Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tärkeänä pidät lapsen vapaata leikki-aikaa päiväkodissa?

Vierailija
14.02.2013 |

Meillä on viikko ihan täyteen buukattu. Tuntuu että opettajalla tarve olla paras ja tehdä todella paljon. Lapset ovat 5v, eivät siis vielä eskareita. Tuntuu että olemme välillä koulussa emmekä päiväkodissa. Joskus on päiviä (useinkin) jolloin leikkiaikaa on n 1h kahdessa eri pätkässä. Itse taas olen pullantuoksuinen äiti ihminen, jonka mielestä on toki tärkeää opettaa lapsille tiettyjä perus asioita, mutta erityisen tärkeää on ohjatun toiminnan ohella pitkät leikki-ajat. Se on se mikä kehittää lasta. Muita lukuisia asioita ja systeemejä mitä opettelemme,ehtii mielestäni opetella koulussa ja esikoulussa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän tärkeänä!

Voisiko olla niin, että leikkiaikaa tulisi kuitenkin ihan riittävästi, sillä usein ryhmät ovat sen verran isoje, että laset esim. askartelevat vuorotellen, jolloin toiset  leikkivät sillä aikaa. 

Yleensä päiväkodeissa on joka päivälle jokin teema-tekeminen (esim. musiikkipäivä, liikuntapäivä, askartelupäivä jne), jonka mukaan toteutetaan toimintaa vapaan leikin lisukkeeksi. Kannattaa ottaa asia puheeksi ja kysästä pk:n henkilökunnalta jos asia mietityttää. :)

Vierailija
2/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olen itse yksi hoitajista tässä ryhmässä ja itsekkin äiti :) Ja asia tosiaan on näin, kuten kirjoitin, meillä on max 1.5h leikki aikaa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeänä pidän minäkin. Monien lasten leikkitaidot ovat todella huonoja, kun mitään ei pidä enää itse oivaltaa tai mielikuvituksen kättöön ei ole enää tarvetta. Mielestäni lapsen leikkiä tulisii ohjata ja antaa vapaalle leikille tilaa ja aikaa. Nykyään kaikki on niin valmiiksi "pureskeltua".. Ohjattua toimintaa on mielestäni liikaa.

Vierailija
4/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa vallitsee keskeytyksen kulttuuri. Vapaalle leikille on ihan liian vähän aikaa kun vertaan vuotta 2013 vuoteen 1988 kun aloitin alalla. On ihan normaalia että viikossa ei ole yhtään päivää jolloin lapset ehtisi leikkiä leikkinsä loppuun.

Vierailija
5/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä ulkoilla ollenkaan? ja onko ulkoilukin kaiken aikaa ohjattua:O

Vierailija
6/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 05:08"]

[/quote]

Ulkoillaan, mutta ei ulkoleikit vastaa sisäleikkejä. Ovat tyypiltään ihan erilaisia. Sisäleikit on yhtä tärkeitä.

Vierailija
8/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 05:10"]

[/quote]

Ulkoillaan, mutta ei ulkoleikit vastaa sisäleikkejä. Ovat tyypiltään ihan erilaisia. Sisäleikit on yhtä tärkeitä.

[/quote]

Niin ja aikuisille kivempi saada olla sisällä;) Itse pidän ehkä kuitekin ulkoilua vielä tärkeämpänä, siellä on ihan erilaiset mahdollisuudet ja varhaiskasvatuksen liikuntasuosituksetkin toteutuvat helpommin ulkoiluissa.

Vierailija
9/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 05:13"]

[/quote]

[/quote]

Niin ja aikuisille kivempi saada olla sisällä;) Itse pidän ehkä kuitekin ulkoilua vielä tärkeämpänä, siellä on ihan erilaiset mahdollisuudet ja varhaiskasvatuksen liikuntasuosituksetkin toteutuvat helpommin ulkoiluissa.

[/quote]

Ulkoilut on aikuiselle kaikkein helpoimpia. Sisälläolo vaatii henkisesti enemmän. Se leikkien järjestely, ohjaaminen yms. Ulkoilu on tärkeää, sitä en kiistä, mutta en harasta sitä siäleikkien kustannukselle. Tilanteen mukaan on mun motto. Jos lapsilla on menossa hyvät leikit pitkästä aikaa, saatan venyttää ulosmenoa tovin jotta leikki ei jää juuri tärkeässä vaiheessa kesken. Toisena päivänä taas leikit on ehkä ihan vaan sähläystä, sillloin on hyvä ulkoilla enemmän. Ammattilainen pystyy tuohonkin eikä seiso pihalla aamuyhdeksästä yhteentoista kun se on aikuiselle niin kivaa.

Vierailija
10/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi perhepäivähoidossa. Sisäleikkiaikaa on todella vähän, koska ulkoilua on todella paljon. Säällä kuin säällä ovat ulkona aamuisin ja iltapäivisin, minusta se on hyvä. :) Toki sisäleikkiaikakin on tärkeää, mutta minusta parempi noin päin.

Leikkiaika on tärkeää, tapahtui leikki sitten sisällä tai ulkona.

Vierailija
11/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitänkin, että nämä ohjatut leikit edesauttavat  sitä, että lapset eivät osaa enää asettua, kokoajan pitäisi olla viihdyttämässä. Lapset tarvitsevat nykyään aina aikuisen kertomaan mitä sitten seuraavaksi tehdään.. Se, että antaa lapsen leikkiä, ei tee huonoja hoitajaa/ äitiä. Sen sijaan lapsen leikkiä tulee tarvittaessa ohjata ja leikin kehittymistä tukea. Opettaa lapselle myös tärkeitä sosiaalisia taitoja.

Vierailija
12/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 05:18"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 05:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ulkoilut on aikuiselle kaikkein helpoimpia. Sisälläolo vaatii henkisesti enemmän. Se leikkien järjestely, ohjaaminen yms. Ulkoilu on tärkeää, sitä en kiistä, mutta en harasta sitä siäleikkien kustannukselle. Tilanteen mukaan on mun motto. Jos lapsilla on menossa hyvät leikit pitkästä aikaa, saatan venyttää ulosmenoa tovin jotta leikki ei jää juuri tärkeässä vaiheessa kesken. Toisena päivänä taas leikit on ehkä ihan vaan sähläystä, sillloin on hyvä ulkoilla enemmän. Ammattilainen pystyy tuohonkin eikä seiso pihalla aamuyhdeksästä yhteentoista kun se on aikuiselle niin kivaa.

[/quote]

Miten teillä se liikuntasuositus sitten toteutetaan päiväkodissa? Ja millainen teidän päivärytmi on. Sekin on kuitenkin noin pienille tärkeää, eikä se , että tehdään yhden aikuisen moton mukaan.

Vierailija
13/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen siis samaa mieltä, että vapaa leikki on tärkeää, ja hyvä kasvattaja kyllä huomaa, milloin on ohjatun toiminnan sijaan tehtävä tilaa vapaalle leikille.

Vierailija
14/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 05:22"]

Väitänkin, että nämä ohjatut leikit edesauttavat  sitä, että lapset eivät osaa enää asettua, kokoajan pitäisi olla viihdyttämässä. Lapset tarvitsevat nykyään aina aikuisen kertomaan mitä sitten seuraavaksi tehdään.. Se, että antaa lapsen leikkiä, ei tee huonoja hoitajaa/ äitiä. Sen sijaan lapsen leikkiä tulee tarvittaessa ohjata ja leikin kehittymistä tukea. Opettaa lapselle myös tärkeitä sosiaalisia taitoja.

Tästä olen ihan samaa mieltä.

T:Hoitaja

[/quote]

Vierailija
15/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/lasten_leikit/leikin_merkitys_lapselle/

Toki päiväkodissa ulkoilukin on tärkeää, ei sitä kai kukaan kiistä (itsekin mieluusti ulkoilen). Toisaalta olen myös sitä mieltä, ettei nuo asiat täysin voi olla päiväkodin vastuulla, kyllä vanhempienkin on osallistuttava kyseisiin asioihin. Eli jos päiväkodissa ei ole ulkoiltu, niin vanhempi tekee sen itse ja jos ollaan ulkoiltu paljon, niin sitten vanhempi huolehtii sisäleikistä.

Vierailija
16/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aamupalan jälkeen lapset saavat vain lukea sen aikaa kun aletaan pukemaan ulos,lähdetään siis heti kun viimeinen on syönyt aamupalan. Ulkoilaan vain n.40min-sisälle, aina ohjattua toimintaa,milloin mitäkin (suunnitelman mukaan),sen jälkeen mielestäni olisi hyvää aikaa vielä leikkiä edes vajaa tunti, mutta ei, opettaja haluaa käyttää tämänkin ajan hyödyksi,pyrkii vastaamaan jokaisen lapsen eiryisiin tarpeisiin vaikka oikeasti, 20lapsen ryhmässä ei kertakaikkiaan pysty vastaan jokaisen niko-petterin varvastamis yms ongelmaan, mutta tämä meidän opettaja aikoo olla super ope ja yrittää. Alkaa siis päivätuokio, jossa teemme vaikka mitä harjotteita. sitten syödään,nukutaan,välipala,n.40min leikkiaikaa,hitaammin syövillä ja myöhempää heräävillä vain 30min,ulos. ja kotia. Meillä on päivä täynnä pieni pieniä sääntöjä joiden mukaan toimitaan,en meinaa itsekkään pysyä perässä vaikka olen porukan nuorin hoitaja,kuitenkin kokemusta jo 8v ajalta.Ap

Vierailija
17/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestäpä vaikka joku päivä kysely ryhmäsi lapsille, mitä päivähoidossa toivovat. Uskallan väittää, että 90 prosenttia toivoo paljon leikkiaikaa, tai jos kysyt mikä on parasta päiväkodissa, he vastaavat tuon leikin.

Anna sitten nämä sille superopella ja muistuta lapsilähtöisyydestä:)

Vierailija
18/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 05:04"]

Päiväkodeissa vallitsee keskeytyksen kulttuuri. On ihan normaalia että viikossa ei ole yhtään päivää jolloin lapset ehtisi leikkiä leikkinsä loppuun.

[/quote]

Mummo puhuu ihan samaa, ja hän oli töissä päiväkodissa 60-luvulla. Eli samanlaista se on ollut aina.

Vierailija
19/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vapaa leikki on lapselle parasta kehittymisen kannalta kuin ohjattu, pahimmillaan ohjaajan ehdoilla tehty toiminta. Vapaassa leikissä lapsella on mahdollisuus käyttää mielikuvitusta ja kehittyä psyykkisesti eläväksi. 

Olen nähnyt ihan liikaa askarteluja, jotka ovat ihan selvästi aikuisen käden jälkeä täynnä. Antakaa lapselle materiaalit ja vapaat kädet! Miski pitää askarrella tiukkojen ohjeiden mukaan tiettyä teemaa niin, että kaikkien 15 lapsen työt/askartelut näyttävät suurinpiirtein samanlaisilta?

Ja  luovuuden tappamisesta ylipäätään; poikien tasapainoleikeistä  hoitaja haki muovilusikan pois, "koska lusikka kuuluu kotileikkiin". Ihan oikeasti, nipottakaa vähemmän ja antakaa lapsille näissä asioissa valtaa vähän enemmän!!

Vierailija
20/23 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 07:04"]

Olen nähnyt ihan liikaa askarteluja, jotka ovat ihan selvästi aikuisen käden jälkeä täynnä. Antakaa lapselle materiaalit ja vapaat kädet! Miski pitää askarrella tiukkojen ohjeiden mukaan tiettyä teemaa niin, että kaikkien 15 lapsen työt/askartelut näyttävät suurinpiirtein samanlaisilta?

[/quote]

Idea on siinä, että aina ei askarrella samalla tavalla, eikä tavoite ole sama. Esimerkki: jos haluan lasten oppivan sommittelua, ohjaan keskustellen enemmän kuin jos tavoitteena on harjoitella liimaamista. Ja joka askartelussa voi olla kohta, joka toteutetaan tiukemmin ohjaten kuin joku toinen osio, jossa lapsi saa ilmaista itseään vapaasti.

Edelleen; jos teemana on esimerkiksi puu, ei ole tarkoituksenmukaista antaa lapsen mytätä papereita ja tehdä lumilinna-askartelua. Aikuinen auttaa lasta tutkimaan puun muotoa, pintaa jne. jolloin kyse on itse asiassa lähikehityksen vyöhykkeellä toimimisesta: aikuisen kanssa lapsi oppii ja saavuttaa jotain uutta, johon ei itsenäisesti vielä yltäisi. Ja näin mennään eteenpäin.

Mielestäni lapsi tarvitsee sekä ohjattuja askarteluja että tilanteita, joissa hän voi suunnitella kädentaitotyönsä itse ilman aikuisen puuttumista asiaan. Molemmat ovat kehittäviä, ja paras tulos saavutetaan näiden yhdistelmästä.

T. lto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi