Asunnon osto kaduttaa ja velallisen olo ahdistaa
Onko muilla samoja fiiliksiä?
Olis pitänyt vaan muuttaa eron jälkeen vuokralle. Nyt makselen asuntolainaa, mihinkään muuhun ei ole varaa ja pelkään korkojen nousua, remonttikuluja ja epäonnea, että kaikki hajoaa ja joudun pulaan kun ei ole varaa maksaa.
Kommentit (184)
Ymmärrän sinua Ap. Kun saan oman omistusasuntoni myytyä, ikinä en enää omistuskämppää osta. Pelkkää remonttia ja lisäkuluja tiedossa koko ajan.
Itse en ole vieläkään ottanut asuntolainaa, vaikka olen ollut vakituisessa työsuhteessa jo monta vuotta. Vuokralla on kuitenkin niin nätti asua. Tonni kuussa menee vuokraan, mutta vastineeksi saan vapauden lähteä vaikka komennukselle toiselle puolelle Suomea lyhyelläkin varoitusajalla. Olen kartuttanut nettovarallisuutta ostamalla mm. osakkeita sekä metsää. Nyt varallisuus on jo sitä tasoa, että sillä maksaisi puolet yksiöstä. Mutta ei silti ole käynyt mielessäkään realisoida sitä asuntoon. Koska vuokralla asuminen on niin kätevää.
Olen ammatiltani insinööri ja osaan laskea kyllä sen verran, että takkiin tuleeko joka kuukausi siitä, mutta tuo summa on se jonka olen valmis maksamaan siitä, että en ikinä joudu esim. kahden asunnon loukkuun, homeloukkuun, tai ikäviin oikeudenkäynteihin kun on myynyt asunnon tai... yllättäviin remonttikuluihin tai...
vanhana sitten kuitenkin loppusijoituspaikkani on laitos. Silloin tarvitsen ehkä itseeni kerryttämäni varallisuuden. Kun kuolen, en mitään saa mukaan. Enkä jätä ikäviä kiinteistöjä perinnöksi, joilla perikunta sitten ei välttämättä tee mitään.
Tuohon että "vain luuserit asuu vuokralla", esim Jorma Uotinen juuri kertoi, että on aina asunut vuokralla eikä halua omistaa asuntoja. Eli kyllä jotkut asuu omasta valinnasta vuokralla, eikä vain pakon edessä. Tietty hänellä on varaa asua vuokralla luksusasunnossa, mutta vuokralla kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Saman verran pitäisi maksaa vuokraakin tai vuokra voi kohota hallitsettomasti, laina ei, jos on hyvä soppari. Joka tapauksessa ilmaiseksi ei voi asua missään. Omasta asunnostasi ei kukaan voi häätää sinua pois. Kerrytät koko ajan omaisuuttasi. Jos muutaman vuoden päästä haluatkin muuttaa vuokralle, voit asuntoa myydessä saada paljon rahaa käyttöösi.
Paskaa, jos asut taloyhtiössä niin niillä on kyllä oikeudet häätää. Kai muistatte jutun siitä yhdestäkin vanhuksesta, joka roudattiin omasta kämpästään vanhainkotiin väkisin, kun ei päästänyt siivoojia sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Njäh. Oma asunto on sijoitus ja nyt menet vaan päivä kerrallaan, murehdit niitä ongelmia sitten kun ne koittavat.
Joo, monet itkuporaukset on tullut asuntovelallisilta nähtyä kun ne ongelmat koittaa, miksi ne on aina ne jotka itkee kun eikö se ole niin mahtavaa kun on "oma" (pankin) asunto?
Vuokralaisen osa voi olla kova. Mistä uusi asunto, jos vuokranantaja esim päättää myydä asunnon tai muuttaa siihen itse?
Vuokrasopimus ei ole ikuinen. Omassa maksetaan myös asumisturvasta.
Vierailija kirjoitti:
Asunto on toki sijoitus ja Suomessahan omistusasuminen on ainoa arvostettu asumismuoto, vain köyhät luuserit asuu vuokralla. Tämän takia asunnon myynti ja vuokralle muutto mietityttää, en osaa kuunnella omaa sydäntä tässä.
Lisäksi asumme nyt pientaloalueella, jolla on oikeastaan vain omistusasuntoja. On myös kaupungin vuokrarivareita, mutta niihin pääsee kuka pääsee. Kaikki muut asunnon omistajat täällä on hyvätuloisia, tai ainakin siltä tuntuu.
Haluaisin muuttaa vuokralle läheisen keskustan laidalle uudehkoon kerrostaloon. Siitä haaveilen. Tähän nykyiseen taloyhtiön on tulossa ikkunaremontti ja varmasti muitakin remontteja pian., 80-luvun rivitalo. Mun asumiskustannukset on jo nyt aika tapissan ison lainan ja ison marginaalin takia. Se ahdistaa.
Lapseni ovat esiteini- ja teini-iässä. Mietityttää, miten he muutoksen ottaisivat.
Ap
Muuttaisin ennemmin halvempaan omistusasuntoon, jos kerran olet tarkistanut jo menosi niin, että mistään ei voi tinkiä.
Ja mistäpä sitä toisten tuloista tietää, kenellä on tiukkaa ja kenellä ei kun siitä ei puhuta..
Vaikka korkojen noususta varoitellaan, niin ei ne yhtäkkiä nouse. Toisekseen voit varautua siihenkin, itselläni on kiinteäkorkoinen laina seuraavat viisi vuotta. Ja onhan pankilla muitakin tuotteita, kuinka varautua korkojen nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole vieläkään ottanut asuntolainaa, vaikka olen ollut vakituisessa työsuhteessa jo monta vuotta. Vuokralla on kuitenkin niin nätti asua. Tonni kuussa menee vuokraan, mutta vastineeksi saan vapauden lähteä vaikka komennukselle toiselle puolelle Suomea lyhyelläkin varoitusajalla. Olen kartuttanut nettovarallisuutta ostamalla mm. osakkeita sekä metsää. Nyt varallisuus on jo sitä tasoa, että sillä maksaisi puolet yksiöstä. Mutta ei silti ole käynyt mielessäkään realisoida sitä asuntoon. Koska vuokralla asuminen on niin kätevää.
Olen ammatiltani insinööri ja osaan laskea kyllä sen verran, että takkiin tuleeko joka kuukausi siitä, mutta tuo summa on se jonka olen valmis maksamaan siitä, että en ikinä joudu esim. kahden asunnon loukkuun, homeloukkuun, tai ikäviin oikeudenkäynteihin kun on myynyt asunnon tai... yllättäviin remonttikuluihin tai...
vanhana sitten kuitenkin loppusijoituspaikkani on laitos. Silloin tarvitsen ehkä itseeni kerryttämäni varallisuuden. Kun kuolen, en mitään saa mukaan. Enkä jätä ikäviä kiinteistöjä perinnöksi, joilla perikunta sitten ei välttämättä tee mitään.
Olet fiksu. Jos aikaa voisi kelata taaksepäin, tekisin juuri noin.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisen osa voi olla kova. Mistä uusi asunto, jos vuokranantaja esim päättää myydä asunnon tai muuttaa siihen itse?
Kuka pönttö nyt muka edes yksityiseltä vuokraa? 😂
Sosialistisessa valtiossa haetaan halvimmat asunnot tietenkin valtiolta eikä miltään lihavalta vuokraloordilta joka tulee omilla avaimillaan sisään kapakkaillan jälkeen ja odottaa vuokralaiselta shampanjaa asemansa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on ongelma? Sitten vaan uuteen vuokra-asuntoon. Eivät kaikki kiinny asuntoon niin pahasti, etteikö voisi mennä elämässä eteenpäin ja muutenki, vaihtelu virkistää. ^^
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on historiallisen hyvä aika olla velallinen. Jos ahdistaa liikaa niin aina voit myydä pois tai vaihtaa halvempaan ja pienentää velkataakkaa näin. Paitsi tietysti tilanteessa, jossa on jo aidosti edullinen omistusasunto. Yllättävien rahanmenojen kohdatessa voit ottaa lyhennysvapaata. Asunto on aika turvallinen lainalla rahoitettavaksi. Äärimmäisen harvoin arvo romahtaa eli raha on verrattain turvassa.
Ei.
Nyt historiallisen HUONO aika olla asuntovelallinen.
Korot alkavat nousta loppuvuodesta. Ja kun nousevat, on kyyti kylmää
Lähes koko maassa , paitsi isojen kaupunkien keskustoissa asuntojen hinnat laskevat kuin lehmän häntä. Taantuvilla paikkakunnilla ei kukaan edes tarjoa mitään asunnoista. Jäävät kouraan kuin Musta Pekka. Ei siis lainkaan turvallinen
Tässä sinun kuvittelemassasi skenaariossa vuokralla asumisesta tulee entistäkin kalliimpaa, koska korkojen nousu nostaa myös vuokria ja köhivä asuntokauppa lisää painetta vuokrapuolelle joten sekin osaltaan nostaa vuokria. Eli kyllä se mustapekka jäisi vuokralaisellekin käteen.
Onneksi ei tarvitse elää velkahelvetissä ja asuntoloukossa, vaan elelen vuokralla hyvällä alueella yksityisessä taloyhtiössä. Vuokra ei haittaa kun saan asumis- ja muita tukia ja omat rahat teen pimeillä töillä.
Valintoja, valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kannattaakin asua kaupungin vuokra-asunnossa, eikä lihottaa näiden ahneiden yksityisten tai vuokrafirmojen tilejä. Sieltä ei niin vaan pihalle ainakaan ilman omaa syytään voida pistää.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua Ap. Kun saan oman omistusasuntoni myytyä, ikinä en enää omistuskämppää osta. Pelkkää remonttia ja lisäkuluja tiedossa koko ajan.
Vuokra-asuntojako ei tarvitse koskaan remontoida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on ongelma? Sitten vaan uuteen vuokra-asuntoon. Eivät kaikki kiinny asuntoon niin pahasti, etteikö voisi mennä elämässä eteenpäin ja muutenki, vaihtelu virkistää. ^^
Ai niinkö niihin noin vain pääsee?! Tietyillä alueilla ei niin vaan vuokra-asuntoa saa!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kannattaakin asua kaupungin vuokra-asunnossa, eikä lihottaa näiden ahneiden yksityisten tai vuokrafirmojen tilejä. Sieltä ei niin vaan pihalle ainakaan ilman omaa syytään voida pistää.
Kannattaa??!!! Missä todellisuudessa elät, jos luulet, että kaupungin vuokra-asunnon voi noin vain päättää ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asuntojako ei tarvitse koskaan remontoida?
Vuokralainen ei ole vastuussa niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa??!!! Missä todellisuudessa elät, jos luulet, että kaupungin vuokra-asunnon voi noin vain päättää ottaa?
No se myytävä kämppäkö noin vaan otetaan, olette aina se ainut ehdokas sille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman verran pitäisi maksaa vuokraakin tai vuokra voi kohota hallitsettomasti, laina ei, jos on hyvä soppari. Joka tapauksessa ilmaiseksi ei voi asua missään. Omasta asunnostasi ei kukaan voi häätää sinua pois. Kerrytät koko ajan omaisuuttasi. Jos muutaman vuoden päästä haluatkin muuttaa vuokralle, voit asuntoa myydessä saada paljon rahaa käyttöösi.
Paskaa, jos asut taloyhtiössä niin niillä on kyllä oikeudet häätää. Kai muistatte jutun siitä yhdestäkin vanhuksesta, joka roudattiin omasta kämpästään vanhainkotiin väkisin, kun ei päästänyt siivoojia sisälle.
Taisi loppua alapeukkuun argumentit, siinä sen vaan näkee sen vanhuuden asumisen turvan näissäkin. Ihan sama missä asut, niin voidaan viedä niskapersotteella mihin tahansa seniiliyssyyhyn vedoten niin omasta kuin vuokrakämpästäkin pois.
Mainittakoon vielä, että mun on jostain syystä tosi vaikea ajatella niin, että kunhan nyt kituutan lasten ollessa lapsia, niin sitten kolmenkymmenen vuoden päästä eläkkeellä on rahaa. Mieluummin eläisin nyt enkä sitten 60-70-vuotiaana.
Ap