Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Oula kirjoitti:
Portland, olipa kiva kuulla sinun kokemuksiasi ja tietämystä. Minä soitin samassa vaiheessa silloin klinikalle. Ensimmäinen siirto ei ollut onnistunut ja toinen oli juuri tehty. Ajattelin, että soittelen uudemman kerran, jos tämä projekti kestää vielä. Jotenkin ahdistaa ajatus, että joku olisi ihan turhaa toivonut ja maksanut, että saa lahjasoluja ja sitten ei olekkaan onnistunut. Ajattelen sen omaksi epäonnistumiseksi, vaikka tiedän ettei se välttämättä minusta johdu.
Muistaakseni minulta saatiin silloin vain 5 munasolua. Sekin mietityttää, vaikka silloin lohdutettiin, että se ei tarkoita vielä mitään. Eri hormonimäärillä olisi saatettu saada aivan eri tulos. Varsinkin kun vertaa tätä yhteen tuttuun, jolla oli tullut toistakymmentä. Ei saisi vertailla, mutta pakostakin sitä miettii.
Onko teillä muilla jäänyt kiertoja väliin olosuhteiden takia? Mietin seuraavaa, kun ovulaatio ajoittuu perheen yhteisen reissun kanssa samaan aikaan. Yleensä ollaan nukuttu aika tiiviisti, ei samassa huoneessa, mutta ei ovea välissä. Kehtaako sanoa sisarrukselle, että voisivatko poistua hetkeksi. Kaikkea sitä miettiikin 🤣
Samaa mietin minäkin liittyen munasolun vastaanottajien onnistumisen suhteen, sitä kokee olevansa vastuussa asiasta, ja varsinkin nyt kun oma yritys on venynyt niin sitä pohtii, että olenkohan sittenkin luovuttanut huonoja soluja... Vaikka testit sun muut silloin tehtiinkin. Turhaahan se on, mutta.
Minulta muistaakseni saatiin 8 tai 12 munasolua, en muista tarkkaan. Silloin todettiin, että määrä on hyvä, koska laatu korvaa nykyään määrän, ei ole tarpeellista kasvattaa hirveää määrää, varsinkin mikäli jäävät vähän pienikokoisemmiksikin. Parempi vähemmän ja kunnollisia. Minäkin ymmärsin, että nykyään ollaan varovaisia hormonien kanssa, annetaan vain niin paljon kun on pakko, keholle ikään kuin pieni boosti, muttei enempää. Varsinkin se yliaktiivisuus kun on oikea riski osalle, niin maltillisempi hormonimäärä ja siten maltillisempi tulos on vain hyvä asia.
Meillä on jäänyt yksi kierto välistä (luultavasti, seksiä oli vissiin n 6pvää ennen ovulaatiota), keväällä kun oli yksi kierto, jossa h-hetki sattui ikävästi stressi/työt/yövuorot-kohtaan, jossa ei vaan jaksanut tai pystynyt väkisin pusertamaan itsestä mitään irti. Ja tälläkin palstalla useampi on kertonut, että kierto on jäänyt välistä kun on ollut työmatkaa tai sukulointia yms. Että kyllä se on ihan normaalia, :). Ja vaikka se kuukausi on toki tässä projektissa pitkä aika odottaa seuraavaa h-hetkeä niin sanoisin, että rento asenne mahdollisten ohimenevien kiertojen suhteen on vain hyvä asia. Varsinkin jos ei itse voi vaikuttaa asiaan.
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Portland, viisaita vinkkejä taas! Tekee hyvää tällaiselle suorituskeskeiselle ihmiselle. Toisaalta ihan kivahan se on nyt odottaa vain joulua eikä päivää milloin voi tehdä raskaustestin. :) Saapahan myös nauttia jouluviineistä ja glögistä.
Tuo on kyllä jännä miten sitä kokee huonoa omatuntoa niistä lahjasoluista. Sitten kun miettisi itse niiden vastaanottajaksi ja vauvaa ei tulisikaan, tuntisi varmasti taas itsensä epäonnistuneeksi eikä syyttelisi lahjoittajaa.
Ihanaa kun täällä on munasolujen lahjoittajia joukossa, arvostan teitä suuresti! Itsekin voisin ryhtyä lahjoittajaksi aikanaan, mutta nyt ajattelen itsekkäästi ja toivon ensin meille omaa lasta. Toi geenitestausasia on kyllä hyvä plussa, ja yksi kaverikin sanoi että on mielenkiintoista luovutusprosessissa juurikin se oman hedelmällisyyden kartoitus samalla.
Huh, nyt alkoi onneksi vuoto Terolut-kuurin jälkeen. Ei tarvitse tuhlata testejä. Johan tässä pari kuukautta taas menkkoja saikin odotella... viisi kuukautta mennyt ja nyt alkoi vasta yk 4. Vai lasketaankohan näitä edes yrityskuukausiin kun ei ovulaatiota ole tapahtunut 😅 Jotenkin olen kuitenkin toiveikkaana siitä, että Terolutien ansiosta saisin hormonitoimintaa tasoittumaan. Olen lukenut hulluna eri keskustelupalstoilta hyviä kokemuksia Terolut-kuureista, joskin suuri osa pcos-naisista on tarvinnut lisäksi munasolun irtoamiseen lääkitystä. Koitan silti pitää toivoa yllä. Aion tikutella ovulaatiota nyt tarkkaan ja jos ei kp 20 mennessä ole mitään tapahtunut niin sitten aloitan uuden kuurin. Silloin pysyy vielä kierto noin 32 päiväisenä, jos vuodon saa alkamaan parin päivän sisällä kuurin lopettamisesta. Tosi eriäviä mielipiteitä on siitä, että estääkö Terolut ovulaation vai ei. 🤔
Moi kaikki pitkästä aikaa! Valitettavasti itsellä ei ole nyt jaksamista lukea näitä uusia kommentteja joita on ihan mukavasti tullu tänne sen jälleen kun olen jäänyt tauolle täältä. Tosiaan kävin eilen gynellä jatkuvien menkkakipujen takia. Mitään Ensoon viittaavaa ei löytynyt, oikea ovario kuitenkin pco tyyppinen... Epikriisistä bongasin nyt tänään sit tiedon et oikeassa munasarjassa yksi isompi noin 8mm kokoinen follikkeli, vasemmassa näky vaan pienempiä. Onkohan tuo nyt normaalin kokoinen siihen nähden et mulla pitäs olla ovis su tai ma?
19v molemmat, esikoinen haaveissa, mukana kulkee PCO ja takana yksi kemiallinen tosi vahvoilla oireilla
Ja gyne oli määränny mulle menkkakipuihin lääkkeen jonka lisätietoja lukiessa huomasin et voi vaikuttaa negatiivisesti raskautumiseen.
19v molemmat, esikoinen haaveissa, mukana kulkee PCO ja takana yksi kemiallinen tosi vahvoilla oireilla
Kyllä meillä on jäänyt ainakin yksi kierto välistä kun oltiin eri maissa oviksen aikaan. Niällä näkymin sama käy myös joulukuussa kun minä olen Suomessa lomalla ja mies jää kotiin töiden takia.
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
Mitä lähemmäs oletettujen menkkojen alkamispv (sovelluksen mukaan) tulee, sen enemmän p e l o t t a a ! En tiedä toivonko vauvaa niin paljon, että oireet tulee siitä. Testiä en uskalla tehdä enne kun menkat on myöhässä - mutta kuka tietää minun kierron pituudesta, niin ei kukaan. Tänään kp28, ja menkkamaisia kipuja ollut koko päivän. Rinnat on arat, ja olo heikko ja malatamielinen. Itkettää.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Villahuiville (ja kaikille muillekin) tsemppiä!
VILLAHUIVI täältä tsemppiä viimeisiin piinapäiviin halauksen kera❤️
Täältä tulen perässä piinaillen.. Mä oon menettäny jo toivoni, rinnat ei oo tullut yhtään kipeeksi, yleensä kipeytyvät vähän juuri menkkojen alkaessa.. Joten🤔
Kiitos teille kun olette ja käytte ahkerasti kirjoittelemassa 💕 tänään itkettää kaikki, hyvä ja huono.. Saatu ja menetetty.. Kp 19 VASTA!!
Paljon tsemppiä myös täältä Villahuivi! :)
Enkelinäiti täällä myös KP 19. Oireena rintojen arkuus ja turvotus, outoja tuntemuksia vatsalla. Mutta mieli pystyy vaikka ja mihin, joten tiedä nytten.. tsemppiä piina päiviin!
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
salainen haave kirjoitti:
Moi kaikki pitkästä aikaa! Valitettavasti itsellä ei ole nyt jaksamista lukea näitä uusia kommentteja joita on ihan mukavasti tullu tänne sen jälleen kun olen jäänyt tauolle täältä. Tosiaan kävin eilen gynellä jatkuvien menkkakipujen takia. Mitään Ensoon viittaavaa ei löytynyt, oikea ovario kuitenkin pco tyyppinen... Epikriisistä bongasin nyt tänään sit tiedon et oikeassa munasarjassa yksi isompi noin 8mm kokoinen follikkeli, vasemmassa näky vaan pienempiä. Onkohan tuo nyt normaalin kokoinen siihen nähden et mulla pitäs olla ovis su tai ma?
Minä noita googlasin gynekäynnin jälkeen kun oma johtofollikkeli oli vain 12mm kp13 ja se gynen mukaan viittasi siihen, ettei ovulaatio ollut alullaan. Siinä kierrossa sain kuitenkin plussan, vain vähän oletettua myöhemmin, kp19.
Luin, että n 17mm alkaa olemaan minimikoko ovulaatiolle, n 20mm parempi. Ja follikkeli kasvaa n 1.5mm:n vauhtia päivässä, vaihtelee vähän.
Villahuiville ja Enkelinäidille isot virtuaaliset halit ❤
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Ihania uutisia MinnaK. ja räpätäti! :) <3
Kiiltotähti kirjoitti:
Mureke
Saako kysyä minkälaisia oireita oli sinulla ovulaation jälkeen ja montako päivää aikaisemmin ennen menkkoja plussasit?
En hirveesti keskittynyt tuntemuksiin tässä kierrossa, kun BB vei lähes kaiken vapaa-aikani (nolostun :D), mutta muistaakseni jossain siinä oviksen jälkeen mulla vihloi satunnaisesti muutamana päivänä nivusista. Se oli hassu fiilis, koska ennen sellaista ei ole ollut. Enkä siis tosiaan tiedä, liittyikö se tähän plussaamiseen edes. Myös rinnat kipeytyivät mutta normalisoituivat hetkeksi, kunnes nyt taas ne on olleet plussasta ja sen jälkeen kipeinä vähä eri tavalla. Ne on arat, tosi lämpimät ja aivan turvoksissa. Esim. eilen tuntui kuin rintojen iho ei riittäisi, oli sellainen kiristävä ja sykkivä fiilis.
Testasin 2 päivää ennen Flo:n ennustamaa menkkapäivää. Ovishan mulla oli aika myöhään ja siksi osasin odottaa yli 30-päiväistä kiertoa (normaalisti kierto ollut noin 30 päivää), testasin muistaakseni kp 33, dpo 12-13.
Peukut pystyyn piinaajille! :) Lupaavia oireita kyllä!
Esikoinen, LA 7/2020
Te, joilla on kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitys, millä tasolla teidän arvot ovat? Itselläni on TSH 1,67 ja T4V 20. Minulla olisi hieman hinkua saada TSH matalammaksi, mutta lääkärini on sitä mieltä että taso 1-2 on riittävä. Kuinka muilla?
Kanelipulla kirjoitti:
Te, joilla on kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitys, millä tasolla teidän arvot ovat? Itselläni on TSH 1,67 ja T4V 20. Minulla olisi hieman hinkua saada TSH matalammaksi, mutta lääkärini on sitä mieltä että taso 1-2 on riittävä. Kuinka muilla?
Mulla T4V pyörii 15 kieppeillä ja TSH oli lokakuun alussa pompannut 4,44, jolloin annostusta taas nostettiin (75->100) (ja sen jälkeen tuli tämä tärppi) ja tämän hetken tilannetta en tiedä, 13.12. on taas labra. Annostusta nostettiin vielä lisää tämän raskautumisen myötä ja nyt syön 125 mikrogrammaa/pv. TSH on heitellyt mulla tässä muutaman vuoden aikahaarukalla seuraavasti: 9,5 -> 6,82 -> 8,26 -> 2,85 -> 4,22 -> 2,66 -> 4,44. Kyllähän sen olotilassa huomaa kun heilahtelee. :D
Sun arvo vaikuttaa lupaavalta, mutta tietty toi voisi olla vähän vielä matalampi, ehkä 1,0 luokkaa. Kuinka kauan olette yrittäneet lasta? Raskautumisen kannalta otollisin TSH-arvo on varmaankin just max. 2, mieluiten alle.
Esikoinen, LA 7/2020
Villahuivin kanssa samat päivät meneillään :D kp29. Vähän juilii ja nippailee alavatsalla. Viimeksi alkoi tiputtelu kp29 ja vuoto kp30. Jännäillään, mutta koko kierron ollut tunne, että harakoille meni. Tallettelut meni vähän niin ja näin ja muutenkin ei mitään ovisoireita. Ei siis suuria odotuksia, mutta silti hieman jännittää. Ja toive on niin suuri. ♡
[/quote]Mulla T4V pyörii 15 kieppeillä ja TSH oli lokakuun alussa pompannut 4,44, jolloin annostusta taas nostettiin (75->100) (ja sen jälkeen tuli tämä tärppi) ja tämän hetken tilannetta en tiedä, 13.12. on taas labra. Annostusta nostettiin vielä lisää tämän raskautumisen myötä ja nyt syön 125 mikrogrammaa/pv. TSH on heitellyt mulla tässä muutaman vuoden aikahaarukalla seuraavasti: 9,5 -> 6,82 -> 8,26 -> 2,85 -> 4,22 -> 2,66 -> 4,44. Kyllähän sen olotilassa huomaa kun heilahtelee. :D
Sun arvo vaikuttaa lupaavalta, mutta tietty toi voisi olla vähän vielä matalampi, ehkä 1,0 luokkaa. Kuinka kauan olette yrittäneet lasta? Raskautumisen kannalta otollisin TSH-arvo on varmaankin just max. 2, mieluiten alle.[/quote]
Ollaan yritetty reilu puoli vuotta ja tuloksena kaksi keskenmenoa. Juuri ennen ensimmäistä keskenmenoa TSH oli 4.5 ja nostettiin annosta nykyiseen. Sillä se on laskenut 1.44 (elokuulta) ja nyt noussut hieman tuohon 1.67. T4V on koko ajan ollut tuon 20-21. Tällä hetkellä menee Thyroksiinia 75 mikrog/pvä, että sinällään kun annos ei jättimäinen ole niin olisi varaa vähän nostaakin.
Kanelipulla kirjoitti:
Ollaan yritetty reilu puoli vuotta ja tuloksena kaksi keskenmenoa. Juuri ennen ensimmäistä keskenmenoa TSH oli 4.5 ja nostettiin annosta nykyiseen. Sillä se on laskenut 1.44 (elokuulta) ja nyt noussut hieman tuohon 1.67. T4V on koko ajan ollut tuon 20-21. Tällä hetkellä menee Thyroksiinia 75 mikrog/pvä, että sinällään kun annos ei jättimäinen ole niin olisi varaa vähän nostaakin.
Ja lääkäri ilmeisesti tietää vauvahaaveista? Yleensä annostusta nostetaan herkemmin silloin kun on tarkoitus aloittaa yritys/kun yritetään. Jos ei tiedä niin pirauttele :) Iski kyllä pieni pelko taas persiiseen omalle kohdalle, että meneekö kaikki hyvin, kun arvo oli sen verran korkealla viimeksi...
Esikoinen, LA 7/2020
Mureke kirjoitti:
Kanelipulla kirjoitti:
Ja lääkäri ilmeisesti tietää vauvahaaveista? Yleensä annostusta nostetaan herkemmin silloin kun on tarkoitus aloittaa yritys/kun yritetään. Jos ei tiedä niin pirauttele :) Iski kyllä pieni pelko taas persiiseen omalle kohdalle, että meneekö kaikki hyvin, kun arvo oli sen verran korkealla viimeksi...
Tietää. Olen niin varpaillani tuon sairauden kanssa, että sillä mietin että uskaltaisinko vain lisätä pienen määrän vaikka kolmena päivänä viikossa ja seuraavan kerran vain lääkärille "infota" mitä olen tehnyt..
Kanelipulla kirjoitti:
Mulla TSH oli viimekuussa 1,52mU/l ja T4V 13,5 pmol/l. Kuulemma ihan hyvät arvot... mielestäni sais olla korkeempi tuo T4V en nimittäin huomaa missään vaik oisin kuukaudenkin ilman lääkkeit
Portland, olipa kiva kuulla sinun kokemuksiasi ja tietämystä. Minä soitin samassa vaiheessa silloin klinikalle. Ensimmäinen siirto ei ollut onnistunut ja toinen oli juuri tehty. Ajattelin, että soittelen uudemman kerran, jos tämä projekti kestää vielä. Jotenkin ahdistaa ajatus, että joku olisi ihan turhaa toivonut ja maksanut, että saa lahjasoluja ja sitten ei olekkaan onnistunut. Ajattelen sen omaksi epäonnistumiseksi, vaikka tiedän ettei se välttämättä minusta johdu.
Muistaakseni minulta saatiin silloin vain 5 munasolua. Sekin mietityttää, vaikka silloin lohdutettiin, että se ei tarkoita vielä mitään. Eri hormonimäärillä olisi saatettu saada aivan eri tulos. Varsinkin kun vertaa tätä yhteen tuttuun, jolla oli tullut toistakymmentä. Ei saisi vertailla, mutta pakostakin sitä miettii.
Onko teillä muilla jäänyt kiertoja väliin olosuhteiden takia? Mietin seuraavaa, kun ovulaatio ajoittuu perheen yhteisen reissun kanssa samaan aikaan. Yleensä ollaan nukuttu aika tiiviisti, ei samassa huoneessa, mutta ei ovea välissä. Kehtaako sanoa sisarrukselle, että voisivatko poistua hetkeksi. Kaikkea sitä miettiikin 🤣