Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Kiva kun pääsette tulemaan, mutta Tanjan kannattaa valita menoa kestävät vaatteet, kun tänne tulee noita lapsia"

Vierailija
28.02.2019 |

Nimi muutettu. Hääkutsu, ilmoittautumisen jälkeen tällainen kommentti, koskien 16-vuotiasta. "Tanja" ilmoitti, ettei hän lähde. Nyt kutsuja on vihainen, "mistä mä nyt saan lapsenvahdin, kun ei ole muita teinejä lähipiirissä". Ehdotin MLL:n palveluja. "Mut kun niille pitää maksaa". No ilmoitin, että "Tanja" voi tulla, jos maksatte hänelle koko illasta 200, mutta hän ei ole mikään ilmainen juhlalastenvahti ja sitä paitsi noita on kokemattomalle aika paljon. Nää vahdittavat lapset ovat siis muiden vieraiden lapsia, joita on noin viisi alle kouluikäistä + muutama kouluikäinen, tarkistin asian vielä. Ei nyt kuulemma tartte minunkaan tulla. No aioin peruuttaa joka tapauksessa. Kyseessä ei edes ole kovin hyvä ystävä, kaveri vain, ja taisi koko kutsun syy olla saada teini lapsia vahtimaan. Ei hän edes tunne teiniä kovin hyvin, on vain kuullut muilta että on luotettava ja hyväkäytöksinen.

Kommentit (391)

Vierailija
161/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isosiskoni joutui hoitamaan minua. Eli roikuin joka paikassa matkassa. Opin aika nuorena , mitä seukkaaminen ja seksihommat on ja tupakkaa opettelin polttamaan 9v. Ikäisenä 😀😀. Toki siis kamalaa. Mutta sisko oli oiva lapsenvahti. Oli aina jänniä reissuja

No,missäs sun vanhemmat? Aika iso ikäero teillä,varmaankin.

Näissä sukujuhlissako vaan raahas sua mukanaan vai muutenkin??

Milloin missäkin. Töissä,navetassa, pellolla. 

Yleisesti ottaen joutui paljon katsomaan perään. Ja kun ei peräänkatsomista enää olisi tarvinnut, niin muuten käskivät isosiskon ottaa minut matkaan iltaisin.

Vierailija
162/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isosiskoni joutui hoitamaan minua. Eli roikuin joka paikassa matkassa. Opin aika nuorena , mitä seukkaaminen ja seksihommat on ja tupakkaa opettelin polttamaan 9v. Ikäisenä 😀😀. Toki siis kamalaa. Mutta sisko oli oiva lapsenvahti. Oli aina jänniä reissuja

No,missäs sun vanhemmat? Aika iso ikäero teillä,varmaankin.

Näissä sukujuhlissako vaan raahas sua mukanaan vai muutenkin??

Milloin missäkin. Töissä,navetassa, pellolla. 

Yleisesti ottaen joutui paljon katsomaan perään. Ja kun ei peräänkatsomista enää olisi tarvinnut, niin muuten käskivät isosiskon ottaa minut matkaan iltaisin.

Sen verran vielä selvennystä, jos joku ihmettelee, etten ollut päiväkodissa kesäisin. Tämä tapahtui iloisella 70-luvulla maalla, missä ei mitään päivähoitoa ollut ja lasten perään ei niin vahdattu, kuten nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttua, niin tuttua. Koko perhe, teinit (tyttö ja poika, oleellinen tieto) mukaan lukien sai kutsun häihin. Juhlapaikalla morsiamen äiti alkoi ohjastaa meidät pojan kanssa saliin ja tytärtä sivuhuoneeseen, että voi hakea sinne ruokaa itselleen, osa lapsista on jo paikalla ja osa on vasta tulossa. Totesin rouvalle, että tyttökin on kyllä ihan vieraan roolissa, kun kerran kutsussakin nimi oli, sain hyvin pilkallisen naurun ja kommentin "eihän se nyt niin mene, kukas lapsia sitten vahtii?" Mies tuumasi, ettei taida olla meidän ongelma. Rouva otti tästä sitten lievästi sanottu hiton kovasti itteensä, ja käytännössä ajoi koko porukan pois juhlapaikalta. Onneksi ei lahjaa ehditty jättää :D Morsiamelta tuli jälkeenpäin viestiä, että oltaisiin voitu aiemmin kertoa ettei teinistä lapsenvahdiksi ole, oli kuulema kauhean stressaavat juhlat kun lapsia ei kaitsinut kukaan. En viitsinyt edes vastata :D

Harvoin näkee vanhempia jotka puolustavat teinityttöään näin päättäväisesti! Ihailtavaa toimintaa. 

Morsiammella ja äidillään sen sijaan taitaa olla pahastikin vikaa päässään. Normaali ihminen ei oleta että joku vieras voidaan vain nakittaa kaitsemaan lapsia ilman että asiasta on sovittu etukäteen.

Kiitos. Tilanne kokonaisuudessaan oli vain jotenkin käsittämätön, että siinä hetkessä ei käynyt edes mielessä mikään muu vaihtoehto kuin kieltäytyä. Molemmat teinit ovat osallistuneet milloin mihinkin ruohonleikkauksiin ja kissanhoitoihin, ja kyllä, tytär on ollut pari kertaa lyhyen aikaa tuttujen lapsia (max. yhtä kerrallaan) kaitsemassa. Aina tosin näistä on etukäteen sovittu (vanhempien kuullen) ja ovat saaneet hommistaan korvauksen, joko taskurahoja tai leffalippua jne.  Tilanne olisi voinut olla hyvin erilainen, jos tuossakin tilanteessa olisi teiniä kysytty, että kiinnostaisiko moinen ja pääsisikö hän kaitsemaan, mutta jos lähtökohtaisesti oletetaan, että teinihän menee kun käsky käy, niin oletus valitettavasti on väärä.

Vierailija
164/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä provo, semmoinen joka VOISI olla totta, mutta ei selvästikään ole. Ei noista lapsenvahdiksi nakitteluista tosiaan varoiteta etukäteen ja palstalla on nyt hääprovoilija, joka käy jokaisen kliseisen hääprovon läpi. Kömpelö aloitus muutenkin, mutta sitä nolompaa niille, jotka tähän ovat langenneet.

Taitaa nolottaa alapeukuttajia, osa on varmaan monta tuntia taistellut oman kantansa puolesta -turhaan!😁

Ei kai sillä ole niin väliä oliko avaus totta, tässähän on monta sivua vastaavia kokemuksia?

Vierailija
165/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii myös aikuisten kohdalla ap:n kuvailema ilmiö. Olen lapseton nainen, osalla kavereista alle kouluikäisiä lapsia. Usein jos mennään porukalla jonnekin, esim. kesäpiknik tai uimarantareissu, tai ollaan vaan porukalla illanistujaisissa, tilanne päätyy siihen, että lapselliset dumppaavat lapsensa minulle (tai myös muille lapsettomille) ja siirtyvät ottamaan "omaa aikaa". Usein kuulee vielä noiden äitikavereiden ihastelevan, että onpa ihanaa kun joku muu hoitaa lapset. Esim. viime itsenäisyyspäivänä ystävä oli kutsunut kaveriporukan lapsineen seuraamaan linnan juhlia. Lopulta tilanne oli kuitenkin se, että minä ja lapset makkarissa leikkimässä ja lasten äidit tyytyväisenä katsomassa telkkaria ja juttelemassa olohuoneessa. Kävin kyllä noin 30 min päästä sanomassa, että tältä illalta lastenhoitokiintiöni on täynnä. Muutama ystävä kiitti kauniisti kun olin leikittänyt lapsia, mutta yksi kehtasi marmattaa, että enkö voisi vielä kauempaa viihdyttää lapsia, kun hän joutuu tekemään sitä kotona koko ajan ja nyt haluaisi vain rauhassa katsoa telkkaria. 

Toki ymmärrän sen, että jos vaikka ollaan uimarannalla, niin ilman muuta valvon lapsia sen aikaa, että lasten äiti pääsee uimaan (etenkin jos seurueessamme ei ole muita aikuisia). Mutta siitä en tykkää, että meidän lapsettomien oletetaan automaattisesti olevan porukan lastenhoitopalvelu. Jos lapsia on porukassa, niin kyllä juttelen ja leikin myös heidän kanssaan, mutta ne halua ottaa hoito/valvontavastuuta. 

Aivan järkyttävää. Jättävätkö kaverisi oikeasti lapsensa sinun vastuulle jopa uimarannalla? Kai edes selkeästi pyytävät että vahdit eivätkä vain jätä lapsia? Voin sanoa että omiani ei ole vahtinut veden äärellä kukaan muu kuin minä tai mies kunnes ovat olleet selkeästi uimataitoisia. Jos olen rannalla yksin (=ilman miestä) lapsen kanssa, en ui. Piste.

Vierailija
166/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlat kannattaa aina pitää vain aikuisten kesken. Lapset pilaavat poikkeuksetta juhlatunnelman, ovat meluisia ja haisevat.

Sä olet yksi niistä joka ei kestä lapsia juhlissa koska sitten ei voi rauhassa vetää päätä täyteen. Ja luulen että itse haiset pahalle, ennen juhlia ja varsinkin jälkeen :D

Vierailija
167/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen, jos vähänkään epäilyttää, että voi joutua nakitetuksi johonkin hommaan, kannattaa varmuuden vuoksi kääriä käsi pakettiin (kääre käteen, haava kädessä - ei voi tiskailla ja kastella tai olla keittiöhomnissa) tai laittaa kantositeeseen tai idealsiteeseen (käsi/ranne/olkapää revähtänyt, venähtänyt - ei voi kannella lapsia, vaihtaa vaippoja tmv.). Jos näyttää tilanne normilta, niin kääre pois, kun kotona just otettu kipulääke auttoi.

Itse olen tehnyt tästä version, jolla on kyllä todellisuuspohjaakin.

Olen vammauttanut toisen polveni niin, että jos joudun kulkemaan pitkiä matkoja joudun käyttämään keppiä, koska polvi ei kestä niin suurta rasitusta. Lyhyillä matkoilla ja sisätiloissa pärjään hyvin ilman apuvälinettäni. Jossain vaiheessa kuitenkin huomasin, ettei minua nakiteta lasten vahdiksi tai keittiöön, jos kuljen kepin kanssa. Siitä lähtien "tarvitsin" keppiä aina juhlissa :D

Vierailija
168/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii myös aikuisten kohdalla ap:n kuvailema ilmiö. Olen lapseton nainen, osalla kavereista alle kouluikäisiä lapsia. Usein jos mennään porukalla jonnekin, esim. kesäpiknik tai uimarantareissu, tai ollaan vaan porukalla illanistujaisissa, tilanne päätyy siihen, että lapselliset dumppaavat lapsensa minulle (tai myös muille lapsettomille) ja siirtyvät ottamaan "omaa aikaa". Usein kuulee vielä noiden äitikavereiden ihastelevan, että onpa ihanaa kun joku muu hoitaa lapset. Esim. viime itsenäisyyspäivänä ystävä oli kutsunut kaveriporukan lapsineen seuraamaan linnan juhlia. Lopulta tilanne oli kuitenkin se, että minä ja lapset makkarissa leikkimässä ja lasten äidit tyytyväisenä katsomassa telkkaria ja juttelemassa olohuoneessa. Kävin kyllä noin 30 min päästä sanomassa, että tältä illalta lastenhoitokiintiöni on täynnä. Muutama ystävä kiitti kauniisti kun olin leikittänyt lapsia, mutta yksi kehtasi marmattaa, että enkö voisi vielä kauempaa viihdyttää lapsia, kun hän joutuu tekemään sitä kotona koko ajan ja nyt haluaisi vain rauhassa katsoa telkkaria. 

Toki ymmärrän sen, että jos vaikka ollaan uimarannalla, niin ilman muuta valvon lapsia sen aikaa, että lasten äiti pääsee uimaan (etenkin jos seurueessamme ei ole muita aikuisia). Mutta siitä en tykkää, että meidän lapsettomien oletetaan automaattisesti olevan porukan lastenhoitopalvelu. Jos lapsia on porukassa, niin kyllä juttelen ja leikin myös heidän kanssaan, mutta ne halua ottaa hoito/valvontavastuuta. 

Aivan järkyttävää. Jättävätkö kaverisi oikeasti lapsensa sinun vastuulle jopa uimarannalla? Kai edes selkeästi pyytävät että vahdit eivätkä vain jätä lapsia? Voin sanoa että omiani ei ole vahtinut veden äärellä kukaan muu kuin minä tai mies kunnes ovat olleet selkeästi uimataitoisia. Jos olen rannalla yksin (=ilman miestä) lapsen kanssa, en ui. Piste.

Kammottavaa. En lähtisi mitään linnan juhlia katsomaan äiti-lapsi porukassa. Eihän siitä mitään tulisi. Mieluiten katson ne joko yksin tai pienessä porukassa ilman kiljuvia penskoja. Minua ei saisi mikään mahti maailmaassa hoitelemaan missään häissä tms mitään lapsia, tiskejä, tarjoiluja ym, jos olisi vieraaksi kutsuttu. Lähtisin heti pois. Ei ole kysyttykään. Olen ollut vain muutamissa suht pienissä häissä ja on niissä ollut myös lapsia. En huomannut että niitä pitäisi erityisesti hoitaa jossain erillishuoneessa. Siellä ne ovat juhlineet kuten muutkin. Tarjoilut ovat olleet ulkopuolisten järjestämiä.

Vierailija
169/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlat kannattaa aina pitää vain aikuisten kesken. Lapset pilaavat poikkeuksetta juhlatunnelman, ovat meluisia ja haisevat.

Sä olet yksi niistä joka ei kestä lapsia juhlissa koska sitten ei voi rauhassa vetää päätä täyteen. Ja luulen että itse haiset pahalle, ennen juhlia ja varsinkin jälkeen :D

En ole tuo, jolle vastasit. Miten lasten läsnäolo estää pään täyteen vetämisen (paitsi tietysti, jos ovat omia lapsia)?

Vierailija
170/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksei teinejä voisi oikeasti palkatakin tällaisiin hommiin vaikka muutamalla kympillä. Teineille jokin 50 euroakin on iso raha, jonka eteen moni ihan mielellään jo katsoisi lasten perään tai keittelisi vieraille kahveja. Jossain hääbudjetissa se muutama kymppi ei tuntuisi missään.

Miksi hääparin pitäisi maksaa lastenhoito? Se on vanhempien tehtävä, lapset voi aina jättää hoitoon jos haluaa juhlia ilman lastenvahdintaa.

Tämä. Se maksaa kenellä on lapsia.

Vierailija
171/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen, jos vähänkään epäilyttää, että voi joutua nakitetuksi johonkin hommaan, kannattaa varmuuden vuoksi kääriä käsi pakettiin (kääre käteen, haava kädessä - ei voi tiskailla ja kastella tai olla keittiöhomnissa) tai laittaa kantositeeseen tai idealsiteeseen (käsi/ranne/olkapää revähtänyt, venähtänyt - ei voi kannella lapsia, vaihtaa vaippoja tmv.). Jos näyttää tilanne normilta, niin kääre pois, kun kotona just otettu kipulääke auttoi.

Ihan mahtava idea, täytyy ottaa käyttöön!

Vierailija
172/391 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut kutsuttiin aikoinaan poikaystävän isän 50v päiville. Paikan päällä poikaystävän äiti pyysi että auttaisi keittiössä ja tarjoilisin kahvia vieraille. Juhlakalu oli armeijan palveluksessa ja vieraille piti tarjoilla armeijan mukaisessa arvojärjestyksessä. Minä, 16v, en todellakaan tunnistanut mitään arvojärjestystä armeijan univormuista. Onneksi olen vahvaluonteinen ja osasin kieltäytyä ehdottomasti tarjoilemisesta. Auttelin sitten vähän aikaa keittiössä. Join kahvit ja lähdin.

Vieläkin ihmetyttää olettamus että joku melko randomi nuori teini olisi yhdellä vilkaisulla osannut kulkea kahvipannu kanssa oikeassa järjestyksessä vieraalta toiselle.

Vierailija
173/391 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laistan nykyään tiettyjen ihmisten juhlat. Ei kiinnosta matkustaa 500km tiskaamaan :D

Vierailija
174/391 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen ollut häissä, jossa lapset oli mukana. Ei tullut mieleenkään, että olisi työnnetty jonnekin "lastentarhaan", kyllä ne nätisti istui pöydässä meidän kanssa, 3- ja 5-vuotiaat. 

Vierailija
175/391 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on nykyteinit kermaperseitä. 100 vuotta sitten tuon aikäisillä tyttölöillä oli omia lapsia ja niiden huolehtimisen lisäksi vielä tehtiin kotityötkin, eikä valitettu!

Vierailija
176/391 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sakrasmi kirjoitti:

Kyllä on nykyteinit kermaperseitä. 100 vuotta sitten tuon aikäisillä tyttölöillä oli omia lapsia ja niiden huolehtimisen lisäksi vielä tehtiin kotityötkin, eikä valitettu!

"Teiniäitien" synnyttämät nyt on pelkkiä porsaita muutenkin, ei niiden kanssa tarvitse mitään osata.

Vierailija
177/391 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis trollaako tänne kaikki vai mitä tämä on? Kyllä myös lapsiperheiden vanhemmilla on oikeus välillä huokaista ilman lapsen hoitoa. Teineiltä ja lapsettomilta ei todellakaan ole liikaa vaadittu jos pyydetään katsomaan juhlissa lapsien perään. Päinvastoin kaikkihan tässä voittaa. En voi käsittää, onko palsta täynnä lasten vihaajia??

Vierailija
178/391 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis trollaako tänne kaikki vai mitä tämä on? Kyllä myös lapsiperheiden vanhemmilla on oikeus välillä huokaista ilman lapsen hoitoa. Teineiltä ja lapsettomilta ei todellakaan ole liikaa vaadittu jos pyydetään katsomaan juhlissa lapsien perään. Päinvastoin kaikkihan tässä voittaa. En voi käsittää, onko palsta täynnä lasten vihaajia??

On liikaa vaadittu ja miten teinit tai lapsettomat voittavat siinä? Jos joku on lapsia hankkinut, hän hoitaa ne juhlissa itse.

Vierailija
179/391 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On liikaa vaadittu ja miten teinit tai lapsettomat voittavat siinä? Jos joku on lapsia hankkinut, hän hoitaa ne juhlissa itse.

Kyllä kyllä, lapset vapaaehtoisesti hankkineet hoitavat lastensa hoitamisen pääasiassa itse. Näissä lastenvahtimisvaatimuksissa ikävintä on se, että oletetaan, että kuka tahansa teiniTYTTÖ on käypä ja halukas lastenvahti. Ei edes viitsitä kysyä asiasta etukäteen oletetulta lapsenvahdilta saati olla valmiita maksamaan palkkaa hänelle. Nuori nainenhan automaattisesti tykkää lapsista eikä siksi tarvitse palkkaa siitä, niinhän?

Vierailija
180/391 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut kutsuttiin aikoinaan poikaystävän isän 50v päiville. Paikan päällä poikaystävän äiti pyysi että auttaisi keittiössä ja tarjoilisin kahvia vieraille. Juhlakalu oli armeijan palveluksessa ja vieraille piti tarjoilla armeijan mukaisessa arvojärjestyksessä. Minä, 16v, en todellakaan tunnistanut mitään arvojärjestystä armeijan univormuista. Onneksi olen vahvaluonteinen ja osasin kieltäytyä ehdottomasti tarjoilemisesta. Auttelin sitten vähän aikaa keittiössä. Join kahvit ja lähdin.

Vieläkin ihmetyttää olettamus että joku melko randomi nuori teini olisi yhdellä vilkaisulla osannut kulkea kahvipannu kanssa oikeassa järjestyksessä vieraalta toiselle.

ÖÖÖÖÖ et auttanyt????

Minä olisin ilman muuta auttanut..arvojuhlat