"Kiva kun pääsette tulemaan, mutta Tanjan kannattaa valita menoa kestävät vaatteet, kun tänne tulee noita lapsia"
Nimi muutettu. Hääkutsu, ilmoittautumisen jälkeen tällainen kommentti, koskien 16-vuotiasta. "Tanja" ilmoitti, ettei hän lähde. Nyt kutsuja on vihainen, "mistä mä nyt saan lapsenvahdin, kun ei ole muita teinejä lähipiirissä". Ehdotin MLL:n palveluja. "Mut kun niille pitää maksaa". No ilmoitin, että "Tanja" voi tulla, jos maksatte hänelle koko illasta 200, mutta hän ei ole mikään ilmainen juhlalastenvahti ja sitä paitsi noita on kokemattomalle aika paljon. Nää vahdittavat lapset ovat siis muiden vieraiden lapsia, joita on noin viisi alle kouluikäistä + muutama kouluikäinen, tarkistin asian vielä. Ei nyt kuulemma tartte minunkaan tulla. No aioin peruuttaa joka tapauksessa. Kyseessä ei edes ole kovin hyvä ystävä, kaveri vain, ja taisi koko kutsun syy olla saada teini lapsia vahtimaan. Ei hän edes tunne teiniä kovin hyvin, on vain kuullut muilta että on luotettava ja hyväkäytöksinen.
Kommentit (391)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitähän on. Meillä miehen suku kuvittelee, että Helsingin kotimme on suvun yhteinen lomakoti, jonne vaan keskenään sovitaan, kuka tulee milloinkin.
Meillä sama. Tosin suku tulee rapakon takaa ja viipyy kerralla sen 3-5 viikkoa yleensä vähintään. Ihana asua meidän kaksiossa jonkun 4-5 hlön kesken tuo koko aika. Hotelliin eivät tietenkään voi mennä ja itse teen vuorotyötä niin on siinä välillä kestämistä.
Hei, tuollaiseen ei ihan oikeasti tarvitse suostua. Tuo on oma valintasi. Voit myös sanoa ei.
Tiedän kyllä. Miehen vanhemmilla ei ole kuitenkaan varaa olla noin pitkää aikaa hotellissa tai airbnbssä kun Suomen hintataso on mitä on. Lentolippuja varten joutuvat jo säästämään kauan ja nekin ovat aina sitä halvinta norwegiania tms. He näkevät miestäni ehkä kerran 1-2 vuodessa ja kun mies on periaatteessa minun "takiani" täällä niin olen sitten suostunut tuohon. Toinen vaihtoehto olisi muuttaa sinne mutta olemme mieluummin täällä Suomessa. Anoppi tosin sitten aina siivoaa ja tekee ruokaa koko tuon ajan ihan pyytämättä. :D Tänä kesänä mies menee käymään siellä, joten tuskin ovat tulossa tänne päin nyt lähiaikoina. Kyllä tuon nyt kerran parissa vuodessa kestää.
Aloitit sanomalla suku ja kuitenkin oli kyse vain miehesi vanhemmista ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitähän on. Meillä miehen suku kuvittelee, että Helsingin kotimme on suvun yhteinen lomakoti, jonne vaan keskenään sovitaan, kuka tulee milloinkin.
Osa ilmoitttaa vielä ruokatoiveetkin ja odottaa, että kuskaan ja opastan joka paikassa.
Miehen sisko oli ottanut käännöstöitä firmalleen ja soitteli sitten niistä koko ajan minulle, että miten tää ja tää sanotaan ja etkö viittis lukaista läpi.
Sama.Maalaiset ei osaa liikkua/on hiton pihejä.Raivostuttavinta on olla se ilmainen taksi joka suuntaan,vaikka bussi lentokentälle ja ratikka molempiin satamiin menee ikkunan alta.
No jaa. Me asumme oikeassa suurkaupungissa, ja tänne myös tuppaa helsinkiläisiä kyydittäväksi. No fiksuimmat vuokraavat auton, mutta ne eivät ole itse asiassa olleet Helsingistä. Mukava toki saada vieraita, ja hieno kaupunki tämä on esitellä. Mutta helsinkiläiset eivät todellakaan ole tuollaisen toiminnan yläpuolella.
Eivät todellakaan. Asumme ihan maalla ja ainoa vieras joka on vaatinut liki aikataulutettua palvelua on syntyperäinen helsinkiläinen. Nykyisin tosin jo ymmärtää, että kaikki ei pyöri hänen pillinsä mukaisesti ja on siis löytynyt omatoimisuutta asioihin. Itsellä ei kuuna päivänä ole tullut mieleen mennä vieraaksi sillä asenteella millä hän ensimmäisiä kertoja tuli meille. Mukava ihminen ja naimisissa lähisukulaisen kanssa, mutta alkuun hänen minä, minä ja minun tahto oli jotain hyvin hämmentävää.
Vierailija kirjoitti:
Outoja juttuja on tämä internet täynnä.
Omat isot hääni vuonna 1983 olivat isot. Oli lapsia, teinejä, nuoria pariskuntia, keski-ikäisiä lapsettomia ja lapsellisia vanhuksiakin. Emme todellakaan olleet varanneet mitään lastenhoitajaa emmekä myöskään (eikä kukaan muukaan) vaatinut paikalla olevia teinejä hoitamaan lapsia. Vanhemmat huolehtivat lapsistaan itse, pitivät silmällä, lepyttelivät jos tuli väsy, katsoivat heidän syömiset.
Muistan yhdet häät, joihin mentiin kun kuopukseni oli juuri syntynyt. Meidät oli kutsuttu "mies perheineen" - mies siis oli bestman ja lähin kaveri sulhaselle, joka toki oli myös minulle hyvin tuttu, ja toki hän oli meidän lapsillekin tutuksi tullut, siis ainakin vanhemmalle. Nuorinhan oli vauva, noin kahden kuukauden vanha. Morsianta emme tunteneet yhtään. Kenelläkään muulla häävieraalla ei ollut minkäänlaisia lapsia mukanaan. Keski-ikä oli varmaan 60 v. , itse olimme noin 40 v. Oltiin kuin näyttelykaloja akvaariossa. Onneksi lapset olivat aika rauhallisia temperamentiltaan, malttoivat odottaa syömistä ja olla hiljakseen, tyytyivät tarjoamiimme toiminnan mahdollisuuksiin (leikkiin, piirtämiseen, tarkkailuun, vuorovaikutukseen) eikä meistä tullut meteliä. Mutta tietysti sitten aika aikaisin poistuimme. (Ja kun lähdimme, niin näistä hengettömistä häistä rupesivat tekemään lähtöä monet muutkin.)
Kovin tunnet edelleenkin perheesi olleen häiden pelastus. Mistä tiedät ihmisten lähteneen heti pois " hengettömistö" häistä, kun teidän taitava näyttelyperheenne oli jo poistunut? Taitava oli myös juuri syntynyt puoliksenne, 2 kk, kun jo osallistui leikkiin, piirtämiseen ym. Harva pieni pystyy. Kyllä varmasta hääpari ja vieraat muistavat lämmöllä vuosienkin päästä, että perheenne oli suostunut saapumaan muita tolloja ja avuttomia viihdyttämään. Tekemään häistä THE HÄÄT .
Vierailija kirjoitti:
Lapsenvahdiksi en ole joutunut, mutta useammat juhlat tuli nuoruudessa "juhlittua" keittiössä palkattomana tiskarina. On kieltämättä aika hehkee tunne kun kädet rusinoiksi turvonneena ja mekon etumus likomärkänä kyyhötät emännänjatkoksella jotain kuivia kaneliässiä pupertaen ja vain vähän palanutta sumppia ryystäen ja aina vaan samat ihmiset jättää kahvikuppinsa tiskipöydälle ja suuntaa uudelleen kohti tarjoilupöytää. Kauempaa kuulet kun joku puoliksi tuntematon sukulaistäti huutelee kuinka keittiönkin väki on kaikki tervetulleita sen tuleville kuuskymppisille...
Minä usein tarjoudun keittiöavuksi sukujuhlissa. Olen tosi huono sosiaalisissa tilanteissa, mutta minusta on kiva nähdä suklaisia ja siten tuntea kuuluvani joukkoon. Keittiöpalvelus on hyvä tapa minulle olla mukana. Ja yleensä keittiöhommissa on ihan kivoja ne muutkin ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa en usko tippaakaan, että ap:n kirjoittama aloitus olisi totta.
Tuo on nyt vaan jonkun keksimä "hyvä tarina." Saadaanpahan vaan jotain säpinää aikaan tännekin.
KUKAAN ei esitä asiaa tuolla tavalla, vaikka sitten toivoisikin jonkun teinin kaitsevan lapsia juhlissa.
Eikä KUKAAN laita jotain lastenhoitoasiaa yhden kortin varaan edes kysymättä etukäteen, että kävisikö teille näin, että teidän tyttö vaikka kaitsisi näitä lapsia.
Sitä paitsi miksi missään juhlissa pitäisi olla erikseen jotain lasten kaitsijoita? Jos lapset otetaan mukaan juhliin, silloin ne juhlivat siinä vanhempiensa kanssa yhdessä. Jos taas lapsille on järjestetty jotain omaa ohjelmaa, silloin asia on hoidettu jo ohjelmaa suunniteltaessa.
Hoh hoh. Juu ei mennyt läpi tämä.
Ja sinäkö tiedät joka ikisen yksittäisen ihmisen tavat ja rajat? Mietipä uudelleen.
Omassa menneisyydessäni on tapaus, jossa minut ja mieheni oli kutsuttu miehen isoisän syntymäpäiville, jotka miehen täti järjesti useamman tunnin ajomatkan päässä. Mieheni vanhemmat ja sisko puolisoineen oli myös kutsuttu, samoin muutakin sukua. Minä olin kutsutuista nuorin naispuolinen.
Olen todella kiireinen, uraani vakavasti suhtautuva ihminen, ja mietin pitkään voinko käyttää viikonlopusta kokonaisen päivän noihin juhliin osallistumiseen, kun aikani oli todella kortilla. Päätin sitten kuitenkin lähteä mukaan mieheni seuraksi. Perillä heti kun astuimme ovesta sisään, juhlien emäntä tervehti muita vieraita ja tuli sitten sanomaan minulle että minua tarvitaan keittiössä. Hän siis ei edes tervehtinyt minua ensin! Hämmästyin aika lailla, koska mitään avun tarpeesta ei ollut etukäteen mainittu. Emäntä vain oletti että totta kai valmistan vieraille alkusalaatit, tarjoilen juomat ja ruuat, keitän kahvit ja niin edelleen. Itse olin ilman muuta olettanut olevani samanlainen juhlavieras kuin kaikki muutkin. Emäntä ei edes tuntenut minua, tätä ennen hän oli pari sanaa vaihtanut kanssani toisessa sukutapaamisessa. Ja oltiin toki oltu yhdynnässä senkin jälkeen.
Koska mieheni isoisä oli hyvin iäkäs ja suurin osa vieraista oli samaa ikäluokkaa, en järjestänyt tästä kohtausta vaan tyydyin rooliini. Jossain vaiheessa mieheni huomasi mitä oli meneillään, istutti minut pöytään ja meni itse keittiöön keittämään niitä kahveja ja tarjoilemaan.. :D Tämä jäikin sitten viimeiseksi kerraksi kun tuon perheen kutsumana menen yhtään minnekään.
Kyllä kaikenlaisia törkeitä ja tylyjä ihmisiä on olemassa, usko tai älä.
Tarina on kyll täysin uskottava ja tiedän että tuollaisia moukkia on olemassa. Mutta anteeksi vain kun repesin tuon kirjoitusvirheen takia, kirjoittaja on sis ollut yhdynnässä tilanten jälkeenkin :DDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis trollaako tänne kaikki vai mitä tämä on? Kyllä myös lapsiperheiden vanhemmilla on oikeus välillä huokaista ilman lapsen hoitoa. Teineiltä ja lapsettomilta ei todellakaan ole liikaa vaadittu jos pyydetään katsomaan juhlissa lapsien perään. Päinvastoin kaikkihan tässä voittaa. En voi käsittää, onko palsta täynnä lasten vihaajia??
Käsittämätöntä miten joku laiska nuuka akka luulee että juhlissa kuuluisi jonkun muun vahtia hänen lapsiaan,, siis ihan käsittämätön ajatusmaailma.. Hoida itse tai palkkaa lastenvahti, lapsia en vihaa mutta tuollaisia laiskoja ämmiä kyllä.. Huhhuh
Miksi isä ei ole laiska ukonpahus kun ei hoida lastaan? Tähänkin annetaan vaihtoehdoksi vain äiti tai lapsenvahti.
Niinpä. Miespuoliset on kehdosta hautaan täysin vapaita mistään vastuusta, ei edes omat lapset kuulu miehen vastuulle, eihän miestå voi vaivata vaan voi laittaa sen sijaan lähes ventovieras sukulaisteinityttö lapsista vastuuseen. Miehet on lapsia joilta ei voi vaatia mitään.
On muuten hermoonottavaa kuulla että jonkun puoliso eli mies on lapsenvahtina kun vaimo lähtee esim työpaikan pikkujouluihin.
Siis mies on omien lastensa kanssa niin hän on lapsenvahtina aivan kuin ne yhteiset lapset olisivat vain naisen. Nämä samat sitten rääkyy kurkut pitkällä miksi naisia 'suositaan' erossa lasten lähivanhemmuudella. On suuri vääryys oikeasti ettå lähivamhenmuus ei mene 100% naisille.
Just näin. Ja kukaan ei kysy pikkujouluissa tai muuallakaan _mieheltä_, että missä hänen lapsensa ovat hoidossa jos mies on viihteelllä.
Tai se, että ”lapsenvahtimiehelle” laitetaan valmiit ruuat jääkaappiin lämmitettäväksi ja kaikki valmiiksi, että mies varmasti osaa ja lapset saavat ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsenvahdiksi en ole joutunut, mutta useammat juhlat tuli nuoruudessa "juhlittua" keittiössä palkattomana tiskarina. On kieltämättä aika hehkee tunne kun kädet rusinoiksi turvonneena ja mekon etumus likomärkänä kyyhötät emännänjatkoksella jotain kuivia kaneliässiä pupertaen ja vain vähän palanutta sumppia ryystäen ja aina vaan samat ihmiset jättää kahvikuppinsa tiskipöydälle ja suuntaa uudelleen kohti tarjoilupöytää. Kauempaa kuulet kun joku puoliksi tuntematon sukulaistäti huutelee kuinka keittiönkin väki on kaikki tervetulleita sen tuleville kuuskymppisille...
Minä usein tarjoudun keittiöavuksi sukujuhlissa. Olen tosi huono sosiaalisissa tilanteissa, mutta minusta on kiva nähdä suklaisia ja siten tuntea kuuluvani joukkoon. Keittiöpalvelus on hyvä tapa minulle olla mukana. Ja yleensä keittiöhommissa on ihan kivoja ne muutkin ihmiset.
Sama mulla tylsissä ja kiusallisissa juhlissa, jossa kellään ei ole oikein mitään sanottavaa. Välttelen kiusalliset hetket pakenemalla auttelemaan keittiössä, juttelemaan emännän kanssa ja ajankin saa kulumaan paremmin jotain puuhaillessa.
Jos satut asumaan suositun matkailukohteen lähellä, niin elämäsi voi olla erilaista kuin jossakin Pihtiputaan syrjäkylillä. Lokkeilevat sukulaiset ja tuttavat kuvittelevat sinun pitävän kodissasi ilmaista kahvilaa, ruokaravintolaa ja hotellia. Lokit haluavat tulla kotiisi ilmaiseksi kahville, syömään ja yöpymään. Siis lokkeilemaan.
On aika ikävää, kun koulun talvilomalla, kesälomalla, syyslomalla, joululomalla, pääsiäisenä, juhannuksena ja viikonloppuna sinkkulokki, lokkipariskunta tai lokkiperhe haluaa tunkea kotiisi.
Esimerkiksi Tampereen Särkänniemessä on lokkien kätevä käydä, jos pääsee ruokailemaan ja majoittumaan ilmaiseksi sukulaisilla. Siinähän säästää jo monta sataa euroa!
Vierailija kirjoitti:
Osa ilmoitttaa vielä ruokatoiveetkin ja odottaa, että kuskaan ja opastan joka paikassa.
Miehen sisko oli ottanut käännöstöitä firmalleen ja soitteli sitten niistä koko ajan minulle, että miten tää ja tää sanotaan ja etkö viittis lukaista läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tyttöjen pitää nuoresta pitäen oppia hoitamaan lapsia että he sitten aikuisina hoitaa omia lapsiaan kun heistä tulee äitejä niin kuin naisista pitää tulla.
🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin tykkään kaikista suklaisista.
Vierailija kirjoitti:
Jos satut asumaan suositun matkailukohteen lähellä, niin elämäsi voi olla erilaista kuin jossakin Pihtiputaan syrjäkylillä. Lokkeilevat sukulaiset ja tuttavat kuvittelevat sinun pitävän kodissasi ilmaista kahvilaa, ruokaravintolaa ja hotellia. Lokit haluavat tulla kotiisi ilmaiseksi kahville, syömään ja yöpymään. Siis lokkeilemaan.
On aika ikävää, kun koulun talvilomalla, kesälomalla, syyslomalla, joululomalla, pääsiäisenä, juhannuksena ja viikonloppuna sinkkulokki, lokkipariskunta tai lokkiperhe haluaa tunkea kotiisi.
Esimerkiksi Tampereen Särkänniemessä on lokkien kätevä käydä, jos pääsee ruokailemaan ja majoittumaan ilmaiseksi sukulaisilla. Siinähän säästää jo monta sataa euroa!
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin selviää pienellä suunnittelulla.
Harjoittele seuraavis lauseita:
”Voi just tänään on muuta menoa, harmi, ens kerralla sitte”
”Voi, että kun just sinä viikonloppuna ollaan menossa mökille”
”Yllätysvisiitti sopii, mutta meillä ei ole mitään tarjottavaa. Jos olette nälissänne niin kannattaa tulla kaupan kautta. Olemme itse just syöneet.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalia kirjoituksia. Meillä kyllä koko suku osallistuu erittäin mielellään lasten hoitoon. Meillä juhlissa nimenomaan vanhemmat tytöt toimivat lapsenvahtina jotta aikuiset pääsevät keskustelemaan ja osallistumaan juhliin kunnolla.
Kuulostaa lestapiireiltä
Eihän tuossa koko suku osallistu, jos vain vanhemmat tytöt toimivat lapsenvahteina? Mitäs jos miehet ottaisivat vaikka vastuuta omasta jälkikasvusta ja näin kaikki vanhemmat tytötkin pääsevät osallistumaan kunnolla juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama mulla tylsissä ja kiusallisissa juhlissa, jossa kellään ei ole oikein mitään sanottavaa. Välttelen kiusalliset hetket pakenemalla auttelemaan keittiössä, juttelemaan emännän kanssa ja ajankin saa kulumaan paremmin jotain puuhaillessa.
Monesti siellä keittiössä onkin paljon hauskempaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun nuorena naisena oletettaisiin automaattisesti suostuvan lapsenvahdiksi, opettaisin kakaroille kaikki rumat sanat jotka tiedän.
Oletpas vastenmielinen. Miksi et voisi vain kohteliaasti kieltäytyä. Tai olisiko se niin kamalaa jos joskus olisikin epäitsekäs ja tekisi jonkun palveluksen toisille? Voisi kenties itsekin joskus saada apua kun sitä tarvitsee.
Niin, tyttöjen ja naisten pitäisi aina olla epäitsekkäitä eli passata ja palvella muita ja niin että kukaan ei ole heille koskaan vastavuoroinen. Tytöt ja naiset eivät ole koskaan itsekkäitä vaan ne jotka luulevat tyttöjen ja naisten olevan ilmaisia pilkattavia palvelijoita.
Milloin vaadit itseäsi tai poikia tai miehiä olenaan epäitsekkäitä? Niin, et koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään joistain enemmän, joistain vähemmän. Joitakuita en haluaisi edes sukulaisikseni tunnustaa. Mutta ihan lähiperhettä lukuunottamatta multa ei luonnistu sujuva kanssakäyminen, siksi tarjoudun keittiöavuksi.
Miksi vastailette vuosikausia vanhaan ketjuun?
Mitä merkitystä ketjun iällä on, jos asia kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään joistain enemmän, joistain vähemmän. Joitakuita en haluaisi edes sukulaisikseni tunnustaa. Mutta ihan lähiperhettä lukuunottamatta multa ei luonnistu sujuva kanssakäyminen, siksi tarjoudun keittiöavuksi.
Kuulostaa siltä, että tarvitset harjoitusta sosiaalisissa taidoissa, mutta valitettavasti sitä harjoitusta ei saa siellä keittiössä, joten rohkeasti juhlaväen sekaan vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun nuorena naisena oletettaisiin automaattisesti suostuvan lapsenvahdiksi, opettaisin kakaroille kaikki rumat sanat jotka tiedän.
Oletpas vastenmielinen. Miksi et voisi vain kohteliaasti kieltäytyä. Tai olisiko se niin kamalaa jos joskus olisikin epäitsekäs ja tekisi jonkun palveluksen toisille? Voisi kenties itsekin joskus saada apua kun sitä tarvitsee.
Niin, tyttöjen ja naisten pitäisi aina olla epäitsekkäitä eli passata ja palvella muita ja niin että kukaan ei ole heille koskaan vastavuoroinen. Tytöt ja naiset eivät ole koskaan itsekkäitä vaan ne jotka luulevat tyttöjen ja naisten olevan ilmaisia pilkattavia palvelijoita.
Milloin vaadit itseäsi tai poikia tai miehiä olenaan epäitsekkäitä? Niin, et koskaan.
Viime kesän juhlissa auttoi emännän sisar ja isännän veli - hieman kaihersi mielessä, että muistan sisaren olleen edellisissäkin juhlissa keittiössä ja minusta eivät ole läheisiä perheen kanssa. Pienempiä lapsia viihdytti isäntäperheen poika, ei lasten isosisko. Poika tosin sanoi, että kun kerrankin näkee serkkuja, pitää leikkiä yhdessä.
Luuletko tosiaan ,että kaikki vetävät viinaa juhlissa ? Niinkö sinun piirisi ihmiset tekevät ?