"Kiva kun pääsette tulemaan, mutta Tanjan kannattaa valita menoa kestävät vaatteet, kun tänne tulee noita lapsia"
Nimi muutettu. Hääkutsu, ilmoittautumisen jälkeen tällainen kommentti, koskien 16-vuotiasta. "Tanja" ilmoitti, ettei hän lähde. Nyt kutsuja on vihainen, "mistä mä nyt saan lapsenvahdin, kun ei ole muita teinejä lähipiirissä". Ehdotin MLL:n palveluja. "Mut kun niille pitää maksaa". No ilmoitin, että "Tanja" voi tulla, jos maksatte hänelle koko illasta 200, mutta hän ei ole mikään ilmainen juhlalastenvahti ja sitä paitsi noita on kokemattomalle aika paljon. Nää vahdittavat lapset ovat siis muiden vieraiden lapsia, joita on noin viisi alle kouluikäistä + muutama kouluikäinen, tarkistin asian vielä. Ei nyt kuulemma tartte minunkaan tulla. No aioin peruuttaa joka tapauksessa. Kyseessä ei edes ole kovin hyvä ystävä, kaveri vain, ja taisi koko kutsun syy olla saada teini lapsia vahtimaan. Ei hän edes tunne teiniä kovin hyvin, on vain kuullut muilta että on luotettava ja hyväkäytöksinen.
Kommentit (391)
Viime vuonna häät järjestäneenä ei ole mitään tarvetta epäillä voiko aloitus olla totta.... Kyllä oli hääryhmät niin pinkeenä porukkaa, joka oli valmis teettämään kaikki järjestelyt ja hanttihommat kavereilla ja sukulaisillaan! Mistä ne muut vieraat voi tietää onko mitään lapsenvahtia todellisuudessa hankittu tai onko "sukulaistytöt" varsinkaan suostuneet mihinkään?
Minulle on tuo lastenpöytä-temppu tehty kun olin 17-vuotias. Teinityttö jätettiin yksin 7 tai 8 pikkumuksun kanssa, yksi niistä oli vielä vaipoissa ja syöttötuolissa.
Söin ruokani ja lähdin vetämään, kaipa ne jossain vaiheessa huomasivat että lapset ovat omine nokkinensa.
Tuosta tuli kyllä sanomista, mutta totesin vain että ei kukaan ollut pyytänyt minua vahtimaan lapsia ja minulle tuli kiireellinen meno.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tuo lastenpöytä-temppu tehty kun olin 17-vuotias. Teinityttö jätettiin yksin 7 tai 8 pikkumuksun kanssa, yksi niistä oli vielä vaipoissa ja syöttötuolissa.
Söin ruokani ja lähdin vetämään, kaipa ne jossain vaiheessa huomasivat että lapset ovat omine nokkinensa.
Tuosta tuli kyllä sanomista, mutta totesin vain että ei kukaan ollut pyytänyt minua vahtimaan lapsia ja minulle tuli kiireellinen meno.
Olen samaa mieltä siitä, että on todella inhottavaa nakittaa ihmisiä tekemään juttuja, joista ei olla sovittu, ja lähteminen tuossa tilanteessa on vain oikein. En kuitenkaan ymmärrä tätä kostomentaliteettia, joka monessa kommentissa toistuu. Olisi tässäkin jollekin voinut huikata, että moro, lähden nyt ja häipyä. Olisi saatu viesti perille vaarantamatta aikuisten typeryyteen syyttömiä lapsia. Vai onko efekti tarpeeksi voimakas vasta, kun joku kaatuu syöttötuolissaan ja halvaantuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä, että on todella inhottavaa nakittaa ihmisiä tekemään juttuja, joista ei olla sovittu, ja lähteminen tuossa tilanteessa on vain oikein. En kuitenkaan ymmärrä tätä kostomentaliteettia, joka monessa kommentissa toistuu. Olisi tässäkin jollekin voinut huikata, että moro, lähden nyt ja häipyä. Olisi saatu viesti perille vaarantamatta aikuisten typeryyteen syyttömiä lapsia. Vai onko efekti tarpeeksi voimakas vasta, kun joku kaatuu syöttötuolissaan ja halvaantuu?
Ei moni välttämättä edes tajua että pitäisi vahtia muiden lapsia, jos sitä ei ole suoraan kysytty. Näin lapsettomana multa puutuu tyystin sellainen hoivageeni, ei mulle tulis mieleenkään että jos lähellä on lapsia, ne olisi MINUN vastuulla. Enkä edes tunnistaisi mitään vaaranpaikkoja jos nyt eivät aseella leiki.
Ei hoitovastuuta voi vaan jättää jollekin sopimatta siitä, koska se toinen voi olla autuaan tietämätön että hälle edes moinen vastuu on muka annettu! Etenkään jos kyse on lapsettomasta tai teinistä!
Vierailija kirjoitti:
Jos minun nuorena naisena oletettaisiin automaattisesti suostuvan lapsenvahdiksi, opettaisin kakaroille kaikki rumat sanat jotka tiedän.
Olen kohta nelikymppinen kolmen lapsen äiti, ja minua nauratti tämä! Siitä vain, anna mennä, jos joku sinut nakittaa lapsia vahtimaan ilman että edes kysyy (toisaalta pitäisi kyllä osata myös sanoa ei, mutta ymmärrän että se ei ole helppoa. Ei minullekaan).
Minä en vanhempana edes jättäisi alle kouluikäistä lastani tuntemattoman ihmisen hoitoon, en edes juhlissa.
Miehen kanssa olemme tästä jutelleet, ja olen hänelle teroittanut, että keskimmäinen lapsemme ei sitten ole lastenvahti missään eikä missään tilanteessa. Hän on tyttö, kun esikoisemme ja serkuksista vanhin on poikia. Näiden kolmen lapsen jälkeen on useamman vuoden väli, kunnes syntyi uusia serkkuja, joten ikäero on juuri sellainen että tyttömme voidaan helpostikin kuvitella lapsenvahdiksi. Pidän kyllä hänen puoltaan, että ilman palkkiota ei tarvitse (siinä on tarpeeksi, että katsoo välillä oman pikkusisaruksen perään meillä kotona).
Minä menin tuoreen poikaystävän siskon häihin vieraaksi. Kaaso tuli heti ovella sanomaan, että minun pitää hoitaa, että morsiusparilla on lasit täynnä ruokailun aikana. Sanoin tulleeni vieraaksi, en töihin. Asia oli sillä selvä. Sinänsä mielenkiintoista, että se olisi ollut kaavailuissa minun hommani, ei esimerkiksi poikaystäväni homma.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalia kirjoituksia. Meillä kyllä koko suku osallistuu erittäin mielellään lasten hoitoon. Meillä juhlissa nimenomaan vanhemmat tytöt toimivat lapsenvahtina jotta aikuiset pääsevät keskustelemaan ja osallistumaan juhliin kunnolla.
Miksi tytöt?
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään kostomentaliteettia ollut. En vain jaksanut kuunnella rääkymistä ja katsoa riehumista,sotkemista ja tappelua ja lähdin kävelemään. Ikinä en ollut lapsia hoitanut, enkä ollut niistä lainkaan kiinnostunut ennen kuin sain omat. Kukaan ei pyytänyt minua lapsia hoitamaan, minut vain istutettiin lastenpöytään. Joten söin ja lähdin.
Miten sen selvästikin lapsena (lastenpöytä) pidetyn teinin pitäisi osata käyttäytyä aikuismaisesti ja vastuullisesti kun näiden aikuiset vanhemmat eivät siihen kykene?
Minä en ikinä edes yrittää k*settaa jotain vierasta teiniä lastenvahdiksi jotta vanhemmat saavat rillutella. Kun halutaan aikuisten aikaa niin sovitaan ennakkoon, maksetaan palkka ja varmistutaan että tyyppi on luotettava.
Sitä saa mistä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä ketju, koska en ole itse koskaan törmännyt tällaiseen nakittamiseen, en edes teininä, siis oman sukuni tai perhetuttujen piirissä tai juhlissa. Uskon kyllä, että on silti ihan todellinen ja raivostuttava ilmiö. Mutta mietin, että millaiset ihmiset tuota nakittamista oikein harjoittaa. Täytyy olla joku selittävä tai yhdistävä tekijä heissä. Onko he kouluttamattomia (koska ovat niin idiootteja)? Vai onko tuo perinteenä jossain päin suomea tai jossain uskonlahkossa? Vai mitä nämä tyypit oikein ovat?
Aina näissä haiskahtaa elämänkoulu ja suhteellisen alhainen sosiaaliluokka taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalia kirjoituksia. Meillä kyllä koko suku osallistuu erittäin mielellään lasten hoitoon. Meillä juhlissa nimenomaan vanhemmat tytöt toimivat lapsenvahtina jotta aikuiset pääsevät keskustelemaan ja osallistumaan juhliin kunnolla.
Miksi tytöt?
Nimenomaan. Miksi tytöt? Onko edes kysytty tyttöjen todellista tahtoa? Eivät vaan taida kehdata kieltäytyä ja hammasta purren ja hymyssä suin hoitavat määrätyn homman.
Ja helppoahan se on väittää, että koko suku osallistuu mielellään, jos todellusuudessa ne tietyt ihmiset pääsee aina helpoimmalla. Eli juurikin miespuoliset ja keski-ikäiset naiset, kun tytöt hoitavat ärsyttävimmät nakitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tytöt?
Nimenomaan. Miksi tytöt? Onko edes kysytty tyttöjen todellista tahtoa? Eivät vaan taida kehdata kieltäytyä ja hammasta purren ja hymyssä suin hoitavat määrätyn homman.
Ja helppoahan se on väittää, että koko suku osallistuu mielellään, jos todellusuudessa ne tietyt ihmiset pääsee aina helpoimmalla. Eli juurikin miespuoliset ja keski-ikäiset naiset, kun tytöt hoitavat ärsyttävimmät nakitukset.
Miksikö? Siksi että perinteisesti akat (etenkin nuoret naiset) joutaa juhlissa palvelemaan miehiä ja vanhempaa väkeä, kun MIEHET puhuvat asiaa. Ja tämä ei koske tosiaan nuoria miehiä, heidät otetaan myös tähän palveltavaan rinkiin mukaan, tyttöjen osa kantaa kahvia ja kaitsea lapsia. Ja näköjään tämä talebaani-perinne ei ole mhinkään kadonnut juhlista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään kostomentaliteettia ollut. En vain jaksanut kuunnella rääkymistä ja katsoa riehumista,sotkemista ja tappelua ja lähdin kävelemään. Ikinä en ollut lapsia hoitanut, enkä ollut niistä lainkaan kiinnostunut ennen kuin sain omat. Kukaan ei pyytänyt minua lapsia hoitamaan, minut vain istutettiin lastenpöytään. Joten söin ja lähdin.
Miten sen selvästikin lapsena (lastenpöytä) pidetyn teinin pitäisi osata käyttäytyä aikuismaisesti ja vastuullisesti kun näiden aikuiset vanhemmat eivät siihen kykene?
Minä en ikinä edes yrittää k*settaa jotain vierasta teiniä lastenvahdiksi jotta vanhemmat saavat rillutella. Kun halutaan aikuisten aikaa niin sovitaan ennakkoon, maksetaan palkka ja varmistutaan että tyyppi on luotettava.
Sitä saa mistä maksaa.
Selvä juttu, ymmärsin että sinua oli kuitenkin infottu että nakki napsahti, meni nyt huonon luetunymmärtämisen piikkiin omalta osaltani siis. Tuossa tapauksessa on toki ihan naurettavaa olettaa, että olisit jotenkin telepaattisesti ymmärtänyt että olet lastenvahtina, ja todella omituista käytöstä, että sinulle suututtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko tätä. Vähä-älyinen pitää ihmisen olla (ihan oikeasti) jos tuollaisen hääkutsun laittaa. Ei mee nyt mulle läpi.
Kyllähän nykyään ihmiset kehtaa laittaa vaikka mitä kutsuihin yms. Mun kaveripiirissä on näitä jotka juhlivat nimipäiviäänkin ja odottavat lahjoja, röyhkeästi vielä ilmoittavat että jos et keksi lahjaa niin rahalle on aina käyttöä.
Tällaisiin röyhkeilijöitten kutsuihin voi kyllä vastata, että en oikein keksi edes syytä, miksi tulisin.
Vierailija kirjoitti:
Siis trollaako tänne kaikki vai mitä tämä on? Kyllä myös lapsiperheiden vanhemmilla on oikeus välillä huokaista ilman lapsen hoitoa. Teineiltä ja lapsettomilta ei todellakaan ole liikaa vaadittu jos pyydetään katsomaan juhlissa lapsien perään. Päinvastoin kaikkihan tässä voittaa. En voi käsittää, onko palsta täynnä lasten vihaajia??
Käsittämätöntä miten joku laiska nuuka akka luulee että juhlissa kuuluisi jonkun muun vahtia hänen lapsiaan,, siis ihan käsittämätön ajatusmaailma.. Hoida itse tai palkkaa lastenvahti, lapsia en vihaa mutta tuollaisia laiskoja ämmiä kyllä.. Huhhuh
Kamalaa vanhanaikaista scheissea, että ajatellaan fyysisen sukupuolen tuovan jotekin automaattisen kiinnostuksen lasten kaitsemiseen ja hoivaamiseen. Itselle ei teininä moinen nakki napsunut, mutta nuorempana pidin lapsia sen verran vastenmielisinä otuksina, että olisin varmasti juossut ulos tuollaisista juhlista ja lujaa.
Samoin outo olettamus, että lapseton haluaisi kaitsea toisten mukeloita. Entä jos on lapseton juuru siksi, että ei halua kaitsea mitään koskaan ikinä? Lapset ovat vanhempien vastuulla. Jos halutaan juhlia ilman, niin hankitaan hoitaja ja jätetään lapset kotiin. Niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa vanhanaikaista scheissea, että ajatellaan fyysisen sukupuolen tuovan jotekin automaattisen kiinnostuksen lasten kaitsemiseen ja hoivaamiseen. Itselle ei teininä moinen nakki napsunut, mutta nuorempana pidin lapsia sen verran vastenmielisinä otuksina, että olisin varmasti juossut ulos tuollaisista juhlista ja lujaa.
Samoin outo olettamus, että lapseton haluaisi kaitsea toisten mukeloita. Entä jos on lapseton juuru siksi, että ei halua kaitsea mitään koskaan ikinä? Lapset ovat vanhempien vastuulla. Jos halutaan juhlia ilman, niin hankitaan hoitaja ja jätetään lapset kotiin. Niin yksinkertaista.
Enpä muista palstalta lukeneeni, että appiukko on kamala, kun ei ota lapsia hoitoon, että millainen isoisä voi toimia noin. Anoppia ja isoäitiä sen sijaan osataan syyllistää oikein kunnolla.
Mielenkiintoinen ketju. Onkohan tätä ilmiötä tutkittu miten paljon?
Itse jouduin lapsena ja teininä katsomaan aina serkkujeni perään, kun olimme yhtä aikaa mummolassa. Meillä oli ikäeroa kuusi ja yhdeksän vuotta, eli esimerkiksi kun minä olin 14, serkkuni olivat 8 ja 5. Emme siis todellakaan olleet samalla kehitystasolla hetkeäkään, eikä meitä ei siten oikein voitu ajatella tekemässä samoja asioita ”lapsina”. Vielä kun nuorempi serkuistani oli täysin kuriton ja ylivilkas, nuo vierailut olivat osaltani täyttä työtä alusta loppuun asti. Erään kerran mursin ranteenikin, kun juoksin tämän nuoremman serkun perään autotielle ja kaaduin vetäessäni sen pois auton edeltä. Sillä kertaa olinkin jo sitten niin itkuraivareissa, että raahasin haalareista niskaotteella sen veltoksi heittäytyneen pikkupojan hankea pitkin takaisin mummolaan - ja vastaanotin haukut siitä, että olin koskenut serkkuun väkisin. Mummo muistelee vielä tänä päivänäkin, kuinka ”ette tulleet lapsina toimeen keskenänne serkkujesi kanssa” ja yritän joka kerran selittää, ettei meidän ikäeroilla ollut kyse mistään lasten keskinäisistä väleistä, vaan mullehan olisi pitänyt maksaa siitä vahtimisesta palkkaa.
Yhdet juhlatkin olen kahvittanut vieraita, mutta kyseessä oli kaverin pikkuveljen rippijuhlat ja kaverin äiti etukäteen kysyi, mitä halutaan vastineeksi palveluksesta. Oltiin pelkästään tyytyväisiä, kun saatiin niin helpolla taskurahaa. Täysin ok tilanne. Teininkin aika ja vaivannäkö nimittäin maksaa.
(Itse sain muuten niin tarpeekseni lapsista noiden serkkujeni myötä, että vasta kolmevitosena rupesin harkitsemaan omia. Eikä ole mikään liioiteltu heitto vaan tosiasia - olin todellakin vannoutunut vela tuonne asti, vain siksi, että serkkujeni perässä juokseminen ja kaikesta näiden kurittomuudesta syytetyksi tuleminen oli kypsyttänyt vihan kaikkia lapsia kohtaan.)
Vierailija kirjoitti:
Word! Tämä pätee myös moneen muuhunkin elämänalueeseen kuin vain vieraiden lasten kaitsemiseen juhlissa. Kun lukion jälkeen suunnittelin ulkomaille välivuoden viettoon lähtöä, minua painostettiin joka taholta au pairiksi, koska "nuoret naiset pitävät pienten lasten hoitamisesta". Lähdin sittemmin erääseen vapaaehtoistyöprojektiin pikkulasten kerhonohjaajaksi ja se oli katastrofi. Olisi pitänyt tässä asiassa kuunnella sisintäni muiden tyrkytyksestä huolimatta. No, enpä tee samaa virhettä enää toiste.
Ihmettelen samoin tuota oletusta, että lapseton, etenkin nainen, nauttisi lapsenvahtina olemisesta kun "ei ole omia". Kokemukseni mukaan luultua harvempi ihminen on loppujen lopuksi luonteva vieraiden pikkulasten kanssa. Tässä tapauksessa pitäisi ehdottomasti olla etusijalla kaitsijan lapsirakkaus ja muu asenne, eikä sukupuoli. Itse asiassa moniin maihin ei vieläkään huolita miespuolisia au paireja, koska "se ei ole miesten juttuja". Riippumatta siitä, kuinka hyvin kyseinen hakija tulisi juttuun lasten kanssa.
Jos olisi kyse normaalista palveluksesta, niin normaali ihminen pyytäisi etukäteen henkilöltä, että voisiko tämä tehdä palveluksen. Ja hyväntahtoinen ihminen ehkä lupaisikin auttaa, ja saisi apua joskus takaisin. Mutta näissä jutuissa ei ole kyse tuollaisesta, vaan siitä, että teini huijataan tai emotionaalisesti kiristetään tilanteeseen, jossa hän ei pysty kieltäytymään. Ei siis mistään palveluksesta, vaan orjakeikasta, johon se orja huijataan. Ja näiltä nakittajilta ei sataprosenttisen varmasti heru ikimaailmassa mitään apua takaisin.