Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Heippa!
Nyt tuntuu, että kaipaan vertaistukea niin kiva kun tämä uusi ryhmä perustettiin. Tilanteeni siis seuraavanlainen: Olen 24-vuotias, avomies 23v. Itse työelämässä, miehellä opinnot kesken yliopistossa. Yritys alkanut 10/18, kierto säännöllinen, mutta oviksen bongaaminen ei ole onnistunut.. Yhdessä kierrossa oli mukana ovistikut, mutta koin sen lähinnä ahdistavana eikä niiden avulla lh-nousua näkynyt.
Vaikka itsellä vasta muutama kuukausi takana yritystä, olo on silti jo epätoivoinen ja elämä pyörii tämän asian ympärillä. Vaikka yritys alkanut lokakuussa, olen äidiksi tulosta haaveillut jo vuosia. Lähipiiristä/tuttavilta tulee joka viikko uusia ilmoituksia raskauksista ja itse niin toivoisin voivani liittyä tähän joukkoon..
Mamma97, siinäpä vasta hyvä kysymys. Yritän elää mahdollisimman normaalia elämää, suunnitella kivoja juttuja kesälle, viettää aikaa läheisten kanssa.
Tsemppiä kovasti ja toivotaan että ollaan kaikki tämän vuoden aikana raskaana!
Meillä on tilanne siis se, että myös vain muutamia kiertoja ollaan "yritetty". Yksi varhainen keskenmeno ja muuten tärppipäivinä on ollut työkuvioita, niin ei olla päästy puuhaamaan. Tykätään puuhailla kyllä, mutta tarppi päivät aina menneet ohi. Nyt laitettiin molempien kalenteriin potentiaaliset päivät, mutta ovis olikin jostain syystä tosi aikaisin. Varsinkin sen varhaisen keskenmenon vuoksi tuntuu siltä, että ei sitä uskalla toivoa liikoja. Mies sanoo, että ei kannata murehtia sellaista, mitä ei vielä ole tapahtunut, kun puhun että mitä jos ei koskaan saadakaan lapsia. Hän on toisaalta oikeassa, kun aina aikataulut ym. ovat olleet meitä vastaan. Sitä pelotellaan, kuinka ehkäisystä pitäisi pitää huolta, että ei tulisi vahinko raskauksia, mutta nyt olen tajunnut, että kyllä raskaaksi tuleminen on aika arpapeliä ja kuukaudessa tosiaan on vain muutama päivä mahdollisuus raskautua. Välillä pelottaa hirveästi, että mitä jos.. Onneksi mies osaa tukea, ei vaan viitsi häntä kuormittaa kokoajan näillä jutuilla, niin kiva jakaa näitä asioita teidän kanssa ja huomata, että muutkin pohtii samoja asioita.
Hei vielä,
En saanut muokattua viestiä enää, niin tässä jatkoa (uusi täällä, niin opettelen vielä). Tsemppiä molemmille ja toivotaan tosiaan, että meidän vauva haaveista tulisi totta. Mua on auttanut kiire. Niin hullulta, kuin kuulostaa, kun on paljon tekemistä, ei ehdi murehtimaan niin paljon. Toinen on sitten harrastukset, liikunta ja ihan vaan sarjojen katselu (ajatukset on muualla). Nyt viikko odottelua ja katsotaan miten tässä kierrossa kävi.
Moi kaikki! Liityin tänne, koska meilläkin alkaa vauva olla suunnitelmissa. Olen 30v ja kyseessä on minulle ensimmäinen lapsi, miehelleni toinen. Vielä ei olla yritetty, mutta ollaan sovittu, että maaliskuussa otan viimeiset pillerit ja sen jälkeen vauva saa tulla jos on tullakseen.
Täällä näyttäisi olevan väkeä vähän erilaisissa tilanteissa ja itseänikin jännittää, kauanko positiiviseen testiin loppujen lopuksi menee. Suurin pelko on se, että yritys kestääkin vuosia, enkä tiedä, jaksanko sitä. Tsemppiä kaikille!
Minäkin taidan siirtyä tälle puolelle. Meillä on enää tämän kierron ajan mahdollisuus saada vauva 2019, sitten pidetään taukoa yhden kierron ajan. Niinkin hölmöstä syystä, että laskettu aika sattuisi juuri jouluaatolle ja kokemuksesta tiedetään, ettei se ole kovin mukavaa lapselle. Täällä alkaisi kohta hedelmälliset päivät ja sitten taas piinaillaan.
Mulla ei oikeastaan ole mitään keinoja, muutakuin täällä vertaistuen hakeminen ja miehen kanssa keskustelu. Alkukierron selviän aina hyvin. Ajatukset ei ole vauvassa juurikaan ennen ovulaatiota. Ovulaation aikana ja jälkeen taas stressaan niin, että hyvä joa nukutuksi saan.
Hei kaikki!
Täällä toiveena vauva vuodelle 2020 ja toinen lapsi haaveissa. Raastavaa vauvakuumetta olen potenut jo kauan, mutta mies ei ole lämmennyt ajatukselle uudesta vauvasta. Hän kokee vauva-ja taaperoajan niin rankkana. Elättelen kuitenkin vielä toiveita, että yrityspuuhiin päästäisiin huhtikuussa.
Hei!
Siirryn tuolta 18-19 ketjusta tälle puolelle. Hieman taustaa. Olen hieman alle kolmekymppinen. e-pillerit lopetin 9/18 ja siitä asti ollaan yritetty. Oma kiertoni ei ole vieläkään tasaantunut. Gynellä todettiin 12/18 rakkulaiset munasarjat. Nyt mennään Terolutin avustuksella. Toinen Terolut-kierto meneillään ja toivotaan parasta, että lähtisi tasaantumaan. Vielä en ainakaan ole saanut selkeää PCOS-diagnoosia. Ensimmäistä yritetään :)
Siirryn kans tuolta aiemmasta ketjusta. Ikää tulee tänä vuonna 30, mies 33. Pillerit oon lopettanut 8/17, mutta kondomi/keskeytetty käytössä viime vuoden loppupuolelle asti, jolloin päätettiin että "saa tulla jos on tullakseen". Nyt kierto nro 4 menossa. Omassa mielessä mennyt kyllä hieman yrittämisen puolelle ja kuume ollut aika kova, mutta vielä ei ole esim ovulaatiotikkuja käytössä.
Yksi vahinkoraskaus ollut 19-vuotiaana eri miehen kanssa, joka keskeytettiin. Eli raskautuminen ollut ainakin joskus mahdollista, mutta ei se nykytilanteesta välttämättä juuri mitään kerro.
Osaisko joku terolut kuuria syönyt vähän auttaa mua. Mulla siis kiertopäivä 95 ja nyt 2 päivää syönyt teroluttia 1 pilleri päivässä. Gyne siis määräsi mulle nyt 10 pilleria ja sitten pitäis noin 2kk odottaa ja jos ei menkat seuraavaks ala itekseen niin uus 10 päivää. En nyt kuitenkaan jaksa uskoa et menkat alkaisi itestään kun toi PCOS todettiin ja kierto ollut ihan persiillään viimiset 7 kuukautta..
Ja kun täältä oon lukenut et moni syö seuraavan kuurin kiertopäivillä 15-24 kuten joku tuossa aikasemmassa ketjussa kirjoittikin. Niin "tottelenko" nyt gyneä ja syön toisen kuurin vasta parin kk päästä jollei menkat ala vai alotanko sen jo nyt kun menkat alkaa niin kiertopäivällä 15? Gyneäkään en oikein kiinni saa kun on niin varattu kokoajan. :/
LA 12/20
Heippa,
Uskaltauduin vihdoin kirjautua. Täällä siis kirjoittelee yht äkkiä 28 mittariin pyöräyttävä vaimo, miehellä ikää vuosi enempi. Itse olen rakentanut vauvakuumetta hiljalleen ja nyt miehenikin alkaa lämmetä ajatukselle, että lapsi olisi tervetullut ja elämässä asiat alkaisivat olla "riittävän valmiit" perheelle. Sitä suurta päätöstä ei ole vielä viety käytäntöön, eli edelleen minipillerit käytössä. Desogestreliä olen syönyt about 7 vuotta eikä ole mitään tietoa kierrosta. Pillereiden pois jättäminen ja oman kropan toiminta jännittää, mitäs jos kaikki ei lähdekään toimimaan..?Olen pari kertaa jutellut asiasta gynelle ja kovin ovat rahoitelleet, että useimmiten kroppa herää nopeasti.
Haaveilija91: No olisin jotenkin halunnut syödä just noin kun sua ohjeistettiin, mutta mun gyne sanoi, että 3 kuuria nyt syödään putkeen 15-24 päivinä, jotta kierto säännöllistyisi. Kovin on erilaiset ohjeistukset. En osaa kyllä sanoa mikä on paras ja oikea tapa :/ Kiva kun oot vertaistukena, kun ollaan aika samanlaisessa tilanteessa :)
Käyttäjä23957 kirjoitti:
Haaveilija91: No olisin jotenkin halunnut syödä just noin kun sua ohjeistettiin, mutta mun gyne sanoi, että 3 kuuria nyt syödään putkeen 15-24 päivinä, jotta kierto säännöllistyisi. Kovin on erilaiset ohjeistukset. En osaa kyllä sanoa mikä on paras ja oikea tapa :/ Kiva kun oot vertaistukena, kun ollaan aika samanlaisessa tilanteessa :)
No varmaan sit vaan "tottelen" gynen ohjeita ja otan niinkun määräsi. :-)
Ja totta, jonkun verran helpottaa kun tietää että on muitakin joita näistä asioista kärsii, vaikka eihän tälläistä kellekkään toivoisi. Ja ihana kun saa jutella ihmisten kanssa jotka tosiaankin ymmärtää sua!
Tsemppiä sinne ja toki kaikille muillekkin :)
Koitetaan pitää ryhmä aktiivisena ja kertoilla kuulumisia, ja sitä tärkeintä - vertaistukea ❤
LA 12/20
Hei kaikki!
Minäkin siirryn tähän ryhmään tuosta vanhemmasta ryhmästä. Minä (29v.) ja mieheni (32v.) olemme hankkimassa esikoista. Nuvaring on ollut meillä ehkäisynä melkein kymmenen vuotta ja viime kuun alussa otin viimeisen renkaan pois. Gyne kertoi myös, että pitkäaikaisesta ehkäisystä ei ole ongelmaa kierron normalisoitumisen ja raskautumisen kannalta, ja nyt odottelen ensimmäisiä kuukautisia ensi viikolle.
Malttamattomana aloitin tikuttelun kymmenen päivää tyhjennysvuodon jälkeen ja viime viikon sunnuntaina (kp 16) sain hymynaaman ClearBluen ovistestiin. Näillä jatkan myös seuraavassa kierrossa, vaikka ovatkin vähän tyyriitä. Olin todella iloinen, vaikka tiedostan sen ettei se takaa mitään raskautumisen nopeudesta. Mies välillä sanoo minun olevan liian pessimisti asian suhteen, koska hän olettaa minun tulevan raskaaksi heti ensimmäisestä kierrosta. Olisihan se hienoa, mutta ei se valitettavasti kaikkien kohdalla onnistu sormia napsauttamalla.
On mukava keskustella samassa tilanteessa olevien kanssa, koska en ole kertonut kellekään vauvasuunnitelmistamme. Oletteko te? Pidetään tämä ketju aktiivisena, toivon meille kaikille tässä ryhmässä plussatuulia! :)
Käyttäjä23957 kirjoitti:
Hei!
Siirryn tuolta 18-19 ketjusta tälle puolelle. Hieman taustaa. Olen hieman alle kolmekymppinen. e-pillerit lopetin 9/18 ja siitä asti ollaan yritetty. Oma kiertoni ei ole vieläkään tasaantunut. Gynellä todettiin 12/18 rakkulaiset munasarjat. Nyt mennään Terolutin avustuksella. Toinen Terolut-kierto meneillään ja toivotaan parasta, että lähtisi tasaantumaan. Vielä en ainakaan ole saanut selkeää PCOS-diagnoosia. Ensimmäistä yritetään :)
Täälläkin siirrytty 18-19 ketjusta tänne. Ja oikeastaan juuri sama tilanne kuin sinulla käyttäjä 23957! Olen kohta 29 v, pillerit jätetty pois 9/18. Siitä asti yritetty. Kierto seksisin. Kp110 menin gynelle 1/19 ja rakkulaiset munasarjat todettiin. Terot käytössä. Menkat alkoi kesken terokuurin ja ensi viikolla kp15 otan terot taas. Toiveikas olo, mutta tuntuu niin varmalta, etten ovuloi. Pari kiertoa teroilla ja sitten katson miten oma kierto menee sen jälkeen. Elokuussa sitten suurempiin tutkimuksiin jos ei tärppää/kierto edelleen sekaisin. Itse en ehkä ole valmis suurempiin hoitoihin ainakaan ihan heti. Toivoisi niin, että itsestään alkaisi, mutta ajatus varmaan muuttuu jos saa pitkiä aikoja vain pettyä. Terot aiheutti niin järkyttävän päänsäryn, saa nähdä mitä nyt kun ensi viikolla taas, tosin pienemmällä määrällä. Toivottavasti tästä ketjusta kenenkään ei tarvitse siirtyä 2021 ketjuun myöhemmin! Kaikille paljon onnea yritykseen. ♡
Paras ystävä tietää, muut ei. Nyt ei meinaa malttaa odottaa testailua. Tuli haalean haalea viiva. Ovis oli tosi aikaisin tässä kuussa ja kuukautisia saisi odottaa vielä reilu viikko tai toivottavasti ainakin 9kk :)
Snowbellen kysymykseen vastasin aluksi 😊
Moikka,
ajattelin itsekin siirtyä tähän keskusteluun, pari viestiä ehdin tuonne edelliseen (2018-2019) keskusteluun laittamaan.
Me miehen kanssa aloitettiin yrittäminen joulukuussa 2018 ja nyt olisi yk3 menossa. Tai no ehkä voisi alkaa sanoa sen olevan jo aikalailla ohi. Olen nyt muutamana aamuna tehnyt raskaustestejä ja negoja näyttää. Vielä kuitenkin kokeillaan jos vaikka positiiviseksi muuttuisikin :D mutta tuskin tärppäsi tällä kertaa.
Ylempänä kyseltiin, että onko kerrottu yrittämisestä muille niin me ei olla. En halua paineita ulkopuolelta ja kerrotaan mahdollisesta raskaudestakin vasta sitten kun keskenmenoriski on pienempi. Anoppi on kovasti toivonut, että meille tulisi vauva ja jaksaa siitä muistutella, mutta vielä pysytään ihan hiljaa aiheesta :D
Vajaa 30v / ensimmäinen toiveissa
Minäkin siirryn tänne parin kuukauden hiljaiselon jälkeen. Menossa yk 6 ilman yhtään onnistumista. Varasin ensi viikolle ajan gynekologille. Haluan tarkistuttaa, ettei ole mitään selkeää syytä sille, miksi ei ole tärpännyt. Te jo gynellä näissä asioissa käyneet, onko gyne ultrannut vai miten näitä asioita on tutkittu? Olen ihan pihalla...
nabo kirjoitti:
Minäkin siirryn tänne parin kuukauden hiljaiselon jälkeen. Menossa yk 6 ilman yhtään onnistumista. Varasin ensi viikolle ajan gynekologille. Haluan tarkistuttaa, ettei ole mitään selkeää syytä sille, miksi ei ole tärpännyt. Te jo gynellä näissä asioissa käyneet, onko gyne ultrannut vai miten näitä asioita on tutkittu? Olen ihan pihalla...
En saa muokattua viestiä jostain syystä, mutta vielä lisäkysymyksenä että onko teiltä otettu labrakokeita käynnin yhteydessä? Yksityiselle gynelle olen siis menossa.
Moikka, mä liityn tännekkin. Tuolla 2018-2019 palstalla oon jo 2018 huhtikuusta asti kirjotellut. Pian vuosi yritystä ja pettymyksiä takana.
Tämän kierron alussa olin jotenkin tosi varma että tästä tullaan raskaaksi ja tosi positiivisellä mielellä. No menkat alkoikin 3pvä liian aikaisin ja oli muutenkin tosi outo kierto (ei lainkaan kipuja tms)
Ollaan alettu miehen kanssa harkitsemaan lapsettomuushoitoja, hassua puhua siitä ääneen kun aina luullut ettei ikinä tarvitsisi edes miettiä asiaa.. toisin kävi.
Todella turhauttavaa miettiä kuinka pitkä ja raskas prosessi tästä on tulossa, vaikka molemmat on perusterveitä ja nuoria.
Henkisesti oon ihan loppu, enkä osaa enää olla miettimättä tätä, väkisin tulee jostain aina mieleen.
Miten te jaksatte tämän ja mistä saatte voimaa? Miehelle tää ei oo niin raskasta mitä mulle, ja hän onkin suurin voimalähteeni❤️
Plussatuulia kaikille ja koittakaa pysyä positiivisena vaikka itse en jotenkin pysty.