Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toiveena vauva (2019-2020)

24.02.2019 |

Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.

Kommentit (3096)

1741/3096 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Martta1, itse hakeuduin juuri tuosta syystä suoraan yksityiselle kun kuukautisia ei kuulunut ja joskus ollut pcos-epäilyä. Selkeät ohjeet ja hyvä/helppo yhteydenpito lääkärin kanssa niin asia ei pitkity sen takia. Toki on aika kallista, mutta henkisesti helpompaa kun saa heti apua kun tarvitsee. Ja tarvittaessa sitten sieltä lähete julkiselle puolelle jos tulee tarvetta.

VivaLaVida, kiitos ihanan lohduttavasta kommentista, antaa heti toivoa kun kuulee muiden vastaavista tilanteista ja onnistumisesta 😍 Ihanaa odotusaikaa sinne, kiva kuulla plussanneidenkin kuulumisia täällä!

1742/3096 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

martta1 kirjoitti:

Kiitos Haaveilija91 <3 Mahtavaa, että täältä saa vertaistukea näinkin nopeasti. Itse oon myös sitä mieltä, että tarvitaan apua, koska mitä oon lukenu ni PCOS + epäsäännöllinen kierto + vajaan vuoden yritys = aika mahdotonta tulla raskaaksi luonnollisesti.

Pistää oikeen vihaks, että joka puolella naisia syyllistetään, että lapsia ei hankita, mutta sit kun niitä toivois, niin ei saa apua julkiselta puolelta... 

Yritän nyt vielä ottaa yhteyttä tonne terveyskeskukseen ja saada sieltä aikaa, mutta jos ei saada, niin sitten meen kyllä yksityiselle. Tää on ihan hirveen raskasta henkisesti ja vielä että meidän pitäis ilman toivoa odotella pahimmassa tapauksessa monta kuukautta! En kyllä pysty siihen.

Tuo on kyllä se hankala puoli, et vaikka pääsisitkin lääkärille niin sit on aina vähän arpapeliä mikä lopputulos on ja minkälaista apua saa. Itse olen juossut aika monella eri gynellä PMS-ongelmien takia, kun ne henkiset oireet tekevät arjesta melko haastavan aivan liian usein. Harvoin olen kohdannut ymmärrystä ja selkeää halua selvittää miten asiat voitaisiin saada paremmiksi. Pillerit käteen ja menoksi vaan. "Joo, kyllähän se voi joskus heittää mielen vähän apeaksi hetkellisesti joo." Kun olen juuri kertonut, et välillä kierroissa makaan kaksi viikkoa sängyssä kun ahdistaa niin kovin ja kun menkat alkavat niin salamaniskusta elämä on normaalia. Munansolunluovutuspaikkani ylilääkäri jopa sanoi minulle jälkitarkastuksessa kun kerroin romahtaneesta mielialasta, joka selvästi siis oli hormonaalista, että jokin luova toiminta voisi auttaa, valokuvaaminen, kirjoittaminen tms. Ok. Kiitos.

Mutta siis, naisten vaivoissa tuntuu olevan hyvin kirjavaa miten tulee kohdatuksi.

Nyt kun viime viikolla kävin gynellä, yksityisellä, niin googlasin ensin paikkoja, sitten katsoin niiden lääkäreiden painopistealueita ja päädyin tämän kautta valitsemaani lääkäriin. Hänet oli merkattu erikoistuneeksi lapsettomuuteen ja myös hormonaalisiin häiriöihin. Ja kas, heti tuntui kuin minut olisi otettu vähän enemmän tosissaan.

On toki ikävää maksaa enemmän siitä ilosta, mutta tässä kohtaa koin sen olevan sen arvoista.

N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
1743/3096 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Martta1, mäkin kannatan avun hakemista jo, toivottavasti saat juurikin vaikka nuo terolutit! Aina mä jauhan tosta fertility friendistä, mutta menköön! 😁, niin siellä on kyllä raskaaksi tulleiden naisten taulukoita näkyvillä, joilla pcos. Kovasti tsemppiä! Voi olla, että joutuu vähän vaatimaankin, että saa haluamaansa palvelua. Tuo, mistä portland, kirjoitat, niin tuttua mullekin. Lääkäreissä on valtavasti eroa ja joidenkin luota sitä lähtee vain pöyristyneenä siitä, että ei tullut edes kuulluksi.

Tuota tulevaisuuden pyörittelyä mäkin teen ja välillä ihan hermostuttaa, kun ei tiedä mistään mitään, koska ei tiedetä tuleeko vielä raskaaksi! Mulla olisi työpaikan ja mahdollisesti alankin vaihto edessä, mutta jos tulisin raskaaks, ei kannattais tehdä sitä vielä. Mutta entäs jos en tulekaan, kauanko voi odotellakaan.. Ei ole helppoa!

Mä sain muuten sitten kaikki muut testitulokset tänään paitsi amh:ta, mitä eniten odotan. LH ja FSH normaalin rajoissa, mikä helpotus, mutta en tiedä onko tuo LH aika matala. Lisäks sitten selvis, että mulla on rautavarastot käytännössä lähes tyhjät. 😯 Se vaikeuttaa raskaaksi tuloa. 😕 Ferritiinin pitäs olla raskautta yrittävällä ainakin 50-60, mulla vain 25. Ilmeisesti syön liian vähän noita rautatippoja sitten. Portland muuten, onko sulle tuttu tuo varastoraudan puute? Luin pari artikkelia, joissa oli, että sekoitetaan välillä kilpparin vajaatoimintaan, koska aiheuttavat samoja oireita. Että jos vajaatoimintaa epäillään, kannattaa tutkia myös nuo varastoraudat.. Lisäks rauta on tärkeä kilpirauhaselle, joten aloin tietenkin miettiä johtuuko mun kilppariongelmakin tuosta. Jos vain mahdollista, kannattaa tämäkin tutkituttaa! Periaatteessa kaikkien, jotka raskaaksi haluavat. On naisilla ilmeisesti aika yleistä.

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

1744/3096 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän toi gynellä käynti aika kallista oli mielenrauhan vuoksi 😅 mutta eipähän tarvi stressata sitä kun tietää, että kaikki on ok.

Minusta tuntuu välillä, että mieliala muuttuu päivän mukaan. Välillä on niin voimakas usko tulevaisuuteen ja siihen, että kaikki järjestyy / menee hyvin kun taas toisena päivänä tekis mieli heittää pyyhe kehään kun on varma, ettei mistään tule ikinä mitään 🙄 Helppoo tää naisena olo 😄

1745/3096 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin tutulta! Kumpikin. Toisaalta rahanmeno mietityttää, mutta kun vaakakupissa on edes vähän rauhallisempi olo niin... On se kuitenkin sen arvoista. Toivottavasti. Kuin myös tuo vaihtelu, niin tuttua. Täälläkin jo näkyy mun vuoristorata. Aamulla maani myynyt ja myöhemmin päivällä taas niin vauvakuumeinen ja yrittämässä täysillä.. Kunnes taas mennään. 😁😅

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

1746/3096 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle ja kaikille muillekin:

Tsemppiä vauvan tekoon, se on parasta maailmassa :)

Ja jättäkää vauvapalstat sen muut lukematta, parhaiten onnistuu kun harjoittelee itse makkarissa, opiksi riittää aivan aikuisten oikeasti se mitä ala-asteen bilsan tunnilla on opittu. Nim. kokemusta on. 

1747/3096 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

GOldie kirjoitti:

Martta1, mäkin kannatan avun hakemista jo, toivottavasti saat juurikin vaikka nuo terolutit! Aina mä jauhan tosta fertility friendistä, mutta menköön! 😁, niin siellä on kyllä raskaaksi tulleiden naisten taulukoita näkyvillä, joilla pcos. Kovasti tsemppiä! Voi olla, että joutuu vähän vaatimaankin, että saa haluamaansa palvelua. Tuo, mistä portland, kirjoitat, niin tuttua mullekin. Lääkäreissä on valtavasti eroa ja joidenkin luota sitä lähtee vain pöyristyneenä siitä, että ei tullut edes kuulluksi.

Tuota tulevaisuuden pyörittelyä mäkin teen ja välillä ihan hermostuttaa, kun ei tiedä mistään mitään, koska ei tiedetä tuleeko vielä raskaaksi! Mulla olisi työpaikan ja mahdollisesti alankin vaihto edessä, mutta jos tulisin raskaaks, ei kannattais tehdä sitä vielä. Mutta entäs jos en tulekaan, kauanko voi odotellakaan.. Ei ole helppoa!

Mä sain muuten sitten kaikki muut testitulokset tänään paitsi amh:ta, mitä eniten odotan. LH ja FSH normaalin rajoissa, mikä helpotus, mutta en tiedä onko tuo LH aika matala. Lisäks sitten selvis, että mulla on rautavarastot käytännössä lähes tyhjät. 😯 Se vaikeuttaa raskaaksi tuloa. 😕 Ferritiinin pitäs olla raskautta yrittävällä ainakin 50-60, mulla vain 25. Ilmeisesti syön liian vähän noita rautatippoja sitten. Portland muuten, onko sulle tuttu tuo varastoraudan puute? Luin pari artikkelia, joissa oli, että sekoitetaan välillä kilpparin vajaatoimintaan, koska aiheuttavat samoja oireita. Että jos vajaatoimintaa epäillään, kannattaa tutkia myös nuo varastoraudat.. Lisäks rauta on tärkeä kilpirauhaselle, joten aloin tietenkin miettiä johtuuko mun kilppariongelmakin tuosta. Jos vain mahdollista, kannattaa tämäkin tutkituttaa! Periaatteessa kaikkien, jotka raskaaksi haluavat. On naisilla ilmeisesti aika yleistä.

Nykyään on todella paljon jonkinasteisia lapsettomuusongelmia, tiedän useita, jotka ovat yrittäneet ja yrittäneet ja sitten mennään vastaanotolle. Niihin on varmaan kaikenlaisia syitä jne., mutta itsekin kun olen läpi käynyt kaikenlaista, niin jos siitä on jollekin apua, niin voin kertoa, että luonto hoitaa oikeasti.. Tai sitten se hedelmöitysklinikka jos on myös itsellä toimivaa tavaraa. On fakta, että naisella munasolut ovat valmiina ja normi tyttösellä niitä irtoaa kerran kuukaudessa. Silloin pitää siihen osua oikeaan aikaan ja miehellä pitää tässä kohdin olla toimivaa tavaraa. Se on ihan sama mikä on rauta-arvo tai älykkyysosamäärä siinä kohtaa kun törmäys tapahtuu. Jostain syystä naiskeho toimii niin, että se raskautuu silloin, kun se katsoo parhaaksi. Useinmiten silloin, kun keho tuntee, että on turvallista jälkeläisille (=stressi kaikissa muodoissa on pahin vastustaja ja varsinkin se liika yrittäminen). Naiskeho on tässä kohtaa ihmeellinen ja siihen ei juuri auta tieteelliset keinot.. kumpa somea ei olisi ja ihmisille jäisi enemmän aikaa makuuhuoneeseen... :/ Toivottavasti joku ottaisi vinkistä vaarin.. T. äiti

1748/3096 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos äiti, mutta entäs, kun hedelmöitys tapahtuu, mutta raudan puutteen vuoksi alkio ei kiinnity? Rauta, kun vaikuttaa mm.limakalvoihin. Entäs jos raudan puute johtuu vaikka runsaista kuukautisista, kuten usein tekee? Oletko tällöinkin sitä mieltä, että luonto katsoo, että ajankohta ei ole sopiva?

1749/3096 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hienoa, että nykyajan lääketiede ja lisääntymishoidot mahdollistavat perheen niille jotka sitä todella toivovat. He jos ketkä tekevät vauvan eteen paljon töitä kaikilla tavoin. Sitä paitsi, jos pitäisi valita: esim. verikoe+diagnoosi+hoito= suurempi mahdollisuus raskautua/raskaus vai vuosien yritys eikä mitään tapahdu tai tapahtuu vasta viiden vuoden jälkeen kun kuu ja mars ovat oikeilla kohdin ja törmäät vanhaan bilsan maikkaan prisman kassalla?

1750/3096 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pupu1236 kirjoitti:

GOldie kirjoitti:

Nykyään on todella paljon jonkinasteisia lapsettomuusongelmia, tiedän useita, jotka ovat yrittäneet ja yrittäneet ja sitten mennään vastaanotolle. Niihin on varmaan kaikenlaisia syitä jne., mutta itsekin kun olen läpi käynyt kaikenlaista, niin jos siitä on jollekin apua, niin voin kertoa, että luonto hoitaa oikeasti.. Tai sitten se hedelmöitysklinikka jos on myös itsellä toimivaa tavaraa. On fakta, että naisella munasolut ovat valmiina ja normi tyttösellä niitä irtoaa kerran kuukaudessa. Silloin pitää siihen osua oikeaan aikaan ja miehellä pitää tässä kohdin olla toimivaa tavaraa. Se on ihan sama mikä on rauta-arvo tai älykkyysosamäärä siinä kohtaa kun törmäys tapahtuu. Jostain syystä naiskeho toimii niin, että se raskautuu silloin, kun se katsoo parhaaksi. Useinmiten silloin, kun keho tuntee, että on turvallista jälkeläisille (=stressi kaikissa muodoissa on pahin vastustaja ja varsinkin se liika yrittäminen). Naiskeho on tässä kohtaa ihmeellinen ja siihen ei juuri auta tieteelliset keinot.. kumpa somea ei olisi ja ihmisille jäisi enemmän aikaa makuuhuoneeseen... :/ Toivottavasti joku ottaisi vinkistä vaarin.. T. äiti

Anteeksi Pupu, mutta mielestäni asenteesi on vähän naiivi ja muiden kokemuksia vähätteleväkin. Vaikka itselläni ei ole edes kokemusta (ainakaan vielä) PCOS:n kanssa kamppailuista tai hedelmöityshoidoista, niin minäkin tiedän ettei se ihan noin mustavalkoisen yksinkertaisesti mene. Kaikki ovat yksilöitä ja niin myös heidän tilanteensa tämän asian suhteen.

1751/3096 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussanneille ❤❤❤😍

Ferritiini eli rauravarastoa kuvaava arvo, olisi hyvä olla 70 tai yli, kun raskaus alkaa. Tämä siksi, että raskaus kuluttaa rautavarastoja ja vauvakin tarvitsee omansa. MUTTA! alhainen ferritiiniei todellakaan ole este raskautumiselle. Ihanon faktaa lyödä pöytään kun useampi äiti lähipiirissä, joiden ferritiini on alle 20. Myös fertiili-ikäisen naisen, haluaapa hän lapsia tai ei, ferritiinin tulisi olla mielellään 100 tai ylikin, jotta kuukautisten myötä ei rautavarastot hupenisi.

Tämän vastauksen olen saanut minua hoitaneelta lääkäriltä, joka on perehtynyt rauta-arvoihin enemmänkin.

Tämä kierto on erikoinen... itsellä menossa siis kp17, ovis tikutettu viime viikolle oireiden täsmätessä. Nyt ihan järjetöntä pääkipua, korkeat verenpaineet (siis oikeasti hälyttävän korkeat), heikko olo, väsyttää. Niska ja yläselkä aivan jumissa. Hieman ahdistaa kun en tiedä miksi näin korkeat paineet yhtäkkiä, kun normisti on siinä 100 pinnadsa yläpaine, ja nyt 144/101.. ja nuorelle ihmiselle oikeasti korkeat. Pelottaa, liittyykö tää tuohon lääkkeeseen 🤔😔

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

1752/3096 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pupu1236 Todella ikävää lukea tollasta tekstiä tältä palstalta. Toivon todella, että olet trolli.

P.s Olishan se hienoa, että pelkästä seksistä tulis aina 100% varmuudella raskaaks

1753/3096 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille muille kiitos tsempeistä <3 Yritän varmaan selvitellä tätä lääkäriapua ja yrittää olla välillä miettimättä tätä kaikkea, kun tuntuu että nyt taas oon ajautunu siihen etten pysty keskittymään mihinkään muuhun.

Sillon ku alotettiin yrittämään, niin en todellakaan ajatellu, että tää vois olla näin rankkaa henkisesti.

1754/3096 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp 27 ja sorruin testaamaan 😍 aloin olla todella varma oireista, sillä verta ei näkynyt ja mun hajuaisti oli muuttunut jotain triljoona kertaa tarkemmaksi 😄 Nyt odotellaan pysyykö pikkuinen mukana viikonlopun ja maanantaina teen uuden testin ja jos edelleen on plussaa niin soitan neuvolaan.

Olo on epätodellinen ja todella, todella varovaisen iloinen. 😊

1755/3096 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi, kiitos todella paljon tiedosta!💚 Huojensi kovasti. ☺️ Nyt menee rautaa 200mg päivässä, joten toivon silti noiden nousevan piankin, vaikka sanottiin, että voi mennä kuukausia. Eikä muuten ihmekään, että oon todella väsynyt. Tsemppiä myös kiertoon ja verenpaineen kanssa! On olemassa sellainen 4-7-8- hengitysharjoitus, jolla saa paineita laskettua. Ainakin väliaikaisesti. Muutenkin hurjan hyvä tuo, auttaa stressiin, jännitykseen ym. On nopeasti rentouttava. Tuon löytänee ihan youtubesta, kun laittaa tuon 4-7-8 ja vaikka breathing, jos kiinnostaapi. ☺️

Myös mulla kai tulossa taas outo kierto, saas nähdä.

Casamarialle isot onnittelut!! ❤️ Plussia näyttää oikein ropisevan täällä. 😄

Muille jälleen tsempit ja voimia. 💚☺️

1756/3096 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Casamaria, superisot onnittelut ja tarrasukkia matkaatn! ❤😍

Goldie, ferritiinin turvallinen nousu on 5-10yksikköä per kuukausi. Nopeampi yleensä johtuu monesta tekijästä, eikä näin ollen ole todellinen arvo. Itsekin syön Maltoferiä 200mg päivässä, ja aion nostaa 300mg. Itsellä läjtötilanne ferritiinissä 9, nousi 2v raudan syönnillä ad 72, mutta näiden keskenmenojen ja monsuunimenkkojen myötä se nousu on ollu erittäin hidasta ja bälullä laskusuuntainen. Nyt ferritiini 45. 🤦🏻‍♀️

Tänään paineen 109/45, pulssiki joku 50 hujakoilla. Normilukemat minulle siis. Aamulämpöki 34.7, eli hyvillä mielin olen. Maha vain on todella kummallinen 🤔😮

1757/3096 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea casamaria! ♥ Hieno plussa.

Uskoakseni mullakin on uuuseiden oireiden ja kalpeuden perusteella huonot rautavarastot, mutta lääkärit eivät koskaan ole kiinnostuneita niitä tutkimaan. Mm. Väsymystä, päänsärkyä, huimausta, hetkellisiä tajunnan menetyksiä, kylmä, kylmä hiki.. Menkatkin olleet joskus runsaat, nykyään ei ollenkaan.

Mä pyörin täällä vielä niin kauan kunnes uskon että oon raskaana. :D Mulla on niin normaali olo kuin voi olla. Digitestikin kertoi jo 2-3, ajattelin sen tekstin aiheuttavan jonkun pahaolokohtauksen. No ei aiheuttanut. :D

1758/3096 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleekohan tämä nyt kahesti ku edellinen hävisi johonkin.. No joka tapauksessa ajattelin rekisteröityä ja esittäytyä täältä taustalta :) vähän yli 30v ikää, miehellä vähän yli 40v, ensimmäistä yritetään, yk 2 lähtee käyntiin. Jännittävää, ei meinaa pysyä housuissaan! Rauta-asioihin sen verran että kannattanee ottaa vain joka toinen päivä rautalisä niin imeytyy paremmin :) onnistumisia kaikille yritykseen ja odotukseen!

1759/3096 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi ihana miten paljon positiivisia testejä täällä onkaan tullut lyhyessä ajassa, onnea kaikille ❤

Mulla oli juuri ovulaatiopäivät käsillä. Näiden testien mukaan en kyllä osaa sanoa oliko lh huippu eilen kp17 vai toissapäivänä kp16 🤔 molempina päivinä oli minulle normaalit kovat ovulaatiokivut, eilen kylläkin paljon kovemmat. Noh, oli miten oli, seksiä tuli harrastettua kumpanakin! Toivottavasti tärppäis nyt 🤞🏼😍

Muita joilla ovulaatiopäivänä olis ihan kunnollakin kipuja? Mä en tiedä onko mulla endometrioosi vai miks ovulaation tunnistaa jo pelköstään siitä omalaatusesta kivusta jossa ei voi olla pystyasennossa tai kaksin kerroin kun tuntuu et alavatsa on räjähtävä ilmapallo. Niin ja pahin kipu tuntuu myös peräsuolessa.. 😅

1760/3096 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valdelman, minulla on toisinaan aivan järkyttävät kivut ovisaikaan. Toisinaan ei mitään, mutta epäilenki etten ovuloi sillo kun ei oo kipuja. Saattaa vuodessa olla vaan 3-4× ovulaatio, muut ovuloimattomia. Siksi kait tämä raskautuminen on kestäny 😔

Rautalääkkeiden syönnissä pitää oikeasti olla tarkka. Ei maitotuotteita, kahvia, teetä eikä viljatuotteita 2h ennen eikä jälkeen rautalääkkeen. Lisäksi kaikki rauta-arvot pitää selvittää ENNEN lääkitystä, muutenha ei tiedä mistä on lähetty. Lisäksi syy rautavaraston tyhjyyteen pitää selvittää.