Toiveena vauva (2019-2020)
Hei,
Aloitin uuden ketjun, kun "Toiveena vauva (2018-2019)" on jo pitkä ketju ja vuosikin vaihtui. Kirjoitellaan tänne vauvahaaveista ja tuetaan toisia :) Itse olen avioliitossa ja yritämme ensimmäistä lasta. Ikää on 33- vuotta.
Kommentit (3096)
Heippa, taidan minäkin siirtyä tuolta edellisestä keskustelusta tänne, josko 2020 olisi meidän vuosi :)
Taustoista sen verran että ehkäisy jätetty kesäkuussa 2018 ja takana yksi kohdun ulkoinen raskaus ja nyt kilpirauhasen vajaatoiminta epäily, itse asiassa huomenn yksityiselle lääkärille aika..jonka pitäis kuulemma tietää tästä sairaudesta enemmän
Tsemppiä kaikille! :)
Kirjoitin vahingossa tuonne vanhaan ketjuun, mutta jatketaanpa täällä.
Minä kävin tosiaan taannoin yksityisellä hedelmällisyyteen ja lapsettomuuteen erikoistuneella gynellä, koska en ole koskaan ollut raskaana eikä mitään tunnu tapahtuvan. Näytin hänelle Flon kiertotilaston 10 kuukauden ajalta, hän kyseli kaikenlaista elämäntavoista, kierrosta, ovulaatiosta yms, ultrasi munasarjat ja kohdun. Minä siis löydän kyllä ovulaation joka kuukausi tikulla, ja ajoitus on oikein, mutta mitään ei tapahdu. Lääkärikäynniltäkään ei mitään selvinnyt - kaikki näytti normaalilta. Seuraava askel olisi spermanäyte, mutta siihen mies ei suostu millään, joten tähän on matka pysähtynyt. Itse mietin, että enkö muka voisi silti teetättää munanjohtimien aukiolotutkimusta... Minun rahojahan ne on. Kai mä nyt saan ostaa mitä lääkäripalveluita haluan? Mutta lääkäri vain intti, että se spermanäyte ensin. Itse uskon, että munanjohtimissa tai spermassa on jotain vikaa.
Lisäys, en todellakaan kerro kenellekään tästä mitään. Ihan tarpeeksi paineita tulee jo omastakin päästä.
nabo kirjoitti:
Minäkin siirryn tänne parin kuukauden hiljaiselon jälkeen. Menossa yk 6 ilman yhtään onnistumista. Varasin ensi viikolle ajan gynekologille. Haluan tarkistuttaa, ettei ole mitään selkeää syytä sille, miksi ei ole tärpännyt. Te jo gynellä näissä asioissa käyneet, onko gyne ultrannut vai miten näitä asioita on tutkittu? Olen ihan pihalla...
Kävin gynellä viime vuoden syyskuussa, jolloin kerroin perheen perustamisen haaveista. Gyne ultrasi munasarjat ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Jännityksellä odotan kuukautisten alkavan pian, että pääsee tositoimiin, tänään kp 25. Alavatsaa repinyt siihen malliin, että kohta voisivat alkaa.
Onko kenelläkään mulla ollut ehkäisynä Nuvaring? Jos on, onko teille tullut jonkinlaisia lopetusoireita? Itse olen huomannut, että rinnat ja nännit ovat todella arat ja turvonneet ja limakalvot kuivemmat kuin rengasta käyttäessä...
Unohdin aiempaan viestiin kirjoittaa ja kysyä, että millaisia vitamiini- & lisävalmisteita tms. käytätte? Itse juon lasillisen greippimehu aamuisin, aamiaisen yhteydessä teelusikallisen vehnänalkioöljyä (siitä on paljon kirjoitettu netissä) ja iltaisin otan foolihappolisän 800mg.
Hei vain!
Siirrynpä minäkin tänne vanhasta ketjusta.
Olen siis 45 vuotias (älkää kivittäkö) 4 vuotiaan tytön äiti ja haaveilen toisesta lapsesta. Yritys aloitettiin melkein kaksi vuotta sitten ja sinä aikana olen saanut 3 keskenmenoa, 2 kaavintaa ja kohtutulehduksen. Olen ensimmäisen keskenmenon jälkeen lukenut kaiken vauvantekoon liittyvän kirjallisuuden mitä olen käsiini saanut. Olen jakanut tuohon vanhaan ketjuun kaikki vinkit, mitä olen kirjoista saanut. Mieleen painuvin ja ihanan positiivinen kirja on Yes you can get pregnant. Suosittelen lämpimästi. En muista kirjailijan nimeä tosin.
Syy siihen, että olin lykännyt lapsentekoa näin pitkään johtui aivan järkyttävästä raskauden ja synnytyksen pelosta. En myöskään pitänyt lapsista. Esikoiseni oli ns. vahinko ja olin jopa keskeyttämässä raskautta, mutta muutin mieleni viime hetkellä. Koko raskausaika kului jatkuvassa kauhun tunteessa. Loppuajasta tosin halusin vain vauvan pois mahasta, kun oli niin tukalaa. Synnyttäminen (mitä pelkäsin kuollakseni) olikin epiduraaleineen mukava kokemus ja oma vauva niin rakas. Tiesin heti, että haluan toisenkin, mutta päätin odottaa, kunnes esikoinen on kolme vuotta ennen kuin aloitetaan yritys. Nyt tuntuu, että ehkä odotin liian pitkään.
Sekä isän, että äidin puolen suvussa on lisännytty myöhään. Äidin puolen mummoni sai kuopuksensa 47 vuotiaana. Isäni omansa 50 vuotiaana, ja hänkin oli iltatähti, jonka sisaren lapsi oli samanikäinen. Nykyäänhän ollaan sitä mieltä, että myös miehen hedelmällisyys laskee samaa tahtia kuin naisen. Olen siis aika luottavainen mahdollisuuksiini. Julkinen terveydenhuolto ei niinkään, vaan lähetteeni tutkimuksiin evättiin vedoten ikääni, ja että munasoluni vain ovat vialliset. Olen siis itse joutunut pähkäilemään, että missä voisi olla vika. Toki se voi olla ne munasolut, mutta myös moni muu asia. Ylihuomenna käyn Synlabissa otattamassa verikokeita. Otan ferritiinin ja pienen verenkuvan sulkeakseni pois anemian (mikä vaikuttaa munasolujen laatuun) sekä geenitestin apc-resistenssistä, mikä aiheuttaa verisuonitukoksia ja on usein syynä keskenmenoihin. Isän puolen suvussa on tukostaipumusta. Kun tulokset ovat tulleet, niin ei tarvitse jossitella.
Olen käynyt akupunktiossa reilun puoli vuotta. Jos asutte pääkaupunkiseudulla niin Yulan Niu on kiinalainen lääkäri ja oli erikoistunut Kiinassa lapsettomuuden hoitoon. Hyvin pätevä ja ihana ihminen. Suosittelen lämpimästi. Hänen mielestään minulla on hyvät mahdollisuudet saada vauva, kunhan parannan yleiskuntoani. Hän on antanut minulle ruokavalio-ohjeet ja kiinalaisia yrttilääkkeitä. Viimeisen kaavinnan jälkeen kuukautisvuotoni oli todella mitätöntä, mutta nyt muutama kierto myöhemmin vuodossa oli jopa hyytymiä, mitä en muista olleen pitkään aikaan.
Mutta nykyhetkeen. Nyt ollaan menossa dpo 3. Ehkä. Tässä kierrossa ei ollut mainittavia limoja ja lämpökin sahasi aivan hulluna. Nähtäväksi jää miten minun käy. Tässä kierrossa olen tehnyt joogaharjoituksia hedelmällisyyttä tukemaan. Löytyy youtubesta englanninkielisenä. Ja meditaatioharjoituksia, joita myös löytyy youtubesta. Jos ei muuta, niin on ainakin positiivisempi mieli.
Tulipa pitkä avautuminen, pahoittelut.
Snowbelle kirjoitti:
Unohdin aiempaan viestiin kirjoittaa ja kysyä, että millaisia vitamiini- & lisävalmisteita tms. käytätte? Itse juon lasillisen greippimehu aamuisin, aamiaisen yhteydessä teelusikallisen vehnänalkioöljyä (siitä on paljon kirjoitettu netissä) ja iltaisin otan foolihappolisän 800mg.
Mulla käytössä tuo mamasunin vitamiinivalmiste, ja vehnänalkioöljy kapselit ☺️ Kaikki kikkakonstit on jo käytetty...
Snowbelle minulla käytössä kaikki nuo samat mitä sinullakin :) Mulla oli myös käytössä nuvaring. Sen lopetuksen jälkeen ensimmäinen asia mitä tapahtui(n.1,5kk lopetuksesta) tulin raskaaksi, joka tosin oli sitten kohdun ulkoinen. Mutta mulla ollut kierto aika sekaisin sen jälkeen..en tiedä johtuuko siitä lopetuksesta vai KU:sta vai sitten tästä kilppareiden vajaatoiminnasta..
Mutta mulla limakalvot olleet taas paljon kosteammat kun renkaalla ja ne muutamat ovulaatiot mitä tässä on tullut niin on olleet niin selkeet että niitä ei olis voinut missata. Kivut, limat ( ja sitä todellakin tulee valumalla) ja sitten ovis testiin plussa. Mutta menkat mulla on olleet yhtä pitkät ja saman verran vuotanut kun renkaan kanssa.
Tai siis mulla on foolihappo samassa pillerissa vitamiinien kanssa.
Vanhemmilleni olen kertonut sekä parille kaverille, mutta en muille. Jotenkin arka aihe, jos ei vaikka lasta ala kuulumaan. Kokee myös huonommuutta (Vaikka ei tietenkään pitäisi. Enhän mäkään ajattele muista joilla kestää raskaaksi tulo negatiivisesti, mutta itselleen sitä on ankara), kun kaikki kaverit jotka ovat lapsia saaneet, ovat raskautuneet todella helposti. Ja siis itselläkin vasta kierto 4 menossa, mutta PMS sen verran kova taas, että eiköhän ne menkat taas sieltä tule.
Vitamiinista syön foolihappoa B-vitamiinivalmisteen yhteydessä. Sekä D ja magnesium.
Kirjoitin itse kerran tuolla 2018-2019 puolella huhtikuussa, mutta silloin koin, että ei ollut mun juttu.
Ollaan miehen kanssa yritetty siis 3/2018 alkaen. Tärppi tuli tämän vuoden tammikuussa yk 10 ja kkm todettiin 28.2. Nyt alkaa keskenmenon tyhjennysvuoto olla ohi ja jatketaan yritystä.
Mulla on tällä kertaa käytössä greippimehu, gelee royale, mammavitskut ja rautalisä (neuvolassa todettiin alhainen hemoglobiini). Lisäksi koitan tikutella ovista, kun luulen ettei miehen kanssa jatkettu peiton heiluttelua tarpeeksi kauan per kierto.
Ite täytän tänä vuonna 31 ja mies 33. Toivottavasti ei ole vielä liian myöhäistä, koska vauvakuume on kova.
Jaaha, aika siirtyä tähän ketjuun. Olen itse kirjoitellut jo varmaan pari vuotta vauvakuumeisena, mutta tänä vuonna vihdoin pääsen minäkin kirjoittamaan yrittämisestä. On mahtavaa ajatella, että vihdoin saatan oikeasti kuulua vauva 2020 porukkaan, jos luoja suo.
Me ollaan menty nyt keskeytetyllä yhdynnällä yli kaksi vuotta (e-pillereiden lopetuksesta alkaen) ja nyt viime aikoina osin varmoilla päivillä. Kesällä mennään naimisiin ja sen jälkeen alkaa yritys. Vahinko olisi iloinen vahinko, joskin vähän huolestuttaa hääjuhlan puolesta, että kuinka se sujuisi esim. oksennellessa. Kolmekymppisiä ollaan molemmat, melkein.
Mulla on myös todettu pcos joku vuosi sitten pelkän ultraäänen ja menkkaoireiden perusteella. Se oli aluksi järkytys ja itkin käytännössä lapsettomuutta, mutta nyt osaan ottaa vähän rennommin. Kierrot on 35-45 päiväisiä, mutta sitten mukaan mahtuu joskus jotain aivan mutantteja, kuten varmaan tästäkin kierrosta tulee (yli 50 päivää). Gyne arvioi, etten ovuloi itse lainkaan. Itse olen eri mieltä, sillä tunnen ovulaation selkeästi joka kierrossa kovana kipuna, limoista sekä aamulämmöistä ja leposykkeistä. Olen myös saanut oviksen tikutettua. Yritetään varmaan puoli vuotta ilman hoitoja ensin. Jos ei onnistu, niin kuulemma letrot käyttöön. Lisäksi aion syödä jo nyt keväällä Donafertya, joskin se on kai lopetettu, mutta jotain vastaavaa ainakin. Sitä suositellaan erityisesti pcos-naisille ja on kuulemma monelle ollutkin hyötyä.
Mun suurin haave on aina ollut olla raskaana ja saada oma biologinen lapsi, joten sinällään jännät ja varmasti tuskaiset ajat on edessä.
Gelee royalesta tuli vielä mieleen, että luin just yhdestä blogista, jonka kirjoittaja on tutustunut paljon erilaisiin raskautta tukeviin juttuihin ja siellä luki, että tuosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mutta tiedä sitten.
Liityn joukkoon myöskin :) Ekaa kertaa tänne kirjottelen, olen lueskellut ja seurannut jo marraskuusta asti tuota 2018-2019 ketjua.
Ollaan mieheni kanssa alle kolme kympin ja toiveena perheenlisäys joulukuisen keskenmenon vuoksi, raskaus silloin täysi yllätys vaikkei meillä ole ollut mitään ehkäisyä. Ollaan oltu nyt vähän sillä meiningillä että tulee jos on tullakseen, mieheni ei mieti sen kummempia mutta itse kyllä piinailen:D
9.12 tein siis positiivisen testin, raskaus päättyi kuitenkin varhaiseen keskenmenoon 17.12. Otin aika raskaasti koska olen ajatellut etten jostain syystä voi saada lapsia (tätä en nyt avaa enempää, pitkä tarina). Tämän kmn jälkeen sovittiin sitten et uutta yritystä vaan.
Mulla on säännöllinen kierto 27-28 päivää. Ja kun en kehtaa piinailla vielä muiden kanssa ni pakko tänne kirjoittaa.
Flow sovellus ja myperiod antoi ovulaation päiville 23. 2 tai 24.2, hommailtiin 22-27.2. Kuukautisten pitäis alkaa sunnuntaina. Oireita tietysti on vaikka ja mitä, joko enteilee alkavia menkkoja tai plussaa. Kamalasti kertyy ilmaa vatsaan ja pierettää (voi mies raukka xD), pissalla rasvaan jatkuvasti, nälkä tulee nopeasti, tänääki söin aamupalan ennen yhdeksää aamulla, lounaan vähä ennen 11 ja uudestaan sit vähä 12 jälkeen koska NÄLKÄ. Tosin liikun paljon, voipi selittyä silläkin :D vatsaa vihloo välillä ja oikee kunnolla nipistää, esim ku oon koiran kanssa lenkillä. Ja väsy on, mutta silti ei saa unen päästä kiinni. Ja tänään siivotessa tuli yhtäkkiä tosi paha maku suuhun, meni ohi ku purskutin vettä suussa ja join.. Hmm.. Alaselkää vasemmalta vähä jo ottelee, eikä tuo vatsan nipistely ja vihlonta ole samallaista kun menkoissa.. Ääh... :D voi kun saisi iloita :/
On se jännä miten ihmismieli osaa kuvitella hyvin.. Jos ei lasta yritettäis ni nää ois varmaan ihan niitä normaaleja särkyjä ja kolotuksia ennen kuukautisia.
Eli nyt siis itsellä menossa kp 25/28 ja dpo 11..ainakin noiden kalenterien mukaan. En siis käytä ovistestejä :)
Kivaa päivää kaikille :)
chem kirjoitti:
Jaaha, aika siirtyä tähän ketjuun. Olen itse kirjoitellut jo varmaan pari vuotta vauvakuumeisena, mutta tänä vuonna vihdoin pääsen minäkin kirjoittamaan yrittämisestä. On mahtavaa ajatella, että vihdoin saatan oikeasti kuulua vauva 2020 porukkaan, jos luoja suo.
Me ollaan menty nyt keskeytetyllä yhdynnällä yli kaksi vuotta (e-pillereiden lopetuksesta alkaen) ja nyt viime aikoina osin varmoilla päivillä. Kesällä mennään naimisiin ja sen jälkeen alkaa yritys. Vahinko olisi iloinen vahinko, joskin vähän huolestuttaa hääjuhlan puolesta, että kuinka se sujuisi esim. oksennellessa. Kolmekymppisiä ollaan molemmat, melkein.
Mulla on myös todettu pcos joku vuosi sitten pelkän ultraäänen ja menkkaoireiden perusteella. Se oli aluksi järkytys ja itkin käytännössä lapsettomuutta, mutta nyt osaan ottaa vähän rennommin. Kierrot on 35-45 päiväisiä, mutta sitten mukaan mahtuu joskus jotain aivan mutantteja, kuten varmaan tästäkin kierrosta tulee (yli 50 päivää). Gyne arvioi, etten ovuloi itse lainkaan. Itse olen eri mieltä, sillä tunnen ovulaation selkeästi joka kierrossa kovana kipuna, limoista sekä aamulämmöistä ja leposykkeistä. Olen myös saanut oviksen tikutettua. Yritetään varmaan puoli vuotta ilman hoitoja ensin. Jos ei onnistu, niin kuulemma letrot käyttöön. Lisäksi aion syödä jo nyt keväällä Donafertya, joskin se on kai lopetettu, mutta jotain vastaavaa ainakin. Sitä suositellaan erityisesti pcos-naisille ja on kuulemma monelle ollutkin hyötyä.
Mun suurin haave on aina ollut olla raskaana ja saada oma biologinen lapsi, joten sinällään jännät ja varmasti tuskaiset ajat on edessä.
Gelee royalesta tuli vielä mieleen, että luin just yhdestä blogista, jonka kirjoittaja on tutustunut paljon erilaisiin raskautta tukeviin juttuihin ja siellä luki, että tuosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mutta tiedä sitten.
Millaista haittaa luit tosta olevan? Mä en oo löytänyt muuta, kuin että saattaa hiukan vaikuttaa kiertoon.
Heippa, liityn kanssa mukaan :)
Meillä esikoista yritetty nyt puolitoista vuotta ja lapsettomuushoitoja aloitellaan, olemme mieheni kanssa alle kolmekymppisiä :)
Mulla PCOS todettu n. Vuosi sitten yksityisellä, sain avuksi Metforminit tasoittamaan sokereita sekä Terolutit kierron säännöllistämiseki. Tällä hetkellä käytössä lisäksi mamavitskut, omega3 tabletit sekä Donaferty.
Meillä yrityksestä tietää vain pari läheistä ystävää, kysellään kyllä jatkuvasti milloin meille olisi vauva tulossa...
Miriam,
Kyseessä on Odotuksen odotus -blogi ja muuta ei sanota kuin tämä: "Kirjassa puhutaan myöskin vitamiineista, joita suositellaan paljon raskautta yrittäville naisille, mutta eivät sitten loppupeleissä olekaan niin suositeltavia kuin annetaan ymmärtää. Muun muassa Royal Gelee on yksi tällainen vitsku. Myönnän, että olen itsekin sortunut tähän aikoinani, kun epätoivossani yritin kaikki mahdolliset vippaskonstit tullakseni raskaaksi. Toinen tällainen vitamiini on L- arginiini, jota suositellaan progesteronitasojen parantamiseksi. Kirjassa on hyvin kerrottu, miksi näistä vitamiineista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä."
Kirja on ilmeisesti sellainen kuin It starts with the egg.
AdeleK
Kauanko oot syönyt Donafertya? Itse oon muiden kokemusten takia luonut vahvan uskon, että pcos:n takia se on mun pelastus sit ku yritys alkaa. Mut kaikillehan se ei silti toimi. Entä millaisia sun kierrot normaalisti on? Ootko tikuttanut ovista koskaan onnistuneesti? :)
Ok, no hyvä tietää kuitenkin. Oon vaan kuullut niin monia hyviä kokemuksia, että testaan ainakin pari kiertoa :)
Eihän tota Donafertya saa enää mistään? Vai käytättekö jotain muuta samankaltaista?
Chem,
Melkeinpä puolisen vuotta olen ottanut, en kyllä voi sanoa että mulla ois auttanut, uskollisesti silti aamuin illoin otan annoksen...
Mulla on teini-ikäisestä saakka ollu todella epäsäännöllinen kierto, aikanaan korjattiin pillereillä ja nyt silti teroluteista huolimatta kierto vaihtelee 28-36 päivän välillä... Pari kertaa saanut ovisplussan, toisen kerran nyt kuin pudotin painoa melkein 10kg, tämän huomasi myös ultrassa lääkäri että ovulaatio on todella tapahtunut!
Mulle oli uus tieto ettei Donafertya enään saa! Tilasin tammikuussa onneksi ison tilauksen talteen kun tuli normaalia parempi palkka :D
Täällä pärähti kp1 käyntiin.. Mutta eipä tullut yllärinä, mitään viitteitä raskauteen ei ollut. Tähän kiertoon otan kokeiluun greippimehun, josko oviksen bongaisin paremmin! Kun oli puhetta vitskuista yms. niin mulla käytössä foolihappo, d-vit, b12 ja vehnänalkioöljy.
Mitä muille kuuluu? :)
Täällä menossa kp30... Eilen juili alavatsassa mukavasti, eli menkkojen alkua odotellessa...
Nyt tietty sain vielä flunssan :/ Olen ehkä vähän hassu kun googletan kaikki lääkkeet läpi saako käyttää raskausaikana, vaikka en raskaana olekaan :D
Täällä nyt alkoi yk3 vihdoin toisen Terolut-kuurin jälkeen. En edes tiedä voiko näitä kutsua yrityskierroksiksi, kun ei kiertoa ole :D
Gynekologilla kun kävin niin ultrasi pyynnöstä. Aiemmin, kun olen käynyt gynellä, niin ei ole ultrattu koskaan.
Me ei olla kerrottu yrityksestä kenellekään. Vihjailua ja arvailuja ollaan kyllä saatu osaksemme melko paljon. Sehän siinä ”satuttaakin” kun vihjaillaan ja koskaan ei kukaan pysty tietämään mitä on taustalla :/ Siinä sitten vitsailee takaisin, että ei vielä ole meidän aika.