuksi pärjääkään työssään. Joskus rekrytoinnissa tehdään virheitä, käsitetään hakijan tausta väärin, ja kun työpaikkaa tarjotaan "kyllä varmasti äkkiä opit nämä" vakuutteluin säestettynä, on etenkin kokemattoman ja/tai työttömänä olevan työnhakijan tosi vaikea kieltäytyäkään, vaikka itseä epäilyttäisi. Sitten muutaman kuukauden jälkeen todetaan, että eipä oppinutkaan. Tällaiset tapaukset ovat hirveän ikäviä, mutta eivät mitenkään työntekijän syytä eikä myöskään karenssia näistä tule, kun asian työkkärille selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne nyt s*atana voi sun puhelintasi pitää!!!!
Haet sen heti pois. Mikä tämä juttu oikein on?
Niinpä. Ottaisin yhteyttä virkavaltaan tässä kohtaa.
Kylläpä oonkin ollut löysissä työpaikoissa.
Juurihan sitä varten on koeaika olemassa,että saadaan sopimattomat yksilöt ulos. Oletpa ap tyhmä,kun et kerro mikä ogelma sinussa on.Kaikkihan sen tietää ,että se johtuu juuri sinun tekemisistäsi,miks sait kenkää.
Ymmärrän tollaset ulos saattamiset esim. It-firmoissa missä henkilö voi nappia painamalla tehdä mittavaa tuhoa mikäli haluaa kostaa. Mutta että kirjakaupassa? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin töissä yli 10 v yhdessä työpaikassa. Olin jo siivonnut paikkani, yt neuvottelut kesti on/off pari vuotta.
Lopulta oli minun vuoro ja esimieheni oli aivan loppu itsekin.
Minä halasin, allekirjoitin ja sanoin tämä ei ole sinun syysi ja lähdin.Otin käsilaukkuni mukaan, kun menin neuvotteluhuoneeseen. Paikalleni jäi mitä jäi, oli talon tavaroita, ainoastaan pari pakasterasiaa jäi ja työkaverini ne pelasti.
Ja sain ne häneltä jälkikäteenEn allekirjoita mitään!! Miksi allekirjoittaisin.
Et osaa kirjoittaa. Mutta voithan piirtää rastin. No joo, aivan sama, allekirjoita tai älä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tollaset ulos saattamiset esim. It-firmoissa missä henkilö voi nappia painamalla tehdä mittavaa tuhoa mikäli haluaa kostaa. Mutta että kirjakaupassa? 😂
Kassan sekaisin, tuskin muuta. Mahdollisesti nettitilaukset sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassan sekaisin, tuskin muuta. Mahdollisesti nettitilaukset sekaisin.
No ei edes sitä. Nykyään kassassa häviävän vähän käteistä. Nettitilauksia harvemmin hoidetaan myymälästä. Kirjoja hankala varastaa kun ne on aika painavia ja isoja. Ehkä jotain pari pokkaria voisi mennä taskuihin mutta ei mitään arvokasta. Toki kyniä myös. Voi v*ttu mitä touhua :D T:5v kirjakaupassa töissä.
Haluan myös kertoa oman kokemukseni.
Olin 20 ja muuttanut juuri uuteen maahan. Kyseessä oli iso kansainvälinen yritys, jossa aloittamista emmin pitkään koska olin lukenut netistä ristiriitaista tietoa.
Päätin kuitenkin uhrata aiemman työni hyvällä palkalla ja työeduilla toisessa maassa, sillä uusi maa johon olin muuttamassa oli ollut unelmani pitkään.
Jo ensimmäisestä koulutuspäivästä lähtien kaikki oli kaoottista, aikataulut eivät toimineet ja virallisien paperien kanssa oli ongelmia.
Kun itse koulutus vihdoin alkoi, järjestelmämme eivät toimineet. Saatoimme istua tunteja odotellen että joku IT-osaston puolelta tulee katsomaan tilanteen. Useasti myös kouluttajamme kenen englannin kieli oli heikko, ei osannut vastata kysymyksiimme tai mentiin aivan sivuraiteille.
Koulutuspäivien piti olla 8 tuntisia, mutta useasti kouluttajamme lähti pois aikaisemmin (milloin vedoten kissoihinsa tai treffeihin).
Koin turhautumista, sillä olen tottunut työskentelemään ympäristössä jossa asiat hoidetaan ja työt otetaan vakavasti. Tuntui ihan oikeasti että olin jossain yläasteikäisten työhön perehdyttämisen kurssilla.
Annoin palautetta kouluttajalle sekä esimiehelle. Tästä muutaman päivän kuluessa sain pyynnön mennä 'yläkertaan' keskustelemaan, jossa eteeni lyötiin irtisanomislappu sekä kerrottiin että valitettavasti työsuhdetta ei jatketa.
Ensin iski shokki. Sitten tajusin että ei ole todellista, mulla on työsuhdeasunto. Aikaa asunnosta muuttoon annettiin KOLME päivää. Pyysin esimieheltä jos saisin olla kaksi ylimääräistä päivää, viikonlopun yli. Noh, HR ilmoitti että se ei ole mahdollista mutta jälkeenpäin kuulin ex-kolleegoilta että lupa oltiinkin myönnetty. Noh, myöhäistä se enää siinä vaiheessa oli.
Kun olin allekirjoittanut irtisanomislapun, sain hakea laukkuni sekä takkini työpöydältä. Annoin myös kulkupassini pois pyydettäessä. Kävin vessassa pyyhkimässä kyyneleet ja keräämässä itseäni muutaman minuutin ajan. Noh, siivooja kuka ei puhunut sanaakaan englantia alkoi osoittelemaan kaulaani ja merkkejä käyttäen "kysyi" missä kulkupassini on. (Se piti aina olla näkyvällä paikalla toimistolla ollessa). Yritin itkunsekaisena selvittää että olen lähdössä ulos. Kun sain korjailtua punoittavan naamani, odotti vartija vihaisena vessan ulkopuolella kysyen missä kulkukorttini on. Vastasin että sitä ei ole kun olen lopettanut.. Vartija lähestulkoon talutti minut ovelle.
Kun pääsin ovesta ulos, hyppäsin shokissa bussiin ja itkin muutaman päivän sillä olin uudessa maassa ilman työtä sekä ilman asuntoa.
Kuitenkin n. kuukauden sisällä sain uuden työn jossa oli parempi palkka, uskomattoman ihanat työkaverit sekä mukava työyhteisö.
Potkut olivat osittain kyllä traumaattinen ja häpeällinen kokemus vaikka tiesinkin että en olisi voinut tehdä mitään paremmin. Olin kuitenkin aiemmassa työssäni pidetty, sain useamman palkankorotuksen pyytämättä joten totaalikäännös tuohon oli iso shokki.
Nyt kuitenkin viisaampana ja pari vuotta vanhempana olen tyytyväinen ja kokemus kuitenkin opetti.
Aapeellä on aspergerin syndrooma tms, eikö olekin? Outoja nuo kirjoituksesikin ovat, täysin asiallisia mutta vailla mitään tunneilmaisua tai muuta persoonallista. Et varmaan sovi kirjakauppa-alalle, mutta mites olisi rautakauppa. Siellä kun ei arvosteta jaarittelua vaan silkkaa osaamista.
Olet oikeastaan saanut jopa epätavallisen paljon palautetta ennen koeaikapurkua joten tilanteesi ei siinä mielessä ole niin huono kuin se voisi olla. Voit vähän miettiä minkälaista se yli-innokkuus oikein oli ja miksi juuri tuossa firmassa sitä ei katsottu hyvällä. Takuulla harmittaa ja tuollainen puskista tullut tyrmäys tuntuu hirveältä. Joskus käy näin että pikkupulju ei uskalla antaa ihmiselle aikaa luonnolliseen kehitykseen. Jossakin muussa firmassa olisit saanut rauhassa sopeuttaa itsesi muuhun porukkaan ja firmaan ja asiakaspalveluun Ja kyllä ne soveltuvuustestaajat jotakin tiesivät. Sinä olet ihan hyvä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin töissä yli 10 v yhdessä työpaikassa. Olin jo siivonnut paikkani, yt neuvottelut kesti on/off pari vuotta.
Lopulta oli minun vuoro ja esimieheni oli aivan loppu itsekin.
Minä halasin, allekirjoitin ja sanoin tämä ei ole sinun syysi ja lähdin.Otin käsilaukkuni mukaan, kun menin neuvotteluhuoneeseen. Paikalleni jäi mitä jäi, oli talon tavaroita, ainoastaan pari pakasterasiaa jäi ja työkaverini ne pelasti.
Ja sain ne häneltä jälkikäteenEn allekirjoita mitään!! Miksi allekirjoittaisin.
Et osaa kirjoittaa. Mutta voithan piirtää rastin. No joo, aivan sama, allekirjoita tai älä.
Kukaan järkevä ei allekirjoita yhtikästä mitään irtisanomisen yhteydessä vaan myöhemmin neuvotellaan paremmat ehdot.
Kuulostaa ihan käsittämättömältä nämä jutut, minulla ei ollut hajuakaan että meno on suomessa tämmöistä.
Antakaa vain kun arvaan, niin kaikki paikat jossa tätä tapahtuu on jotain mestoja täynnä tärkeitä pikkupomoja puvut päällä? Henkilöstöt koostuvat lähinnä toimihenkilöistä, suurin osa korkeakoulutettuja? Suuria firmoja jotka sisäistäneet emoyhtiönsä toimintamallit jenkkilästä?
Vierailija kirjoitti:
No ainakin pankissa heitetään noin ulos. Tuttu sai portkut ja joutui ottamaan kamat samantien ja sit ulos.
Joo mutta joissakin töissä syy lentävään lähtöön on se, ettei työntekijä pääse kostoksi sekoittamaan systeemejä, tuhoamaan firmalle tärkeitä tietoja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin pankissa heitetään noin ulos. Tuttu sai portkut ja joutui ottamaan kamat samantien ja sit ulos.
Joo mutta joissakin töissä syy lentävään lähtöön on se, ettei työntekijä pääse kostoksi sekoittamaan systeemejä, tuhoamaan firmalle tärkeitä tietoja tms.
Nimenomaan ja viemään asiakkaitaan mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut irtisanottiin kiinalaisesta ravintolasta pari viikkoa ennen koeajan loppua. Olin juuri palannut viikon lomalta. Irtisanomispaperi lyötiin vain eteen. Vähän kaduttaa että allekirjoitin.
Vakuuttelivat, että minussa ei työntekijänä ollut mitään vikaa, minkä vuoksi olin todella hämmentynyt. Olivat vaan kuulemma löytäneet "paremman" työntekijän. Muuta eivät osanneet sanoa kuin sen, että uusi työntekijä asuu lähempänä (vaikka itsekin pääsin pyörällä töihin 20 minuutissa).
Tämä uusi palkattu oli myös kiinalainen. Ihan varmasti vaihtoivat minut häneen, sillä kukaan keittiössä ei puhunut muuta kuin mandariinikiinaa, minkä vuoksi kommunikointi oli vaikeaa. Mutta eivät kehdanneet ainakaan myöntää asiaa. Olisi kyllä ollut tosi hyvä mainita työpaikkailmoituksessa tästä kieliasiasta. Ja minä olin jo kerennyt alkaa opettelemaankin kieltä!
Vau ! Tosta vaan aloit opiskelemaan kieltä. Yhtä, mikä on yksi maailman vaikeimmista.
Aloitko yksin opiskelemaan vai miten oppiminen kävi ?
Paitsi että mandariinikiina on rankattu maailman helpoimmaksi kieleksi oppia. Kirjoitusmerkit ovat sitten asia sinänsä, mutta puhumisen oppiminen on todella helppoa.
Koeaikapurusta ei tule karenssia.
näillä vartijoilla ei ole mitään oikeuksia vaikka koskea tai saattaa ulos.
Siis eihän kenenkään henkilökohtaista puhelinta voi pitää! Ja kuka lähettää jotain tollasta postissa. Mitäs sitten kun posti hajottaa/hävittää. Työnantaja varmasti maksaa ap:lle uuden.. Ihan järjetöntä.