Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Yksipuolinen" ystävyys

Vierailija
03.03.2019 |

Eräs mukava nainen pitää minua parempana ystävänä, kuin minä häntä. Hän siis melko yksipuolisesti pitää minuun yhteyttä, edottaa kyläilyjä ja kyselee kuulumisia. Minun mielestäni hän on mukava ihminen, mutta koen tilanteen jotenkin kummalliseksi.

Kaikki alkoi siitä, kun hän säännöllisesti tarvi yöpaikkaa luotani käytännön syistä. Olimme siis kavereita/tuttavua ennestään, eikä majoittamisesta ollut minulle juurikaan vaivaa, mielestäni hän on kiva ja tämä oli minulle aivan ok. Kun hänellä ei ollut enää tätä syytä käydä kotikunnassani aiemman syyn vuoksi, hän alkoi pitää minuun muutenkin aktiivisesti yhteyttä. Olen erakohtava yli-introvertti ja saan tälläisestä toiminnasta melkein allergisen reaktion.

En missään nimessä halua olla mukavalle ihmiselle tyly. Mutta haluaisin jotenkin hienovaraisesti pysyä samalla "etäisyydellä" kuin ennenkin. Hänelle ei kuitenkaan tunnu soittavan minkäänlaisia kelloja yhteydenpidon yksipuolisuus. Mitä voin tehdä?

Minulle on siis edelleenkin hyvin ok majoittaa häntä, jos hän tarvii luotani yöpaikkaa. Mutten halua ystävystyä sen enempää.

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama tilanne, PAITSI että en pidä henkilöä mukavana ja minun on käytännön syistä pakko majoittaa häntä, vaikka en todellakaan haluaisi. Etäisyyden ottaminen ja omana itsenään oleminen on vaikeaa, kun hän niin voimakkaasti odottaa ja vaatii jotain muuta. Sitten kun elämäntilanne muuttuu, nostan kytkintä, mutta näyttää siltä etten voi tehdä sitä vielä pitkään aikaan.

Mikä ihme voi olla tällainen käytännön syy? Sinäkin hyödyt jotenkin tuosta henkilöstä joten et voi suututtaa häntä tai jää omat edut saamatta? Eikö näitä voi hankkia mitenkään muuten?

Vierailija
42/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap yrität poimia ihmissuhteissa rusinat pullasta? Viestintäsi ei ole vain epäsuoraa, vaan hyvin epämääräistä, jos tuttavasi ei ymmärrä käytöstäsi. Miksi haluat majoittaa kotiisi ihmistä, josta et pidä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiia16 kirjoitti:

ASiasta pitäisi suoraan sanoa. Kuulostaa sen verran iilimadolta, että jatkaa pommittamista parin loukkaantumispäivän jälkeen.

Ja sitten kun täälläkin on ketjuja siitä kuinka saisi ystäviä, on suurin osa neuvomassa kuinka ei saa laskea sitä kuka ottaa yhteyttä, ja että pitää olla aloitteellinen, ja jotkut nyt vaan on sellaisia että nauttii seurasta vaikkei itse otakaan yhteyttä..! Toisaalla sitten sanotaan iilimadoksi ja ties miksi jotakuta joka näin tekee. Tässä juuri syy miksi odotan kaveruudelta vastavuoroisuutta, etten joudu tällaisen keskustelun/ongelman kohteeksi!

Vierailija
44/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiia16 kirjoitti:

ASiasta pitäisi suoraan sanoa. Kuulostaa sen verran iilimadolta, että jatkaa pommittamista parin loukkaantumispäivän jälkeen.

Ja sitten kun täälläkin on ketjuja siitä kuinka saisi ystäviä, on suurin osa neuvomassa kuinka ei saa laskea sitä kuka ottaa yhteyttä, ja että pitää olla aloitteellinen, ja jotkut nyt vaan on sellaisia että nauttii seurasta vaikkei itse otakaan yhteyttä..! Toisaalla sitten sanotaan iilimadoksi ja ties miksi jotakuta joka näin tekee. Tässä juuri syy miksi odotan kaveruudelta vastavuoroisuutta, etten joudu tällaisen keskustelun/ongelman kohteeksi!

Osa ihmisistä on niin kieroja, että he käyttäytyvät vastavuoroisen oloisesti, mutta selän takana haukkuvat. Jotkut ovat todella pahasti hukassa itsensä kanssa. Siksi he kai AV-palstalla neuvoja ihmissuhteisiin kyselevät, kun eivät niissä osaa oikein toimia.

Vierailija
45/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap yrität poimia ihmissuhteissa rusinat pullasta? Viestintäsi ei ole vain epäsuoraa, vaan hyvin epämääräistä, jos tuttavasi ei ymmärrä käytöstäsi. Miksi haluat majoittaa kotiisi ihmistä, josta et pidä?

Aika selvästi kerroin pitäväni tästä ihmisestä. En halua ystävystyä jokaisen mukavan ihmisen kanssa. Miksi olisi ongelma? ap

Vierailija
46/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisin, jos et pitäisi ko. hlöstä, mutta sanot häntä mukavaksi ja pitäväsi hänestä.

Koetko, että olet terve ja hyvinvoiva ja aidosti pärjääväsi elämässä ilman ihmisiä? Vai oletko jollain tasolla introverttiutesi vanki?

? Oletkohan vähän harrastellut tässä omia tulkintoja.

Mulla on miesystävä ja kaksi todella hyvää ystävää. Lisäksi mulla on suuri tuttavapiiri, jossa olen pidetty ihminen. En koe aidosti pärjääväni ilman ihmisiä, koska en tuollaisessa tilanteessa ole. En ole introverttiuteni vanki, kummallinen tulkinta. Ainoastaan valitsen ystäväni tarkoin ja ystävystyn hitaasti. Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää?

ap

Vierailija
47/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on ressukka. Epäsuoraa viestintää käyttävät paljon sellaiset ihmiset, jotka ovat huonoja ihmissuhteissa. Ei ole muiden tehtävä lukea ajatuksiasi, on sinun tehtäväsi sanoa ajatuksesi ääneen.

En mikään ressukka ole. Millaiset ihmiset sitten mielestäsi aloittavat keskustelun nimittelyllä?

Epäsuoraa viestintää käyttää paljon ihan jokainen ihminen. Lisäksi (normaali) ihminen lukee eniten muista sanatonta viestintää. Monet sosiaalisesti kömpelöt käyttävät nimenomaan sitä liian suoraa viestintää.

Vierailija
48/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sikäli saman suuntainen tilanne, että koen vastaavalla tavalla epätasapainoa eräässä ystävyyssuhteessa. Pidän kyllä häntä ystävänäni, mutta hänellä on hyvin tukahduttava ja intensiivinen ystävyyskäsitys ja vastaavat odotukset. En kykene sellaiseen, ja hän räjähtelee, murjottaa ja ripittää minua asiasta nykyään kiihtyvällä tahdilla. Hän on myös mustasukkainen muista ystävyyssuhteista ja lyhyistäkin tapaamisista joita minulla on muiden kanssa. Tämä on pikkuhiljaa johtanut siihen, että mulla menee heti liinat kiinni kun vaistoan esim vaatimuksia kanssakäymisestä. Koen hänet hyvin väsyttävänä, enkä sano tätä pahalla. En muutu hänenlaisekseen, eikä hän minunlaiseksi - miksei tätä voi vain hyväksyä.

Vierailija
49/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sikäli saman suuntainen tilanne, että koen vastaavalla tavalla epätasapainoa eräässä ystävyyssuhteessa. Pidän kyllä häntä ystävänäni, mutta hänellä on hyvin tukahduttava ja intensiivinen ystävyyskäsitys ja vastaavat odotukset. En kykene sellaiseen, ja hän räjähtelee, murjottaa ja ripittää minua asiasta nykyään kiihtyvällä tahdilla. Hän on myös mustasukkainen muista ystävyyssuhteista ja lyhyistäkin tapaamisista joita minulla on muiden kanssa. Tämä on pikkuhiljaa johtanut siihen, että mulla menee heti liinat kiinni kun vaistoan esim vaatimuksia kanssakäymisestä. Koen hänet hyvin väsyttävänä, enkä sano tätä pahalla. En muutu hänenlaisekseen, eikä hän minunlaiseksi - miksei tätä voi vain hyväksyä.

Erittäin ymmärrettävää, jos tuollainen on väsyttävää! Räjähtely ja murjottaminen ovat asioita, joiden kohdalla kannattaa miettiä tarkkaan, sietääkö tuollaista. Varsinkin, jos eivät ole mitään harvinaisia poikkeuksia.

Vierailija
50/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
51/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään epäsuoraa viestintää. Se on tylyä ja erittäin epäkunnioittavaa. Ikäänkuin pitää toista ihmistä halpana. Ennemmin suoraa puhetta, ei ilkeyksiä eikä rumuuksia, vaan kauniisti ja jämäkästi kerrot miten asia on. Ihmiset arvostavat tällaista suoruutta, kun sen osaa tehdä oikein. Toki se vaatii taitoa, jota sinulla välttämättä ole, vai olisiko kumminkin?

Juuri näin! Ja todella itsekästä pitää toista toivomassa ja löyhässä hirressä, vaikkei todellisuudessa kiinnosta tippaakaan.

Vierailija
52/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiia16 kirjoitti:

Osa ihmisistä on niin kieroja, että he käyttäytyvät vastavuoroisen oloisesti, mutta selän takana haukkuvat. Jotkut ovat todella pahasti hukassa itsensä kanssa. Siksi he kai AV-palstalla neuvoja ihmissuhteisiin kyselevät, kun eivät niissä osaa oikein toimia.

Siskoni on tälläinen.   :( 

Vierailija
53/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään epäsuoraa viestintää. Se on tylyä ja erittäin epäkunnioittavaa. Ikäänkuin pitää toista ihmistä halpana. Ennemmin suoraa puhetta, ei ilkeyksiä eikä rumuuksia, vaan kauniisti ja jämäkästi kerrot miten asia on. Ihmiset arvostavat tällaista suoruutta, kun sen osaa tehdä oikein. Toki se vaatii taitoa, jota sinulla välttämättä ole, vai olisiko kumminkin?

Juuri näin! Ja todella itsekästä pitää toista toivomassa ja löyhässä hirressä, vaikkei todellisuudessa kiinnosta tippaakaan.

Entä jos ei ole mitään toiveita ikinä yrittänytkään herättää?

Vierailija
54/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin olet varmasti rehellisesti sanonut ettet halua olla tekemisissä? Vai oletko feikannut kuinka teillä on aina niin mukavaa ja pitää nähdä useammin?

Vierailija
55/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin olet varmasti rehellisesti sanonut ettet halua olla tekemisissä? Vai oletko feikannut kuinka teillä on aina niin mukavaa ja pitää nähdä useammin?

Ei tuollaista voi sanoa, jos ei ole jostain syystä vihainen ja tyyliin hae lähestymiskieltoa. :D

Vierailija
56/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaali ihminen tajuaa, että yksipuoleisella tykityksellä ei saa uusia ystävyyssuhteita syntymään. Tuolla periaatteellahan sitä voisi perseillä melkein mitä vain. Jos toinen ei jaksa alkaa kasvattamaan ja opettamaan tapoja, toimintani on ok, koska "ei sanonut rehellisesti suoraan mitä ajattelee".

Vierailija
57/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiia16 kirjoitti:

Siskoni on tälläinen.   :( 

Ai haukkuu myös sinua jopa vauvapalstalla niinkuin sinä nyt häntä?

Vierailija
58/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisellä pitää olla jonkunlainen sosiaalinen silmä itse tajuta näitä asioita. Ei ole kivaa saattaa toista sellaiseen tilanteeseen, missä kieltäytyminen on mahdollista vain todella epämukavassa ja kummallisessa tilanteessa. Ap:llehan oli ok olla tekemisissä, muttei halua olla ylimpiä ystäviä.

Vierailija
59/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en todellakaan toivoisi mitään "rehellistä ja suoraa" puhetta tuon tilanteen toisena osapuolena. (Yleensä synonyymi sille, että saa luvan tylyttää muita ihmisiä ja laukoa loukkaavia kommentteja, kunhan ne vain ovat omia rehellisiä ajatuksia. Kuulostaa suorastaan idiootilta.)

Tuo oma esimerkkisi siitä, mitä voisi sanoa olisi oikein hyvä. Aluksi myös epäsuorempi viestintä on ihan ok, suurin osa ihmisistä ymmärtää sitä, ja kaikki säilyttävät kasvonsa. Minä ainakin tajuaisin jo yksipuolisuudesta miettiä, olenkohan tungetteleva. Siitä aina asteen verran suorempaan, niin kauan että menee perille.

Vierailija
60/123 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en todellakaan toivoisi mitään "rehellistä ja suoraa" puhetta tuon tilanteen toisena osapuolena. (Yleensä synonyymi sille, että saa luvan tylyttää muita ihmisiä ja laukoa loukkaavia kommentteja, kunhan ne vain ovat omia rehellisiä ajatuksia. Kuulostaa suorastaan idiootilta.)

Tuo oma esimerkkisi siitä, mitä voisi sanoa olisi oikein hyvä. Aluksi myös epäsuorempi viestintä on ihan ok, suurin osa ihmisistä ymmärtää sitä, ja kaikki säilyttävät kasvonsa. Minä ainakin tajuaisin jo yksipuolisuudesta miettiä, olenkohan tungetteleva. Siitä aina asteen verran suorempaan, niin kauan että menee perille.

Kasvot säilyttävät molemmat, jos pelataan rehellisyyden nimissä, eikä feikata yliystävää. Miten voisi tietää, jos rehellisyyttä ei ole ja esitetään täysin muuta? Eikö voisi olla vastuussa omasta käytöksestään ja siitä minkälaisen kuvan antaa ihmisille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan