"Kiva kun pääsette tulemaan, mutta Tanjan kannattaa valita menoa kestävät vaatteet, kun tänne tulee noita lapsia"
Nimi muutettu. Hääkutsu, ilmoittautumisen jälkeen tällainen kommentti, koskien 16-vuotiasta. "Tanja" ilmoitti, ettei hän lähde. Nyt kutsuja on vihainen, "mistä mä nyt saan lapsenvahdin, kun ei ole muita teinejä lähipiirissä". Ehdotin MLL:n palveluja. "Mut kun niille pitää maksaa". No ilmoitin, että "Tanja" voi tulla, jos maksatte hänelle koko illasta 200, mutta hän ei ole mikään ilmainen juhlalastenvahti ja sitä paitsi noita on kokemattomalle aika paljon. Nää vahdittavat lapset ovat siis muiden vieraiden lapsia, joita on noin viisi alle kouluikäistä + muutama kouluikäinen, tarkistin asian vielä. Ei nyt kuulemma tartte minunkaan tulla. No aioin peruuttaa joka tapauksessa. Kyseessä ei edes ole kovin hyvä ystävä, kaveri vain, ja taisi koko kutsun syy olla saada teini lapsia vahtimaan. Ei hän edes tunne teiniä kovin hyvin, on vain kuullut muilta että on luotettava ja hyväkäytöksinen.
Kommentit (391)
Autan mielelläni ja voisin mennä häihin, synttäreille tai ylioppilasjuhliin auttamaan, JOS kysytään etukäteen eikä lähetetä kutsua juhliin ja juhlapaikalla sit ohjataan "töihin".
Enkä siis palkkaakaan tarvisi, mutta haluan tietää sen ettei minua lasketa ystäväksi tai muuten tärkeäksi juhlavieraaksi. Ystävääkin voisin esim. auttaa vaikka hänen miehensä synttärijärjestelyissä tai lapsensa synttäreillä.
Montako kertaa ja monenakon päivänä jaksat samaa provopaskaa jauhaa??? Sääliö, hanki elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä näitä ei kerrota etukäteen. Hääpaikalla sitten kaaso tai morsiamen äiti tulee sanomaan, että perheen nuoria kaivataan tuolla "jossain muualla" ja kun nuoret menevät mukaan, onkin edessä lastenhoitokeikka. Jos nyt viitsitte ihan vaan sen aikaa katsoa perään, kun on puhe morsiusparille tms.,saa vanhemmat olla rauhassa. Jos myöntyy, on koko illan ilmaisena lastenvahtina eikä kieltäytytyminen ole mahdollista.
Tätä tehtiin jo aikanaan minulle ja omia lapsia olen opastanut, että hymyilkää nätisti, sanokaa, että kiva ja kun se kaaso tms.on poistunut, niin palatkaa pöytään. Mitään vastuuta muiden lapsista ei ole.Erikoinen ohje sulta kyllä... Ehkä teiniä voi myös ohjeistaa sanomaan suoraan, ettei tykkää olla lastenvahtina. Jos lupaa katsoa pienten lasten perään, on todella vastuutonta vaan livetä paikalta ja jättää lapset yksin.
Jos sanoo "kiva", niin ei lupaa yhtään mitään! Ja varmaat osasit lukea sen verran, että nämä kaasot ja anopit eivät kuuntele kieltäytymistä, turha sanoa ei.
Vastuu lapsista on vanhemmilla, ei 15v ikäisellä juhlavieraalla. Jos vanhemmat eivät tätä tajua, niin aika onttoa vierittää syytä nuorelle.
Erikoisia kyllä olette te tämän palstan ihmiset, jos tätäkin kommenttia on yläpeukutettu näin paljon... Vastuu on aina lasten vanhemmilla, mutta kyllä nuorelle on hyvä opettaa sanomaan asiat selkeästi. On tärkeää oppia kieltäytymään asioista ihan asiallisesti. Kuitenkin pääasia on varmasti se, ettei pienille lapsille käy mitään, oli ne omia tai muiden. Itse en koskaan omia lapsia muiden vastuulle jättänytkään juuri tästä syystä. Ihmiset saattaa antaa ymmärtää, että katsovat perään, mutta sitten asenne on juuri tämä: "ei mitään väliä muiden mukuloista". Nähty on muiden kohdalla.
Olen kanssasi eri mieltä. Tässä ketjussa puhutaan teineistä mutta tyttöjähän tämä koskee. Minut on opetettu nimenomaan tunnolliseksi tytöksi ja ottamaan vastuuta ja se on osoittautunut todella ongelmalliseksi edelleen näin 30 vuotiaana. Juuri noissa tilanteissa joissa yrittään työntää tytölle tai kenelle vain vastuuta joka ei heille kuulu muuta kuin työntäjän päiväunissa on mielestäni erittäin ok opettaa tyttö väistämään koko tilanne. Ei se ole tytön tai kenenkään muunkaan asiaan osattoman vastuulla ojentaa työntäjää siitä että tämän käytös on huonoa, aivan itse hän voi sitä miettiä.
Ajatus siitä että lapset on tytön vastuulla jos hän ei käy keskustelua että ei ole on ihan yhtä väärä. Ei kai vanhemmat nyt muutenkaan jätä lapsia tuosta vain muissakaan tilanteissa vain jonnekin? Joten oletan että keskustelevat vahtijaa tarjoavan emännän kanssa lyhyesti että millä ehdoilla vahti olikaan paikalla tai ihan jopa esittäytyvät tytölle ja sen verran harrastavat small talkia että selviää mitä tytön kanssa on sovittu. Eiköhän siinä selviä jos mitään ei ole sovittu jolloin voinee katsoa itse oman Jessica-Petterin perään. Vai onko heilläkin oletus että paikalla on joku ilmainen mykkä orja joka rakkaudesta tuntemattomiin lapsiin lukitaan heidän kanssa ulkorakennukseen?
Hyvä että pidit Tanjan (ja muiden nuorten) puolia! Jes! :)
Vierailija kirjoitti:
Isosiskoni joutui hoitamaan minua. Eli roikuin joka paikassa matkassa. Opin aika nuorena , mitä seukkaaminen ja seksihommat on ja tupakkaa opettelin polttamaan 9v. Ikäisenä 😀😀. Toki siis kamalaa. Mutta sisko oli oiva lapsenvahti. Oli aina jänniä reissuja
Niin, vois ne vanhemmat miettiä onko tosiaan etu, että se pikkusisarus roikkuu mukana :D
Jotenkin aika vahva tunne siitä taas, että ne on isosiskot jotka niitä pikkusisaruksia joutuu mukana raahaamaan. Tuskin isoveljiä siihen kovin hanakasti nakitetaan.
Meille kävi vähän vastaava tilanne. Sukulaispariskunta puhui kuukausikaupalla, että tulkaa heille saunailtaan joku kerta. Sitten kun mentiin niin vanhemmat olivat ovella ykköset päällä ja lähtivät illanviettoon, me jäimme heidän 2 lapsen kanssa viettämään "saunailtaa". Minulle ei olisi ollut mikään ongelma, että meiltä olisi suoraan kysytty että päädemmekö lastenvahdiksi, melko varmasti olisi suostuttukin. Nyt temppu oli niin ilkeä, että aika varauksella olen ko. perheen kaikenlaisiin kutsuihin suhtautunut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykylapsia pitää vahtia jossain häissä, sytyttävätkö ne itsekseen tulipaloja vai tappavat toisiaan? Pikkulapsena leikittiin hääpaikan ympäristössä, kun vanhemmat joi sahtia ja tanssi. Onko nykylapset vaan niin reppanoita, että niitä pitää koko ajan vahtia? Eriasia tietysti jotkut taaperoikäiset, mutta sitten pitää vanhempien ottaa vähemmän sahtia.
Tätä minäkin ihmettelen. Muistan omasta lapsuudestani, että oli just parasta kaikissa juhlissa, kun saatiin itsekseen leikkiä ja juhlia! Ei siellä kukaan ollut aktiivisesti vahtimassa, vaan senkus meni omien vanhempien juttusille, jos tarve oli. Koko talohan siellä oli täynnä aikuisia välittömässä läheisyydessä, miksi siellä jonkun olisi pitänyt vieressä kyylätä? Tietenkään nyt mitään taaperoita ei jätetty yksin.
Vierailija kirjoitti:
Meille kävi vähän vastaava tilanne. Sukulaispariskunta puhui kuukausikaupalla, että tulkaa heille saunailtaan joku kerta. Sitten kun mentiin niin vanhemmat olivat ovella ykköset päällä ja lähtivät illanviettoon, me jäimme heidän 2 lapsen kanssa viettämään "saunailtaa". Minulle ei olisi ollut mikään ongelma, että meiltä olisi suoraan kysytty että päädemmekö lastenvahdiksi, melko varmasti olisi suostuttukin. Nyt temppu oli niin ilkeä, että aika varauksella olen ko. perheen kaikenlaisiin kutsuihin suhtautunut.
Mitä helvettiä?! Suostuit vielä moiseen? Itse olisin lähtenyt samalla ovenavauksella ulos.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, että tulee hyvä mieli ku saa jotakin auttaa. Lyhyesti onnellinen olo.
Kaikkea ei tarvitse hinnoitella." Joka toista auttaa niin sitä autetaan".
Laita yhteystietosi, niin ihmiset voivat kysyä sinua juhliinsa ilmaiseksi lapsenvahdiksi. Jos sulle on ok, että sut nakitetaan kutsun jälkeen hommiin, niin ei se ketään haittaa. Joku muu siitä kuitenkin pettyy, ettei ollutkaan vieras, vaikkei etukäteen puhuttu mitään. Jokainen hyvin kasvatettu normaali ihminen sopii avusta etukäteen, eikä nakita sitä vasta vieraille näiden vasta saavuttua. Meillä oli esim. pojan ylppäreissä pojan serkkutyttö, hänelle maksettiin ja asia sovittiin etukäteen. Ei niin, että kun tulee äitinsä kanssa, niin sitten keittiöön. Jos hän olisi sanonut, että haluaa tulla vieraaksi, se olisi meille sopinut. Mutta hän tietää hyvin, että meillä maksetaan hyvin, joten suostui ja raha on opiskelijalle tarpeen. Lupasi tulla toistekin meidän juhliin, varasi jo paikan valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isosiskoni joutui hoitamaan minua. Eli roikuin joka paikassa matkassa. Opin aika nuorena , mitä seukkaaminen ja seksihommat on ja tupakkaa opettelin polttamaan 9v. Ikäisenä 😀😀. Toki siis kamalaa. Mutta sisko oli oiva lapsenvahti. Oli aina jänniä reissuja
Kirjoittiko sun isosisko tänne ketjuun aiemmin? 😁
En usko, että tänne kirjoittelee :D
Mutta siis kun olin suht pieni, niin sisko oli ihana, kun järjesti kaikkia aarteenetsimisjuttuja. Myöhemmin kertoi, että kun minä etsin sitä aarretta, ehti paneskella poikakaverin kanssa leikkimökissä. No silloin ei vielä auennut isosiskon villi elämä. Kun vähän kasvoin, äiti työnsi minut matkaan, kun sisko lähti lenkille. No sitä mentiin siskon kavereiden luo ja siellä kuulin ja opin kaiken mahdollisen, mitä vain voi. Välillä kuljin isosiskon kavereiden perässä muuallakin kylässä ja odotin oven takana vahtina, kun isosisko muhinoi poikakaverin kanssa. Tupakka tuli kuvioon jossain vaiheessa. En muista, milloin ekan poltin. Mutta kun tajusin siskon polttavan, se käski minunkin polttaa siksi, että en voi käräyttää sitä vanhemmille.
Kuuntelin lattialla istuen isojen tyttöjen kaikki jutut ja murheet, kun poikaystävä jätti ja katsoin kun tytöt lipitti halpaa viiniä salaa. Itsekkin sain viiniä hiukan maistaa. Siksi, etten käräyttäisi isosiskoa :D
Murrosiässä mikään ei ollut minulle enää uutta :D. Ihme ja kumma, piikuus kuitenkin säilyi aika vanhaksi. Seksiä sisko ei käskenyt minun harrastaa siksi, etten käräyttäisi sitä vanhemmille.
Hyvä provo, semmoinen joka VOISI olla totta, mutta ei selvästikään ole. Ei noista lapsenvahdiksi nakitteluista tosiaan varoiteta etukäteen ja palstalla on nyt hääprovoilija, joka käy jokaisen kliseisen hääprovon läpi. Kömpelö aloitus muutenkin, mutta sitä nolompaa niille, jotka tähän ovat langenneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitähän on. Meillä miehen suku kuvittelee, että Helsingin kotimme on suvun yhteinen lomakoti, jonne vaan keskenään sovitaan, kuka tulee milloinkin.
Osa ilmoitttaa vielä ruokatoiveetkin ja odottaa, että kuskaan ja opastan joka paikassa.
Miehen sisko oli ottanut käännöstöitä firmalleen ja soitteli sitten niistä koko ajan minulle, että miten tää ja tää sanotaan ja etkö viittis lukaista läpi.
Ilmaisena majapaikkana pitäminen on todella ärsyttävää.
Jos tulee ihan kaverina kylään, on majoitus ok. Mutta joku hotelli/kuljetuspalvelu on sitten ihan eri juttu.
Pahin omalle kohdalle sattunut, oli eräs henkilö, jonka olin tavannut vain kerran elämässäni. Osallistuttiin samaan pari päivää kestävään seminaariin ja vaihdettiin yhteystietoja koko seminaarin porukan kanssa.
Tämä yksi sitten laittoi minulle myöhemmin viestiä, jossa selitti että on "ensi viikolla" tulossa kotikaupunkiini opintomatkalle, eikä ole varannut majoitusta. Lopuksi ilmoitti lentonumeron, jolla on saapumassa.
Päätin jättää huomiotta rivien välistä huutavan majoitus- ja kuljetuspalvelun toiveen enkä edes kysynyt, että milloin tämä xxxx lentonumero saapuu kotikaupunkiini. Kerroin vain kuinka pääsee lentoasemalta kaupungille ja suosittelin paria hyvää hotellia. Kyselin myös hänen aikataulustaan ja ehdotin tapaamista.
En saanut häneltä mitään vastausta viestiini.
Seuraavan kerran kun satuttiin taas samaan seminaariin, hän mulkoili minua vihaisen näköisenä ja vältteli samaan pöytään joutumista :D
Tutulta kuulostaa... Asuin ulkomailla kivassa rantapaikassa muutaman vuoden ja yhtäkkiä kaikki vanhat kaverit halusivat nähdä ja tulla käymään. Suomessa asuessa ei kukaan ollut vuosiin ehdottanut tapaamista. Muutaman ensimmäisen kohdalla tyhmänä suostuin ja toimittiin siis miehen kanssa ilmaisina hotelli+täysi ylläpito+kaupunkiesittely -isäntinä. Suomessa vastavuoroisesti ei käydessä edes keretty tavata meitä, saati majoittaa. Tämän jälkeen olen aina "ollut poissa kotoa itse" tai "meillä on valitettavasti muita vieraita", kun joku ilmoittaa, että olisi tulossa käymään. Moni on ehdottanut ottavansa kaverinkin mukaan meille tullessaan!! Käsittämättömiä ihmisiä.
joo tutulta kuulostaa.. Itse asun myös rantamatka kohteessa.. On vuosien varrella tullut vaikka mimmosta ehdotusta vastaan, tutuilta ja tuntemattomilta. Kerrankin soitti erään kaukaisen sukulaisen naapuri :olettivat että olisin käynyt hakemassa lentokentältä ja oisin hommannut hotellin ja kuskannut nähtävyyksiä katsomassa! Siis ihan tuntemattomat ihmiset! Jotenkin ihmisillä ei mene kaaliin että elän täällä ihan tavallista arkea töissä käyden, enkä ole ikuisella lomalla. Olenkin ehdottanut niille jotka sanovat "ois kiva nähdä kun kerran sinne tullaan" että kun tulen Suomeen voisin tulla heille asumaan siksi aikaa... Ei ole kukaan majoittanut tähän mennessä!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä provo, semmoinen joka VOISI olla totta, mutta ei selvästikään ole. Ei noista lapsenvahdiksi nakitteluista tosiaan varoiteta etukäteen ja palstalla on nyt hääprovoilija, joka käy jokaisen kliseisen hääprovon läpi. Kömpelö aloitus muutenkin, mutta sitä nolompaa niille, jotka tähän ovat langenneet.
Taitaa nolottaa alapeukuttajia, osa on varmaan monta tuntia taistellut oman kantansa puolesta -turhaan!😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa nolottaa alapeukuttajia, osa on varmaan monta tuntia taistellut oman kantansa puolesta -turhaan!😁
Tänne on tullut ihanan raivostuttavia oikeita esimerkkejä ihmisiltä. Ei ole onneksi väliä onko provo vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat peukuttavat siksi, ettei kukaan ota tätä palstaa ylipäätään tosissaan. Tämä on huumoria. Voi väitellä asiasta kuin asiasta, ja kaikki tietävät, että osa provoilee, eikä sillä ole mitään väliä, koska tämä on vain ajanvietettä. Naurettavaa kytätä jotain provoja, koska sehän on tämän palstan suola. Parhaat elävät vuosia/vuosikymmeniä.
Tuttua, niin tuttua. Koko perhe, teinit (tyttö ja poika, oleellinen tieto) mukaan lukien sai kutsun häihin. Juhlapaikalla morsiamen äiti alkoi ohjastaa meidät pojan kanssa saliin ja tytärtä sivuhuoneeseen, että voi hakea sinne ruokaa itselleen, osa lapsista on jo paikalla ja osa on vasta tulossa. Totesin rouvalle, että tyttökin on kyllä ihan vieraan roolissa, kun kerran kutsussakin nimi oli, sain hyvin pilkallisen naurun ja kommentin "eihän se nyt niin mene, kukas lapsia sitten vahtii?" Mies tuumasi, ettei taida olla meidän ongelma. Rouva otti tästä sitten lievästi sanottu hiton kovasti itteensä, ja käytännössä ajoi koko porukan pois juhlapaikalta. Onneksi ei lahjaa ehditty jättää :D Morsiamelta tuli jälkeenpäin viestiä, että oltaisiin voitu aiemmin kertoa ettei teinistä lapsenvahdiksi ole, oli kuulema kauhean stressaavat juhlat kun lapsia ei kaitsinut kukaan. En viitsinyt edes vastata :D
Minä olin meidän suvussa se joka aina nakitettiin milloin mihinkin. Joskus piti vahtia lapsia, tiskata, tarjoilla, ottaa valokuvia. Olinhan porukan ainoa lapseton sinkku. Näitä nakkihommia riitti siihen asti kun serkkupojan ylioppilasjuhlissa mulle tyrkättiin kamera käteen. Otin koko juhlista varmaan viisi kuvaa ja nekin epäselviä/huonosti rajattuja. Sana on levinnyt eikä kukaan enää pyydä minua tekemään töitä juhlissa...
Jokaisen, jos vähänkään epäilyttää, että voi joutua nakitetuksi johonkin hommaan, kannattaa varmuuden vuoksi kääriä käsi pakettiin (kääre käteen, haava kädessä - ei voi tiskailla ja kastella tai olla keittiöhomnissa) tai laittaa kantositeeseen tai idealsiteeseen (käsi/ranne/olkapää revähtänyt, venähtänyt - ei voi kannella lapsia, vaihtaa vaippoja tmv.). Jos näyttää tilanne normilta, niin kääre pois, kun kotona just otettu kipulääke auttoi.
Juuri tällaisten nakkihommien takia olen nyt aikuisena, lapsettomana mutta en sinkkuna, ottanut sen linjan että minä TAI avovaimoni emme tee missään mitään keittiöhommia/lastenvahtimisia. Voin pidellä lasta sylissä kun vanhempansa juo kahvia, mutta palautan heti jos niikseen tulee. Ja jos autamme järjestelyissä, teemme sitä vain mummolleni/vanhemmilleni, mutta varsinaisissa juhlissa olemme vieraana sielläkin. Muille sukulaisille en tee mitään. Paljon serkkuja, paljon juhlia. Jos suostuisin, me kaksi lapsetonta naista emme muuta tekisi kuin tiskaisi tai leikittäisi lapsia...
Minä myös maakunnasta ja käyn usein Helsingissä/pääkaupunkiseudulla. Ei ne ole avuttomia vain maakunnissa, vaan jopa siellä Helsingissä. Mä pääsen ongelmitta julkisilla milloin minnekin pk-seutua, mutta paikalliset ihmettelevät miten miten pääsen perille ilman autoa. Avuliaasti kyllä välillä tarjoutuvat kuskaamaan tai ehdottavat taksia.
Ei tämäkään koske läheskään kaikkia, paljon julkista käyttävät (yleensä helsinkiläiset) eivät ihmettele, mutta ne autoonsa kiinni kasvaneet muualta pk-seudulta olevat ovat välillä aika avuttomia.