Trollaajien persoonallisuus
Minulle ei itselleni tulisi mieleenkään kirjoittaa tänne aloitusta, jonka tarkoitus on vain kiihdyttää ihmisiä tunnekuohuun. Olenkin miettinyt että millaisia persoonia näiden trollaajien täytyy olla. Osa pystyy valehtelemaan ja vedättämään ihmisiä ja saavat nautintoa siitä kun heitä uskotaan. Osa saa selvästikin nautintoa siitä kun saavat ihmiset kiihtymään ja inttämään toisiaan vastaan. Eli ihmisiä, jotka nauttivat ristiriidoista ja vedätyksestä. Eli aika sairaita han heidän täytyy olla... Voisiko joku trollaaja avautua?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Mattilanori kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää myös oikeassa elämässä miksi kaikki pitää ottaa niin tosissaan että hermot menee.
Vaikka olisi eri mieltä niin kai asioita voisi käsitellä raivostumatta.
Itse kyllä olen vähän provoilevaa tyyppiä ja jos huomaan toisen kiivastuvat niin lisään vettä myllyyn. Olen ottanut turpaanikin tämän vuoksi.
Käytän myös sarkasmia paljon ja huomannut että kovin moni ei sitä ymmärrä.
Kumma, Mulla taas on luontainen taipumus koittaa saada liian tunteella käyvä ihminen rauhoittumaan. Mitähän tämmöinen vettä myllyyn tyyppi tekee työkseen? Todennäköisesti jotain asiakeskeistä, jossa ihmissuhdetaitoja ei tarvita.
Joo. ajelen yksikseni autoa. Ei juuri tarvii kattella muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun huomioni on, että usein aletaan kutsumaan trolleiksi ihmisiä, jotka syystä tai toisesta, esim. elämäntilanteestaan johtuen tekevät samasta asiasta useita aloituksia eli jankuttavat samaa, jos eivät koe saaneensa itseään tyydyttävää keskustelua, vastausta, apua.
Kyllä ihmisellä voi yksinäisyydessään olla ainoa ihmiskontakti nettipalsta, tämä, tai joku toinen.
Usein siis se pahansuopuus asuu vahvasti kyllä vastaajissa, ei aloittajassa, joten kannattaisi harkita, mitä nettiin ylipäätään kirjoittaa myös vastausten osalta.
Höpö löpö, ei täältä kukaan tosissaan apua lähde hakemaan. Olen tunnistanut täältä usean trollauksen missä muka joku ”ap” kyselee ratkaisuja tai mielipiteitä oman elämän kysymyksiin, mutta tosiasiassa tämä trolli kirjoittelee toisten elämästä, hieman muunnellen tai ehkä sen takia muunnellen että osat tiedoista perustuu luuloihin, ja ainoa tarkoitus on esittää ap ja hänen ongelmansa mahdollisimman tyhmänä. Tällä tavoin tämä trolli saa pönkitystä itselleen ja omille mielipiteilleen, saamalla negatiivista vastauksia tuosta luomasta ap hahmostaan, jolla on alunperinkin ollut tarkoitus kerätä vaan haukkuvia vastauksia, tai ainakin hänen asenteitaan ja näkemyksiään pönkittäviä vastauksia. Vastaavat usein itselleen vielä näitä ”oikeita” vastauksia.
Voit joskus jopa törmätä sellaiseenkin, että joku yrittää kovasti väittää jonkun toisen trollaavan täällä, vaikka se on kyseinen henkilö itse. Mikä olisi mehevämpi huhu kuin: kato se kirjoittaa tänne hulluja juttuja. Niin, kaikkea ei kannata ikinä uskoa, varsinkaan niitä asioita, joita et ole itse nähnyt tai kuullut suoraan asianomaiselta. Ja se hullu voi olla kuka tahansa, juuri se, kenestä ”ei ikinä uskoisi”. Ei niin.
Totta kai ihmiset hakevat netissä apua ongelmiinsa. Ei ne kaikki ole trolleja. Se on yksi trollaajien aiheuttama harmi, että myös tosissaan olevia aletaan epäillä trolleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun huomioni on, että usein aletaan kutsumaan trolleiksi ihmisiä, jotka syystä tai toisesta, esim. elämäntilanteestaan johtuen tekevät samasta asiasta useita aloituksia eli jankuttavat samaa, jos eivät koe saaneensa itseään tyydyttävää keskustelua, vastausta, apua.
Kyllä ihmisellä voi yksinäisyydessään olla ainoa ihmiskontakti nettipalsta, tämä, tai joku toinen.
Usein siis se pahansuopuus asuu vahvasti kyllä vastaajissa, ei aloittajassa, joten kannattaisi harkita, mitä nettiin ylipäätään kirjoittaa myös vastausten osalta.
Höpö löpö, ei täältä kukaan tosissaan apua lähde hakemaan. Olen tunnistanut täältä usean trollauksen missä muka joku ”ap” kyselee ratkaisuja tai mielipiteitä oman elämän kysymyksiin, mutta tosiasiassa tämä trolli kirjoittelee toisten elämästä, hieman muunnellen tai ehkä sen takia muunnellen että osat tiedoista perustuu luuloihin, ja ainoa tarkoitus on esittää ap ja hänen ongelmansa mahdollisimman tyhmänä. Tällä tavoin tämä trolli saa pönkitystä itselleen ja omille mielipiteilleen, saamalla negatiivista vastauksia tuosta luomasta ap hahmostaan, jolla on alunperinkin ollut tarkoitus kerätä vaan haukkuvia vastauksia, tai ainakin hänen asenteitaan ja näkemyksiään pönkittäviä vastauksia. Vastaavat usein itselleen vielä näitä ”oikeita” vastauksia.
Voit joskus jopa törmätä sellaiseenkin, että joku yrittää kovasti väittää jonkun toisen trollaavan täällä, vaikka se on kyseinen henkilö itse. Mikä olisi mehevämpi huhu kuin: kato se kirjoittaa tänne hulluja juttuja. Niin, kaikkea ei kannata ikinä uskoa, varsinkaan niitä asioita, joita et ole itse nähnyt tai kuullut suoraan asianomaiselta. Ja se hullu voi olla kuka tahansa, juuri se, kenestä ”ei ikinä uskoisi”. Ei niin.Totta kai ihmiset hakevat netissä apua ongelmiinsa. Ei ne kaikki ole trolleja. Se on yksi trollaajien aiheuttama harmi, että myös tosissaan olevia aletaan epäillä trolleiksi.
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin palstoilla käyttäjät tunnistavat trollaajan - ja vastaavat silti. Miksi? Koska he ovat huomiohuoria, joilla ei ole arvoja. He haluavat vain tuoda esille omaa älykkyyttään (kuviteltua), jolloin tarkoitus ilmeisesti pyhittää keinot. Jos trollaaminen on jonkun mielestä täysin ok, niin ei siinä mitään. Mutta jos ei ole, ja siitä huolimatta vastaa "ihan vain asiaan", niin sekoittaa asiat pahemman kerran eikä ole siis yhtään sen parempi, kuin itse trolli.
Muistutat erästä trollia joka vetää herkästi herneen nenäänsä.
Hänet tunnistaa rumista vastauksista, hän kiihtyy helposti. Nyt muut ovat hänen mielestään huomiohuoria, mutta hän on ok omasta mielestään.Katos vaan, huomiohuora tunnisti itsensä! :D
Onnistuit taas provosoitumaan. Ehkä olet sama trolli.
Tässä on sulle välinpitämätön vastaukseni. Älä jaksa. Evvk.Oikea trolli ei provosoidu mistään. Hän on pysyvästi ja stabiilisti välinpitämätön.
Ehkä oikea trolli tuntee häpeää siitä, että joku on saanut hänet provosoitumaan. Hän haluaa ottaa vallan takaisin saamalla jonkun muun provosoitumaan.
En usko että aidosti välinpitämättömällä ihmisellä on minkäänlaista mielenkiintoa herättää muissa tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Trollaaminen on valehtelua, provosointia, harhaanjohtamista ja tietojen hankkimista. Se on käyttäytymismuoto siinä missä mikä tahansa muu. Vakuuttavasti valehteleminen vaatii todella korkeaaa älykkyyttä. Ei maailma toimisi jos kaikki asiat sanottaisii nrehellisesti suoraan päin naamaa teille somen ja lakien turrutaneilla ja manipuloiduille typeryksille. Ei teidän kulkemista jatkuvassa toistuvassa yhteyskunnan kehässä ja kuplassa voi kuin halveksua inhoten.
Oikeassa elämässä valehtelu on vähän vaativampaa, koska joutuu muistamaan aiemmatkin valheensa. Ja valehtelu ei saisi aiheuttaa hermostumista, jotka näkyvät eleissä. Todella tyhmän on vaikea olla hyvä valehtelija oikeassa elämässä, mutta ei siihen kovin korkeaakaan älykkyyttä tarvita, paljon tärkeämpää on kylmähermoisuus ja hyvä muisti.
Netissä valheensa tarvitsee muistaa vain yhden viestin tai keskustelun ajan. Lukijalle ei näy, vaikka hermostuneena hikoilisit valhetta kirjoittaessasi. Netissä kuka tahansa voi olla vakuuttava valehtelija, jos jostain syystä haluaa. Ja joskus haluamattakin: esimerkiksi jos olet sarkastinen ja luulet kaikkien ymmärtävän sarkasmiasi, saattaakin käydä niin, että muut luulevat sinun olevan tosissasi.
Joku täällä kirjoitti, että me olemme eläimiä ja pahoja luonnostaan. Niin olemmekin aluperin: 2 vuotias vie kaverilta lelut tuosta vaan ja lyödä moksauttaa. Vasta kasvatuksen myötä lapselle kehittyy omatunto ja halu noudattaa sääntöjä. Trollien kohdalla on joku mennyt pahasti pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos mielenkiintoisesta avauksesta! Minua kiinnostaa myös trollauksen psykopatologia - trollaus tuntuu olevan erittäin yleinen, mutta vähän tutkittu ilmiö... Tai no, vähän mediassa käsitelty. Eihän se käytös mitään uutta ole, internet vain luo välineet.
Voisin kuvitella, että kyseessä on persoonallisuus, jolla on jotain seksuaalisia patoutumia ja muutenkin merkittäviä emotionaalisia vaikeuksia. VALEMINÄ? Jos trollaaja saa nautintonsa, kun pystyy manipuloimaan eli hallitsemaan tunteita muiden kautta.
Monesti on epäselvää, mikä on trollaajan pyrkimys... mutta sellaista ei välttämättä ole itse aiheessa. Tulee vaikutelma, että kaikki trollaukset on kirjoitettu jossain puolihurmiossa, ja nautintoa luo nimenomaan ristiriita - jotain mihin itse ei kykene.
Moni kyllä ruokkii trollia myös tietoisesti, kunhan pääsee sanomaan mielipiteensä aiheesta. Siinä vähän niin kuin myy itsensä... Se on yhtä mielenkiintoinen ilmiö, kuin trollaaminen. Kuin vakka ja kansi?
Joskus pidän keskustelua melko suurella todennäköisyydellä trollauksena, mutta vastaan siihen silti. Ja luulen tietäväni miksi. Trolli on antanut niin helposti ratkottavan ongelman, että mun on ihan pakko päästä sanomaan mielipiteeni tunteakseni itseni fiksuksi. :D
Todelliset ongelmat ovat usein haastavampia, enkä välttämättä vastaa mitään, jos se olisi liian vaikeaa.
Eli jotkut trollit saavat ketjun pitkäksi varmaan siksi, että ne tekevät vastaamisesta helppoa ja tyydyttävää. Jos kyseessä on jokin moraalinen dilemma, niin monet vastaajat varmaan tuntevat itsensä jotenkin hyviksi ihmisiksi kertoessaan mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko näette että yksikään aloitus ei ole vilpitön avun kysely tms? Voitte olla ihan varmoja että samat ihmiset kirjoittavat useita aloituksia vain trollatakseen?
Ei kaikista, mutta tietyistä 99% varma. Kaikki rahani uskaltaisin laittaa likoon. Ja jos näin voisi uhkapelata, mä käärisin hyvät rahat. Nyt veikkaukseen tämäkin mahdollisuus please.
Monilla on ehkä turhan korkea käsitys omasta kyvystä tulkita ihmisiä netissä. Minuunkin on kohdistunut epäilyjä, jossa joku itsevarmasti "tietää" minun olevan trolli tai joku tietty jankkaaja tai itseni kanssa keskusteluja. Kaikkea ei kannata uskoa ja eri teorioilla on hauska leikitellä, mutta kannattaa silti suhtautua kriittisesti omiin "salapoliisikykyihinsä".
Vierailija kirjoitti:
Trollaaminen on valehtelua, provosointia, harhaanjohtamista ja tietojen hankkimista. Se on käyttäytymismuoto siinä missä mikä tahansa muu. Vakuuttavasti valehteleminen vaatii todella korkeaaa älykkyyttä. Ei maailma toimisi jos kaikki asiat sanottaisii nrehellisesti suoraan päin naamaa teille somen ja lakien turrutaneilla ja manipuloiduille typeryksille. Ei teidän kulkemista jatkuvassa toistuvassa yhteyskunnan kehässä ja kuplassa voi kuin halveksua inhoten.
Narsisti ja sadisti usein kuvittelee olevansa erityisen viisas ja toisten yläpuolella. Toisaalta oikein älykäs narsisti ja sadisti on vielä vaarallisempi kuin tyhmä. Onhan ne harhauttaneet viranomaisiakin, esim. sosiaalityöntekijöitä ja lakimiehiä.
Aiheutit tunnekuohua. Olet siis trolli.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä kirjoitti, että me olemme eläimiä ja pahoja luonnostaan. Niin olemmekin aluperin: 2 vuotias vie kaverilta lelut tuosta vaan ja lyödä moksauttaa. Vasta kasvatuksen myötä lapselle kehittyy omatunto ja halu noudattaa sääntöjä. Trollien kohdalla on joku mennyt pahasti pieleen.
Höpöhöpö. Taustaella jää aina libidovetoinen liskoaivo. Ja se aktivoituu. Esimerkiksi sodassa ihmiset tappavat sumeilematta koska ”sota”.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko näette että yksikään aloitus ei ole vilpitön avun kysely tms? Voitte olla ihan varmoja että samat ihmiset kirjoittavat useita aloituksia vain trollatakseen?
Eihän me nyt sitä väitetä. Mutta ihan liikaa niitä on. Minä väittäisin että eniten pettämisestä, koska se aihe saa ihmiset heti kiinnostumaan ja kuumenemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Taustaella jää aina libidovetoinen liskoaivo. Ja se aktivoituu. Esimerkiksi sodassa ihmiset tappavat sumeilematta koska ”sota”.
”Puolustus.” ”Perhe.” ”Isänmaa.”
Loputtomasti tekosyitä - just name it.
Olet niiiiin oikeassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän me nyt sitä väitetä. Mutta ihan liikaa niitä on. Minä väittäisin että eniten pettämisestä, koska se aihe saa ihmiset heti kiinnostumaan ja kuumenemaan.
Kyllä - varma trollausaihe!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulisi sellainen laki nettikirjoitteluun, että joka ainoalle foorumille vaadittaisi tunnistautuminen (kuin verkkopankissa) ja kaikki mitä kirjotat näkyisi omalla oikealla nimellä (ja lisäksi voisi näkyä vaikkapa kotikunta), niin 99% tästä anonyymileikkikenttäshaibasta siivoutuisi netistä pois. Harvalla riittäisi munaa huudella, puhumattakaan tarkoituksellisesta toisten ärsyttämisestä, kun kaikki näkisi kuka siellä oikeasti huutelee. Trollailu kuolisi, netti siistiytyisi, turha tekstitulva rajoittuisi huomattavasti tehokkaammin asiapitoiseen sisältöön. No, tämä nyt on näitä "täydellisessä maailmassa" -juttuja.
Hyi kamala mikä ihanne sulla on. Ei kaikkea tarvitse omalla nimellään kirjoittaa. Anonyymin palstailun lieveilmiöt ovat huomattavasti helpompi kestää kuin se, ettei kukaan enää uskalla sanoa mitään.
Jos keskusteluni näkyisivät omalla nimelläni, en uskaltaisi sanoa enää juuri mitään. Se saisi oloni epämukavaksi, koska saatan muuttaa mieltäni tai vahingossa sanoa jonkin asian harhaanjohtavasti, mutta joku voisi käyttää kirjoituksani epäreilulla tavalla minua vastaan.
En kuitenkaan pitäisi niin pahana sitä, jos palstoille pitäisi tunnistautua omalla nimellä. Niin että nimi näkyisi vain ylläpidolle. Tämä tekisi keskustelusta vielä suht rentoa, mutta ihmiset eivät uskaltaisi niin helposti kirjoittaa laittomuuksia, tai ylipäätään mitään minkä itsekin sydämessään tietävät vääräksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tämä on mielenkiintoinen keskustelu eikä täällä tunnekuohu muut kuin trollaajat, joita varmaan tympäsee kuulla ettei heitä pidetäkään älykkäinä ja huumorintajuisina, vaan sairaina reppanoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei välttämättä liity niinkään vain "liskoaivoisuuteen", vaan siihen että ihminen hahmottaa todellisuutta sanojen kautta, ja sen kautta miten jotain ideaa myydään. Kun kysytään onko tappaminen väärin, suurin osa sanoo hetkeäkään epäilemättä että on. Mutta jos täsmälleen samaa asiaa kutsutaan joksikin muuksi, niin se alkaakin vaikuttaa hyväksyttävämmältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tämä on mielenkiintoinen keskustelu eikä täällä tunnekuohu muut kuin trollaajat, joita varmaan tympäsee kuulla ettei heitä pidetäkään älykkäinä ja huumorintajuisina, vaan sairaina reppanoina.
Ihan hauskoja osa on. Ei niitä kannata niin tosissaan ottaa. Tietysti jos on tosikko ja nauraminen on sinusta rahvaanomaista, en voi asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulisi sellainen laki nettikirjoitteluun, että joka ainoalle foorumille vaadittaisi tunnistautuminen (kuin verkkopankissa) ja kaikki mitä kirjotat näkyisi omalla oikealla nimellä (ja lisäksi voisi näkyä vaikkapa kotikunta), niin 99% tästä anonyymileikkikenttäshaibasta siivoutuisi netistä pois. Harvalla riittäisi munaa huudella, puhumattakaan tarkoituksellisesta toisten ärsyttämisestä, kun kaikki näkisi kuka siellä oikeasti huutelee. Trollailu kuolisi, netti siistiytyisi, turha tekstitulva rajoittuisi huomattavasti tehokkaammin asiapitoiseen sisältöön. No, tämä nyt on näitä "täydellisessä maailmassa" -juttuja.
Hyi kamala mikä ihanne sulla on. Ei kaikkea tarvitse omalla nimellään kirjoittaa. Anonyymin palstailun lieveilmiöt ovat huomattavasti helpompi kestää kuin se, ettei kukaan enää uskalla sanoa mitään.
Jos keskusteluni näkyisivät omalla nimelläni, en uskaltaisi sanoa enää juuri mitään. Se saisi oloni epämukavaksi, koska saatan muuttaa mieltäni tai vahingossa sanoa jonkin asian harhaanjohtavasti, mutta joku voisi käyttää kirjoituksani epäreilulla tavalla minua vastaan.
En kuitenkaan pitäisi niin pahana sitä, jos palstoille pitäisi tunnistautua omalla nimellä. Niin että nimi näkyisi vain ylläpidolle. Tämä tekisi keskustelusta vielä suht rentoa, mutta ihmiset eivät uskaltaisi niin helposti kirjoittaa laittomuuksia, tai ylipäätään mitään minkä itsekin sydämessään tietävät vääräksi.
Se, että anonymiteetti poistuisi kaikkialta, ajaisi meidät (vielä) nopeammin sisällissotaan, koska ihmiset poteroituisivat omiensa kanssa (poliittisesti, uskonnollisesti etc).
Tyyliin Uusisuomi. Kun avointa verbaalista tuuletusta ei sallita/tapahdu, räjähtää tunteet väkivaltaisuuksina. Sellaista ihmisyys on.
Noni nytky tulit tänne keskusteluun, sain sun osoitteen. Valitsen ja tulen kotiisi, hanki henkivakuutus, vihaan lapsia.
Hyuby