Tsemppausketju normaalipainon sisällä laihduttajille
Kokeillaan onnistuisiko tällainen tsemppiketju edellisen ketjun sijaan, missä porukka kävi vain raivoamassa. Eli kaikki normaalipainon sisällä laihduttajat, tsempataan täällä toisiamme, koska painon pudotus normipainon sisällä on tuskastuttavan hidasta ja työlästä. Tänne voi kertoa omasta epätoivostaan ja tsempataan muut toisiamme, että jaksaisi pitää elämänmuutosta yllä ja uskoa siihen, että kyllä se paino sieltä vielä tippuu. Hitaasti mutta varmasti :).
Kommentit (167)
Itselleni suurin motivaattori laihduttamiselle on miehen saaminen. Nyt olen normaalipainoinen ja urheilullinen toki, mutta täällä pk-seudulla on todella kova kilpailu miehistä. En ole valmis esimerkiksi leikkuuttamaan naamaani, olen siis naamastani varsin tavallisen näköinen, no on minua moni mies söpöksi sentään sanonut. Mutta kasvoissa siis sellaista lapsekasta pyöreyttä poskissa jne, ilman kirurgiaa minusta ei kaunotarta saa enkä mitään sotamaalaustakaan jaksa joka päivä laittaa. Helpompi muokata vartaloa paremman näköiseksi, siitä on itsellekin iloa toisin kuin naaman puunaamisesta. Kun minulla oli vielä hoikempi kroppa, niin tykkäsin todella paljon korostaa sitä pukeutumisella ja miehet kyllä lähestyivät.
Kasvissosekeitto on erittäin hyvä tapa täyttää mahaa! Vielä päälle kukkurallinen raejuustoa tai keittoon linssejä tms, esimerkiksi punaiset linssit soseutuvat täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suurilla miinuskaloreilla vedätte te muut laihduttajat? Ja seuraatteko syömisiänne miten tarkkaan?
ApMä olen lähes neuroottinen ruokapäiväkirjan täyttämisen kanssa :D Mutta koen, että se helpottaa huomattavasti hahmottamaan että mitä syö, mitä vähentää ja mitä lisätä. Ja tuleeko jotain ns. turhia kaloreita.
Mä en tiedä päivittäistä kulutustani, mutta arvioisin siihen 2 000 pintaan? Kaloreita syön noin 1400 päivässä. Eli varmaan joku hieman päälle 600kcal vaje/päivä.Mullakin helpottaa, sillä tajusin, että lepokulutukseni pituisellani ihmisellä on todella pieni. Lepokulutus kevyellä työllä on vain jotain 1500 luokkaa jos sitäkään. En vain tiedä, voinko luottaa tuohon appiin, johon kirjaan syödyt ja kulutetut kalorit. Joku edellisessä raivoajien ketjussa sanoi ihan hyvän pointin siitä, että nuihinkaan ei voi luottaa ja samaa olen kieltämättä pohtinut itsekin.
Ap
Minkä pituinen olet? Mulle toiset laskurit näyttää päivän kulutuksen suunilleen 1 700 ja toiset yli 2 000, tiedä sitten mitä uskoa... Mutta tuo 1 500 kuulostaa kyllä todella vähältä kulutukselta. Mulla on käytössä fatsecret ja se on ollu mielestäni kohtuu luotettava appi. Tosin sekin saattaa ehdottaa esim. broilerin fileelle montaa eri kalorimäärää. Mutta jos itse edes vähän tietää paljonko on missäkin kaloreita, niin minusta kyllä ihan ok sovellus :)
Kiva kun tämä ketju:) Meinasin itse perustaa moisen, mutta löysin tämän....
Minä en pyri painon tiputtamiseen ihmeemmin, mutta vyötäröä yritän saada pari senttiä pienemmäksi. Minä 47 v, 171/56-57. Olen lihonut pari kiloa, mutta se ei haittaa, vaan vyötärön sain alkolla 72 senttiin. Nyt 70. Itsellä vhh ollut enemmän tai vähemmän päällä jo 13 vuotta. Tarkoitan tällä sitä, että en neuroottisesti noudata (syön hedelmiä ja pari irtokarkkia päivittäin, joskus myös keksin lounaan jälkeen). En seuraa kaloreita, vaan pyrkinyt terveelliseen ruokaan säännöllisesti. Käyn rauhallisessa jumpassa, vesijumpassa, uimassa ja ratsastamassa viikottain. Urheilupäiviä yleensä 4/viikko.
F
En luottaisi laskureihin lainkaan... Kaikki ruoka pitäisi aina punnita grammalleen, ja silti voi tulla paljonkin heittoa.
Unohtakaa laskurit ja laskekaa perusaineenvaidunnan kalorinkulutus. Sen päälle voi sitten rakentaa aktiviteetteja.
perusaineenvaihdunnan laskeminen
Aikuisen henkilön perusaineenvaihdunta (kJ/vrk) voidaan Fogelholmin (1999) mukaan arvioida seuraavasti (paino = kg):
PAV (miehet) = 4,18 x (879 + 10,2 x paino)
PAV (naiset) = 4,18 x (795 + 7,18 x paino)
Kyseisen 92-kiloisen mieshenkilön perusaineenvaihdunta lasketaan siis seuraavasti:
4,18 x (879 + 10,2 x 92) = n. 7600 kJ/vrk (n. 1800 kcal/vrk)
Kokonaisenergiankulutus lasketaan kaavasta aktiivisuustaso x perusaineenvaihdunta.
Kyseisen henkilön aktiivisuustasoksi arvioisin 1,7 (kohtalainen) eli kokonaisaineenvaihdunta lasketaan seuraavasti:
1,7 x 7600 kJ/vrk = n. 12920 kJ/vrk (n. 3090 kcal/vrk)
Eri aktiivisuustasot ovat :
kevyt =1,3 (kevyt työ, ei lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta)
tavallinen=1,5 (kevyt työ , jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta)
kohtalainen=1,7 (kevyt työ ja kuntoliikuntaa tai keskiraskas työ)
kova= 2,0 (päivittäinen kova liikunta tai fyysisesti raskas työ)
erittäin kova >=2,2
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa laskurit ja laskekaa perusaineenvaidunnan kalorinkulutus. Sen päälle voi sitten rakentaa aktiviteetteja.
Aikuisen henkilön perusaineenvaihdunta (kJ/vrk) voidaan Fogelholmin (1999) mukaan arvioida seuraavasti (paino = kg):
PAV (naiset) = 4,18 x (795 + 7,18 x paino)Kyseisen 92-kiloisen mieshenkilön perusaineenvaihdunta lasketaan siis seuraavasti:
4,18 x (879 + 10,2 x 92) = n. 7600 kJ/vrk (n. 1800 kcal/vrk)Kokonaisenergiankulutus lasketaan kaavasta aktiivisuustaso x perusaineenvaihdunta.
Kyseisen henkilön aktiivisuustasoksi arvioisin 1,7 (kohtalainen) eli kokonaisaineenvaihdunta lasketaan seuraavasti:
erittäin kova >=2,2
Ei ole eksaktia tämäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PAV (naiset) = 4,18 x (795 + 7,18 x paino)Kyseisen 92-kiloisen mieshenkilön perusaineenvaihdunta lasketaan siis seuraavasti:
4,18 x (879 + 10,2 x 92) = n. 7600 kJ/vrk (n. 1800 kcal/vrk)Kokonaisenergiankulutus lasketaan kaavasta aktiivisuustaso x perusaineenvaihdunta.
erittäin kova >=2,2
Ei ole eksaktia tämäkään.
Ehkei, muttei myöskää tarjoa isolle miehelle jotain metsurin kulutusta, vaan 1800 kcal. Jollain 55 kg naisella se on paljon pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suurilla miinuskaloreilla vedätte te muut laihduttajat? Ja seuraatteko syömisiänne miten tarkkaan?
ApMä olen lähes neuroottinen ruokapäiväkirjan täyttämisen kanssa :D Mutta koen, että se helpottaa huomattavasti hahmottamaan että mitä syö, mitä vähentää ja mitä lisätä. Ja tuleeko jotain ns. turhia kaloreita.
Mä en tiedä päivittäistä kulutustani, mutta arvioisin siihen 2 000 pintaan? Kaloreita syön noin 1400 päivässä. Eli varmaan joku hieman päälle 600kcal vaje/päivä.Mullakin helpottaa, sillä tajusin, että lepokulutukseni pituisellani ihmisellä on todella pieni. Lepokulutus kevyellä työllä on vain jotain 1500 luokkaa jos sitäkään. En vain tiedä, voinko luottaa tuohon appiin, johon kirjaan syödyt ja kulutetut kalorit. Joku edellisessä raivoajien ketjussa sanoi ihan hyvän pointin siitä, että nuihinkaan ei voi luottaa ja samaa olen kieltämättä pohtinut itsekin.
ApMinkä pituinen olet? Mulle toiset laskurit näyttää päivän kulutuksen suunilleen 1 700 ja toiset yli 2 000, tiedä sitten mitä uskoa... Mutta tuo 1 500 kuulostaa kyllä todella vähältä kulutukselta. Mulla on käytössä fatsecret ja se on ollu mielestäni kohtuu luotettava appi. Tosin sekin saattaa ehdottaa esim. broilerin fileelle montaa eri kalorimäärää. Mutta jos itse edes vähän tietää paljonko on missäkin kaloreita, niin minusta kyllä ihan ok sovellus :)
Alle 160, eli aika lyhyt. Mulla on muuten käytössä sama appi :)!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun tämä ketju:) Meinasin itse perustaa moisen, mutta löysin tämän....
Minä en pyri painon tiputtamiseen ihmeemmin, mutta vyötäröä yritän saada pari senttiä pienemmäksi. Minä 47 v, 171/56-57. Olen lihonut pari kiloa, mutta se ei haittaa, vaan vyötärön sain alkolla 72 senttiin. Nyt 70. Itsellä vhh ollut enemmän tai vähemmän päällä jo 13 vuotta. Tarkoitan tällä sitä, että en neuroottisesti noudata (syön hedelmiä ja pari irtokarkkia päivittäin, joskus myös keksin lounaan jälkeen). En seuraa kaloreita, vaan pyrkinyt terveelliseen ruokaan säännöllisesti. Käyn rauhallisessa jumpassa, vesijumpassa, uimassa ja ratsastamassa viikottain. Urheilupäiviä yleensä 4/viikko.
F
Tervetuloa ketjuun :)!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jee viimeinkin tällainen ketju! Mulla on pituutta 160cm ja painoin kesällä 60kg, enemmän kuin olen ikinä eläessäni painanut! Nyt paino junnaa tuossa 57.5kg ja ärsyttää tämä talven tuoma velttous. Olen sitkeästi käynyt joka päivä kävelyllä ja sillä on ollut suuri vaikutus omaan energiatasoon. Muuta kuntoilua olen yrittänyt aika laiskasti, olen päässyt todella heikkoon kuntoon ja raajat tuntuvat ihan nuudelilta pienemmästäkin ponnistuksesta. Pohdiskelen parhaillani mitenköhän tätä heikkoa kroppaa treenaisi mielekkäästi kun saliin ei ole varaa. Tahtoisin painaa 55kg kesään mennessä, saas nähdä onnistuuko.
Aika samalta kuulostaa mitä minulla. Paino jumahti ja junnaa about samoissa lukemissa ja yrittää jatkuvasti nousta 58. Todella turhauttavaa. Mulla ei edes liikunta auta, vaikka liikun aktiivisesti. Tosin en liiku pelkästään laihtuakseni, vaan siksi, että pidän liikkumisesta ja minulla on tietty tavoite mielessä. Haluaisin kesällä painaa sen 53, mitä ennen painoin pitkään. Lihoin 1-1,5 vuodessa 60 kiloon.
Ap
Mahtavaa, että on tällainenkin ketju. Osuu täysin omaan kamppailuuni. Olen 164 cm pitkä ja painan nyt 62 kiloa. Tavoitteena on 57 kg.
Vajaa pari vuotta sitten jouduin lopettamaan liikunnan terveysongelmista johtuen. Lihoin nopeasti kymmenen kiloa, joista olen nyt onnistunut tiputtamaan puolet. Toinen viisi kiloa pitäisi siis vielä nipistää. Tässä pituudessa tuo viisi kiloa aiheuttaa jo läskirenkaan ja "sivulimpu" reisiin. Lisäksi olo tuntuu raskaalta ja tukkoiselta. Noiden viiden kilon kanssa olen tässä sahannut koko talven. Teen fyysisesti kevyttä työtä, mutta kävelen päivittäin paljon (8-16 km). Silti pitäisi olla järkyttävillä miinuskaloreilla, jotta paino putoaa.
Toivon, että pääsisin varovasti kokeilemaan juoksemista, kunhan pururata on sulanut. Nyt vain täytyy yrittää pelata ruokavaliolla. Helpottaa, kun tiedän meitä olevan paljon saman kamppailun äärellä, kiitos tämän ketjun :)
Hommasin nyt myös keittiövaa'an, testaan sillä miten hyvin arvioin syömäni ruoan painoa. Tulee kyllä muutenkin tarpeeseen, joskus leipoessa on tullut vastaan reseptejä, joihin tarvitsisi vaakaa. Onko muilla keittivaakaa käytössä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hommasin nyt myös keittiövaa'an, testaan sillä miten hyvin arvioin syömäni ruoan painoa. Tulee kyllä muutenkin tarpeeseen, joskus leipoessa on tullut vastaan reseptejä, joihin tarvitsisi vaakaa. Onko muilla keittivaakaa käytössä?
Ap
Mulla on käytössä! Olen siis se joka täyttää neuroottisesti ruokapäiväkirja, joten haluan tietää tarkalleen mitä syön :D Punnitsen miltei kaiken mitä en melko varmasti pystyisi silmämääräisesti oikein arvioimaan.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa, että on tällainenkin ketju. Osuu täysin omaan kamppailuuni. Olen 164 cm pitkä ja painan nyt 62 kiloa. Tavoitteena on 57 kg.
Vajaa pari vuotta sitten jouduin lopettamaan liikunnan terveysongelmista johtuen. Lihoin nopeasti kymmenen kiloa, joista olen nyt onnistunut tiputtamaan puolet. Toinen viisi kiloa pitäisi siis vielä nipistää. Tässä pituudessa tuo viisi kiloa aiheuttaa jo läskirenkaan ja "sivulimpu" reisiin. Lisäksi olo tuntuu raskaalta ja tukkoiselta. Noiden viiden kilon kanssa olen tässä sahannut koko talven. Teen fyysisesti kevyttä työtä, mutta kävelen päivittäin paljon (8-16 km). Silti pitäisi olla järkyttävillä miinuskaloreilla, jotta paino putoaa.
Toivon, että pääsisin varovasti kokeilemaan juoksemista, kunhan pururata on sulanut. Nyt vain täytyy yrittää pelata ruokavaliolla. Helpottaa, kun tiedän meitä olevan paljon saman kamppailun äärellä, kiitos tämän ketjun :)
Tiedän tunteen, samanlaisia epätoivoisia ajatuksia on tullut mieleen siitä, että millaisilla miinuskaloreilla sitä muka pitäisi vetää, että saisin painoa tippumaan. Pitäisi vain luottaa siihen, että kyllä se siitä, kun jaksaa sinnikkäästi vetää miinuksilla eikä luovuta matkan varrella. Mulla paino nousi pikkuhiljaa stressaavan elämäntilanteen, vähentyneen liikunnan, liian alkoholin juonnin ja herkuttelun takia. Saatan myös toisinaan vetää aikamoisia metsurin annoksia ruokaa, opettelen tässä samalla pienempiä annoskokoja. Aikoinaan tottui siihen, että kun liikkui paljon, sai syödä miten huvitti. Eipä onnistu enää yli 30-vuotiaana :(.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMulla on käytössä! Olen siis se joka täyttää neuroottisesti ruokapäiväkirja, joten haluan tietää tarkalleen mitä syön :D Punnitsen miltei kaiken mitä en melko varmasti pystyisi silmämääräisesti oikein arvioimaan.
Onko helpottanut tavoitteeseen pääsyä? Vai onko sullakin tapahtunut jossain vaiheessa painon jumahtamista ja sitä, että se yrittää väen vängällä hivuttautua ylemmäs :D? Toivon todella, että tuo vaaka antaisi jotain vastauksia sen suhteen, että olenko vain arvioinut määrät päin prinkkalaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMulla on käytössä! Olen siis se joka täyttää neuroottisesti ruokapäiväkirja, joten haluan tietää tarkalleen mitä syön :D Punnitsen miltei kaiken mitä en melko varmasti pystyisi silmämääräisesti oikein arvioimaan.
Onko helpottanut tavoitteeseen pääsyä? Vai onko sullakin tapahtunut jossain vaiheessa painon jumahtamista ja sitä, että se yrittää väen vängällä hivuttautua ylemmäs :D? Toivon todella, että tuo vaaka antaisi jotain vastauksia sen suhteen, että olenko vain arvioinut määrät päin prinkkalaa.
Ap
Onhan se, jos vaan noudattaa suunnitelmaa niin paino kyllä putoaa. Mun päivän tavoitekalorit on 1400, joten ne pitää käyttää järkevästi ettei tule nälkä :D Mulle siis välillä vaan tuottaa vaikeuksia pysyä tuossa kalorimäärässä... Heti, jos menee kalorit yli niin paino kyllä alkaa hivuttautumaan ylöspäin. Olenkin miettinyt, että pitääkö sitä lopun ikänsä näin tarkkaan syödä, jos haluaa pitää painonsa kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOnhan se, jos vaan noudattaa suunnitelmaa niin paino kyllä putoaa. Mun päivän tavoitekalorit on 1400, joten ne pitää käyttää järkevästi ettei tule nälkä :D Mulle siis välillä vaan tuottaa vaikeuksia pysyä tuossa kalorimäärässä... Heti, jos menee kalorit yli niin paino kyllä alkaa hivuttautumaan ylöspäin. Olenkin miettinyt, että pitääkö sitä lopun ikänsä näin tarkkaan syödä, jos haluaa pitää painonsa kurissa.
Jatkan vielä, että kyllä se paino aina välillä jämähtää. Yleensä siihen on auttanut joko hetkellinen kaloreiden lisääminen ja sitten taas pienetäminen tai vaan suoraan kaloreiden tiputtaminen entistään vähäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen, samanlaisia epätoivoisia ajatuksia on tullut mieleen siitä, että millaisilla miinuskaloreilla sitä muka pitäisi vetää, että saisin painoa tippumaan. Pitäisi vain luottaa siihen, että kyllä se siitä, kun jaksaa sinnikkäästi vetää miinuksilla eikä luovuta matkan varrella. Mulla paino nousi pikkuhiljaa stressaavan elämäntilanteen, vähentyneen liikunnan, liian alkoholin juonnin ja herkuttelun takia. Saatan myös toisinaan vetää aikamoisia metsurin annoksia ruokaa, opettelen tässä samalla pienempiä annoskokoja. Aikoinaan tottui siihen, että kun liikkui paljon, sai syödä miten huvitti. Eipä onnistu enää yli 30-vuotiaana :(.
Ap
Tuo voisi olla itseni kirjoittama. Hemmetti kun ei ole koskaan kuulunut niihin linnunruokaisiin ihmisiin, nyt olisi jo tottunut pieniin annoksiin kun aineenvaihdunta ei toimi enää sillä nuoruuden vimmalla. Alle kolmikymppisenä bile- ja herkutteluputken jälkeen riitti viikko siivommin syömistä ja taas oli vatsa litteä. Voi niitä aikoja :D
Mukava lukea täältä ihmisten kokemuksia ja itsekin avautua. Normaalipainon sisällä laihduttaminen kun tuntuu olevan arka aihe. Laihdutuksesta saa puhua avoimesti, kunhan olet ylipainoinen. Normaalipainoisena pitäisi olla tyytyväinen, vaikka oma vartalo ei tuntuisi yhtään omalta.
Mikä?