Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Villahuivi kirjoitti:
Pikkuminnis kirjoitti:
Villahuivin kanssa samat päivät meneillään :D kp29. Vähän juilii ja nippailee alavatsalla. Viimeksi alkoi tiputtelu kp29 ja vuoto kp30. Jännäillään, mutta koko kierron ollut tunne, että harakoille meni. Tallettelut meni vähän niin ja näin ja muutenkin ei mitään ovisoireita. Ei siis suuria odotuksia, mutta silti hieman jännittää. Ja toive on niin suuri. ♡
En tiedä mikä matalalentosuus on menossa, mutta olen tämän päivän vain itkenyt. Olen saanut kyllä jotain tehtyäkin,mutta itkuksi on pie ikin vastus mennyt. Tämä pelko on niin järjetön! Tuntuu että henki salpautuu koko ajan, kun pelottaa vessareissut. Tuntuu että kaikki ahdistaa. Mikään ei tunnu nostavan mielialaa, ja alavatdan kivut muistuttaa siitä että menkat on tulossa. Ja vaikka oikeita on muille jakaa, olen nyt jo aivan varma että menkat alkavat. Tuntuu että minun maailma on niin särkynyt 😭
Kurja kuulla :( älä vielä luovu toivosta.
Minuakin jännittää käydä vessassa ja alavatsassa tuntuu just siltä, että kohta menkat alkaa, ihan mikä hetki tahansa. Varaudun koko ajan siihen, että kohta kaikki alkaa taas jälleen alusta. Aina antaa sen pienen toiveen, että mitä jos nyt olisi vihdoin oma vuoro. Ja sitten kaikki taas särkyy.
Pikkuminnis kirjoitti:
Kurja kuulla :( älä vielä luovu toivosta.
Minuakin jännittää käydä vessassa ja alavatsassa tuntuu just siltä, että kohta menkat alkaa, ihan mikä hetki tahansa. Varaudun koko ajan siihen, että kohta kaikki alkaa taas jälleen alusta. Aina antaa sen pienen toiveen, että mitä jos nyt olisi vihdoin oma vuoro. Ja sitten kaikki taas särkyy.
Nimenomaa tuo, "ja sitten kaikki taas särkyy". Oon niin stressaantunut juiri nyt, että oksettaa. Itkettää ja oksettaa. En varmaa eläissäni ole pelännyt näin paljoa, ja minulle on sattunut todella paljon pahempiakin asioita kuin jälleen tulevat menkat.
Tritän kuunnella erästä cd:tä, joka surusävyistä huolimatta luo minuun toivoa. Ja uskoa. Ja rohkeutta kestää jälleen samat tuntemukset. Juuri nyt en kykene edes ajattelemaan, että vauva tulis sittenkin. Menkkoja enemmän pelkään negatiivista testiä enkä uskalla edes sitä tehdä.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Super tsemppaus halauksia Villahuiville ja Pikkuminnikselle!! ❤️
Älkää vielä luovuttako! 🙏
Ootte mun ajatuksissa jotenkin kokoajan ja käyn täällä vähän väliä katsomassa Villahuivin uutisia. Niin paljon halaisin jos vaan voisin.!. ❤️
Oon tässä vähän miettinyt...
Tyhmä kysymys varmaan, mutta voiko ovis tulla kaks kertaa saman kierron aikana?🤔
Ja voiko sen tulkita ovulaatioksi jos LH- tikkuun tulee haaleita viivoja, mutta yhtenä päivänä tummempi kuin muina päivinä, muttei kuitenkaan niin tumma kuin kontrolliviiva?? Ihan järkyttävät ovis kivut oli eilen, jolloin se viivakin oli tummimmillaan, mutta... jotenkin en ymmärrä vielä tätä kaikkea kemiaa mitä milloinkin tapahtuu. 🤷🏻♀️ Eli jos LH huippu oli eilen, niin eikös ovis oo vasta 48h sisällä? Ollaan kyllä talleteltu, mutta pitäiskö vielä varmuuden vuoksi tänään? Huomenna ei enää pysty kun mies lähtee työreissulle.
Anteeksi jos oon sekava, yritän vaan pysyä kärryillä. Jos ovis menee nyt ohi, niin taas on kuukausi odottelua seuraavaan kertaan. Vai jatkanko vielä tikuttelua?? Aarrgghhh!
Olga Unelma, voi ovis olla kaksikin kertaa kierrossa. Yleensä, huomaa y l e e n sä, ovulaatio on toisen kerran 1-3pv ensimmäisestä. Näin syntyy erimunaiset kaksoset. Joskus voi olla myös kierron alku- ja loppupäässä ovulaatio, niin että välillä on reilummasti päiviä. Tällöin toinen ovulaatio ilmeisesti on ollut jotenkin vajavainen, mikä on saanut kropan kemian sekaisin. Ei tarkoita etteikö molemmista voisi hedelmöittyä, mutta kropan kemia toimii jotenkin hassusti sillä hetkellä. Ja koska ovis voi tosiaankin tulla kahdesti, ei tallettelustakaan tänään haittaa olisi!
Kiitos tuesta ❤ on todella murtunut mieli. Löysin yhden laulun (en nyt tiedä onko se muutoin hyvä kuin sanoiltaan), jossa kerrotaan äitiyden kaipuusta. Löysin toisenkin, mutta se ei mielestäni kuvannut tunteitani niin hyvin kuin tämä.
Kiitos vastauksesta Villahuivi. 😊
Mä jatkan vielä tikuttelua.. ja myös toiv. saadaan talleteltua. En oo puhunut miehelle tässä kierrossa mitään, että on ovis, mutta hyvin on saatu talleteltua kp9 lähtien. Tiedän, et mun mies on herkkis, niin saattaa kyllä oikeesti jäätyä, jos asetan jotain ovis-paineita hänelle.
Olipa kaunis kappale! Ihan meni kylmän väreet kun kuuntelin. ❤️
Olga Unelma kirjoitti:
Kiitos vastauksesta Villahuivi. 😊
Mä jatkan vielä tikuttelua.. ja myös toiv. saadaan talleteltua. En oo puhunut miehelle tässä kierrossa mitään, että on ovis, mutta hyvin on saatu talleteltua kp9 lähtien. Tiedän, et mun mies on herkkis, niin saattaa kyllä oikeesti jäätyä, jos asetan jotain ovis-paineita hänelle.Olipa kaunis kappale! Ihan meni kylmän väreet kun kuuntelin. ❤️
Meillä miehelle ei voi kertoa menkkojen tulosta/myöhässä olosta eikä ovulaation ajankohdasta. Näkyy stressaavan. Hänellä on ilmeisesti lapsiin/isyyteen tms liittyvää pelkoa, josta ei ole suostunut puhuman kuin silloin, kun olin rikki kolmannen keskenmenon takia. Joten salassa toivon vauvaa. En uskalla näyttää edes pettymystäni hänelle. Pelkään, että hän kokee sen painostuksena seksiin tiettyinä päivinä. Kun en puhu, hän itse ehdottaa rakastelua. Ja siis yhteinen päätös on ettei ehkäisyä ole, vauva on molempien toive vaikka minulla se on suurempi.
VILLAHUIVI halausrutistus😘
Mun tekis vaan koko ajan mieli testata, jokaisesta pissasta ja alvariinsa😏 Silti tiedostan että se on niin turhaa ennen kun menkat on myöhässä, ja sillonkin pettyy kamalan paljon siihen negaan.
Eipä oloissa juurikaan mitään, toinen rinta hieman arka, mahassa välillä nipistelee ja ihmeellisesti viiltää välillä tuonne alapäähän..
Mullakin kilpparilääke, pe on verikoe ja näkee mikä on arvojen laita.. Tarvii lääkärille muistaa sanoa että pruukaa lääkettä taas siihen raskausmoodiin. Se laskettiin synnytyksen jälkeen, kun alko heittää liikatoiminnan puolelle. Söin raskaana 1,5 tablettia ja nyt syön yhtä.. Infoon mitä tulokset sanoo perjantaina👍
Mitä arvoja niiden kilpparikokeiden pitäisi olla, kun toivoo raskautta? Minulla ne on aina seilannut mutta viiterajoissa, niin ei ole tutkittu enempää 🤔
Tsempit täältä halien kera Villahuivi ja pikkuminnis!
Enkelinäiti tiedän niin tunteen!
Dpo 4 tänään. Täällä oireina rintojen arkuus ja turvotus ja vatsa sekaisin. Alavatsaa ja selkää polttelee/ juilii. Olen koittanut vähän rauhoittua tämän netin kanssa ja olla googlettelematta ihan kaikkea :D Onneksi vklp tulee ystävä kylään niin saan pariksi päiväksi muuta ajateltavaa.
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Huhhuh, nyt on pienen ihmisen pää sekasin. Tiputtelu tosiaan alkoi about viikko ovulaatiosta, aiemmin kun koskaan ja runsaampana kun koskaan. Progesteroni oli ok mutta päivä mittauksen jälkeen alkoi tiputtelu. Nyt pari päivää tiputtelu oli hieman vähäisempää ja aloin heti elätellä toiveita. Aattelin, että teen testin, jotta en turhaan kelaile kaikkia mahdollisuuksia. No, sieltäpä tulikin haamu. Menkat pitäis alkaa vasta sunnuntaina, eli aika ohuella toivolla tässä mennään, mut kutkuttava fiilis 😊
Varovaiset onnittelut Marsulle!
Meiän lapsettomuuslääkäri sanoi, että ylipäänsä kilpirauhasen epätasapaino on huono.
Mun arvot TSH 0,33 (vähän alle viiterajan), T4-v 16,5 ja T3 5. Aiemmin tuo nelonen ja kolmonen oli matalammalla ja ne on nyt paremmat. Kaverin lapsettomuuslääkäri oli sanonut, että kuukautishäiriöitä voi alkaa ilmetä, jollei T4-v ole YLÄkolmanneksessa, vaan lähempänä alarajaa. No, mulla ei tiputtelu ole loppunut, vaikka tuo onkin noussut, joten toivon, että nousis vielä ja toki, että aika kuuluis nopeasti, jotta pääsen sinne papaan ja saan ne tuloksetkin.
Mulla on välillä ollut jopa sellainen olo, että mitä enää ees kirjoitan tänne. Mutta koska ite oon harmitellut sitä miten vähän noista vasta-aineista löytyy asiaa netistä, kirjoitan sen vähänkin, mikä on nostanut omaa toivoa HIEMAN. Eli, ulkomaisilta sivuilta löysin lääkärin kirjoittaman jutun, että vasta-aineiden ei pelkästään pitäis raskautta estää. En tiedä silti miten luotettavaa tää tieto on.. Lisäks oli tehty tutkimus, missä lopulta oliko se 1/3 vai 1/4 oli raskautunut luomusti, mutta aikaa oli vain mennyt pidempään. No, meillähän ei iän puolesta aikaa ole, mutta siinä mua taas lohduttaa kaikki ne omat hyvät arvoni ja, että vaihdevuosien alkamisesta ei ole niin mitään merkkejä. Follejakin on hyvin, ovis tapahtuu ja tiputtelusta huolimatta kuukautiskierto säännöllinen. Nyt jopa mennyt säännöllisemmäksi vielä. Tiputtelun määräkin on vähentynyt, vaikka päiviä onkin nyt ollut valitettavan monta ennen kuukautisia.
No, sitten tutkailin, että meillä miehellä agglutinaatio on negatiivinen ja se on todella hyvä. Agglutinaatio on siis ilmiö, missä siittiöt klimppiytyy yhteen ja tottahan tuollainen hedelmöittämistä hankaloittaa. Lisäks miehellä on todella hyvin suoraan eteenpäin liikkuvia siittiöitä, uskoisin tämänkin parantavan mahdollisuuksia. Monilla miehillä, kun näyttää olevan ongelmana se, että noita eteenpäin hyvin liikkuvia juuri ei ole, vaan on enemmän kiemurtelevia, hitaita tai jopa liikkumattomia simppoja. Miehellä ylipäänsä määrä, tiheys ym.on hyviä ja arvo IgA on vain 2%. Joillain oli sekä IgA että IgG arvo yli 90%, jopa 100, ja näille oli suositeltu suoraan IVF tai ICSI-hoitoa. Miehen pulma onkin siis tuo IgG, joka 88%. Nuo, jos menee yli 50, alkaa ne haitata raskauden aikaansaamista. Miehellä ei ole myöskään oksidatiivista stressiä ja sekin on tietenkin hyvä.
Sitten eilen ihan yhtäkkiä muistin, että kun lähdimme lääkäriltä ja sovimme, että ollaan tammikuussa yhteydessä, lääkäri sanoi vielä, että tiedä vaikka nähtäiskin raskausajan ultrassa. 😳 Siis eilen vasta tämä pälähti mieleeni! Ei kai lääkäri voisi sanoa tuollaista, jos mahdollisuudet olis olemattomat?
Soitin heti sinne lääkäriasemalle, mutta valitettavasti lääkäri on juuri jäänyt lomalle. Soittaa ens viikolla sitten. Aion kysellä mahdollisimman tarkkaan kaiken, koska tapaamisella olin niin sekaisin jotenkin, että en oikein tajunnut mitään. 😬
Eilen sitten aloitin kuitenkin tauon jälkeen taas Terolutit, vaikka nuohan ei kai tiputteluun mulla auttaneet. Ainakaan ne ei saanut sitä loppumaan ja ilmeisesti tosiaan tiputtelu johtuukin mulla muista syistä kuin keltarauhasesta. Ajattelin, että jos Terot kuitenkin lisäävät ees vähän keltarauhashormonia, ei se voi olla kuin hyvä asia, vaikka mulla oli progesteroniarvokin ok. Syön kuitenkin vain yhden päivässä, koska sivuoireet.
Pahoittelut pitkästä omanapaisesta kirjoituksesta, mutta pakko yrittää jollain tavalla jäsentää näitä ajatuksia. Lisäks tuntuu tärkeältä kirjoittaa vasta-aineista ym.ees jotain, koska niistä löytyi niin hurjan vähän tietoa. Jospa joku joskus hyötyisi nousta sitten.
Virtuaalihalit kaikille yrittäjille!
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Oi miten ihana uutinen Marsu1987! ❤ hurjasti onnea matkaan!
Goldie, omanapaisuutta on tässäkin päässä huomattavissa 🤦🏻♀️ ei se silti haittaa. Jokainen meistä prosessoi omalla tavallaan tätä. Ja jokaisella siihen on oikeus.
Mielenkiintoisia asioita kirjoitit. En tiennytkään tuollaisista asioista. Meillä mies ei suostu tutkimuksiin, ja etenkin kun tiedetään jo että minussa on vikaa jonkin verran endon ja pcos vuoksi, kuulemma lapsi tulee sitten kun me ollaan valmiita. Itse olen harkinnut vakavasti lääkitystä tueksi, mutta pelkään aloittaa kun se pitäisi tehdä salaa (jälleen se pelko nostaa päätä, samalla tavalla kuin ovulaatiosta kertomalla) ja mielestäni se ei ole oikein. Salailu siis. Olen yrittänyt puhua asiasta, muta vastakaiku pn kielteinen.
Villahuivi ❤️ millä tavalla mies perusteli vastustamistaan? Meilläkin mies suhtautuu negatiivisemmin, tai sen jälkeen, kun mulle tuli hirveät sivuoireet. Mutta, kun selitin, että esim. tuo Terolut on hormonilisä, joka voi AUTTAA mua myös kamalien PMS-oireiden ja kipujen kanssa, mies alkoi suhtautua myönteisemmin. Tällä hetkellä mies suhtautuu hoitoihinkin negatiivisesti. Salaa ei tosiaan kannata, se vie psyykkistä energiaakin tuo salailu. Mietin voisiko sunkin miehen suhtautuminen muuttua, jos kertoisit miten hormonilisä voi auttaa ylipäänsä meitä naisia eikä vain raskautumiseen? Siis jos et ole vielä näin tehnyt. Meillä miestä helpotti näytteen annossa myös se, että sen sai tehdä kotona. Se vain piti viedä tunnin sisällä klinikalle, mutta onnistui silti. Voisko tuo auttaa sun miestä, että kotona saisi sen tehdä?
On nuo kyllä mielenkiintoisia asioita. Noita kaikkia, kun tutkii aikansa, alkaa ymmärtää miten valtavan monimutkainen ja herkkä ihmiskeho on ja pidän raskautta ylipäänsä nyt viimeistään todellisena luonnonihmeenä, kun niin moni asia voi sen estää. Tosin niin vain näkyy jatkuvasti raskaana olevia naisia ja ihmisiä vauvoineen, että ei se sentään mikään harvinaisuus ole, vaikka omassa päässä meinaa kaiken tiedon saamisen ja kuukausien yrittämisen jälkeen sellaiseksi aina välillä kääntyäkin.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Hyvä kirjoitus (taas) GOldie! Varmasti auttaa monia, jotka samassa tilanteessa.👍
Ja varovaiset onnittelut myös täältä Marsu1987! ❤️
Mä en myöskään usko, että mun mies lähtis mihinkään hoitoihin. On ollut muutenkin sitä mieltä, että nuo kaks teiniä riittäisi meille... mutta nyt kun tää yrittäminen on kestänyt reilu puoli vuotta, niin huomaan että hänkin kyllä jotenkin odottaa plussa-uutisia. Mutta hoitoihin tuskin lähtis. Ja luen nyt sitä ”projektina vauva”-kirjaa, niin siinä ilmeni, että ei varmaan ees päästäis, ainakaan julkiselle, kun on jo kaksi yhteistä lasta. 🤨
Mulla alkais Piinapäivät olla käsillä. Kp13 tänään ja LH-huippu tikutettu jo kp11. Ei ehditty enää eilen talletella, kun nukahdin tosi aikaisin, ja mies lähti aamulla sinne reissuunsa, niin pe. vasta seur. mahis pupuilla. Mutta jos on oikeesti ovis jo mennyt, niin ainakin luteaalivaihe olis tarpeeksi pitkä tässä kierrossa. 🤔
Tsemppiä meille kaikille! +++❤️
Tsempit myös täältä Pikkuminnis ja Villahuivi. Toivottavasti teillä viimein tärppäis!
Tarrasukkia Marsu1987:lle, toivotaan että pysyy mukana ♥️
Kiinnostavaa tekstiä GOldie, täällä kun ei ole juurikaan miesten mahdollisista ongelmista puhuttu. Voin hyvin kuvitella, että noiden lääkärikäyntien jälkeen voi olla pää pyörällä. Meillä on miehen lähisuvussa yksi mies, joka ei jostain syystä ole voinut saada lapsia yrityksestä huolimatta. En ole sen tarkemmin udellut, mutta sen verran kuulin, ettei pitäisi olla perinnöllisestä asiasta kyse. Ollaan kuitenkin jo keskusteltu, että jos vuosi menee yrittäessä, koitetaan selvittää mahdolliset syyt molempien osalta.
Esikoista odotamme, LA 8/2020
No kotona annettu näyte ei onnistu, sillä lähimpään tutkimuspaikkaan on 4h matka. Sama juttu on omien hoitojen suhteen, 4h matka ovulaation ollessa... ei ei. Oma työ ei anna myöten (3-vuoroa teen).
Näissä teroluteissa ja letrozoleissa on se vika, että pelkään niide vaikutusta psyykkeeseen. Itselleni ei ole aikanaan sopinut pillerit, vaikka niillä on yritetty saada hormonitoimintaa normaaliksi (puuttuneet kuukautiset). Ja mies jotenkin muutenkin jarruttelee vauvatoivetta omien pelkojensa vuoksi. Koen, että se on stressi joka vaikeuttaa raskautumista. Ja oma pelko, ettei vauvaa meille ole tarkoitettukaan. Me puhutaan kaikesta. Mutta miehen pelot on asia, josta hän ei osaa puhua. Ehkä ajallaan oppii. Ihana mies hän on. Oikeasti lapsistakin tykkää, vaikka usein muille muuta esittää. Hoitolapsiakin paijailee ja viihdyttää, mutta vierailuilla ei koskekaan lapsiin. Kaipa se on myös itsensä suojelua. Häneltä ei kysytä lapsista ja minä olen se joka täräyttää ilkeimmät kommentit lapsellisille kommentoijille.
Meilläkin tämä vauva haave on paljon enemmän mun. Tai miehellä ei edes ollut haavetta, kun oli ennen tapaamistani alkanut hyväksyä, että ehkä hänelle ei enää tulekaan sellaista suhdetta ja lasta uuden kumppanin kanssa. Miehelle haaveeni oli kuitenkin ok ja selvää, että annetaan sille mahdollisuus. En kuitenkaan tiedä lähtiskö hoitoihin, en itsekään ole ihan varma. Edelleen mieli muuttuu päivittäin tai parikin kertaa päivässä. Oon läheltä seurannut hoidoissa kävijöitä ja, koska oon vielä todella herkkä, en tiedä miten oma korvien väli kestäisi. Juurikin, Villahuivi, nuo sivuvaikutukset mua mietityttää. Tai no, myös ne. Kun aloitin Terolutit 2tbl päivässä, sivuoireet oli niin hullut, että en ees töihin päässyt. Silloin piti jo vähentää. Nyt ei tullut vielä eilen aloitetusta mitään, katsotaan miten käy. Tarkoituksella otan illalla, että jos tulee taas kipuja, parhaimmillaan nukun niiden yli. 😬
Onpa kurjia nuo välimatkat ja vuorotyönkin takia ymmärrän, että hoidot olis vielä vaikeimpia. 😕 Toivotaan, että teillä tärppää vaan nyt mahdollisimman pian!! Ja kaikilla muillakin! Toivotaan, että meillä kaikilla nyt vaan äkkiä tärppää ja voidaan perustaa oma raskausajan ketju. 😅😬❤️
Mutta, jos on tutkittava, kannattaa tutkia molemmat. Olin jopa toivonut, että vain mussa olis vikaa ja vikana vain nämä hienosäätöä tarvitsevat ja helpohkosti hoidettavat jutut. Kuulostaa, Vanamo, hyvältä, että tarvittaessa sitten kumpikin tutkitaan. Pidän peukut pystyssä silti, että ei tarvitse tutkia kumpaakaan.
Sen unohdin mainita, että eturauhasen toiminnasta kertova viskositeetti tutkitaan mieheltä myös, ja sekin oli mun miehellä epänormaali. Sillä se oli kuitenkin "alhainen" eikä vaadi hoitoa ja netin perusteella, jos viskositeetti on liian korkea, se pitää hoitaa, ja sen voi myös hoitaa. Vasta-aineet on kai aika harvinaisia, mutta niiden kehittymiseen voi riittää vaikka kova isku miehen alakertaan tai joku tulehdus, esim.eturauhasen, mitkä taas ei kuulosta niin harvinaisilta. 😬 Ja tosiaan, vasta jos arvot menee päälle 50%, niistä voi olla haittaa. Sen oksidatiivisen stressinkin muuten voi hoitaa ja aika helpostikin, mikäli oikein käsitin. Mutta meillä ei ollut tosiaan sitäkään. Inseminaation yhteydessä tehtävä siemennesteen pesu voi saada koko vasta-aineet pois. Siinä mielessä on tosi hyvä, että miehellä ei muuten ole siemennesteessä noita ongelmia, mitä useammilla tuntuu olevan: tiheys on liian pieni tai siittiöitä liian vähän tai liikkuvuus huono ja agglutinaatiota tm.. Ne, kun saattais tehdä inseminaatiostakin hankalampaa, kun hyviä siittiöitä on niin vähän tms. No mutta, on tosiaan kaikenlaista miehelläkin, mikä voi vaikuttaa! Tietenkin myös elämäntavat: alkoholin käyttö ja tupakointi, ylipaino, yksipuolinen ravitsemus ym.
En tiedä mikä matalalentosuus on menossa, mutta olen tämän päivän vain itkenyt. Olen saanut kyllä jotain tehtyäkin,mutta itkuksi on pie ikin vastus mennyt. Tämä pelko on niin järjetön! Tuntuu että henki salpautuu koko ajan, kun pelottaa vessareissut. Tuntuu että kaikki ahdistaa. Mikään ei tunnu nostavan mielialaa, ja alavatdan kivut muistuttaa siitä että menkat on tulossa. Ja vaikka oikeita on muille jakaa, olen nyt jo aivan varma että menkat alkavat. Tuntuu että minun maailma on niin särkynyt 😭