Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Pikutus kirjoitti:
wanne mami Oiiiii!! Paljon onnea sinne!! ❤️❤️
32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.
Pikutus kirjoitti:
Kaneli78 Voi ei, jos yhtään lohduttaa niin tiedän ton tunteen. Tollain pyöreesti 26 kertaa kokenu sen surun ja pettymyksen tunteen kun menkat alkaakin! Koitan tällä hetkellä ajatella että kaikki tunteet on sallittuja ja se on täysin ok tuntea surua, pettymystä, pelkoa ja vihaakin. Onhan se nyt aivan hanurista eikä siinä hirveesti pehmeitä pumpulin tunteita ja ajatuksia ole!!
Ihan hirveesti tsemppiä sulle/teille, hengessä mukana!
Ps. En osaa näköjään oikein vielä käyttää näitä toimintoja, että vastaa suoraan johonkin viestiin 🙈🤦♀️
32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.
Onnea wannabe mami!! Ihana uutinen!
Sain tänään cb:n kaksoishormonitestillä pysyvän hymynaaman ovistestiin! Viisi päivää vilkutti korkeaa hedelmällisyyttä ja tänään aamulla tuli pysyvä hymynaama, vuorokauden sisällä olettaisi ovulaation siis olevan! Ei oireita, mutta talletellaan ja eletään niinku huomenna olis ovis! Flo myös ennusti huomiselle kp15 ovulaatiota, hauska sattuma!
Katti76 halauksia ❤️
Täältä tulee nyt myös valitusvirsi, anteeksi jo etukäteen.
Mulla on taas huomenna Naistenklinikalle meno edessä, ja nyt ravinnotta. Nuo cytotecit ei vaan toimi mulla, ja tätä inhottavaa tuhruttelua on nyt 2 viikkoa kestänyt. Torstaina ultrassa tosiaan näkyi litistynyt raskausontelo ja muuta hyhmää, mutta kun eivät vain ulos tule. Tämän aamun olen taas ollut tosi kipeä ja toki toiveikkaana odotan jotain tapahtuvan, mutta pessimisti puskee toisen olan yli kuiskuttelemaan että vituiks meni tämäkin (anteeksi kielenkäyttö)
No huomenna sitten varmaan tarkistetaan että voiko imutyhjennyksen tehdä vai onko edessä leikkuri ja kaavinta... Toisaalta helpottavaa että tämä vihdoin päätökseen saadaan, mutta pelottaa jos joku meneekin pieleen.
Ja nyt kun kenkuttaa riittävästi niin ujutan tampoonin sinne itseensä ja lähden vauvauintiin sukelluskuvia otattamaan, pakko saada jotain muuta ajateltavaa. Tuskin puolessatunnissa tulehduskaan iskee tampoonista kun en kerta vuodakaan.
Mutta näissä tunnelmissa täällä... 😪
Pikutus, kaikki ok, arvasin toki, että wannabe mamille oli onnittelut. Ja kiitos. ❤ Oliko teillä minkä verran ikää? Aika hurjan rupeaman olette kyllä kestäneet, varmasti siihen on mahtunut yhtä sun toista! Plussaonnea rutkasti teille. 🤗
Mustikkaiselle onnittelut ovisplussasta! 😃 Plussaonnea myös!
Äitykkä-77, huh miten kurjaa. Helpottaako sua sellaiset tiedot, että kuitenkin "raskaudutte" ja, mikäli oikein muistan, eikö keskenmenon jälkeen ole helpompi raskautua uudelleenkin? Muistelen lukeneeni näin. Toivottavasti teilläkin on jatkossa onni myötä!
Meillä siis isoin ongelma on meiän iät, siis isoin ongelma, mikä tekee ajan kulumisesta paljon vaikeampaa. Kymmenen vuotta, jos olisin nuorempi, tuskin olisin hötkyillyt tänne päinkään, mitä nyt olen. Ei tidellakaan tee enää mieli "juhlia" synttäreitä. Kävin sentään lenkillä taas!
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Katti ja Kaneli, ymmärrän niin hyvin. Mulla on muutama vuosi vähemmän ikää, mutta meilläkin tosissaan yritys alkoi maaliskuussa. Tää vuoden rajapyykki on ollut ehkä jotenkin henkisesti lamauttava. Halauksia ja voimia 💜
Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.
onnea wannabe mami 😍 tuu ihmeessä kertomaan kuulumisia sitten! voi myötäelää edes sit tätä kautta raskautta, jos sitä en ite saavuta. Aina on niin ihana haaveilla millaista se olis😊
Äitykkä, hitto vie kun toivois, että tommosestakin kokemuksesta pääsis vaan nopsasti eteenpäin. 😔Tsemppiä!
Alle 30v. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Esikoinen toiveissa.
Kaneli, juu itsekin olen lukenut ja on omakohtaistakin kokemusta heti keskenmenon jälkeen uudelleen raskautumisesta.
Eikä oikeastaan edes mietitytä se että voiko uusi raskaus alkaa.
Lähinnä harmitus ja turhautuminen on tähän tilanteeseen ja kaikki tulehdukset sun muut pelottaa. Tässä kuitenkin tulee huomenna 2 viikkoa täyteen kun lääkkeellinen aloitettiin ja kaikki tavara edelleen muhii kohdussa, siellä on hyvät kasvualustat pöpöille 😔
No huomenna ollaan viisaampia, mutta empähän kenellekään tätäkään polkua toivo kuljettavaksi, ja onneksi lääkkeet yleensä tehoaa kuten kuuluukin 👍
Mutta ihana vauvauinti takana, saatiin ihan superhienoja kuvia kun vauva sukeltaa liukumäestä vauhtia ottaen, ja tuo ulkona paistava aurinko piristää mieltä ☀️ Vielä iltalenkki perheen voimin, niin saa tämänkin viikon taputeltua kasaan ja toivottavasti minunkin valitus jää tähän viikkoon ja siirtyy taka-alalle 🙏
Kaikille tsemppiå omiin tilanteisiin!!♥️💖
Heräsin yöllä painajaiseen, että nyt myöhästyin töistä ja hetken siinä aivan ulalla, että onko kaikki todella nyt yhtäkkiä ohi🤪
Jäin miettimään, että mitä teen seuraavaksi(?) On tullut koluttua läpi kaksi alaa, joista työkokemusta 20-vuotta.
Alan vaihto houkuttaa🤗 Kellään mitään vinkkiä, että mitä työtä voisin tehdä?🤪 Haluaisin tehdä jonkinlaista ihmissuhdetyötä, mutta en tiedä näitä aloja/tehtäviä....
Olen nyt siis päättänyt, että kaikki entinen jää taakse. Lisäksi otan tavoitteeksi kesään mennessä -15kg (-1kg/viikossa), sekä tekisi meli leikkauttaa pitkät hiukset lyhyemmäksi😋
Vauva olisi hirmu tervetullut💖, mutta en tiedä miten aktiivisesti enää jaksetaan yrittää,, tai jatketaanko edes mitään hoitoja, kun tulosta ei tosiaan ole näkynyt kahdessa vuodessa ja täytän juuri 47-vuotta ja mies on 50v.
Juna on saattanut ajaa jo ohi.
Tähtitaivas☆
SiBi kirjoitti:
Katti ja Kaneli, ymmärrän niin hyvin. Mulla on muutama vuosi vähemmän ikää, mutta meilläkin tosissaan yritys alkoi maaliskuussa. Tää vuoden rajapyykki on ollut ehkä jotenkin henkisesti lamauttava. Halauksia ja voimia 💜
SIBI, uskoisin että sinulla on vielä iän puolesta paljon mahdollisuuksia♥️ Älä heitä kirvestä kaivoon!!👍
Plussasäteitä sinne ja pikaista plussaa!!♥️♥️♥️
Tähtitaivas☆
SiBi kirjoitti:
Katti ja Kaneli, ymmärrän niin 8hyvin. Mulla on muutama vuosi vähemmän ikää, mutta meilläkin tosissaan yritys alkoi maaliskuussa. Tää vuoden rajapyykki on ollut ehkä jotenkin henkisesti lamauttava. Halauksia ja voimia 💜
Kiitos! Itsekin luulin että vuoden sisällä onnistuisi kun ei ole mitään vikaa todettu ja aiemmat raskaudet on alkaneet muutaman kk sisällä. Eli kyllä tämä tuntuu masentavalta.
Tuosta peukuttelusta täytyy sanoa etten minäkään tajunnut että nuo nuolet ovat peikkuja.olen myös saattanut itse niitä painaa.
Miten jaksaisi malttaa oman mielensä. Ensi kuussa AMH labra ja lisäksi kilpparin kontrolli. Lapsettomuustutkimuksiin lähete mutta ei vielä aikaa. Milloinkohan aika tulee?? Tekisi mieli taas mennä johonkin lääkäriin että saisi lisätietoa tai vaihtoehtoja.
Suurin ongelma on nyt tuo kilppari jonka vuoksi en ilmeisesti ovuloi. En jaksa odottaa! Itkettää joka päivä. Joka päivä käyn postilaatikolla kun odotan että tulisi kutsukirje tutkimuksiin.
Inocapsit tilattu. Toivottavasti niistä olisi apua!
Kaneli78 kirjoitti:
Pikutus, kaikki ok, arvasin toki, että wannabe mamille oli onnittelut. Ja kiitos. ❤ Oliko teillä minkä verran ikää? Aika hurjan rupeaman olette kyllä kestäneet, varmasti siihen on mahtunut yhtä sun toista! Plussaonnea rutkasti teille. 🤗
Mustikkaiselle onnittelut ovisplussasta! 😃 Plussaonnea myös!
Äitykkä-77, huh miten kurjaa. Helpottaako sua sellaiset tiedot, että kuitenkin "raskaudutte" ja, mikäli oikein muistan, eikö keskenmenon jälkeen ole helpompi raskautua uudelleenkin? Muistelen lukeneeni näin. Toivottavasti teilläkin on jatkossa onni myötä!
Meillä siis isoin ongelma on meiän iät, siis isoin ongelma, mikä tekee ajan kulumisesta paljon vaikeampaa. Kymmenen vuotta, jos olisin nuorempi, tuskin olisin hötkyillyt tänne päinkään, mitä nyt olen. Ei tidellakaan tee enää mieli "juhlia" synttäreitä. Kävin sentään lenkillä taas!
Ikää mulla ihan pian 33v ja mies 34v. Että kyllä tässä vielä pitäis olla kaikki mahkut vaikka selvää on että ne "parhaimmat" ja hedelmällisimmät ajat on jo pikkuhiljaa
takanapäin. Vähän on semmosta menkkamaista tunnetta oikeella puolella ja eilen illalla melko vahva pisto pari kertaa toisella puolella.. Mutta on näitä "tuntemuksia" ennenkin ollut eikä oo alkanutta raskautta ollut, joten koitan pitää nyt pari viikkoa pään ihan kylmänä ettei tuu niin korkeelta alas jos ei vieläkään tärppää. Kivaa sunnuntaita kaikille! Tänään tulin onnelliseksi lidlin siemenpuurolöydöstä ja siitä miten ihana hedelmävati mulla on keittiönpöydällä. Stay positive! 🤷♀️
Pikutus, ihan positiivinen olet -pienistäkin asiosta!♥️ Lidl on itsellekin uusi tuttavuus, käyn harvoin, mutta törmäsin yllättäin asusteisiin ja löysin naisten urheiluasusteista kivat housut!😊
Teillä on rutkasti aikaa ja minusta sinulla parhaat päivät on ihan nyt!! Pikaista plussaa!!👍♥️
Tähtitaivas☆
Katti76, pahoittelut ja pikaista plussaa...jo heti tähän kiertoon!!♥️♥️♥️
Meillä iäkkäimmillä tosiaan ikä alkaa vaikuttamaan, vaikka kierrossa ei olisi mitään häikkää.
Tähtitaivas☆
Hui...sanokaa, jos kirjoitan tänne liian paljon viestejä!🤪
Tähtitaivas☆
En ole hetkeen jaksanut osallistua keskusteluun, mutta olen lukenut joka päivä teidän viestejä. ONNEA paljon wannabe mami!!
Eilen alkoi menkat, lähes kellontarkasti kp27. Oviksen sain kiinni tasan 2 viikkoa ennen sitä. Nyt lähti sitten yk11 käyntiin ja ahdistaa niin paljon.. Varattiin ensi kuulle yksityiselle lapsettomuuspolille aikaa. Ensikäynti nimeltään, minne miehen kanssa mennään. Pelottaa ja ahdistaa, että mitä jos emme omaa lasta saa. Luultavasti omaa oloa nyt pahentaa nämä menkat, mutta silti. Oli pakko päästä purkamaan tänne pitkästäaikaa oloa 😔
Esikoista yritetty 05/19 asti. N23/M24
SiBi, Tryout ja Helmi4 voimia teillekin. ❤ Kaikille!
Hyvä, Helmi4, että teillä nyt ensi käynti varattuna. Saattaa helpottaa eikä tokikaan sulje luomua edelleenkään pois.
Äitykkä-77, niin tosiaan, teillähän onkin pieni siellä paraikaakin ja aiempiakin lapsia, joten raskautuminen ei varmasti ongelma. Tsemppiä sinne, että selviydyt ilman tulehduksiakin!
Tähti, mä taas haluaisin pois ihmissuhdealalta. 😅 Psykiatria, päihdehuolto ja lastensuojelu täyttäneet työvuodet ja nyt olis joku muu ihan tervetullutta. 😬
Villahuivi, voiskohan nyt sanoa, että hyvä, että menkat ei ole alkaneet -siis, kun olettaa, että sulla oli ovis viikko sitten. 🤗
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Innostuin nyt liittymään keskusteluun! Täällä yksi 30v vauvasta haaveileva :) Mentiin viime vuonna naimisiin ja alettiin sitten keskustella, milloin vauva olisi ajankohtainen. Itse mietin ensin, että aloitettaisiin yrittäminen vasta keväämmällä, mutta sitten päädyttiinkin jättämään pillerit (12v käyttöä takana, jaiks!) pois uutena vuotena. Kuukautiset tulivat normaalisti pari päivää sen jälkeen, toki tiedän etteivät luomut olleet. Kummasti mieli sitten muuttui ja nyt olen ihan malttamattomana täällä...
Ekassa kierrossa en testannut ovulaatiota, ja seuraavat menkat alkoivat 31 päivän kierrolla. Jännä tää ihmismieli, olin ensimmäisen kierron aikana ihan varma että olen raskaana :D Nyt tokassa kierrossa testasin ovulaation ja positiivinen testi tuli kp 15. Olin tosi positiivisesti yllättynyt, että niin nopeasti sain sen kiinni pitkän pillereiden käytön jälkeen. Nyt ei kyllä tunnu tippaakaan siltä että olisin raskaana... Toivottavasti myös tämä toinen kierto olisi normaalipituinen. Olen kerran pitänyt pillereistä tauon ja silloin kesti 2kk ensimmäisiin luomumenkkoihin. Onko täällä muita kenellä on pitkä pillereiden käyttö takana? Kauan teillä kesti kierron tasaantumiseen?
Kaneli78 Voi ei, jos yhtään lohduttaa niin tiedän ton tunteen. Tollain pyöreesti 26 kertaa kokenu sen surun ja pettymyksen tunteen kun menkat alkaakin! Koitan tällä hetkellä ajatella että kaikki tunteet on sallittuja ja se on täysin ok tuntea surua, pettymystä, pelkoa ja vihaakin. Onhan se nyt aivan hanurista eikä siinä hirveesti pehmeitä pumpulin tunteita ja ajatuksia ole!!
Ihan hirveesti tsemppiä sulle/teille, hengessä mukana!