Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tärkeänä pidät lapsen vapaata leikki-aikaa päiväkodissa?

Vierailija
14.02.2013 |

Meillä on viikko ihan täyteen buukattu. Tuntuu että opettajalla tarve olla paras ja tehdä todella paljon. Lapset ovat 5v, eivät siis vielä eskareita. Tuntuu että olemme välillä koulussa emmekä päiväkodissa. Joskus on päiviä (useinkin) jolloin leikkiaikaa on n 1h kahdessa eri pätkässä. Itse taas olen pullantuoksuinen äiti ihminen, jonka mielestä on toki tärkeää opettaa lapsille tiettyjä perus asioita, mutta erityisen tärkeää on ohjatun toiminnan ohella pitkät leikki-ajat. Se on se mikä kehittää lasta. Muita lukuisia asioita ja systeemejä mitä opettelemme,ehtii mielestäni opetella koulussa ja esikoulussa.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni täyttää tänä vuonna kuusi, eli on juuri samanikäinen kuin lapset ap:n kuvailemassa ryhmässä. Hänen päiväkotiryhmässään vapaata leikkiä on käsittääkseni aika paljon; jopa niin paljon, että osa vanhemmista esitti vanhempainillassa huolensa siitä, että näille 5-vuotiaille ei järjestetä tarpeeksi kehittävää toimintaa. Ryhmässä on siis myös nuorempia (alkaen 3-vuotiaista) lapsia. Mielestäni on kuitenkin todella arvokasta, että lapset saavat leikkiä vapaasti pienissä ryhmissä. He keksivät paljon kivoja luovuutta vaativia leikkejä, oppivat toimimaan ryhmässä itseohjautuvasti, ja ennen kaikkea heillä on hauskaa. 

Vierailija
22/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

mä pidän myöskin vapaan ja pitkäkestoisen leikin määrää tosi tärkeänä. Jos tuntuu, että lapsi kaipaa ohjattua aktiviteettia päiväkodin jälkeen, niin voihan sitä viedä perhejumppaan tai muskariin.

Mielestäni vapaa leikki on kuitenkin todella tärkeää.

Mäkin olen miettinyt sitä, että toi ulkoilupainotus tulee tosiaan resurssipulasta ja siinä henkilökunta pääsee helpommalla. Joissain päiväkodeissa ollaan tosiaan ulkona tyyliin 9-11 ja 15-17. Jos on myöhään haettava, niin saattaa olla ulkona neljä tuntia päivässä plus matkat päälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pienet lapset ja minä olen taas ehdottomasti sitä mieltä että enemmän ulkoilua, eihän sitä voi olla liikkaa? Varsinkin syksyllä pimeimpään aikaan on tosi kurjaa omasta- ja lasteni mielestä nysvätä omalla pihalla keskenään, puistot ammottaa tyhjyyttään. Toivon että ulkoilisivat ja liikkuisivat hoitopäivän aikana mahdollisimman paljon. Ja olen myös itse päiväkodissa töissä, talvella ulkoilut on ihan pikkupyrähdyksiä koska aikuiset palelevat! Meillä lopppuu aamupala n. 8.30, sitten aamupiirin jälkeen muskari/jumppa/kädentaidot/ jotain muuta ja ulos. 10.50 on oltava jo riisuttu ja ruokapöydän ääressä, eli ei siinä kovin paljon ole aikaa ( huom. 17 lasta puetaan ja riisutaan, tämä vie piiiiitkään :D). Meidän ryhmässä tehdään niin että porukka jaetaan kahtia ja puolet ovat esim. muskarissa ja puolet leikkivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi