"Yksipuolinen" ystävyys
Eräs mukava nainen pitää minua parempana ystävänä, kuin minä häntä. Hän siis melko yksipuolisesti pitää minuun yhteyttä, edottaa kyläilyjä ja kyselee kuulumisia. Minun mielestäni hän on mukava ihminen, mutta koen tilanteen jotenkin kummalliseksi.
Kaikki alkoi siitä, kun hän säännöllisesti tarvi yöpaikkaa luotani käytännön syistä. Olimme siis kavereita/tuttavua ennestään, eikä majoittamisesta ollut minulle juurikaan vaivaa, mielestäni hän on kiva ja tämä oli minulle aivan ok. Kun hänellä ei ollut enää tätä syytä käydä kotikunnassani aiemman syyn vuoksi, hän alkoi pitää minuun muutenkin aktiivisesti yhteyttä. Olen erakohtava yli-introvertti ja saan tälläisestä toiminnasta melkein allergisen reaktion.
En missään nimessä halua olla mukavalle ihmiselle tyly. Mutta haluaisin jotenkin hienovaraisesti pysyä samalla "etäisyydellä" kuin ennenkin. Hänelle ei kuitenkaan tunnu soittavan minkäänlaisia kelloja yhteydenpidon yksipuolisuus. Mitä voin tehdä?
Minulle on siis edelleenkin hyvin ok majoittaa häntä, jos hän tarvii luotani yöpaikkaa. Mutten halua ystävystyä sen enempää.
Kommentit (123)
Kuulostat valitettavasti niin itsekkäältä että ihmettelen että sinulla on edes ne kaksi ystävää.
Ei mitään epäsuoraa viestintää. Se on tylyä ja erittäin epäkunnioittavaa. Ikäänkuin pitää toista ihmistä halpana. Ennemmin suoraa puhetta, ei ilkeyksiä eikä rumuuksia, vaan kauniisti ja jämäkästi kerrot miten asia on. Ihmiset arvostavat tällaista suoruutta, kun sen osaa tehdä oikein. Toki se vaatii taitoa, jota sinulla välttämättä ole, vai olisiko kumminkin?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat valitettavasti niin itsekkäältä että ihmettelen että sinulla on edes ne kaksi ystävää.
? Miksi tämä aiheuttaa niin paljon vihaa. Halusit vain tulla ilmoittamaan että pidät mua itsekkäänä ihmisenä ja ihmettelet että mulla on ystäviä? Et kovin herttaiselta kuulosta sinäkään.
Reflektiokykysi on kovin huono. Tämä keskustelu on turhaa ja loppuu osaltani nyt. Suhtautumisesi toisiin ihmisiin on järkyttävän itsekeskeistä. Nyt hyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään epäsuoraa viestintää. Se on tylyä ja erittäin epäkunnioittavaa. Ikäänkuin pitää toista ihmistä halpana. Ennemmin suoraa puhetta, ei ilkeyksiä eikä rumuuksia, vaan kauniisti ja jämäkästi kerrot miten asia on. Ihmiset arvostavat tällaista suoruutta, kun sen osaa tehdä oikein. Toki se vaatii taitoa, jota sinulla välttämättä ole, vai olisiko kumminkin?
Haluaisin toki mahdollisimman kunnioittavasti viestiä tämän asian. En vain yksinkertaisesti tiedä, miten. Siksi tulin tänne kysymään, josko viisastuisin. :)
Kiitos viestistäsi!
ap
Vierailija kirjoitti:
Reflektiokykysi on kovin huono. Tämä keskustelu on turhaa ja loppuu osaltani nyt. Suhtautumisesi toisiin ihmisiin on järkyttävän itsekeskeistä. Nyt hyvästi.
? Hyvästi? En ole saanut vastauksia kysymyksiini, harmi ettet valaissut minua reflektoimaan paremmin.
Olisko kenelläkään jonkunlaista ajatusta, mitä voisin käytännössä sanoa?
"Olet mukava ihminen ja olen otettu, että haluat pitää paljon yhteyttä. Olen pahoillani jos olet saanut nihkeää vastakaikua, en ole tainnut olla kovin aloitteellinen. Olen hyvin erakkoluontoinen introvertti ja musta ei oikein ole tälläisiin aktiivisiin ihmissuhteisiin. :) Ajattelin sanoa asian ääneen, että tiedät mistä on kyse."
Kuulostaako järkevältä? ap
Voisiko joku ap:ta ilkeäksi ja/tai itsekkääksi sanonut selittää ajatustaan? Vai onko se vai ilkeää trollausta?
Miten ihmeessä ap on muka ilkeä, jos hän on yställisyyttään majoittanut tuttua, mutta ei vai halua tästä tutusta ystävää jota täytyy nähdä säännöllisesti. Ap on ollut harvinaisen mukava. Harva majoittaisi ihmistä jota itse pitää vain tuttuna, ei ystävänä.
Anteeksi ohis, hyviä neuvoja en osaa sanoa. Riippuu sinusta ja siitä toisesta voiko sen sanoa loukkaamatta, ettet halua viettää aikaa tai viestitellä yhtä paljon kuin hän.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat todella nirsolta ja hankalalta ihmiseltä.
Kaikkien ystävä ei ole kenenkään ystävä.
Kaikilla on oikeus olla nirso ystävien suhteen. Voi olla suorastaan viisautta. Kaverit, tuttavat ja muut vaihtelevat, tosiystävät pysyvät. Meillä ihmisillä on erilainen tarve nähdä ihmisiä, eri määrä sosiaalista energiaa jaettavaksi.
En tiedä yhden kommentin perusteella, millainen ihminen olet, mutta kovin avointa ja erilaisia ihmisiä ymmärtävää kuvaa en saa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku ap:ta ilkeäksi ja/tai itsekkääksi sanonut selittää ajatustaan? Vai onko se vai ilkeää trollausta?
Miten ihmeessä ap on muka ilkeä, jos hän on yställisyyttään majoittanut tuttua, mutta ei vai halua tästä tutusta ystävää jota täytyy nähdä säännöllisesti. Ap on ollut harvinaisen mukava. Harva majoittaisi ihmistä jota itse pitää vain tuttuna, ei ystävänä.
Anteeksi ohis, hyviä neuvoja en osaa sanoa. Riippuu sinusta ja siitä toisesta voiko sen sanoa loukkaamatta, ettet halua viettää aikaa tai viestitellä yhtä paljon kuin hän.
Kiitos paljon tästä viestistä. :)
Täällä sama tilanne, PAITSI että en pidä henkilöä mukavana ja minun on käytännön syistä pakko majoittaa häntä, vaikka en todellakaan haluaisi. Etäisyyden ottaminen ja omana itsenään oleminen on vaikeaa, kun hän niin voimakkaasti odottaa ja vaatii jotain muuta. Sitten kun elämäntilanne muuttuu, nostan kytkintä, mutta näyttää siltä etten voi tehdä sitä vielä pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama tilanne, PAITSI että en pidä henkilöä mukavana ja minun on käytännön syistä pakko majoittaa häntä, vaikka en todellakaan haluaisi. Etäisyyden ottaminen ja omana itsenään oleminen on vaikeaa, kun hän niin voimakkaasti odottaa ja vaatii jotain muuta. Sitten kun elämäntilanne muuttuu, nostan kytkintä, mutta näyttää siltä etten voi tehdä sitä vielä pitkään aikaan.
Apua! Tsemppiä!
Saako kysyä, miten olet joutunut tilanteeseen, jossa sinun on pakko majoittaa ihmistä jota et pidä mukavana? Ei tietenkään ole pakko kertoa. Voisitko keksiä noiksi päiviksi muuta tekemistä, jossain muualla kuin kotona? Vai kuuluuko "pakolliseen majoitukseen" myös seuran pitäminen päivisin?
ap
Vierailija kirjoitti:
"Olet mukava ihminen ja olen otettu, että haluat pitää paljon yhteyttä. Olen pahoillani jos olet saanut nihkeää vastakaikua, en ole tainnut olla kovin aloitteellinen. Olen hyvin erakkoluontoinen introvertti ja musta ei oikein ole tälläisiin aktiivisiin ihmissuhteisiin. :) Ajattelin sanoa asian ääneen, että tiedät mistä on kyse."
Erittäin hyvältä kuulostaa! Jos tuosta nyt kuitenkin loukkaantuu tms., niin olet ainakin parhaasi tehnyt, ja paremminkaan ei voisi toimia eikä loukkaantuminen ainakaan sun syysi ole!
Lisäyksenä vielä, että introvertit voivat ns. läkähtyä ekstrovertimpien ja puheliaampien puhetulvasta, ylitsevuotavuudesta ja sosiaalisuudesta (eli että usein pitäisi olla tekemisissä) ym.. Sille vaan ei voi mitään eikä ole kenenkään syy.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa teoriassa hienolta, mutta miten tuon toteuttaa käytännössä? Kokemus on osoittanut, että vaikka kuinka kauniisti yrittäisi "kertoa miten asia on", niin ihmiset loukkaantuvat aina. En tiedä, onko edes mahdollista ilmaista tuollaista asiaa niin taitavasti, ettei toinen suutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvältä kuulostaa! Jos tuosta nyt kuitenkin loukkaantuu tms., niin olet ainakin parhaasi tehnyt, ja paremminkaan ei voisi toimia eikä loukkaantuminen ainakaan sun syysi ole!
Lisäyksenä vielä, että introvertit voivat ns. läkähtyä ekstrovertimpien ja puheliaampien puhetulvasta, ylitsevuotavuudesta ja sosiaalisuudesta (eli että usein pitäisi olla tekemisissä) ym.. Sille vaan ei voi mitään eikä ole kenenkään syy.
Kiitos vastauksesta! Kiva kuulla, jos tämä voisi olla järkevä tapa kertoa asia.
Olen erittäinkin samaa mieltä, tuollaisille asioille ei voi mitään. Minussakin on varmasti vastaavia asioita, jotka ei vain joillekin ihmisille "toimi", näin se vaan menee.
ap
Mikä ihmisiä vaivaa? Mikset ap saa suutasi auki? Et käyttäydy mukavan ihmisen tavoin. Miksi feikkaat sinuun mieltyneelle ihmiselle? Hän ei mene totuudesta rikki.
Ap on ressukka. Epäsuoraa viestintää käyttävät paljon sellaiset ihmiset, jotka ovat huonoja ihmissuhteissa. Ei ole muiden tehtävä lukea ajatuksiasi, on sinun tehtäväsi sanoa ajatuksesi ääneen.
Ymmärtäisin, jos et pitäisi ko. hlöstä, mutta sanot häntä mukavaksi ja pitäväsi hänestä.
Koetko, että olet terve ja hyvinvoiva ja aidosti pärjääväsi elämässä ilman ihmisiä? Vai oletko jollain tasolla introverttiutesi vanki?
ASiasta pitäisi suoraan sanoa. Kuulostaa sen verran iilimadolta, että jatkaa pommittamista parin loukkaantumispäivän jälkeen.
Mitä tarkoitat poimimisella? Miksi minun pitäisi väkisin olla ystävä, jos se ei tunnu hyvältä? En ymmärrä.
Sehän nimenomaan olisi poimimista, jos minä päättäisin että henkilö X olisi minulle hyvä ystävä ja tunkisin itseni tämän piireihin. Eihän tuollaisessa ole mitään luontevaa.