Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä häistä joissa ei tarjoilla lämpöstä ruokaa?

Vierailija
01.03.2013 |

Elikkä perustetaan nyt sit tämmöinenkin keskustelu,kun perustin tossa aiemmin keskustelun jossa kyselin tarjoiluvinkkejä häihin joissa ei tarjoilla lämpöstä ruokaa, ja ihmiset halusivat tulla sinne haukkumaan ideani että häissä ei tarjoilla lämpöstä ruokaa.

Eli mitä mieltä ihmiset ovat häistä joissa ei tarjoilla ns. oikeaa ruokaa, lämpöistä ruokaa? Onko ok vai aivan typerää?

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 15:11"]

Olen ollut ns. cocktailhaissa vieraana, enka todennakoisesti enaa toiste vaivautuisi samanlaisiin vieraaksi. 

[/quote]

Sinulle oli siis toisarvoista se, että juhlan aihe oli kahden ihmisen naimisiinmeno? Ja seuraavalla kerralla tarjoilu ratkaisee osallistumisesi eikä se, että haluat olla mukana juhlimassa jonkun häitä?

Vierailija
42/128 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lämmin ruoka ole mitenkään tarpeellinen, jos kuitenkin tarjoat jotain muutakin kuin kakkukahvit. Häissä on aina tosi junttimaista ruokaa, kuten karjalanpaistia, lihakeittoa jne. Mun mielestä ne ovat kaikkea muuta kuin juhliin sopivia. Aivan mahtavaahan se olis, jos juhlissa olis kylmiä ruokia, salaatteja ja myös paljon makeaa tarjottavaa. Mä nauttisin paljon enemmän sellaisesta tarjoilusta kuin varsinaisesta ruuasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu häiden kestosta, ja mitä se kylmä ruoka sitten on. Minulle maistuu kaikki kylmäkin vallan mainiosti, yleensä paremminkin kuin pahat lämpimät ruoat, joten olisin ihan tyytyväinen vieras tuollaisissa häissä. Paitsi jos häät kestävät koko päivän ja se kylmä ruoka on tyyliin yksi karjalanpiirakka per naama eikä muuta saa koko päivän aikana

Vierailija
44/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kerrot etukäteen niin en tule turhan takia häihin. Ruokailu on sosiaalisin tapahtuma häissä ja jos jotain pitäisi häistä jättää pois niin mielestäni mukahauskathupailut.

Vierailija
45/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako se että jos ei ole lämpöstä ruokaa häissä,ettei sitten ole ruokailua (sosiaalista tapahtumaa) ollenkaan? Kun kuitenkin tarjotaan muunlaista syömistä.

Vierailija
46/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, jos on vaikka hyviä ruokaisia salaatteja ja tuoretta leipää tarjolla.

Jotkut sukulaissedät voivat kyllä ihmetellä, jos ei ole pottuja pöydässä...

Vierailija
47/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarjolla on vaan kakkukahvit, niin olisi kiva saada tieto etukäteen ihan senkin takia että tietää varautua syömällä, etenkin jos tulee pidemmän matkan päästä.

Jos taas tarjolla on runsaasti syötävää muttei lämmintä ruokaa vaan esim. voileipäkakkuja, piirakoitam salaattia jne niin että mahansa saa täyteen niin ei minusta tarvitse kertoa etukäteen.

Vierailija
48/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsussa tottakai tulee ilmi ettei ole lämmintä ruokaa tarjolla.

ja ne sukulais sedät voi sitte syödä ennen häitä kotona möhömahansa täyteen lämmintä ruokaa.

Häät eivät ole pitkäkestoiset,niin varmasti jokainen pärjää sen ajan ilman ns. "kunnon ruokaa"

Vierailija
49/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kyllä pitkälti kuuluu häiden luonteeseen, että on ihan ruokaa tarjolla. Toki salaatti, patonki, voileipäkakku ja kahvipöytämeiningilläkin voi häät järjestää, mutta tällöin vihkiminen oisi syytä ajoittaa johonkin ilta viiteen ja mainita kutsussa, ettei varsinaista ruokaa ole/ juhlat ovat holittomat (kuten AP:n alkup. ketjussa). Juhlien kestokin oisi tällöin fiksua rajata. tyyliin 'Vihkiminen kl. 16.30. Hääjuhlat paikassa XX kl. 17.30-21.00

Vierailija
50/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos häät on tyyliin vihkiminen ja sitten nopea kahvittelu, ja se tulee ilmi siinä kutsussa, niin mikäs siinä.

Eikä sitä lämmintä tarvitse olla sittenkään vaikka pidemmän kaavan mukaankin juhlii mutta ruokaa pitää olla sitten tarjolla kunnolla. Siis ruokaisia salaatteja, piirakoita ynm. Aika monet pitää hääjuhlia myös ruokajuhlina. Minusta on tosi junttia jättää ihmiset nälkäisiksi jos halutaan juhlia pitkän kaavan mukaan.

Vierailija
51/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät vieraat varmasti nälkää näe, koska on runsaat tarjoilut,vaikka ei lämmintä ruokaa olekkaan, ja mielestäni on typerästi ajateltu jos on sitä mieltä että alkoholi kuuluu häihin.

Vierailija
52/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko ap mitä olet ajatellut tarjota vieraille?

Vierailija
53/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä tarkkaa ruokalistaa tiedä, sen takia olen niitä vinkkejäkin kysellyt tossa toisessa keskustelussani. Mutta ainakin jonkinlaisia ruokaisia salaatteja,leipää,suolaisia piirakoita, hääkakkua, pikkuleipiä ym. Eikä tossa todelakaan vielä kaikki, haluan kyllä runsaat tarjoilut häihini.

Vierailija
54/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuitenkin lämmintä juomaa, kahvia ja teetä tarjolla?

Vierailija
55/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu näistä:

-Kerrotaanko asia etukäteen, tyyliin kutsussa lukee "kakkukahvit kirkon jälkeen", jotta jokainen vieras tietää asian ja ei tule ns. tyhjn vatsoin juhliin.

-Kuinka pitkät juhlat ovat, jos vaikka niin että vihkiminen klo 12.00. kakkukahvit klo 13.00. ja hääpari lähtee häämatkalle klo: 16.00. niin tuon muutaman tunnin pärjää ihan hyvin "kakkukahvien" tm. pienen voimilla.

-Miten kaukaa vieraita tulee, jos pidemmän matkan takaa on hyvä järjestää edes heille vähän tukevampaa ruokaa (esim. morsiammen äiti tm. voi kotonaan tm. pitkän matkan vieraille tarjota vaikka keittolounaan ennen hääjuhlaa)

-Mitä kylmä ruoka takoittaa? Itse en pidä kovin hyvänä ajatuksena sitä että tarjolla on voileipäkakku tmv. koska se ei samalla tavalla vie/pidä nälkää mitä nk. kunnon ruoka. Ja JOS ajatellaan taloudellisesti, niin moni ns. kylmäruoka maksaa enemmän mitä lämmin ruoka. Jos ajatellaan vaikka keitto+sämpylä niin edullisempaa ja täyttävämpää mitä voileipäkakku. Jos ihmiset ovat nälkäisiä niin on ikävä alkaa täyttämämään mahaa jollakin sellaisella mikä ei ole kunnon ruokaa. Vaikka moni kevyttä työtä tekevä nainen pärjää vaikka koko päivän yhdellä voileivällä tm. niin raavas mies tai nälkäinen lapsi kaipaa yleensä jotain muutakin apetta mahaansa.

Itse en pitäisi juhlia joissa ei mitään lämmintä ole tarjolla, meidän lähipiirissä on tapana tarjota pienemmissäkin juhlissa täyttävämpää ruokaa. Vaikka olisi vain lapsen synttärit tmv. kyseessä, niin esim. suolaista piirakkaa tm. on tarjolla halukkaille. Jos jotain jää yli, se ei ole ongelma (voi syödä itse seuraavana päivän/antaa vieraille mukaan) mutta se on noloa jos ruoka loppuu kesken. Joku teini-ikäinen poika syö helposti ns." vadillisen" karjalanpirakoita jos nälkä iskee, joten kannattaa miettiä vieraita ovatko millaista porukkaa että tarjottavaa on riittävästi.

Itse olen ollut häissä, missä tarjoili oli hyvin suppea, muuten ihan ok, mutta asiasta ei oltu kerrottu, Luulin suolaista pöytää ALKUPALOIKSI (ja niin luuli suurin osa muistakin) ja vain hieman otin, järkytys oli suuri kun seuraavaksi esille tuotiin hääkakku. Tuon takia lähdimme aika nopeasti pois (kuten moni muukin) koska ei kesken juhlien kehdannut missään syömässä käydä ja palata takaisin.

Vierailija
56/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ne häät olisi vaikka kahden vannoutuneen elävän ravinnon syöjän häät, niin kai siellä sitten olisi kylmää ruokaa ja se olisi ihan... no, outoa, mutta erilaista.

Jos ajattelen itseäni, kun olen menossa häihin, niin odotusarvona on, että siellä on kunnollinen ruokatarjoilu. Mieluiten buffetpöytä, mutta menetteleehän se pöytiin tarjoiltu ruokakin - ne kahdet häät, joissa on tuotu ruoka pöytään annoksina, ei kyllä oikein ole toimineet. Ihan laadukkaissa paikoissa olivat juhlat, mutta se, että saataisiin 200 ihmiselle yhtaikaa sama annos nenän eteen lämpimänä ei vaan näytä onnistuvan.

Jos häissä ei olisi kunnon ruokaa alku- ja pääruokalajeineen, niin sen pitäisi ilmetä jotenkin kutsussa. Esimerkiksi, että vihkiäiset klo 13, jonka jälkeen meillä on ilo kutsua teidät kanssamme nauttimaan kahvia ja kakkua paikkaan sejase. Häävastaanotto päätyy klo 16. Tms. Silloin en odottaisi ruokaa ja se olisi ihan ok. Tiedän kyllä, että sukulaistädit ja -sedät kauhistelisivat sen jälkeen joka ikisissä häissä, että muistatteko ne Ninnan ja Nekon häät, ei edes ruokaa tarjottu. :D Ne nyt on sellaisia, vanhemmat ihmiset. Mutta minulle tuo olisi ihan ok, jos olisi etukäteen kerrottu.

Itse pärjäisin hyvin jollain voileipäkakulla tms. varmaan myöhempäänkin. Mutta tiedän, että mies alkaisi osoittaa pyörtymisen merkkejä viimeistään klo 18, jos ei olisi klo 13 jälkeen saanut oikeaa ruokaa mahaansa.

Tosin esim. 70-luvulla, kun omat vanhempani menivät naimisiin, oli ihan sääntö, että häissä oli tarjolla salaattia, erilaisia voileipiä niin paljon kuin jaksaa syödä (ei mitään 2/nassu) ja kakkukahvit + 7 sortin muuta makeaa leivonnaista. Ja oli ihan tanssihäät, jatkui myöhään iltaan.

Itse olen ollut kerran häissä, jossa pariskunta meni maistraatissa naimisiin - paikalla vain lähimmät omaiset + muutama ystävä. Sen jälkeen oli kutsuttu muutamia muita ihmisiä ihan vaan kakkukahveille, vähän samanoloiset tarjottavat kuin esim. rippijuhlissa. Ihan hauskat häät nekin oli. Mutta ei ollut tanssia, morsiamella ei varsinaista hääpukua vaan kaunis kesämekko, jne. Ne oli heidän tyyliset juhlat, ei moitteen sijaa.

Jokainen tekee kai kuin tykkää? Mutta tuo jotenkin ilmi kutsussa, ettei ole ruokatarjoilua. Koska esim. meiltä jos lähdetään häihin, niin ei syödä kyllä lämmintä ruokaa sitä ennen, kun oletetaan, että häissä on kuitenkin pitopöytä. Jos tietää etukäteen, ettei ruokaa saa, niin osaa sitten syödä tukevamman lounaan.

Vierailija
57/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 16:07"]

Riippuu näistä:

-Kerrotaanko asia etukäteen, tyyliin kutsussa lukee "kakkukahvit kirkon jälkeen", jotta jokainen vieras tietää asian ja ei tule ns. tyhjn vatsoin juhliin.

-Kuinka pitkät juhlat ovat, jos vaikka niin että vihkiminen klo 12.00. kakkukahvit klo 13.00. ja hääpari lähtee häämatkalle klo: 16.00. niin tuon muutaman tunnin pärjää ihan hyvin "kakkukahvien" tm. pienen voimilla.

-Miten kaukaa vieraita tulee, jos pidemmän matkan takaa on hyvä järjestää edes heille vähän tukevampaa ruokaa (esim. morsiammen äiti tm. voi kotonaan tm. pitkän matkan vieraille tarjota vaikka keittolounaan ennen hääjuhlaa)

-Mitä kylmä ruoka takoittaa? Itse en pidä kovin hyvänä ajatuksena sitä että tarjolla on voileipäkakku tmv. koska se ei samalla tavalla vie/pidä nälkää mitä nk. kunnon ruoka. Ja JOS ajatellaan taloudellisesti, niin moni ns. kylmäruoka maksaa enemmän mitä lämmin ruoka. Jos ajatellaan vaikka keitto+sämpylä niin edullisempaa ja täyttävämpää mitä voileipäkakku. Jos ihmiset ovat nälkäisiä niin on ikävä alkaa täyttämämään mahaa jollakin sellaisella mikä ei ole kunnon ruokaa. Vaikka moni kevyttä työtä tekevä nainen pärjää vaikka koko päivän yhdellä voileivällä tm. niin raavas mies tai nälkäinen lapsi kaipaa yleensä jotain muutakin apetta mahaansa.

Itse en pitäisi juhlia joissa ei mitään lämmintä ole tarjolla, meidän lähipiirissä on tapana tarjota pienemmissäkin juhlissa täyttävämpää ruokaa. Vaikka olisi vain lapsen synttärit tmv. kyseessä, niin esim. suolaista piirakkaa tm. on tarjolla halukkaille. Jos jotain jää yli, se ei ole ongelma (voi syödä itse seuraavana päivän/antaa vieraille mukaan) mutta se on noloa jos ruoka loppuu kesken. Joku teini-ikäinen poika syö helposti ns." vadillisen" karjalanpirakoita jos nälkä iskee, joten kannattaa miettiä vieraita ovatko millaista porukkaa että tarjottavaa on riittävästi.

Itse olen ollut häissä, missä tarjoili oli hyvin suppea, muuten ihan ok, mutta asiasta ei oltu kerrottu, Luulin suolaista pöytää ALKUPALOIKSI (ja niin luuli suurin osa muistakin) ja vain hieman otin, järkytys oli suuri kun seuraavaksi esille tuotiin hääkakku. Tuon takia lähdimme aika nopeasti pois (kuten moni muukin) koska ei kesken juhlien kehdannut missään syömässä käydä ja palata takaisin.

[/quote]

- Asia tulee ilmi kutsussa.

- Häät eivät ole kovin pitkä kestoiset.

- Vieraita ei tule kaukaa

- Tarjolla esim. suolaisia piirakoita,voileipäkakkua,kakkua,pikkuleipiä,erilaisia ruokaisia salaatteja,leipää ym...

Ja tottakai otan huomioon millaisia ihmisiä vieraani ovat.

Ja ei ole säästämisestä kiinni,koska tiedän että hääni tulevat varmasti kalliimmiksi mitä perinteiset ruokahäät tulisivat.

Vierailija
58/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee jo kolmessa tunnissa nälkä ja verensokeri laskee ja tulen kiukkuiseksi. Siinä on sitten juhlafiilis kateissa. Ei sitä nälkää ohuella hääkakun siivulla kaukaa loitolla pidetä.

Vierailija
59/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma jos ei nälkä pysy kurissa hääkakulla,muilla kakuilla,pikkuleivillä,suolaisilla ja makeilla piirakoilla,voileipäkakuilla,salaateilla,leivällä ym..

En tajuu millaisia suursyömäreitä jotkut ovat.

Itse ainakin syön joskus lounaaksi esim kanafetasalaatin ja vaikka patongin palan,ja hyvin pysyy nälkä kurissa ainakin 3 tuntia.

Vierailija
60/128 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä suolaiset piirakat, voikkarikakku, kunnon salaatiti jne. pitää nälän paljon paremmin kuin joku keitto ja sämpylä.

Itse en ymmärrä näitä "kuolen jos en saa karjalanpaistia kolmeen tuntiin" -ihmisiä mutta jokainen tavallaan:)