Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Tervehdys kaikille. Täällä uusi palstalla...
Lukaisin ketjun läpi ja paljon oli ihania plussauksia ja sydäntä riipaisevia menetyksiä. Voimia teille, joille menetys osui kohdalle ja onnea plussanneille. Näyttäisi olevan useita erilaisissa elämänvaiheissa olevia, pitkään yrittäneitä ja jo lapsia saaneita.
Itse olen 30+ ja mies 40. Meillä entuudestaan vielä vähän alle vuodenoleva lapsi ja ollaan mietitty toista. Kuukautiset eivät ole vielä alkaneet, joten yritys ei sinällään pääse alkuun kuin ajatuksen tasolla. Taustalla varsin epäsäännölliset kuukautiset ja kierrot vaihdelleet 33-70 päivään.
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
Tarrasukkien toivottamisessa se idean olettaisin olevan siinä, että tarrasukathan on pitäviä ja siten "tarrautuvat" kiinni pintaan. Itse ajattelen, että kun on näitä biokemiallisia raskauksia, eli tarttuu kiinni mutta ei pysy, ja täällä kuitenkin aina kerrotaan uutinen *välittömästi*, jolloin on vielä todella suuri riski siihen biokemialliseen kun vaikka viikkoa muöhemmin. Ja koskapa me kaikki haluamme, että kiinki tarrautunut alkio pysyy kiinni,itse ainakin siksi toivottelen niitä tarrasukkia 🧦
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Helpotuksen huokaus 🙏
MVA-imulla kohtu saatiin tyhjäksi vaikka lääkärit arpoikin vielä että lähdetäänkö edes yrittämään vai mennäänkö suoraan saliin.
Kätilöksi sattui tuttu ihminen, hän teki aikanaan harjoittelua ja kesätöitä minun vanhassa työpaikassa...kysyi nätisti että haluanko jonkun toisen, mutta meillä menikin toimenpide kivasti kuulumisia vaihtaessa.
Uutta raskautta saa yrittää heti kun tikku näyttää negaa, että varmistutaan tämän raskauden lopullisesta päättymisestä.
Mutta nyt on kyllä oikeasti helpottunut olo, ja voin lopettaa ikävien asioiden jauhamisen... Ihanaa kun olette jaksaneet 🌺
En ole muutamaan kiertoon kirjoitellut tänne mitään, mutta olen kyllä lukenut jokaisen viestin. Oon saanut teiltä valtavasti vertaistukea, kiitos siitä! ❤️ Oon antanut itselleni luvan käydä lukemassa tätä palstaa vain pari kertaa viikossa, jotta vauva-asiat ei pyöris päässä aivan 24/7. Nyt tämänhetkisen piinaviikon aikana oon pahasti lipsunut tuosta ja käynyt täällä lukemassa viestejä monta MONTA kertaa päivässä. 🙈
Menossa on yk7, tosin vasta viimeiset kolme kiertoa mies on ollut kunnolla messissä ja ovis-viikosta on otettu kaikki irti. Tässä kierrossa käytössä oli ensimmäistä kertaa myös tikut, joihin en kylläkään saanut kunnon plussaa, vaikka tikuttelin viikon verran kahdesti päivässä. Kierrot on säännölliset ja ovislimat selkeät. Tässä kierrossa heikkona epätoivon hetkenä kokeilin myös kuukuppi-metodia. 😂
Nyt on piinaviikkojen aikana taas ehtinyt kuvittelemaan kaikenlaisia raskausoireita: väsyttää, rinnat on arat, vatsaan sattuu, nukun huonosti ja leukaan on ilmestynyt finnejä.
Sorruin tekemään ensimmäisen r-testin jo dpo10. Kuvittelin näkeväni siinä aavistuksen viivasta, joten tein toisen testin dpo11 ja vielä tänään dpo 12. Tänään testissä näkyy jo ihan oikea haamu! Jännittää niin paljon että on todella vaikeaa keskittyä yhtään mihinkään muuhun. Menkkojen pitäisi alkaa vasta ylihuomenna.
33/33, 1. yritetty 08/19 lähtien, km 03/20
Pingu, eikös tuo bakteerivaginoosi aiheuta hoitamattomana raskaushäiriöitä ja lisää jopa km:n riskiä... Jos en taas väärin muista.
Itse kuitenkin hoitaisin ensin oirehdinnan alta pois ja vasta sitten yrittäisin raskautua. Lähinnä itsellä olisi pelko että miten aktiivinen bv vaikuttaa mahdolliseen hedelmöitykseen, kiinnittymiseen ja alkion kehitykseen. Kun muistelen myös että raskaana ollessa bv:n hoito on taas lääkärijuttuja. Meneehän siinä yksi yrityskierto hukkaan, mutta ainakin olisi paikat "terveet"
Mutta tämä siis vain minun käsitykseni asiasta, ehkä kannattaisi kysyä ihan ammattilaiselta toimintaohjeita ettet mene ojasta allikkoon, vaan saatte hyvät ja oikeat olosuhteet mahdolliselle raskaudelle 👌
Äitykkä-77 kirjoitti:
Helpotuksen huokaus 🙏
MVA-imulla kohtu saatiin tyhjäksi vaikka lääkärit arpoikin vielä että lähdetäänkö edes yrittämään vai mennäänkö suoraan saliin.
Kätilöksi sattui tuttu ihminen, hän teki aikanaan harjoittelua ja kesätöitä minun vanhassa työpaikassa...kysyi nätisti että haluanko jonkun toisen, mutta meillä menikin toimenpide kivasti kuulumisia vaihtaessa.Uutta raskautta saa yrittää heti kun tikku näyttää negaa, että varmistutaan tämän raskauden lopullisesta päättymisestä.
Mutta nyt on kyllä oikeasti helpottunut olo, ja voin lopettaa ikävien asioiden jauhamisen... Ihanaa kun olette jaksaneet 🌺
Äitykkä-77, olipa hyviä uutisia♥️👍
Nyt tsempillä eteenpäin🤗
Tähtitaivas☆
Aadastella kirjoitti:
Sorruin tekemään ensimmäisen r-testin jo dpo10. Kuvittelin näkeväni siinä aavistuksen viivasta, joten tein toisen testin dpo11 ja vielä tänään dpo 12. Tänään testissä näkyy jo ihan oikea haamu! Jännittää niin paljon että on todella vaikeaa keskittyä yhtään mihinkään muuhun. Menkkojen pitäisi alkaa vasta ylihuomenna.
Aadastella, huhh...ompa jännää....toivotaan viivan vahvistumista!!👍♥️
Kuvaa odoteltaisiin myös🤗
Tähtitaivas☆
Aadastella:
Mulla on ihan samat oireet, dpo9 nyt... naama näpyillä, rinnat jo monta päivää arkana, väsyttää päivällä mutta yöt huonoja... Ja vkl olin tosi kiukkunen vaikka en yleensä kiukuttele 😂
Toivotaan parasta 🙏💟➕
Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.
Äitykkä-77, olisin kiitollinen, jos pystyisit vinkkaamaan Peppipupulle palstasta😘 Meille jäi kesken niin paljon sanottavaa, sillä vuosia siellä keskusteltiin, alkuperäisinä😋 Jäätiin toisiamme kaipaamaan♥️
Olisin tästä superkiitollinen sinulle💖
Tekisin tämän itse, jos voisin🌟itkettää, etten voi😥 Kuumeilijoita ei ole koskaan liikaa.
Tähtitaivas☆
Tässä kun kieriskelen kiukun ja murheen syövereissä muistin erään tv dokumentin Afrikasta, jossa naisten päämäärä on saada mahd monta lasta. Siinä haastateltiin reilu 40 v naista jolla oli 6 lasta ja hän toivoi 13 lasta eli vielä uskoi saavansa ne loput 7. Muistan kun mietin että voi hitsi kun täällä palstalla on monta jotka toivoo sitä ekaakin mutta ei vaan ole tullut. Onko lapsen saaminen länsimaisessa kulttuurissa hankalampaa? Siis nuo hedelmällisyydet. Tätä jäin miettimään ja tulipa nyt taas mieleeni. Pitäs kai lopettaa kaikenmaailman ajattelut kokonaan. Mulla on miehelle vielä purkaus tekemättä 🌋keljuttaa 🙍♀️
Äitykkä-77 kirjoitti:
Pingu, eikös tuo bakteerivaginoosi aiheuta hoitamattomana raskaushäiriöitä ja lisää jopa km:n riskiä... Jos en taas väärin muista.
Itse kuitenkin hoitaisin ensin oirehdinnan alta pois ja vasta sitten yrittäisin raskautua. Lähinnä itsellä olisi pelko että miten aktiivinen bv vaikuttaa mahdolliseen hedelmöitykseen, kiinnittymiseen ja alkion kehitykseen. Kun muistelen myös että raskaana ollessa bv:n hoito on taas lääkärijuttuja. Meneehän siinä yksi yrityskierto hukkaan, mutta ainakin olisi paikat "terveet"
Mutta tämä siis vain minun käsitykseni asiasta, ehkä kannattaisi kysyä ihan ammattilaiselta toimintaohjeita ettet mene ojasta allikkoon, vaan saatte hyvät ja oikeat olosuhteet mahdolliselle raskaudelle 👌
Tottahan se on. Tätä mietin myös. Siksi ajattelinkin kysellä kokemuksia teiltä. 😁 Täytyy kokeilla, jos tilanne tasoittuu itsehoidolla ja jos ei niin sitten gynelle asiaa ihmettelemään. Jostain vain luin, että periaatteessa bv ei ole vieraiden bakteereiden aiheuttama tulehdus, joten voi parantua itsestään ja oireet ovat olleen aika maltillisia. Siksi olen asian kanssa viivytellyt. 😬
Miksi alapeukkuja?🙄
Plussaa kaikille tasapuolisesti!♥️
Tähtitaivas☆
Hei taas kaikille!
Täällä ollut aktiivista keskustelua ja plussia ja onnea siitä :)
Täällä tikutettu ovis tästä kierrosta Kp 16, mutta Kp18 oli jo limat loppu eikä missään vaiheessa tullut ovis "limatulppaa", kun edellisissä kierroissa taas on tullut.
Ovulaation aikaa oli odotukset korkealla, mutta eilen alkoi menkka kivut, samanlaiset kun joka Kierto. Vahva tunne ettei tästä tärpännyt. Noh.. Ei auta kun odottaa menkat ohi ja aloittaa uusi yritys.
Pingu! Juttelin gynekologin kanssa tästä bakteerivaginoosi asiasta. Minulla siis seksin jälkeen vain outoa hajua mutta ei juurikaan muita "oireita". Gynis sanoi, että voin heti seuraavien kuukautisten jälkeen käyttää apteekin itsehoito lääkkeen tai voiteen ja mikäli tämä ei auta ni hän kirjoitti reseptin. Sanoi juurikin sitä, että bakteerivaginoosi paranee myös itsestään ellei ole vahvoja oireita.
Viikon päästä pitäisi kuukautisten alkaa.. Palailen asiaan varmasti silloin :)
Plussatuulia kaikille!
Ps. Täällä juotu viikon greippimehua ja tänään lähtee viimeinen lasillinen. Kaikkea sitä tekeekin, jotta saisi oman lapsen alkuun <3
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Kiiltotähti, ihana kuulla pitkästä aikaa!
😘
Kyllä sitä on ihmeen valmis rutkastikin tekemään ja yrittämän asioita lapsen eteen👍💜
Pikaista plussaa sinulle!!♥️♥️♥️
Tähtitaivas☆
Doggo kirjoitti:
Helmi/maaliskuu saa luvan olla yritysten kuukausi. Ja ehkä myös sitä seuraavat. Ei vaivuta epätoivoon 🙏
Doggo, juuri näin!!😘♥️♥️♥️
Kaikille positiivisia ajatuksia ja uskoa plussaan!!💜
Eilen lohduttelin miestä, koska hän alkoi valua synkkyyteen toisen lapsen saannin suhteen♥️....tässä yritän kannatella miestä ja uskoa itse samalla plussaan, kaiken pitkän yrittämisen jälkeen, ei ole helppoa ei....
Kuka lohduttaisi, ei kukaan😢
Ensinnäkään en vollota asioita ulkopuolelle ja toisekseen kaikki sukulaiset on jo niin vanhoja, etteivät enää kykene ajattelemaan muiden murheita/ovat jo kuolleet. On minulla vielä isomummu, joka ymmärtää, mutta en voi vaatia liikaa, koska on jo 91-vuotias ja vanhainkodissa.
Onneksi minulla on kuitenkin teidät täällä! Tämä palsta on henkireikä täällä♥️
Tähtitaivas☆
Mäkin olen vältellyt tätä paikkaa, jotta mielessä olisi jotain muuta kuin tämä lapsiasia. Aina loppukierrosta tulen tänne hakemaan vertaistukea, niin kuin nytkin, kun jälleen kerran tein negatiivisen testin. Luin montakymmentä sivua putkeen viestejänne. Tämä on oikeasti ainoa paikka, jossa voin jotenkin "tavata" samassa tilanteessa olevia. Mies ei ymmärrä ollenkaan, ystävät eivät tiedä koko yrittämisestä mitään saati sitten tästä tuskasta - he kaikki ovat raskautuneet max kuudessa kuukaudessa, useimmat heti ekalla yrityksellä.
Tässä kierrossa minulla ei ollut mitään oireita. Minullahan on tämän 1.5 v aikana toisissa kierroissa ollut vahvat (vale)raskaus oireet ja toisissa kierrossa ei mitään. Ikinä ei ole plussan plussaa tullut. Jotkut raskautuneet ovat kertoneet, että vaikka mitä oireita oli juuri silloin, kuin ei ollut raskaana, ja kun vihdoin ja viimein sitten tärppäsi, niin ei kuulemma ollut yhtään mitään oireita ja plussa oli iso yllätys. Mä odotan sitä plussaa aina, oli oireita tai ei. Aina sitä jotenkin voi perustella itselleen, että kyllä NYT..!
Minut on tutkittu vain ultraamalla, koska pelkään niin paljon sitä, että löytyisi jokin vika, joka estäisi lapsen saamisen, että ei olisi mitään toivoa. Niin kauan kun en tiedä, on toivoa... Tämä on niin tyhmä ajatusrakennelma, tiedän. Aina se toivo ja usko tulee takaisin, kun vuoto on ohi. Aina alkaa uusi yritys. Vuodon ekoina päivinä sitä on niin varma, että ei jaksa enää, ei pysty enää.
Tilasin nyt raskauskeijusta kotitestin, joka testaa FSH-hormonia eli voiko kyseisessä kierrossa raskautua (onko vaihdevuodet alkaneet tms). Maksoi vain 5 e, josta herää kysymys, kuinkahan luotettava se on.
Pingu kirjoitti:
Asiaa bakteerivaginoosista. Epäilen siis, että kun jätimme kondomin pois, meni emättimeni bakteeritasapaino vähän epätasapainoon. Oireina kutina ja epämiellyttävä haju, jotka voimistuvat yhdynnän jälkeisenä päivänä. Ajattelin kokeilla ensin itsehoidolla ja ostaa jotain emätingeeliä tai vastaavaa, joka tasaisi tuota epätasapainoa. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa? Suosituksia itsehoitotuotteesta?
Mietin vain, että noissa emätingeeleissä jne. sanotaan, että ei voi käyttää, jos yrittää raskautua, koska siittiöt eivät pidä happamasta. Eli odottelen nyt ensin ovulaation ja käytän kuurin vasta sitten. Mutta tiedättekö, että saattaako tämä nykyinen tilanne, jossa emättimessäni on ilmeisesti ”liian”? emäksistä, vaikuttaa jollain tavalla siittiöiden elinoloihin?
Juu kannattaa varmasti hoitaa mahdollisimman pian alta pois, koska tosiaan voi olla sitten raskauden aikana huonompi juttu ja myös lisää keskenmenon riskiä ja ennenaikaista synnytystä. Itselläkin tätä ongelmaa ollut ja en oo voinut olla ajattelematta että oisko sekin osasyy sille että on ollut todella vaikeuksia raskautua. Maitohappobakteereiden syöminen voi myös ennaltaehkästä sen uusiutumista ja apteekissa myydään myös itsehoitovalmisteena maitohappobakteeri "tabletteja" mitkä laitetaan suoraan emättimeen.
Pirullinen vitsaus tämä mutta hoituu onneks helpolla! Onnea matkaan sinne!
Täällä nyt dpo5 ja kuvittelen varmaan (taas) näitä alku oireita. Ihme pistoja alavatsassa, alaselkää juilii ja semmonen vaan kiristävä tunne... Järjellä kun ajattelee niin ei näin aikasin VOI olla vielä oireita.. Huoh... Miten, kertokaa miten nää pari viikkoa selvii hengissä ennenkuin voi tehdä testin.. SOS!
32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.
Aloy kirjoitti:
Mäkin olen vältellyt tätä paikkaa, jotta mielessä olisi jotain muuta kuin tämä lapsiasia. Aina loppukierrosta tulen tänne hakemaan vertaistukea, niin kuin nytkin, kun jälleen kerran tein negatiivisen testin. Luin montakymmentä sivua putkeen viestejänne. Tämä on oikeasti ainoa paikka, jossa voin jotenkin "tavata" samassa tilanteessa olevia. Mies ei ymmärrä ollenkaan, ystävät eivät tiedä koko yrittämisestä mitään saati sitten tästä tuskasta - he kaikki ovat raskautuneet max kuudessa kuukaudessa, useimmat heti ekalla yrityksellä.
Tässä kierrossa minulla ei ollut mitään oireita. Minullahan on tämän 1.5 v aikana toisissa kierroissa ollut vahvat (vale)raskaus oireet ja toisissa kierrossa ei mitään. Ikinä ei ole plussan plussaa tullut. Jotkut raskautuneet ovat kertoneet, että vaikka mitä oireita oli juuri silloin, kuin ei ollut raskaana, ja kun vihdoin ja viimein sitten tärppäsi, niin ei kuulemma ollut yhtään mitään oireita ja plussa oli iso yllätys. Mä odotan sitä plussaa aina, oli oireita tai ei. Aina sitä jotenkin voi perustella itselleen, että kyllä NYT..!
Minut on tutkittu vain ultraamalla, koska pelkään niin paljon sitä, että löytyisi jokin vika, joka estäisi lapsen saamisen, että ei olisi mitään toivoa. Niin kauan kun en tiedä, on toivoa... Tämä on niin tyhmä ajatusrakennelma, tiedän. Aina se toivo ja usko tulee takaisin, kun vuoto on ohi. Aina alkaa uusi yritys. Vuodon ekoina päivinä sitä on niin varma, että ei jaksa enää, ei pysty enää.
Tilasin nyt raskauskeijusta kotitestin, joka testaa FSH-hormonia eli voiko kyseisessä kierrossa raskautua (onko vaihdevuodet alkaneet tms). Maksoi vain 5 e, josta herää kysymys, kuinkahan luotettava se on.
Aloy, mukaan vaan👍🤗 Se juuri on, kunnei ole muita, kenelle asiasta kertoisi tai haluaisi kertoa... tää on kuitenkin niin rankka aihe kestää pettymyksiä yksisteen💜
Toivotaan pikaista plussaa sinne💜💜💜
Tähtitaivas☆
Tähti☆ kirjoitti:
Äitykkä-77, olisin kiitollinen, jos pystyisit vinkkaamaan Peppipupulle palstasta😘 Meille jäi kesken niin paljon sanottavaa, sillä vuosia siellä keskusteltiin, alkuperäisinä😋 Jäätiin toisiamme kaipaamaan♥️
Olisin tästä superkiitollinen sinulle💖
Tekisin tämän itse, jos voisin🌟itkettää, etten voi😥 Kuumeilijoita ei ole koskaan liikaa.
Tähti, viesti välitetty ja hyvillämielin vastaanotettu. Hän lupasi tulla kurkistelemaan kuulumisia ❤️
ihana lukea viikonlopun jäljiltä hyviä uutisia, tsemppiä hirmuisesti ja onnittelut wannabemamille plussasta!!
en itsekään tiedä että miksi toivotetaan tarrasukkia? Mutta niitä sitten paljon myös jos onnea tuovat :D
ja minusta myös kiva jos te raskaaksi tulleet vaan jaksatte kirjoitella kuulumisia, tuo se sellaista uskoa omaankin yrittämiseen. plus että kun täällä jotenkin on niin hyvä ilmapiiri ja myötäelää muiden matkaa niin kiva että pääsee seuraamaan sitä mahdollisimman pitkään.
ja tervetuloa uusille!
täällä kp 22/28-30. hyvin vahvojen ovistuntemusten jälkeen ei ole ollut mitään erikoista. piinailen, toivon mutta samalla jotenkin valmistaudun taas seuraaviin kuukautisiin. koska ei vaan tunnu siltä että olisi kuitenkaan tärpännyt. on vaan niiiiiiiiin turhauttavaa että on vain se pieni aika kuukaudesta kun voi onnistua. sitten pitää odottaa kokonainen kuukausi (tai te joilla on vielä pidemmät kierrot..) että on taas sauma. ei sovi omalle luonteelle tällainen.
36v pariskunta, ensimmäistä lasta yritetään
yk 10 -> la 2/21