Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Rosa33033 kirjoitti:
Innostuin nyt liittymään keskusteluun! Täällä yksi 30v vauvasta haaveileva :) Mentiin viime vuonna naimisiin ja alettiin sitten keskustella, milloin vauva olisi ajankohtainen. Itse mietin ensin, että aloitettaisiin yrittäminen vasta keväämmällä, mutta sitten päädyttiinkin jättämään pillerit (12v käyttöä takana, jaiks!) pois uutena vuotena. Kuukautiset tulivat normaalisti pari päivää sen jälkeen, toki tiedän etteivät luomut olleet. Kummasti mieli sitten muuttui ja nyt olen ihan malttamattomana täällä...
Ekassa kierrossa en testannut ovulaatiota, ja seuraavat menkat alkoivat 31 päivän kierrolla. Jännä tää ihmismieli, olin ensimmäisen kierron aikana ihan varma että olen raskaana :D Nyt tokassa kierrossa testasin ovulaation ja positiivinen testi tuli kp 15. Olin tosi positiivisesti yllättynyt, että niin nopeasti sain sen kiinni pitkän pillereiden käytön jälkeen. Nyt ei kyllä tunnu tippaakaan siltä että olisin raskaana... Toivottavasti myös tämä toinen kierto olisi normaalipituinen. Olen kerran pitänyt pillereistä tauon ja silloin kesti 2kk ensimmäisiin luomumenkkoihin. Onko täällä muita kenellä on pitkä pillereiden käyttö takana? Kauan teillä kesti kierron tasaantumiseen?
Tervetuloa Rosa, pikaista plussaa!👍💜💖
Ehkäisypillereihin en uskalla sanoa mitään, kun ne eivät sopineet ja taisin kokeilla niitä hyvin lyhyen hetken ajan 20-vuotiaana. Sanoisin, että jos pärjää ilman, niin aina parempi...
Tähtitaivas☆
Kaneli78 kirjoitti:
Tähti, mä taas haluaisin pois ihmissuhdealalta. 😅 Psykiatria, päihdehuolto ja lastensuojelu täyttäneet työvuodet ja nyt olis joku muu ihan tervetullutta. 😬
Villahuivi, voiskohan nyt sanoa, että hyvä, että menkat ei ole alkaneet -siis, kun olettaa, että sulla oli ovis viikko sitten. 🤗
Kaneli78, kiitos vastauksesta....jospa sinä vaihdat alaa😋 En tarkoita samaa, vaan jotain ihmissuhdetyötä myynnin ja markkinoinnin puolelta...minulla ei olisi mitään resursseja niin vaativiin tehtäviin, joita sinä teet...
Kovasti tsemppiä!!👍👍👍
Tähtitaivas☆
Rosa33033 kirjoitti:
Innostuin nyt liittymään keskusteluun! Täällä yksi 30v vauvasta haaveileva :) Mentiin viime vuonna naimisiin ja alettiin sitten keskustella, milloin vauva olisi ajankohtainen. Itse mietin ensin, että aloitettaisiin yrittäminen vasta keväämmällä, mutta sitten päädyttiinkin jättämään pillerit (12v käyttöä takana, jaiks!) pois uutena vuotena. Kuukautiset tulivat normaalisti pari päivää sen jälkeen, toki tiedän etteivät luomut olleet. Kummasti mieli sitten muuttui ja nyt olen ihan malttamattomana täällä...
Ekassa kierrossa en testannut ovulaatiota, ja seuraavat menkat alkoivat 31 päivän kierrolla. Jännä tää ihmismieli, olin ensimmäisen kierron aikana ihan varma että olen raskaana :D Nyt tokassa kierrossa testasin ovulaation ja positiivinen testi tuli kp 15. Olin tosi positiivisesti yllättynyt, että niin nopeasti sain sen kiinni pitkän pillereiden käytön jälkeen. Nyt ei kyllä tunnu tippaakaan siltä että olisin raskaana... Toivottavasti myös tämä toinen kierto olisi normaalipituinen. Olen kerran pitänyt pillereistä tauon ja silloin kesti 2kk ensimmäisiin luomumenkkoihin. Onko täällä muita kenellä on pitkä pillereiden käyttö takana? Kauan teillä kesti kierron tasaantumiseen?
Tervetuloa!
Mä kans söin pillereitä about 12 vuotta, jätin pillerit pois ja tulin raskaaksi HETI, ei siis ehtinyt tulla yksiäkään luomumenkkoja välissä. Siks tää yli kahden vuoden yrittäminen tuntuu ihan absurdilta! Kaikki on siis mahdollista! Hirveesti tsemppiä!
32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.
Pikutus ja Rosa, tervetuloa joukkoon!
Helmi4, tsemppiä! Onnesta on tämä palsta, jossa saa purkaa mieltä kun on sille tarve ❤
Katti76, ikävä tilanne sinulla. Voi, kun voisin parantaa mieltä ja oloasi. Jospa arkena alkaisi olosi helpottamaan a saisit kohdun tyhjenemään ja pääsisit uutta kiertoa odottamaan. Halauksia ja voimia ensi viikon lääkärikäyntiin ❤
Kaneli78, olen niin tyytyväinen kun menkat ei ole alkaneet. Jokohan ensi viikolöa uskaltaisi testata... 🤭🥰
Haluaisin vaihtaa alaa. Täällä korvessa on työmahdollisuudet rajalliset, mutta mitä alaa ehdottaisitte jos asuisimme kaupungissa? Omalla työpaikalla viihdyn mutta se ajan päälle käy tosi rankaksi.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Käyn edelleenkin lukemassa teidän kuulumisia ja toivon kovasti joka kerta, että täällä olisi plussauutisia. Villahuivin kierto vaikuttaa nyt kyllä hyvältä, toivon niin sydämeni pohjasta että nyt tämä on sinun kiertosi! ❤️
Täällä on jo rv 17 menossa ja rakenneultra lähestyy. Kovasti jännittää mitä sieltä löytyy. Mieli on rauhoittunut, olen kääntänyt katseen jo vauva-aikaan ja uskallan jo ajatella, että kohta meitä on kolme ihan oikeasti. Ja mielestäni olen ollut aika rento raskauden suhteen, vaikka varsinkin alkuun pelotti ihan kaikki. Mahakin kasvaa pikkuhiljalleen ❤️
Helmi/maaliskuu saa luvan olla yritysten kuukausi. Ja ehkä myös sitä seuraavat. Ei vaivuta epätoivoon 🙏
Yk2 käynnistyi täällä. Vähän harmittaa, vaikka oikeastaan jo tiesin, että ei takuulla heti tärppää, kun tätä ikääkin jo on.
Tekee mieli tilata ovistestejä tähän kiertoon jo. Kierto mulla on säännöllinen 28. Ja aina oikeastaan kuvitellut bongaavani oviksen jo oireista. Kannattaisko kuitenkin testata? Vaikka oireet ovatkin aika selkeät. Nuo testit ei oo mulle yhtään tuttuja.
+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.
Kanelipulla kirjoitti:
Käyn edelleenkin lukemassa teidän kuulumisia ja toivon kovasti joka kerta, että täällä olisi plussauutisia. Villahuivin kierto vaikuttaa nyt kyllä hyvältä, toivon niin sydämeni pohjasta että nyt tämä on sinun kiertosi! ❤️
Täällä on jo rv 17 menossa ja rakenneultra lähestyy. Kovasti jännittää mitä sieltä löytyy. Mieli on rauhoittunut, olen kääntänyt katseen jo vauva-aikaan ja uskallan jo ajatella, että kohta meitä on kolme ihan oikeasti. Ja mielestäni olen ollut aika rento raskauden suhteen, vaikka varsinkin alkuun pelotti ihan kaikki. Mahakin kasvaa pikkuhiljalleen ❤️
Voi kiitos! 😍🥰 tämä tässä ryhmässä on parasta, kun muut on tukena ja tsemppaamassa, ja joskua ne tsempit saa kyyneleet silmiin liikutuksesta. Toivotaan parasta, olo ainakin tuntuu hyvälle!
Ihana kun kävit kertomassa kuulumisia! Aiotko kysyä, kumpi tulee? Ihanaa odotusaikaa sinulle ja puolisollesi! ❤🤰🏻
Villahuivi kirjoitti:
Pikutus ja Rosa, tervetuloa joukkoon!
Helmi4, tsemppiä! Onnesta on tämä palsta, jossa saa purkaa mieltä kun on sille tarve ❤
Katti76, ikävä tilanne sinulla. Voi, kun voisin parantaa mieltä ja oloasi. Jospa arkena alkaisi olosi helpottamaan a saisit kohdun tyhjenemään ja pääsisit uutta kiertoa odottamaan. Halauksia ja voimia ensi viikon lääkärikäyntiin ❤
Kaneli78, olen niin tyytyväinen kun menkat ei ole alkaneet. Jokohan ensi viikolöa uskaltaisi testata... 🤭🥰
Haluaisin vaihtaa alaa. Täällä korvessa on työmahdollisuudet rajalliset, mutta mitä alaa ehdottaisitte jos asuisimme kaupungissa? Omalla työpaikalla viihdyn mutta se ajan päälle käy tosi rankaksi.
Kiitos! Yritän päästä pahan olon tunteesta puuhaamalla muiden asioiden parissa. Mulla siis ke otetaan prolaktiini ja kilpparitestit. Kesällä otettiin muissa yhteyksissä tsh ja se oli ihan normaali silloin. Mutta varmistetaan nyt kuitenkin vielä nyt tarkemmilla testeillä.
Onko kukaan otattanut puhti labrassa sen naisten hormonipaketti testin? Katsoin että heillä olis sellainen tarjolla.
Yolene kirjoitti:
Yk2 käynnistyi täällä. Vähän harmittaa, vaikka oikeastaan jo tiesin, että ei takuulla heti tärppää, kun tätä ikääkin jo on.
Tekee mieli tilata ovistestejä tähän kiertoon jo. Kierto mulla on säännöllinen 28. Ja aina oikeastaan kuvitellut bongaavani oviksen jo oireista. Kannattaisko kuitenkin testata? Vaikka oireet ovatkin aika selkeät. Nuo testit ei oo mulle yhtään tuttuja.
Ehdottomasti kannattaa tikuttaa, jo siksikin etä oireeton mitä on. Ja ellet ole sata varma että ovuloit, tikutus kannattaa, sillä se ovulaatioajankohta vaihtelee vaikka kierto on säännöllinen.
Se on purkkiin pissaamista ja tikun kastelua siinä pissassa. Sitten vain odotellaan. Niissä on tarkat ohjeet! Netistä saa halvimmalla iomman määrän. 👍🏻
Villahuivi kirjoitti:
Kanelipulla kirjoitti:
Voi kiitos! 😍🥰 tämä tässä ryhmässä on parasta, kun muut on tukena ja tsemppaamassa, ja joskua ne tsempit saa kyyneleet silmiin liikutuksesta. Toivotaan parasta, olo ainakin tuntuu hyvälle!
Ihana kun kävit kertomassa kuulumisia! Aiotko kysyä, kumpi tulee? Ihanaa odotusaikaa sinulle ja puolisollesi! ❤🤰🏻
Kiitos Villahuivi! ❤️
Kyllä me on päätetty ottaa selvää sukupuolesta eikä aiota pitää sitä salaisuutena. En usko että edes malttaisin olla hiljaa 🤭
Kanelipulla kirjoitti:
Kiitos Villahuivi! ❤️
Kyllä me on päätetty ottaa selvää sukupuolesta eikä aiota pitää sitä salaisuutena. En usko että edes malttaisin olla hiljaa 🤭
Tulehan viimeistään sitten kertomaan kuulumisia, ellet aiemmin ehdi! ❤ veikkaan tyttöä 👨👩👧
Villahuivi kirjoitti:
Villahuivi, minkä alan ihminen olet? Minusta sinulle sopisi vaikka sairaanhoitajan työ♥️
Tähtitaivas☆
Heippa kaikille pitkästä aikaa. Täällä on niin vilkasta keskustelua, etten saa millään tätä häntää kiinni, nyt oon keskusteluissa sivulla 60. Alkuun aattelin et päivitän kuulumisia kun pääsen loppuun, mutta tuntuu että ei onnistu niin päivittelen nyt jo omaa napaani 😊
Ollaan 6/19 saakka yritetty tuloksetta, ilman plussan plussaa. Viimeiset kahdet menkat on ollu itselle tosi kova isku. Alkuun stressasin tätä yrittämistä ihan liikaa ja aloin tosi äkkiä tikuttaan ovilaatioita ja otin ihan turhat paineet itselle ja tajusin et nyt tarttee vähä pääkopasta höllätä 🙈 ja nyt oon koittanu olla stressaamatta ja näitä juttujakin käynyt vaan silloin tällöin lukemassa (ja siksi jäänyt niin paljon jälkeen). Ajattelin tietysti, että heti tärppäisi kun vähä höllentäisin otetta, mutta ei ole sekään auttanut ja pikkuhiljaa alkaa turhauttamaan, että onnistuuko tämä ollenkaan? Ollaan molemmat suht. perusterveitä ja nuoria jne, mutta ei tunnu onnistuvan! Itsellä halukkuutta lapsettomuustutkimuksiin, mutta miehen puolesta voidaan odottaa, että vuosi tulee täyteen.
Tällä hetkellä kp 10/28 ja toivon että tästä kierrosta onnistuisi tai muuten oon ajatellu, että pidetään taukoa, koska en halua lasketuksiajaksi joulukuun viimeisiä päiviä 🙄
Toinen asia joka itseäni mietityttää on migreeni, joka on nyt pahentunut ja haluaisin päästä keskustelemaan lääkärin kanssa lääkityksistä, koska estoa-ja kohtauslääkkeitä ei kumpiakaan suositella, jos on raskaana ja niillä on myös mahdollisuus estää ovulaatiota tapahtumasta 🤷🏽♀️
N27v&M27v, ensimmäistä yritetty 6/19 lähtien, lapsettomuustutkimukset(-ja hoidot) aloitettu 6/20
Hei täällä yksi 34v ensimmäisen ovulaatiotestin ikinä ostanut jo yhden tytön äiti tuskailee mitä kehossa tapahtuu..
Hieman taustatietoja; ensimmäinen tytär syntyi 2015 ekasta yrityksestä. Sen jälkeen syönyt pillereitä. Pillerit lopetin kesällä 2019 ja elokuussa keskenmeno viikoilla 7+6.. Sen jälkeen vuoto kesti 7vk kunnes loppui viikoksi. Siitä kertojen pituudet olleet 15, 38 ja viimeisin 33.
Nyt kp 29 menossa ja olo kuin olisin taas raskaana. Ovulaatio testi näytti kp27 positiivista (kokeilin mielenkiinnosta ensimmäistä kertaa koska olin ostanut valmiiksi kaappiin ja mahaan koski niin helv. paljon) ja raskaustesti nega.. Eli tarkoittaisi vissiinkin sitä että kierto olisi taas venynyt tuonne 41pv jos ovis vasta nyt. Turhautuneena kuitenkin mietin olisiko raskaus mitenkään mahdollista (peitto heilunut kierron päivinä 15 ja 18)...
Oisko kellään mitään ajatuksia tästä? Ahdistaa ihan hulluna jos kierto taas venyy yli 40pvä..
pioni2019 kirjoitti:
Heippa kaikille pitkästä aikaa. Täällä on niin vilkasta keskustelua, etten saa millään tätä häntää kiinni, nyt oon keskusteluissa sivulla 60. Alkuun aattelin et päivitän kuulumisia kun pääsen loppuun, mutta tuntuu että ei onnistu niin päivittelen nyt jo omaa napaani 😊
Ollaan 6/19 saakka yritetty tuloksetta, ilman plussan plussaa. Viimeiset kahdet menkat on ollu itselle tosi kova isku. Alkuun stressasin tätä yrittämistä ihan liikaa ja aloin tosi äkkiä tikuttaan ovilaatioita ja otin ihan turhat paineet itselle ja tajusin et nyt tarttee vähä pääkopasta höllätä 🙈 ja nyt oon koittanu olla stressaamatta ja näitä juttujakin käynyt vaan silloin tällöin lukemassa (ja siksi jäänyt niin paljon jälkeen). Ajattelin tietysti, että heti tärppäisi kun vähä höllentäisin otetta, mutta ei ole sekään auttanut ja pikkuhiljaa alkaa turhauttamaan, että onnistuuko tämä ollenkaan? Ollaan molemmat suht. perusterveitä ja nuoria jne, mutta ei tunnu onnistuvan! Itsellä halukkuutta lapsettomuustutkimuksiin, mutta miehen puolesta voidaan odottaa, että vuosi tulee täyteen.
Tällä hetkellä kp 10/28 ja toivon että tästä kierrosta onnistuisi tai muuten oon ajatellu, että pidetään taukoa, koska en halua lasketuksiajaksi joulukuun viimeisiä päiviä 🙄
Toinen asia joka itseäni mietityttää on migreeni, joka on nyt pahentunut ja haluaisin päästä keskustelemaan lääkärin kanssa lääkityksistä, koska estoa-ja kohtauslääkkeitä ei kumpiakaan suositella, jos on raskaana ja niillä on myös mahdollisuus estää ovulaatiota tapahtumasta 🤷🏽♀️
Olipas paljon samoja juttuja mitä mulla 🙈 me ollaan 05/19 alettu yrittämään, ilman plussan plussaa tai haamuja. Välillä tikuttanut oviksia ja kytännyt kalenteria, välillä sit mennyt "hällä väliä" asenteella et tulee kun tulee. Mut ei. Mies oli kans sitä mieltä että odotetaan toukokuuhun ennenkuin mihinkään aletaan ottamaan yhteyttä, mutta mä oon ottanut niin raskaasti nää parit edelliset menkat että hän suostui tuohon yksityiselle menemiseen. Ja mulla on kans migreeni, nyt ei kohtauksia ole onneks pitkään aikaan ollu mutta en ole estolääkettä syönyt ollenkaan toukokuusta asti.
Tsemppiä sullekin 😍
Esikoista yritetty 05/19 asti. N23/M24
Toisaalta ymmärrän, miksi miehet ei halua välttämättä heti tutkimuksiin.. Naisten ongelmia voidaan hoitaa aluksi matalla kynnyksellä hormoneilla ja katsoo onnistuuko sit. Käsittääkseni miehestä löytyviä ongelmia ei voida hoitaa yhtä helposti
Villahuivi kirjoitti:
Yolene kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa tikuttaa, jo siksikin etä oireeton mitä on. Ja ellet ole sata varma että ovuloit, tikutus kannattaa, sillä se ovulaatioajankohta vaihtelee vaikka kierto on säännöllinen.
Se on purkkiin pissaamista ja tikun kastelua siinä pissassa. Sitten vain odotellaan. Niissä on tarkat ohjeet! Netistä saa halvimmalla iomman määrän. 👍🏻
Kiitos Villahuivi. 👍
Pitääpä lähteä Googlettamaan 😁
+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.
Asiaa bakteerivaginoosista. Epäilen siis, että kun jätimme kondomin pois, meni emättimeni bakteeritasapaino vähän epätasapainoon. Oireina kutina ja epämiellyttävä haju, jotka voimistuvat yhdynnän jälkeisenä päivänä. Ajattelin kokeilla ensin itsehoidolla ja ostaa jotain emätingeeliä tai vastaavaa, joka tasaisi tuota epätasapainoa. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa? Suosituksia itsehoitotuotteesta?
Mietin vain, että noissa emätingeeleissä jne. sanotaan, että ei voi käyttää, jos yrittää raskautua, koska siittiöt eivät pidä happamasta. Eli odottelen nyt ensin ovulaation ja käytän kuurin vasta sitten. Mutta tiedättekö, että saattaako tämä nykyinen tilanne, jossa emättimessäni on ilmeisesti ”liian”? emäksistä, vaikuttaa jollain tavalla siittiöiden elinoloihin?
Helvi, tsemppiä omiin tilanteisiin!♥️
Kyllä se plussa sieltä vielä tulee👍💜💜💜
Tähtitaivas☆