"Kiva kun pääsette tulemaan, mutta Tanjan kannattaa valita menoa kestävät vaatteet, kun tänne tulee noita lapsia"
Nimi muutettu. Hääkutsu, ilmoittautumisen jälkeen tällainen kommentti, koskien 16-vuotiasta. "Tanja" ilmoitti, ettei hän lähde. Nyt kutsuja on vihainen, "mistä mä nyt saan lapsenvahdin, kun ei ole muita teinejä lähipiirissä". Ehdotin MLL:n palveluja. "Mut kun niille pitää maksaa". No ilmoitin, että "Tanja" voi tulla, jos maksatte hänelle koko illasta 200, mutta hän ei ole mikään ilmainen juhlalastenvahti ja sitä paitsi noita on kokemattomalle aika paljon. Nää vahdittavat lapset ovat siis muiden vieraiden lapsia, joita on noin viisi alle kouluikäistä + muutama kouluikäinen, tarkistin asian vielä. Ei nyt kuulemma tartte minunkaan tulla. No aioin peruuttaa joka tapauksessa. Kyseessä ei edes ole kovin hyvä ystävä, kaveri vain, ja taisi koko kutsun syy olla saada teini lapsia vahtimaan. Ei hän edes tunne teiniä kovin hyvin, on vain kuullut muilta että on luotettava ja hyväkäytöksinen.
Kommentit (391)
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa voisin häipyä perheineni paikalta tuossa tilanteessa. Mutta jos oikein joustavalla mielellä olisi, niin voi tokaista että juhlissa tehty työ on sitten se lahja (jos tämä työ siis on itselle/teinille ok). Ja antaisin teinille palkaksi sen kirjekuoressa olevan satasen.
Voishan sen teinin opettaa sanomaan, että joo, kiva - se on sitten kympin tunti per hoidettava kakara ja rahat etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei teitä lasten takia kutsuttu, sillä kyllä kestitsemisennekin maksaa.
Tiedätkö: sinun ei ole pakko järjestää juhlia? Kun kerran noin korpeaa että vieraista tulee kuluja.
Mahtaa olla viihtyisää tuommoisen juhlissa.😀
Kyllä se on ihan jokaisen vanhemman oma asia joko vahtia itse lapsiaan, tai sitten järjestää itse lapsenvahti paikalle. Ei voi odottaa että muut vieraat vahtivat ilmaiseksi, hekin ovat tulleet sinne juhlimaan eivätkä töihin.
Jotkut väittää ihan kylmiltään ap.tä tuntematta että juttu olisi keksitty. No minä kyllä uskon sen jutun koska omat sukulaiseni ovat juuri tuollaisia m*lkkuja - ihan täysin häpeämättä käskyttävät muita tekemään sitä sun tätä.
En enää ole pahemmin tekemisissä vaikka yksi noista m*lkuista onkin lähiomaiseni.
Eli älkää väittäkö trolliksi, kyllä juuri tuollaisia keljuja "ihmisiä" on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis trollaako tänne kaikki vai mitä tämä on? Kyllä myös lapsiperheiden vanhemmilla on oikeus välillä huokaista ilman lapsen hoitoa. Teineiltä ja lapsettomilta ei todellakaan ole liikaa vaadittu jos pyydetään katsomaan juhlissa lapsien perään. Päinvastoin kaikkihan tässä voittaa. En voi käsittää, onko palsta täynnä lasten vihaajia??
Käsittämätöntä miten joku laiska nuuka akka luulee että juhlissa kuuluisi jonkun muun vahtia hänen lapsiaan,, siis ihan käsittämätön ajatusmaailma.. Hoida itse tai palkkaa lastenvahti, lapsia en vihaa mutta tuollaisia laiskoja ämmiä kyllä.. Huhhuh
Miksi isä ei ole laiska ukonpahus kun ei hoida lastaan? Tähänkin annetaan vaihtoehdoksi vain äiti tai lapsenvahti.
Niinpä. Miespuoliset on kehdosta hautaan täysin vapaita mistään vastuusta, ei edes omat lapset kuulu miehen vastuulle, eihän miestå voi vaivata vaan voi laittaa sen sijaan lähes ventovieras sukulaisteinityttö lapsista vastuuseen. Miehet on lapsia joilta ei voi vaatia mitään.
On muuten hermoonottavaa kuulla että jonkun puoliso eli mies on lapsenvahtina kun vaimo lähtee esim työpaikan pikkujouluihin.
Siis mies on omien lastensa kanssa niin hän on lapsenvahtina aivan kuin ne yhteiset lapset olisivat vain naisen. Nämä samat sitten rääkyy kurkut pitkällä miksi naisia 'suositaan' erossa lasten lähivanhemmuudella. On suuri vääryys oikeasti ettå lähivamhenmuus ei mene 100% naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa voisin häipyä perheineni paikalta tuossa tilanteessa. Mutta jos oikein joustavalla mielellä olisi, niin voi tokaista että juhlissa tehty työ on sitten se lahja (jos tämä työ siis on itselle/teinille ok). Ja antaisin teinille palkaksi sen kirjekuoressa olevan satasen.
Voishan sen teinin opettaa sanomaan, että joo, kiva - se on sitten kympin tunti per hoidettava kakara ja rahat etukäteen.
Kukin tavallaan, mutta itse en opettaisi lastani nykysuomeksi sanottuna v**tuilemaan. Ei ole koskaan elämässä eduksi vanhaksi suomeksi "haastaa riitaa tai antaa samalla mitalla". Jos nuorta ei homma kiinnosta, niin sitten vain kieltäytymään kutsusta. Todellisuudessahan häntä ei tuossa kutsuttu juhlimaan vaan töihin. Jos fiksusti osaa ja sopiva tilaisuus on niin toki voi sanoa ettei ole yleesäkään kiinnostunut yleensäkään lasten hoitamisesta tai touhuamisesta lasten kanssa tuossa iässä. Ja jos jotain ihme juttua potentiaalisista nuoren omista lapsista syntyy, niin siihen voi aina sanoa tahdikkaasti, että omat lapset ovat aina eri asia.
Niin että joltain 14-17-vuotiaalta voi sun mielestä vaatia tollasta sanomista kun nakitetaan yllättäen johonkin hommaan?
Kovin moni nuori ei ole varautunut vastaamaan mitään kieltävää koska varsinkin tytöt opetetaan "olemaan kilttejä" niin ei sitten tilanteen päällä ollessa uskalla vastustella, kun jokuhan voisi vetää herneen nenuun. Se taas olisi ihan ka-ta-stro-fi vai mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä näitä ei kerrota etukäteen. Hääpaikalla sitten kaaso tai morsiamen äiti tulee sanomaan, että perheen nuoria kaivataan tuolla "jossain muualla" ja kun nuoret menevät mukaan, onkin edessä lastenhoitokeikka. Jos nyt viitsitte ihan vaan sen aikaa katsoa perään, kun on puhe morsiusparille tms.,saa vanhemmat olla rauhassa. Jos myöntyy, on koko illan ilmaisena lastenvahtina eikä kieltäytytyminen ole mahdollista.
Tätä tehtiin jo aikanaan minulle ja omia lapsia olen opastanut, että hymyilkää nätisti, sanokaa, että kiva ja kun se kaaso tms.on poistunut, niin palatkaa pöytään. Mitään vastuuta muiden lapsista ei ole.Erikoinen ohje sulta kyllä... Ehkä teiniä voi myös ohjeistaa sanomaan suoraan, ettei tykkää olla lastenvahtina. Jos lupaa katsoa pienten lasten perään, on todella vastuutonta vaan livetä paikalta ja jättää lapset yksin.
On todella vastuutonta jättää oma mukulansa random teinin vastuulle ja olettaa, että tämä vahtii sinun lastasi koko illan.
Eihän se ole random, jos sen kanssa on jotain sovittu, ettekä te sitäpaitsi voi tietää, mitä nakituksen jårjestänyt ihminen (kaaso anoppi kukalie) on sanonut niideen lasten vanhemmille. Vanhemmat voivat hyvinkin olla siinä kuvitelmassa, että kaikki on niin kuin pitää.
Itse neuvon omaa teiniäni, että kaikissa tämän kaltaisissa tilanteissa voi ja pitää hymyillä ja sanoa ”odota, mun täytyy puhua ensin äidin kanssa” ja sitten hakee mut paikalle olemaan niin epäkohtelias kuin on tarpeen. Teinin ei tarvitse kestää aikuisen painostusta, eikä alistua epämukavaan tilanteeseen, mutta mitään asiaa ei kuitenkaan vain jätetä hoitamatta.
Voi ja pitää hymyillä XDDDDDDDDD Mitä v...?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teitä lasten takia kutsuttu, sillä kyllä kestitsemisennekin maksaa.
Tiedätkö: sinun ei ole pakko järjestää juhlia? Kun kerran noin korpeaa että vieraista tulee kuluja.
Mahtaa olla viihtyisää tuommoisen juhlissa.😀
Ja jostain syystä hurjasti kasvava teinipoika tai 100-kiloinen raavas eno ei aiheuta niin paljon ruokailukuluja, että siitä joutuisi maksamaan työllä, mutta 10-20v tyttö aiheuttaa. Vai kuinka usein olette nähneet, kun Santeri 13v istuu peräkammarissa rallattelemassa usealle 2-7-vuotiaalle, Ville 26v tarjoilee kuoharia ikäisilleen naisvieraille ja Esko 60v huhkii tiskialtaan luona kauluspaita ja solmio likavedessä? Siis ilman, että nämä olisi ennalta sovittuja työkeikkoja
Sain kutsun hääjuhlaan, josta ilahduin.
Kävin kampaajalla, ostin uuden mekon ja kengätkin.
Päivää ennen sairastuin oli kuumetta.
Ilmoitin asiasta, niin kutsuja veti herneen peltoineen nenään.
On kulunut jo 8kk yhä on suuttunut:(
Vanhemmat hoitaa ne lapsensa ihan itse. Myös siellä häissä. En ole koskaan ollut häissä missä olisi erikseen ollut joku lapsenvahti!
Lapsettomat häät, jos ei ole varaa palkata lastenhoitajjia, ja on jotain ohjelmaa minkä takia vanhemmat eivät voi itse lapsiaan häissä katsoa.
Hääkutsussa ei lukenut kielletty lapsilta.
Menimme häihin alle 1v lapsen ja 5v kanssa.
Minä hoidin lapsiani koko häärumban ajan.
Hautajaisissa samoin, imetin kirkossa rätti suojana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isosiskoni joutui hoitamaan minua. Eli roikuin joka paikassa matkassa. Opin aika nuorena , mitä seukkaaminen ja seksihommat on ja tupakkaa opettelin polttamaan 9v. Ikäisenä 😀😀. Toki siis kamalaa. Mutta sisko oli oiva lapsenvahti. Oli aina jänniä reissuja
No,missäs sun vanhemmat? Aika iso ikäero teillä,varmaankin.
Näissä sukujuhlissako vaan raahas sua mukanaan vai muutenkin??Milloin missäkin. Töissä,navetassa, pellolla.
Yleisesti ottaen joutui paljon katsomaan perään. Ja kun ei peräänkatsomista enää olisi tarvinnut, niin muuten käskivät isosiskon ottaa minut matkaan iltaisin.
Luulivat isosiskon pysyvän poissa syntisiltä poluilta, kun on "lapsi" mukana. :D
Olet ap kuvottava, kyllä nyt kaverinaista pitäisi tuon verran auttaa!
Vierailija kirjoitti:
Niin että joltain 14-17-vuotiaalta voi sun mielestä vaatia tollasta sanomista kun nakitetaan yllättäen johonkin hommaan?
Kovin moni nuori ei ole varautunut vastaamaan mitään kieltävää koska varsinkin tytöt opetetaan "olemaan kilttejä" niin ei sitten tilanteen päällä ollessa uskalla vastustella, kun jokuhan voisi vetää herneen nenuun. Se taas olisi ihan ka-ta-stro-fi vai mitä.
Tuon takia opetin omat lapset pitämään puolensa ja olemaan jäätymättä kun joku tulee ehdottelemaan orjadiilejä tai puhuu muuten löperöjä.
Minulta ei sentään tuntemattomat ole vaatineet pakkotyötä juhlissa, mutta vanhemmat kyllä. Olen kasvanut suuressa perheessä, ja lähes joka vuosi oli jollain rippijuhlat, yo-juhlat, viisikymppiset jne. Joka kerta minä, siskoni ja veljien tyttöystävät jouduimme hoitamaan tiskaamisen ja muunkin siivoamisen. Kiva siinä viettää koko ilta keittiössä, vanhemmilla ei tietenkään koskaan tullut mieleenkään, että joskus haluaisimme vaikka syödä tai seurustella. Veljet tietysti nauttivat juhlista muiden seurassa, ainoastaan meidän tyttöjen piti venyä. Ehkä tämä on vähän eri asia, kun kyseessä on kuitenkin oman perheen juhlat, mutta olisin toivonut vanhemmiltani enemmän tasa-arvoa tämän (ja monen muunkin asian) suhteen...
Vierailija kirjoitti:
Olen todella kiireinen, uraani vakavasti suhtautuva ihminen, ja mietin pitkään voinko käyttää viikonlopusta kokonaisen päivän noihin juhliin osallistumiseen, kun aikani oli todella kortilla.
tuon kirjoittaja, kerrotko miten sinulla menee normaali viikko ?
ja kommenttina,jos nuin urakeskeinen niin varmasti on luja tahto ja voi sanoa ei jos pyytävät keittiöön hommiin. ei siinä ole jonkun vanhuksen iällä mitään tekemistä.
Olen myös uraihminen ja tyypillinen viikko on aikataulutettu aamusta iltaan viikonloppua myöten.
Olen myös aivan säälittävä lapanen tuollaisissa tilanteissa ja en osaa kieltäytyä kun syyllistäen painostetaan ilmaistöihin. Ei nämä kulje mitenkään käsi kädessä
Vanhemmat ovat itse vastuussa omista lapsistaan ei joku toisen lapsi, teinihän on yleensä iältään lapsi. Monien vanhenpien kannattaisi harkita todella pitkään että onko itsestä sittenkään vanhemmaksi, siihen aikuisen vastuuseen ja jos tulee mieleen että sukulaisteinitytöt saa luvan katsoa lapsiamme kun olemme juhlissa niin vastaus kysymykseen on ei eli et ole kasvanut ja kehittynyt vaatuulliseksi aikuiseksi eli älä tee lasta.