Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Kiva kun pääsette tulemaan, mutta Tanjan kannattaa valita menoa kestävät vaatteet, kun tänne tulee noita lapsia"

Vierailija
28.02.2019 |

Nimi muutettu. Hääkutsu, ilmoittautumisen jälkeen tällainen kommentti, koskien 16-vuotiasta. "Tanja" ilmoitti, ettei hän lähde. Nyt kutsuja on vihainen, "mistä mä nyt saan lapsenvahdin, kun ei ole muita teinejä lähipiirissä". Ehdotin MLL:n palveluja. "Mut kun niille pitää maksaa". No ilmoitin, että "Tanja" voi tulla, jos maksatte hänelle koko illasta 200, mutta hän ei ole mikään ilmainen juhlalastenvahti ja sitä paitsi noita on kokemattomalle aika paljon. Nää vahdittavat lapset ovat siis muiden vieraiden lapsia, joita on noin viisi alle kouluikäistä + muutama kouluikäinen, tarkistin asian vielä. Ei nyt kuulemma tartte minunkaan tulla. No aioin peruuttaa joka tapauksessa. Kyseessä ei edes ole kovin hyvä ystävä, kaveri vain, ja taisi koko kutsun syy olla saada teini lapsia vahtimaan. Ei hän edes tunne teiniä kovin hyvin, on vain kuullut muilta että on luotettava ja hyväkäytöksinen.

Kommentit (391)

Vierailija
141/391 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä jatkuu pahimmillaan siihen, että on aikuinen. Mut laitettiin vielä 23-vuotiaan joissakin sukujuhlissa lasten pöytään, kun "sä tuut niiden kanssa toimeen". Söin ruokani 12 pennun, iältään 4-10, kanssa eri huoneessa, kun muut aikuiset söi rauhassa muualla. Alkoi vituttaa niin, että söin sen ruuan ja lähdin kotiin sanomatta kenellekään ja jätin pennut riehumaan keskenään. En ikinä luvannut hoitaa niitä, mulle vaan oli omavaltaisesti katettu lautanen sinne, joten nautin ilmaisen lounaan ja poistuin. Mulle suututtiin, kun juhlien pitäjä oli luvannut mun hoitavan lapsia, mutta sanoin jokaiselle äidille, että mua ei ikinä sanallakaan pyydetty hoitamaan niitä joten en rikkonut tässä mitään sopimusta.

Olen opettaja niin minä tietenkin olen aina ja koko ajan ja joka paikassa älyttömän kiinnostunut kaikista lapsista ja keksin tuosta vain miten muiden lapset saa lopettamaan riehumisen esim häissä ja järjestän jotain kivaa puuhaa lapsille jonnekin sivuun.

Olen yläkoulun aineopettaja.

Vierailija
142/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsia pitää vahtia häissä? Lasten vanhemmille kuuluu pitää kersoistaan huolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain vielä 20-vuotiaana vahtia 10-12-vuotiaita serkkujani sekä serkkujen serkkuja. Olin jo korkeakouluopiskelija ja asuin avoliitossa. Minulle ja miehelleni oli katettu lasten pöytään... Harmi, etten silloin saanut suutani auki, oltiin aika etäisiä isän puolen suvun kanssa.

Anteeksi, mutta mitä vahdittavaa on 10-12-vuotiaissa?

Vierailija
144/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 euroa puhtaana käteen ja pimeänä?!?

Vierailija
145/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua, niin tuttua. Koko perhe, teinit (tyttö ja poika, oleellinen tieto) mukaan lukien sai kutsun häihin. Juhlapaikalla morsiamen äiti alkoi ohjastaa meidät pojan kanssa saliin ja tytärtä sivuhuoneeseen, että voi hakea sinne ruokaa itselleen, osa lapsista on jo paikalla ja osa on vasta tulossa. Totesin rouvalle, että tyttökin on kyllä ihan vieraan roolissa, kun kerran kutsussakin nimi oli, sain hyvin pilkallisen naurun ja kommentin "eihän se nyt niin mene, kukas lapsia sitten vahtii?" Mies tuumasi, ettei taida olla meidän ongelma. Rouva otti tästä sitten lievästi sanottu hiton kovasti itteensä, ja käytännössä ajoi koko porukan pois juhlapaikalta. Onneksi ei lahjaa ehditty jättää :D Morsiamelta tuli jälkeenpäin viestiä, että oltaisiin voitu aiemmin kertoa ettei teinistä lapsenvahdiksi ole, oli kuulema kauhean stressaavat juhlat kun lapsia ei kaitsinut kukaan. En viitsinyt edes vastata :D

Harvoin näkee vanhempia jotka puolustavat teinityttöään näin päättäväisesti! Ihailtavaa toimintaa. 

Morsiammella ja äidillään sen sijaan taitaa olla pahastikin vikaa päässään. Normaali ihminen ei oleta että joku vieras voidaan vain nakittaa kaitsemaan lapsia ilman että asiasta on sovittu etukäteen.

Vierailija
146/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain vielä 20-vuotiaana vahtia 10-12-vuotiaita serkkujani sekä serkkujen serkkuja. Olin jo korkeakouluopiskelija ja asuin avoliitossa. Minulle ja miehelleni oli katettu lasten pöytään... Harmi, etten silloin saanut suutani auki, oltiin aika etäisiä isän puolen suvun kanssa.

Anteeksi, mutta mitä vahdittavaa on 10-12-vuotiaissa?

Heidät (ja meidät) oli laitettu eri pöytään kauas muista, koska ovat rasavillejä ja yksi on ADHD. Mm. ruokasodat ja muu sikailu oli ihan tyypillistä serkuilta. Eikä tuo kerta ollut poikkeus. Minulla ei ollut edes mitään kontrollia koko serkuslaumaan, koska en ollut tavannut heitä (tai isovanhempiani tai isääni) pariin vuoteen. Osasin silti pitää lapset hengissä ja poissa mm. uima-altaasta, johon heillä oli taipumusta töniä toisiaan.

Nyt kun vielä oikein muistan, tuo oli eka kerta kun isän puolen suku olisi voinut tavata mieheni. Mutta eivät ne moita ja heitä enempää jutelleet, kun olimme siellä lasten pöydässä. Melkein sama juttu seuraavana jouluna, paitsi että kaikki istuttiin samassa pöydässä. Sen jälkeen lakkasin yrittämästä luoda yhteyttä tähän sukuhaaraan, eivätkä hekään enää ikinä ottaneet minuun yhteyttä.

Vierailija
147/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan yökylään vain lähimmät.

Vierailija
148/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä jouduin muutaman kerran vastaavaan nakkiin. Hoidin asian niin että sanoin lapsille heidän saavan nyt tehdä ihan mitä vaan. Sitten vaan kuulokkeet päähän ja aloin kuuntelemaan musiikkia. Kerran yksi lapsi tippui puusta jonka jälkeen nakit loppui kuin seinään.

Vierailija
149/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että tulee hyvä mieli ku saa jotakin auttaa. Lyhyesti onnellinen olo.

Kaikkea ei tarvitse hinnoitella." Joka toista auttaa niin sitä autetaan".

Ei sekään oo kivaa jos joku yhtäkkiä ilm että käykö sulle ja aina ei käy. Oon huomannut että en oo enää pyyteetön auttaja.

Vierailija
150/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista helpoin on kun jättää vain lapset leikkimään keskenään ja palaa pöytään jos yritetään nakittaa. Lapsen vanhemmat ovat vastuussa omasta jälkikasvustaan.

Vierailija
151/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistuu mieleen oma lapsuus ja nuoruus, oiettienettä :D Täällä sain jo täysiryöpytyksen niskaani, kun jossain toisessa ketjussa kerroin miten kapinoin jo teininä aivan käsittämättömiä nakituksia vastaan, mutta kertauksena kerrotakoon vielä tässä. 

Äitini on kova nakittamaan ihmisiä tekemään omia hommiaan, ja ihmettelen miten toisilla ihmisillä pysyy kämppä pään päällä ihan itsenäisellä työskentelyllä ilman laumaa ilmaistyöntekijöitä. Jos joku tarvitsi kotihiustenvärjäystä, ei se mitään, meidän teini hoitaa. Jaa, eno haluaa juhlia kuusikymppisiään, meidän teini herää seitsemältä aamulla kattamaan. Ai, puhelin tai ovikello soi, meidän teini menee. Ymmärtäisin kerran tai kaksi, mutta asenne oli lähtökohtaisesti se, että teini menee ja tekee. 

Parasta oli kun teininä poikaystäväni toi paskaset farkkunsa minulle pestäväksi nyrkkipyykillä. Muistan kun seisoin kädet rusinana vessan käsienpesualtaalla ja tajusin ajatella etä minulla olisi miljoona muutakin asiaa tehtävänä kuin seistä siinä pesemässä täysin toimintakykyisen kundin farkkuja. Kun jätin ne altaaseen märkänä ja lähdin lukemaan matikankokeeseen, niin kumpikaan - ei edes äitini - tajunnut ajatella, että jotain on lähtökohtaisesti pielessä. Ne farkut homehtuivat likaisina lopulta. 

Lopulta laitoin avoimesti vastaan kaiken maailman tarjouksia vastaan. Ei, en tee. Juu ei käy ja lopulta se meni siihen että katosin paikalta jos minua vaadittiin tekemään jotain. Eikä ole vaadittu pelkästään tällaisia nakkeja, vaan paljon muitakin asioita jotka eivät toisille kuulu tuon taivaallista. 

Hyvä,ihan oikein.Kiinnostaisi tietää joutuiko äitisi auttaamaan itse teininä ,lapsena ollessaan. Vaan osuko tämä hyväksikäyttö sun kohdalle?

Tuosta farkkupoikakaverista toivottavasti et ottanut miestä itsellesi?Näkisi miten sinua kotona kohdeltiin ja päätti saavansa hyvän ovimaton susta.

Vierailija
152/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isosiskoni joutui hoitamaan minua. Eli roikuin joka paikassa matkassa. Opin aika nuorena , mitä seukkaaminen ja seksihommat on ja tupakkaa opettelin polttamaan 9v. Ikäisenä 😀😀. Toki siis kamalaa. Mutta sisko oli oiva lapsenvahti. Oli aina jänniä reissuja

No,missäs sun vanhemmat? Aika iso ikäero teillä,varmaankin.

Näissä sukujuhlissako vaan raahas sua mukanaan vai muutenkin??

Vierailija
153/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat kannattaa aina pitää vain aikuisten kesken. Lapset pilaavat poikkeuksetta juhlatunnelman, ovat meluisia ja haisevat.

Vierailija
154/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksei teinejä voisi oikeasti palkatakin tällaisiin hommiin vaikka muutamalla kympillä. Teineille jokin 50 euroakin on iso raha, jonka eteen moni ihan mielellään jo katsoisi lasten perään tai keittelisi vieraille kahveja. Jossain hääbudjetissa se muutama kymppi ei tuntuisi missään.

Vierailija
155/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksei teinejä voisi oikeasti palkatakin tällaisiin hommiin vaikka muutamalla kympillä. Teineille jokin 50 euroakin on iso raha, jonka eteen moni ihan mielellään jo katsoisi lasten perään tai keittelisi vieraille kahveja. Jossain hääbudjetissa se muutama kymppi ei tuntuisi missään.

Miksi hääparin pitäisi maksaa lastenhoito? Se on vanhempien tehtävä, lapset voi aina jättää hoitoon jos haluaa juhlia ilman lastenvahdintaa.

Vierailija
156/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon varmaan tosi ylisuojeleva mamma, mutta itse en todellakaan juhlissa edes jätä alle kouluikäisiä hoitoon vieraalle, joka on otettu vahdiksi sillä perusteella että hänet sai sinne ilmaiseksi.

Meidän muksuja vahtii tasan ammattilainen tai sellainen läheinen, johon luotamme 100%. En ymmärrä vanhempia, joille on ihan sama kuka hoitaa heidän lasta ja millä tavalla esim. vuorovaikuttaa lasten kanssa - kun on kyse pienistä lapsista. Kouluikäiset erikseen, sen ikäinen osaa jo kertoa vanhemmalle, jos jotain on jäänyt mielenpäälle.

Vierailija
157/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävä ketju, koska en ole itse koskaan törmännyt tällaiseen nakittamiseen, en edes teininä, siis oman sukuni tai perhetuttujen piirissä tai juhlissa. Uskon kyllä, että on silti ihan todellinen ja raivostuttava ilmiö. Mutta mietin, että millaiset ihmiset tuota nakittamista oikein harjoittaa. Täytyy olla joku selittävä tai yhdistävä tekijä heissä. Onko he kouluttamattomia (koska ovat niin idiootteja)? Vai onko tuo perinteenä jossain päin suomea tai jossain uskonlahkossa? Vai mitä nämä tyypit oikein ovat?

Vierailija
158/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävä ketju, koska en ole itse koskaan törmännyt tällaiseen nakittamiseen, en edes teininä, siis oman sukuni tai perhetuttujen piirissä tai juhlissa. Uskon kyllä, että on silti ihan todellinen ja raivostuttava ilmiö. Mutta mietin, että millaiset ihmiset tuota nakittamista oikein harjoittaa. Täytyy olla joku selittävä tai yhdistävä tekijä heissä. Onko he kouluttamattomia (koska ovat niin idiootteja)? Vai onko tuo perinteenä jossain päin suomea tai jossain uskonlahkossa? Vai mitä nämä tyypit oikein ovat?

Samaa ihmettelen. En olisi ikinä teininä suostunut tuollaiseen kohteluun enkä voi kuvitella että kukaan olisi kehdannut pyytääkään. Veikkaan että tosiaan liittyy johonkin uskonlahkoon.

Vierailija
159/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo yli kaksikymppinen, kun avomieheni kanssa matkustin veljeni lakkiaisiin. Olin saanut lainaan tuttavan kansallispuvun juhlaan. Meille mieheni kanssa nakitettiin tiskaus pesuhuone/saunatiloissa. Muistan, että kuulin jonkun vieraan kyselevän, missä olen, kun harvemmin sukulaisvieraitakaan olin nähnyt. Olipahan essu puvussa valmiina...

Vierailija
160/391 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini kun opettaa muksuille  muutaman mehevän jutun ,  niin loppuu  lapsenvahdiksi pyytäminen kuin seinään :D lapsethan ovat tietyssä iässä kuin papukaijoja.

Siinä on vanhemmilla mukavaa, kun TiinaTaavetti hokee  että mennään löökille taatana koko loppuillan!