Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain potkut

Uloulos
07.03.2019 |

Olen ollut kirjakaupassa lokakuusta asti. Kaikki on ollut minusta OK. Minut valittiin testein 20 hakijasta ja aluksi kehuttiin innokkuuttani ja asiakkailta tulleita palautteita. Minulle alettiin antaa kaikkea outoja hankkeita jotka ei liity myyntiin. Vastoin sopparia. Sitten alettiin antaa pisteita viikoittain suoritteista. Homma meni vaikeaksi. Olin koeajalla kun pomo kutsui minut pikaisesti kahville kanssaan huoneeseensa. Kun kahvista oli puolet juotu pomo sanoi minut erotetaan koeajalla yleisen sopimattomuuden takia. Piti allekirjoittaa irtisanomistieto heti. Kahvinjuontini keskeytyi. Pomo sanoi juo se kahvi ja sit saat hakea sun takin ja laukun. Et puhu ja Tiina saattaa sinut ulos ja siita 100m. Ota bussi.

Onko sinut irtisanottu noin nopeasti. Unohdin puhelimen sinne ja vaatteita Mutta en saa tulla kauppaan vaan saan ne postitse Mutta saan itse maksaa ne.

Olen maassa. Kauhean tylysti heitettiin ulos.

Kommentit (167)

Vierailija
41/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis purettiinko sopimus vai irtisanottiinko sinut?

Vierailija
42/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suomalainen johtamiskoulutus, oikeasti yliopistossa tai arvostetussa johtamiskoulutusta antavassa yrityksessä, on harvinainen luonnonvara. Suurin osa esimiehistä ei ymmärrä johtamisesta mitään, puhumattkaan tällaisista työsuhteen purkamistapauksista. Junttimeininkiä on. Ja suurin osa huijaa, jotta ei tartte maksaa palkaa ollenkaan. Ilmaisia harjoittelijoita käytetään hyväksi kuin kehitysmaassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut irtisanottiin eräs perjantai-iltapäivä klo 16.00. Kutsuttiin vain neukkariin ja sanottiin, että voin lähteä kotiin eikä tarvitse tulla takaisin. Määräaikaista sopparia olisi ollut 2kk jäljellä. Syynä oli luottamuspula. Pomon mielestä olin pimittänyt asiakkaan lähettämää tärkeää tietoa, mutta todellisuudessa olin vahingossa siirtänyt sähköpostin väärään paikkaan, joten en ollut edes nähnyt sitä. Olin tietysti hieman ihmeissäni, mutta lähdin ihan ilomielin kotiin. Pomo oli aivan hirveä mikromanageri, joten oli ihanaa päästä hänestä eroon. Tässä yrityksessä henkilöstön vaihtuvuus on todella suuri ja olen jälkeenpäin kuullut, että muitakin ihmisiä on potkittu pois samaan luottamuspulaan vedoten. Firma maksoi kuitenkin palkkani sopimuksen loppuun asti, jolloin aloitinkin uudessa paikassa, jossa olen nyt viihtynyt muutaman vuoden.

Vierailija
44/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon esimerkkejä missä irtisanottu on alkanut riehumaan ja hyökännyt asiakkaiden päälle.

Mutta miten voidaan estää saamasta omia tavaroitaan ja antaa porttikielto kauppaan?

Kaupalla on oikeus valita asiakkaansa. No ei kai tarkoita sitä etteikö voisi mennä kauppaan *kirjaostoksille*, mutta henkilökunnan tiloihin ei ole enää asiaa.

Ihmettelen miksei ap voi mennä vaikka kaupan eteen ja joku työntekijä tuo hänen kännykkänsä.

Oikeus valita asiakkaansa ei ole ihan noin yksiselitteinen. Jos ap ei ole varastanut, rikkonut kaupassa tahallaan paikkoja tai uhkaillut ketään tms, ei voi kieltää tulemasta kauppaan myymälätiloihin. Siihen tarvitaan hyvä peruste. Se että on annettu potkut koska ei ollut "tehtävään sopiva" tai muuta blaablaata, ei ole sellainen peruste.

Ja tietenkään ei voi valita asiakkaita esimerkiksi ihonvärin perusteella.

Asiakkaiden valinnassa mennään herkästi laittomuuden puolelle.

Vierailija
45/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut irtisanottiin kiinalaisesta ravintolasta pari viikkoa ennen koeajan loppua. Olin juuri palannut viikon lomalta. Irtisanomispaperi lyötiin vain eteen. Vähän kaduttaa että allekirjoitin.

Vakuuttelivat, että minussa ei työntekijänä ollut mitään vikaa, minkä vuoksi olin todella hämmentynyt. Olivat vaan kuulemma löytäneet "paremman" työntekijän. Muuta eivät osanneet sanoa kuin sen, että uusi työntekijä asuu lähempänä (vaikka itsekin pääsin pyörällä töihin 20 minuutissa).

Tämä uusi palkattu oli myös kiinalainen. Ihan varmasti vaihtoivat minut häneen, sillä kukaan keittiössä ei puhunut muuta kuin mandariinikiinaa, minkä vuoksi kommunikointi oli vaikeaa. Mutta eivät kehdanneet ainakaan myöntää asiaa. Olisi kyllä ollut tosi hyvä mainita työpaikkailmoituksessa tästä kieliasiasta. Ja minä olin jo kerennyt alkaa opettelemaankin kieltä!

Vierailija
46/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikana työsuhteen saa purkaa, purkusyy kuullosti olevan lainmukainen. Jos ei ole kyennyt siihen työhön, johon väitti kykenevänsä ja jos kaiken lisäksi ei ole suostunut kaikkiin työtehtäviin, niin noinhan siinä käy.

Vierailija
47/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut irtisanottiin koeajalla. Sain viisi minuuttia hakea lompakon ja takin. Pomo oli mukana haussa. Autoni avaimet olivat huoneeni laatikossa. Sinne en voinut palata vaan kollega toi avaimet. Pomo saattoi ulko ovelle eika sallinut edes vessaanmenoa vaikka minua oksennutti. Antoi minut vartijalle joka vei autoni luo. Sanoin etten ole ajokunnossa. Vartijan mukaan minun oli ajettava pois alueelta. Sitten voin puuhata oman tahdon mukaan.

Ei ajokunnossa. Ei kannata mennä kännissä töihin.

Vierailija
48/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas tässäkin keskustelussa menevät termit sekaisin.

Aloittajan työsuhde on purettu koeaikana. Purkamiseen on oikeus sekä työnantajalla että työntekijällä koeaikana. Tällöin ei noudateta mitään irtisanomisaikaa.

Työsuhde voidaan myös irtisanoa jomman kumman, joko työntekijän tai työnantajan toimesta. Tällöin noudatetaan sovittua irtisanomisaikaa. Se, mitkä ovat perusteet irtisanomiselle työnantajan puolelta, on laissa tarkoin määritelty.

Vierailija
49/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut irtisanottiin koeajalla. Sain viisi minuuttia hakea lompakon ja takin. Pomo oli mukana haussa. Autoni avaimet olivat huoneeni laatikossa. Sinne en voinut palata vaan kollega toi avaimet. Pomo saattoi ulko ovelle eika sallinut edes vessaanmenoa vaikka minua oksennutti. Antoi minut vartijalle joka vei autoni luo. Sanoin etten ole ajokunnossa. Vartijan mukaan minun oli ajettava pois alueelta. Sitten voin puuhata oman tahdon mukaan.

Itse kyllä tulkitsin niin, että kertoja potkuista sen verran järkyttynyt ja pois tolaltaan, että ei kokenut olevansa ajokuntoinen.

Tuskinpa hän sentään kännissä oli töissä.

Vierailija
50/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon esimerkkejä missä irtisanottu on alkanut riehumaan ja hyökännyt asiakkaiden päälle.

No laitappa pari esimerkkiä sitten, kun kerran sanoit että niitä on paljon, eikä sitten mitään jenkkiesimerkkejä vaan suomalaisia tapauksia

Vierailija
51/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävää touhua. Olen luullut että tuollaista on vain jossain amerikkalaisissa filmeissä.

Huh todellakin! Ei ole kyllä yhtään kivaa tulla irtisanotuksi noin nöyryyttävällä tavalla :O

Vierailija
52/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan ottanut yhteyttä liittoon jo? Kai kuulut liittoon? Voimia!

Vierailija
53/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava ongelma on osoittaa työvoimatoimistolle, ettet ole syypää potkuihisi. Mielellään laittavat karenssiin, joten on työntekijän kannalta niin mukavaa,jos heppoisin perustein koeajalla työsuhde lopetetaan. Yksi tuttu kirjoitti kolme sivua pitkän selityksen eikä saanut karenssia.

Vierailija
54/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri irtisanottiin pitkän työrupeaman jälkeen, ja hän oli puoli vuotta kotona täydellä palkalla. Harrasteli kaikenlaista ja onnistui löytämään uuden työn tuon jälkeen. Hän sai siinä välissä vähän hengähtää ja nyt on oikein tyytyväinen uudessa työpaikassa. Hän oli oikein tyytyväinen, että työpaikalta piti lähteä samantien pois. 

Vierailija
55/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävää touhua. Olen luullut että tuollaista on vain jossain amerikkalaisissa filmeissä.

Huh todellakin! Ei ole kyllä yhtään kivaa tulla irtisanotuksi noin nöyryyttävällä tavalla :O

Aloittajaa ei irtisanottu, vaan hänen työsuhteensa purettiin.

Vierailija
56/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanominen on muutenkin traumaattinen kokemus ja tuollainen pakkaa tavarasi ja häivy -tyyliin tehty korostaa tilannetta entisestään. Minut on irtisanottu kerran, mutta minulle ei näytetty ovea, vaan suorastaan pyydettiin jäämään töihin niin pitkäksi aikaa kuin mahdollista. Taisin olla peräti puoli vuotta irtisanomisilmoituksen jälkeen. 

Vierailija
57/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajaa ei irtisanottu, vaan hänen työsuhteensa purettiin.

Tuo lainattu kauhistelu ei liittynyt suoranaisesti ap:n keissiin, vaan toisen lukijan kaverin tarinaan.

Vierailija
58/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä tulkitsin niin, että kertoja potkuista sen verran järkyttynyt ja pois tolaltaan, että ei kokenut olevansa ajokuntoinen.

Tuskinpa hän sentään kännissä oli töissä.

Mistä moinen tulkinta?

Vierailija
59/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanominen on muutenkin traumaattinen kokemus ja tuollainen pakkaa tavarasi ja häivy -tyyliin tehty korostaa tilannetta entisestään. Minut on irtisanottu kerran, mutta minulle ei näytetty ovea, vaan suorastaan pyydettiin jäämään töihin niin pitkäksi aikaa kuin mahdollista. Taisin olla peräti puoli vuotta irtisanomisilmoituksen jälkeen. 

Minä kyllä lähtisin mieluummin heti pois kuin jäisin töihin vielä puoleksi vuodeksi. Mikä siinä ois ollessa kotona täydellä palkalla. 

Vierailija
60/167 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikan malli rantautunut suomeen, jossa vartia taluttaa poispotkitun työntekijän ulos yrityksestä ettei hän ennättäisi kostaa potkuja aiheuttamalla jotain vahinkoa. Suomessa tietyt sukupolvet ovat niin aivottomia että länkkäreiden kopiointi on ainoaa mitä osataan.

Miten Antero ehtii taluttaa kaikki irtisanotut ulos kansanedustajanduuninsa ohessa?