Tsemppausketju normaalipainon sisällä laihduttajille
Kokeillaan onnistuisiko tällainen tsemppiketju edellisen ketjun sijaan, missä porukka kävi vain raivoamassa. Eli kaikki normaalipainon sisällä laihduttajat, tsempataan täällä toisiamme, koska painon pudotus normipainon sisällä on tuskastuttavan hidasta ja työlästä. Tänne voi kertoa omasta epätoivostaan ja tsempataan muut toisiamme, että jaksaisi pitää elämänmuutosta yllä ja uskoa siihen, että kyllä se paino sieltä vielä tippuu. Hitaasti mutta varmasti :).
Kommentit (167)
Tavoitteena laihduttaa BMI 22.5 --> 19. Kesään ei ole pitkä aika, joten tehodieetti tulilla.
Täällä myös projekti jatkuu. Kävin juuri vaa'alla, 63.1 kg, eli parisen kiloa pudonnut 4 viikossa, jee. Naamasta näkee jo. :) Turvotustahan tässä kai lähinnä lähtee järkevän ruuan ja liikunnan ansiosta, mutta hyvähän sekin on. Tsemppiä kaikille!
-Sunny-
Miten muilla menee? Lomailin viikon ja oli perhettä kylässä, ja lopetin täksi aikaa ruokapäiväkirjan pitämisen ja kalorien laskemisen. Söin aika vapaasti (verrattuna aikaisempiin 2-3 viikkoon, kun laskin kaikki kalorit), mutta kuitenkin lähinnä kevyttä kotiruokaa. Joka päivä lounaalla oli salaattia ja vihanneksia. Pizzalla kävimme kerran, ja söin viikon aikana myös muutaman herkun. Paino heitteli 63.5 ja 64.5 kg:n välillä, tänään oli tuo alempi lukema. Vastapainoksi tällä viikolla oli muutama fyysisesti ja psyykkisesti vaativampi harrastusjuttu, joten kulutus oli myös tavallista korkeampi, mikä sitten kompensoi syömisiä. Hyvällä mielellä olen, vaikka samassa painossa junnaankin vielä. Ajattelin jatkaa näiden kahden tavan välimuodolla, eli lasken satunnaisesti kalorit joistain ruuista, mutta lähinnä menen nyt näppituntumalla ja seurailen painoa.
-Sunny-
Vieläkö saa liittyä porukkaan mukaan? Mun laihdutusprojekti alkoi tämän kuun alussa, tavoite on saada hitaalla tahdilla pois yhteensä 5-7 kg. Hitaalla tahdilla siksi, että teen melko fyysistä työtä ja kitudieetillä työnteosta ei tule mulla kyllä yhtään mitään. Peili, vaatteiden sopivuus ja oma hyvä olo saavat siis loppupeleissä ratkaista enemmän kuin vaaka :)
Nyt on kuukaudessa pudonnut 2 kg, ja olen jo tuosta pienestä määrästä niin iloinen! Olen liikkunut hieman enemmän, tehnyt sekä lihaskuntoa, kävelylenkkejä että aerobista liikuntaa, ja syönyt vähemmän ja terveellisemmin. Kalorimäärät vaihtelevat mulla päivittäin päivän aktiivisuuden mukaan, niiden määrittelyssä olen käyttänyt apuna askelmittaria ja puhelimen laihdutussovellusta (Lifesum) johon saa merkittyä ylös syömiset ja liikunnat. Sovellus laskee sitten paljonko kaloreita kannattaa niiden perusteella syödä. Tämä tapa tuntuu sopivan itselleni parhaiten. Aluksi tuntui, että paino putoaa tuskallisen hitaasti, mutta kyllä se on sieltä kuitenkin koko ajan alaspäin tullut ja toisaalta oloni on ollut niiiin paljon parempi kuin 1200 kalorin dieetillä, jolla aiemmin olen painoa pudottanut.
Oletteko te muut kokeneet saaneenne apua noista laihdutussovelluksista? Lueskelin aiemmista viesteistä, että osa teistä käyttää ainakin Sulamoa ja Fatsecretiä kaloreiden laskemiseen ja seuraamiseen. Mulle tää sovelluksen avulla laihduttaminen on ainakin ollut ihan huippujuttu, niin paljon helpompaa antaa sovelluksen vain laskea kaikki kuin kirjailla itse vihkoon kaloreita ja liikuntamääriä. Kyllä nykyaikana on helppoa :D
- Mikaela
Hei Mikaela, ja tervetuloa porukkaan! Minä käytän My Fitness Palia silloin, kun lasken, ja koen sovelluksen avun todella käteväksi. Olen kanssasi samaa mieltä, että 1200 kcal päivässä on liian vähän. Laskin omaksi kulutuksekseni 1800 kcal, ja ruokapäiväkirjaa pitäessäni yritän syödä 1450-1500 kcal päivässä. Enemmän sitten kulutettujen kalorien mukaan, jos on treenipäivä.
Eilen kävi niin, että edellisen kahden illan vaativista harrastusjutuista seuranneen väsymyksen ja jatkuvan nälän kunniaksi söin illalla kokonaisen pizzan ja join kaksi isoa lasia punaviiniä. Olo oli luonnollisesti tämän jälkeen huono, puolikaskin pizza olisi ihan riittänyt... Tänään aamulla, kun kävin puntarilla, en ollut uskoa silmiäni: 62.5 kg! Eli eroa eiliseen kokonainen kilo miinusta ja lukeman mukaan paino olisi nyt pudonnut 2.5kg, eli ollaan puolessa välissä pudotusta. Farkut tuntuvat aavistuksen verran löysemmiltä ja silmämääräisestikin näyttää siltä, että reidet ovat vähän kaventuneet, samoin jenkkakahvat ja kasvot. Olen kyllä huomannut, että paino sahaa n. kilon verran vähän päivästä ja kuukauden ajasta riippuen, eikä sitäkään tiedä, mikä on läskiä ja mikä nesteitä.
Jännä nähdä, mihin suuntaan lukema lähtee viikonlopun aikana.
-Sunny-
Miten ihmisillä menee? Ap täällä kyselee. Olen saanut puotettua painoa ainakin 55 kiloon, voi olla jo vähemmän. Mutta siihen on vaikuttanut ennemminkin sydänsurut, kuin varsinainen laihdutusprojekti. En pysty surullisena syömään, vaan ruokailu on sellaista pakottamista. Ei hyvä juttu, tiedän, mutta tällä hetkellä en kykene mihinkään järkevään. Hieman piristää se, että vanhat vaatteet mahtuu paremmin päälle. Mutta olisi se kyllä kivempaa, jos ei olisi murheita näin paljoa.
Ap
Vieläkö muut jaksavat? Tämä on mahtava ketju, kiitos aloittajalle!
Itselläni on tavoitteena tiputtaa 6 kiloa kesään mennessä. Silloin mahtuisin kaikkiin vaatteisiini, yhtään uutta en suostu ostamaan kun vaatekaappi on täynnä kivoja mutta kinnaavia. Aika kova tavoite normaalipainon sisällä mutta ei haittaa, jos ei onnistu määräajan sisällä, jokainen lähtenyt kilo on iloinen asia. Olen kyllä aiemminkin pudottanut parikin kertää 8-10 kiloa normaalipainon sisällä eli tiedän sen olevan mahdollista.
Olen jo alkuvuonna saanut 4,5 kiloa tippumaan. Kaikkein hankalinta tuntuu olevan kun täytyy jättää sosiaaliset menot minimiin. En jaksa kuunnella muiden marmatusta siitä, kuinka minun ei tarvitsisi vahtia syömisiäni tai karkin ja pullan tuputusta. Minulle kun painonhallinta on ollut aina täyttä työtä ja siitä muutamaksi kuukaudeksi lipsuminen aiheuttaa heti useiden kilojen lipsumisen. Eli onpas pakko vahtia syömisiä jollei halua ylipainoa.
Kävin kehonkoostumusmittauksessa ja yritän tiputtaa rasvaprosenttia noin neljällä. Urheilen melko paljon niin pidän sitä nyt tärkeämpänä kuin kilojen tippumista. Mutta niitäkin on saatava pois jos haluan mahtua niihin vaatteisiin.
Metodina vanha kunnon liikkuminen ja terveellinen, monipuolinen ravinto. Höttöhiilarit ja sokerit pois niin muuta ei oikeastaan tarvitse muuttaa.