Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

1541/6611 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille. Oon seuraillut tätä ja muitakin ketjuja jo tovin ja nyt on vaan pakko jo osallistua, johonkin tätä on pakko purkaa ja vertaistukikaan ei oo pahitteeksi :)

Ikää on pian 33vuotta, yritystä takana nyt yli 2 vuotta, kolmas vuosi siis lähtenyt käyntiin. Lapsettomuus tutkimukset alkoi 2019 syksyllä, hoidot alkoi Tammikuussa ja nyt menossa toinen kierros Letrozolia+inseminaatio. Lapsettomuuden syy meillä siis selittämätön, mulla säntillinen kierto, ovulointi joka kk ja yks lapsi ennestään edellisestä suhteesta. Miehessäkään ei vikaa. Tavallaan ihanaa että mitään "vikaa" ei oo löytynyt mutta samalla kauheeta että mistä sitten kiikastaa.. Tähän reiluun kahteen vuoteen on mahtunut jo niin monta pettymystä ja taas uuden toivon heräämistä että kyllä jo riittäisi. Näitä kun lukee niin antaa voimaa ja oon iloinen plussanneiden puolesta! Tsemppiä hirveesti kaikille ja ei me luovuteta eihän! 🥰

32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.

1542/6611 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikutus kirjoitti:

Heippa kaikille. Oon seuraillut tätä ja muitakin ketjuja jo tovin ja nyt on vaan pakko jo osallistua, johonkin tätä on pakko purkaa ja vertaistukikaan ei oo pahitteeksi :)

Ikää on pian 33vuotta, yritystä takana nyt yli 2 vuotta, kolmas vuosi siis lähtenyt käyntiin. Lapsettomuus tutkimukset alkoi 2019 syksyllä, hoidot alkoi Tammikuussa ja nyt menossa toinen kierros Letrozolia+inseminaatio. Lapsettomuuden syy meillä siis selittämätön, mulla säntillinen kierto, ovulointi joka kk ja yks lapsi ennestään edellisestä suhteesta. Miehessäkään ei vikaa. Tavallaan ihanaa että mitään "vikaa" ei oo löytynyt mutta samalla kauheeta että mistä sitten kiikastaa.. Tähän reiluun kahteen vuoteen on mahtunut jo niin monta pettymystä ja taas uuden toivon heräämistä että kyllä jo riittäisi. Näitä kun lukee niin antaa voimaa ja oon iloinen plussanneiden puolesta! Tsemppiä hirveesti kaikille ja ei me luovuteta eihän! 🥰

Pikutus, tuntuu varmasti pitkältä ajalta....

Toivottavasti inssit tuovat teille nopean plussan!💜👍

Voimia ja uskoa, plussasäteitä sinulle!!♥️♥️♥️😇

Tähtitaivas☆

Sisältö jatkuu mainoksen alla
1543/6611 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh sentään... menkkoja odotan alkavaksi viikonlopun aikana joskaan ei yhtään tunnu että alkaisi. Muutamana iltana nyt ollut hyvin kummallinen olo. Melkein voisin epäillä raskautta. Tai sitten olen jotenkin kipeä.. tuli heti mieleen kaikkea pelottavaa. Huimausta ja uupunutta oloa. Pää kuin mehiläispesä. Kauhea nälän tunne mutta kuitenkaan ei maistu. Silmissä väsynyt olo. Rinnat aavistuksen arat ja vähän etova olo. Aamusta teen ainakin raskaustestin jotta selviää edes jotain.

1544/6611 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

wannabe mami kirjoitti:

Halusin vielä kiittää ihania kommentteja joita sain liittyen niihin lapsuuden kokemuksiin. Pohdin siis sitä voiko lapsuuden traumat vaikuttaa vielä nykyhetkenä niin, ettei raskaaksi tuleminen siksi ota onnistuakseen. Sain paljon rohkaisuja, hyviä neuvoja ja muiden omia kokemuksia. Helviltä (?) taisi tulla tunnelukkojen käsittelyyn liittyen vinkkiä, kiitos siitä :) aloitin siis kuuntelemaan äänikirjaa aiheesta. En muista kirjan nimeä tai kirjoittajaa. Taisi olla Kaneli (?) myös joka sanoit, että olit yrittänyt jossain vaiheessa puhua äidillesi, mutta hän ei ottanut ymmärtääkseen sinua. Olit kuitenkin saanut ensimmäisen lapsen ennen sitä. Se antaa toivoa <3 Ikävä, että sinulla samanlaisia kokemuksia mutta ihanaa, että olet päässyt asiassa eteenpäin :) Toivottavasti muistin oikein! Pahoittelut jos meni väärin.

Keskustelen vanhempieni kanssa itse kun aika tuntuu sopivalta. Nyt tuntuu, että on liikaa meneillään etten jaksa alkaa avaamaan sitä asiaa tässä ja nyt. Vie enemmän voimia kuin se antaa helpotusta. Nyt haluan keskittyä tähän hetkeen ja ennenkaikkea hyvinvointiin! Tehdä hyvinvointia tukevia asioita ja sellaisia joista itse nautin :) Onko muille oma hyvinvointi kuinka isona prioriteettina? Itselle usein se valitettavasti jää kaiken muun ohella. Nyt haluan tosissaan priorisoida ja satsata minuun. Etenkin kun lasta ei kuulu, niin voin käyttää sen energian omaan itseeni sitten! 

Mahtavaa Tähti, että työ asia ratkesi! Vaikka kuulostaa tosiaan siltä, että aika kovilla olet ollut. Josko asiat alkaisi tästä etenemään ja pienen lapsukaisenkin loppujen lopuksi saisitte! :) Tsemppiä tulevaan!

Näettekö muut kuinka paljon unia raskauteen ja lapsiin liittyen? Itse aiemmin näin unia kuolleista lapsista tai lapsista jotka olivat niin pieniä, että hävitin tai vahingossa satutin niitä :O Siis tällaisia unia toistuvasti. Synnytystä ei koskaan tapahtunut mutta jostain lapsi minulle unissa aina ilmestyi. Sekin oli kysymysmerkki oliko lapsi todella meidän. Todella ahdistavia unia! Nyttemmin olen nähnyt unia, että KAIKKI on raskaana. KAIKKI tutut keneen unissa törmään ovat paksuna. Jopa sellaiset todella yllättävät tapaukset, kenen en koskaan vain osaa nähdä saavan lasta. Mitähän se alitajunta sieltä taas tahtoo puskea :D 

Wannabe Mami, jospa annat itsellesi enemmän aikaa ja satsaat hyvinvointiin...ei ole itsekästä huolehtia itsestä💖 Käy vaikka kylpylässä, hierojalla jne...

Tiedän, että on vaikeaa, kun usein laittaa muiden tarpeet etusijalle, tai kiirettä on liian kanssa, ettei ehdi mitään.

Toivon, että saat itsellesi myös omaa aikaa. Toivon pikaista plussaa sen myötä!!💜💜💜

Tähtitaivas☆

1545/6611 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katti76, odotellaan, toivotaan plussa aamuksi!💜💜💜

Tähtitaivas☆

1546/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katti76 mitäs siellä tikussa näyttää 🙏

1547/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa olin tulossa huutelemaan - Katti, tikku esiin 😁

Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021

1548/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei haittaa kun vielä kirjoittelen tänne 🙈 En osaa vielä lähteä täältä pois kun jännään miten teidän yritykset etenee.

Mulla eka neuvola parin viikon päästä, enemmän kyllä ootan sitä ekaa ultraa (en tiedä vielä koska se on). Haluaisin niin kovasti nähdä, että kaikki on kunnossa, ja samalla pelottaa alkuraskauden keskenmeno.

Ei ole kenellekään kerrottu vielä kun jotenkin pelkään, että se toisi huonoa onnea. Ja vähän jännittää kun yhdellä läheisellä on keväällä LA että mitä ne sanoo ja ajatteleeko ne, että heti "matkitaan"...joo tiedän, että on typerää ajatella niin...

wannabe mami, toivotaan, että nyt teilläkin on onnistunut! 😊 Aloitettiin yritys suunnilleen samoihin aikoihin viime kesänä niin jotenkin on aina tullut seurattua sunkin "edistymistä".

Mä en oo nähny vauvaunia. En tiiä mikä siinä on, mutta mä näen to-del-la harvoin unia kaikkein läheisimmistä (tai vaikka omista lemmikeistä). Tai en ainakaan muista sellaisia unia herättyäni.

Mullakin on työpaikalla tilanne huono, ja olen etsinyt uutta työpaikkaa. Vähän kaksipiippuinen juttu nyt kun ei haluaisi jäädä nykyiseen työhön enää hetkeksikään, mutta tuntuisi kyllä tosi nololta, jos saisi uuden työn ja jäisi heti muutaman kuukauden päästä äitiyslomalle. Mutta eipä niitä töitä täälläpäin niin vain edes saa, on paljon hakijoita, joten kaipa nämä asiat jotenkin menevät. Koitan olla stressaamatta (ja toisaalta sekin helpottaa kun tietää, että joka tapauksessa pääsee tuosta työpaikasta pois sinne äitiyslomalle - jos kaikki vain menee hyvin.)

Noista peukuista ei kannata välittää, antaa toisten peukuttaa.

Oikein paljon tsemppiä ja plussatuulia jokaiselle!

1549/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Tähti kommentista. Tsemppiä kaikille! Täällä erittäin piinalliset päivät tokan inssin jälkeen 😫🤪

32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.

1550/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuttura, mulla oli sama viime kierrossa ja kun bongasin oviksen tikuilla niin kuvittelin tietenkin kaikki raskausoireet ja tein testejäki ennenkuin kuukautisten piti alkaa.. Tulin kovaa ja korkealta alas. Jotenki kuvitteli että nyt kun tiesi parhaan mahdollisen päivän niin onnistumisprosentti olisi erityisen hyvä 🙄

Nyt vaan odottelen että olisi järkevä alkaa tikuttamaan ovista kun niitä testejä on kirjekuorellinen.

Eilen taas työkaveri ilmoitti jäävänsä saikulle, ja siitä jatkuu äitiyslomalaisena. Ristiriitaiset fiilikset kun he eivät ole tunteneet edes vuotta.

Eilen puhuttiin saunassa meidän tilanteesta ja mies oli sitä mieltä että ei halua vielä testata omaa spermaa. Minkä ymmärrän. Minä meen varmaan parin kierron päästä tutkimuksiin jos ei ihmettä tapahdu.

1551/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77 kirjoitti:

Katti76 mitäs siellä tikussa näyttää 🙏

Aamulla seksin jälkeen huomattiin että tuli vaaleanpunaista tuhrua. En sitten tehnyt sitä testiä koska kuitenkin vaikuttaa sille että menkat olisi tulossa. Yleensä mulla ei menkat näin oireile huonolla ololla. Mutta eihän tästä ikinä tiedä mitä tähän liityy. No ti mulla on hormonikokeita. Voihan olla että siitäkin jotain selviää.

1552/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Kaneli, Villis, Tähti.. ketä kaikkia tuolla muutama sivu sitten jaksoi mua tsempata 💕 ja Halti: ei ole liukkarista varmasti kiinni kun ei käytetä, mutta hyvä että sanoit! Ehkä jollekin muulle voi olla hyvä huomio!

Olen käynyt kyllä kaikki viestit lukemassa mutta en ole jaksanut kirjoitella. Limat (ja himot) tuli kp 9-10, kp 11-12 jotain tuhrua. Tää on mulle täysin uutta. En ole ikinä vuotanut kierron alkuvaiheessa ja ovuloin aina n. Kp15 joten ei mitään hajua mistä helkkarista nyt on kyse. Tässä kierrossa en ole viitsinyt tikuttaa (ovistikkuja on vähän jäljellä enkä halunnut heittää enää rahaa kaivoon) joten näillä mennään. Ei mitään tietoa mitä tapahtuu, ilmeisesti peogeffik on saanut koko systeemin sekaisin. 😞

Ja noidannuoli selässä. Älkää naiset imuroiko, se on vaarallista! 😅

Ikää 35 (m 34), yk16, ekaa yritetään.

1553/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattara kirjoitti:

Toivottavasti ei haittaa kun vielä kirjoittelen tänne 🙈 En osaa vielä lähteä täältä pois kun jännään miten teidän yritykset etenee.

Mulla eka neuvola parin viikon päästä, enemmän kyllä ootan sitä ekaa ultraa (en tiedä vielä koska se on). Haluaisin niin kovasti nähdä, että kaikki on kunnossa, ja samalla pelottaa alkuraskauden keskenmeno.

Ei ole kenellekään kerrottu vielä kun jotenkin pelkään, että se toisi huonoa onnea. Ja vähän jännittää kun yhdellä läheisellä on keväällä LA että mitä ne sanoo ja ajatteleeko ne, että heti "matkitaan"...joo tiedän, että on typerää ajatella niin...

wannabe mami, toivotaan, että nyt teilläkin on onnistunut! 😊 Aloitettiin yritys suunnilleen samoihin aikoihin viime kesänä niin jotenkin on aina tullut seurattua sunkin "edistymistä".

Mä en oo nähny vauvaunia. En tiiä mikä siinä on, mutta mä näen to-del-la harvoin unia kaikkein läheisimmistä (tai vaikka omista lemmikeistä). Tai en ainakaan muista sellaisia unia herättyäni.

Mullakin on työpaikalla tilanne huono, ja olen etsinyt uutta työpaikkaa. Vähän kaksipiippuinen juttu nyt kun ei haluaisi jäädä nykyiseen työhön enää hetkeksikään, mutta tuntuisi kyllä tosi nololta, jos saisi uuden työn ja jäisi heti muutaman kuukauden päästä äitiyslomalle. Mutta eipä niitä töitä täälläpäin niin vain edes saa, on paljon hakijoita, joten kaipa nämä asiat jotenkin menevät. Koitan olla stressaamatta (ja toisaalta sekin helpottaa kun tietää, että joka tapauksessa pääsee tuosta työpaikasta pois sinne äitiyslomalle - jos kaikki vain menee hyvin.)

Noista peukuista ei kannata välittää, antaa toisten peukuttaa.

Oikein paljon tsemppiä ja plussatuulia jokaiselle!

Hattara, toivotaan, että kaikki sujuu hyvin💜💜 Älä vaan lähde, täällä me tsempataan😇

Sinuna yrittäisin kestää vielä hetken siellä töissä....koska olet raskaana, niin kohta jäät sieltä pois💜 Saat nyt tarvittaessa helpommin saikkuakin ja kun ilmoitat raskaudesta työnantajalle, niin he alkavat heti järjestellä asioita tilanteeseen....ja sittenhän äitiysloma koittaakin jo pian💜

Tähtitaivas☆

1554/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kp31/dpo6, mahakipua ja runsasta valkovuotoa. Pahoinvoitia, mutta sitä en kyllä luokittele mahdollisesta raskaudesta johtuvaksi. Rinnat arat ja hieman turvonneet. Monenlaisia mietteitä, ja niin suuria toiveita 🥰❤🙏

Kukas se mainitsi saaneensa armeijan alapeukuttajia tänne; et sinä niitä tänne saanut haalittua, ne oli jo aiempina vuosina haamuina ja provoina. Typerää, varsinkin kun hyviin ja positiivisiin kommentteihin annetaan alapeukkuja, lähinnä ihmetyttää kenellä on aikaa sellaiseen? Tämäkin kommentti tod.näk. saa heti monta alapeukkua, hih 🤭

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

1555/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden suunnittelun aloitus? Arvon vauvakuume-raati, mitä kaikkea tässä nyt pitäkään ottaa huomioon, ennenkuin aloittaa yrittämisen?

Itselläni on takana pitkäaikainen parisuhde ja molemmilla vauvakuume on alkanut näyttää merkkejään. Mies on sanonut, että voidaan aloittaa yritys heti kun minä olen valmis. Itselläni on opiskeluiden lopputyön kirjoitus vielä kesken, ja haluaisin saada sen palautettua ennen yrityksen aloittamista. Sen lisäksi mulla vetelee aknekuuri viimeisiään. Toivon mukaan voisin lopettaa lääkityksen tuossa huhtikuun aikana, jonka jälkeen raskauden suhteen on vielä kuukauden karenssi. Sikäli on varmasti typerää, että tässä on popsinut lähes vuoden aknelääkkeitä hormonaalisen aknen poistamiseksi, ja jos nyt raskauden yritys tärppäisikin, niin eiköhän tuo hormonitoiminta sekoontuisi aivan täysin, jolloin pahimmillaan koko kuuri on mennyt "hukkaan". 

Itselläni on tällä hetkellä minipillerit+kondomi käytössä (lääkityksen takia suositellaan tuplaehkäisyä). Hormonaalinen ehkäisy on ollut käytössä jo yli vuosikymmenen. Parasta on, kun teininä mun kierto vaihteli aivan miten sattui, ollen välillä 25 päivää ja välillä 60 päivää. Muistan kun gyne määräsi e-pillerit, ja kehoitti silloista 17-vuotiasta minua, että muistathan että jos raskaus ei kohdallani ala nopeasti, niin pikaisesti sitten vaan gynelle hakemaan apua, että vuosikausiksi asiaa ei tarvitse jäädä itse vatvomaan. Mieleeni on jäänyt, että hän olisi puhunut monirakkulaisista munasarjoista (ilmeisesti PCOS), mutta silloin aihe ei liiemmin kiinnostanut. Nyt mietityttääkin, että jos lopetan ehkäisyn niin olisiko hyvä käydä gynellä jo etukäteen, vai vasta pillereiden lopettamisen jälkeen, jos näyttää siltä että kuukautiskierto ei säännöllisty? 

Haaveissa aloittaa yritys touko/kesäkuun aikana. Aloin juuri syömään foolihappoa ja D-vitamiinia. Pitäiskö sen lisäksi aloittaa tuo gelee royale? Jo ennen yritystä, vai vasta lähempänä ajankohtaa? Myo-inositoliaakin googlailin, mutta ilmeisesti sen saatavuus Suomessa on olematon, joten taidan jättää saksalaisten verkkokauppojen tuotteet saksalaisille. Sen lisäksi suunnittelin ostavani noita clear bluen hymynaama-ovistestejä. Vähänhän nuo lähes viiden euron testit kirpaisee, mutta jotenkin ajattelen, että jos sen yrityksen aloittaa, niin sen haluaisi tehdä "kunnolla". Jos pamahtaisin paksuksi juuri nyt, niin olisin iältäni suomalaisen keskivertosynnyttäjän ikäinen. Eli ihan hirveästi ei hotsittaisi odotella. Mikäköhän on pillereiden lopetuksen jälkeen oletettavin aika ovuloida? Eli pitääkö alkaa tikuttamaan ovista heti pillereiden lopetuksen jälkeen, vai olisiko fiksuinta odottaa ekat menkat pois, ja vasta sen jälkeen alkaa tikuttelemaan? Kierrosta ja ovuloinnista kun ei ole mitään käryä.

Huoooh, miten tästä voikin tehdä näin ison numeron jo tässä vaihessa, eli ennenkuin on alkanut edes yrittää! Mutta kun ei tosiaan haluaisi "hukata aikaa". Kiitos kaikille vastauksista ja plussatuulia teille kaikille! 

Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.

Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.

1556/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiiko kirjoitti:

Raskauden suunnittelun aloitus? Arvon vauvakuume-raati, mitä kaikkea tässä nyt pitäkään ottaa huomioon, ennenkuin aloittaa yrittämisen?

Itselläni on takana pitkäaikainen parisuhde ja molemmilla vauvakuume on alkanut näyttää merkkejään. Mies on sanonut, että voidaan aloittaa yritys heti kun minä olen valmis. Itselläni on opiskeluiden lopputyön kirjoitus vielä kesken, ja haluaisin saada sen palautettua ennen yrityksen aloittamista. Sen lisäksi mulla vetelee aknekuuri viimeisiään. Toivon mukaan voisin lopettaa lääkityksen tuossa huhtikuun aikana, jonka jälkeen raskauden suhteen on vielä kuukauden karenssi. Sikäli on varmasti typerää, että tässä on popsinut lähes vuoden aknelääkkeitä hormonaalisen aknen poistamiseksi, ja jos nyt raskauden yritys tärppäisikin, niin eiköhän tuo hormonitoiminta sekoontuisi aivan täysin, jolloin pahimmillaan koko kuuri on mennyt "hukkaan". 

Itselläni on tällä hetkellä minipillerit+kondomi käytössä (lääkityksen takia suositellaan tuplaehkäisyä). Hormonaalinen ehkäisy on ollut käytössä jo yli vuosikymmenen. Parasta on, kun teininä mun kierto vaihteli aivan miten sattui, ollen välillä 25 päivää ja välillä 60 päivää. Muistan kun gyne määräsi e-pillerit, ja kehoitti silloista 17-vuotiasta minua, että muistathan että jos raskaus ei kohdallani ala nopeasti, niin pikaisesti sitten vaan gynelle hakemaan apua, että vuosikausiksi asiaa ei tarvitse jäädä itse vatvomaan. Mieleeni on jäänyt, että hän olisi puhunut monirakkulaisista munasarjoista (ilmeisesti PCOS), mutta silloin aihe ei liiemmin kiinnostanut. Nyt mietityttääkin, että jos lopetan ehkäisyn niin olisiko hyvä käydä gynellä jo etukäteen, vai vasta pillereiden lopettamisen jälkeen, jos näyttää siltä että kuukautiskierto ei säännöllisty? 

Haaveissa aloittaa yritys touko/kesäkuun aikana. Aloin juuri syömään foolihappoa ja D-vitamiinia. Pitäiskö sen lisäksi aloittaa tuo gelee royale? Jo ennen yritystä, vai vasta lähempänä ajankohtaa? Myo-inositoliaakin googlailin, mutta ilmeisesti sen saatavuus Suomessa on olematon, joten taidan jättää saksalaisten verkkokauppojen tuotteet saksalaisille. Sen lisäksi suunnittelin ostavani noita clear bluen hymynaama-ovistestejä. Vähänhän nuo lähes viiden euron testit kirpaisee, mutta jotenkin ajattelen, että jos sen yrityksen aloittaa, niin sen haluaisi tehdä "kunnolla". Jos pamahtaisin paksuksi juuri nyt, niin olisin iältäni suomalaisen keskivertosynnyttäjän ikäinen. Eli ihan hirveästi ei hotsittaisi odotella. Mikäköhän on pillereiden lopetuksen jälkeen oletettavin aika ovuloida? Eli pitääkö alkaa tikuttamaan ovista heti pillereiden lopetuksen jälkeen, vai olisiko fiksuinta odottaa ekat menkat pois, ja vasta sen jälkeen alkaa tikuttelemaan? Kierrosta ja ovuloinnista kun ei ole mitään käryä.

Huoooh, miten tästä voikin tehdä näin ison numeron jo tässä vaihessa, eli ennenkuin on alkanut edes yrittää! Mutta kun ei tosiaan haluaisi "hukata aikaa". Kiitos kaikille vastauksista ja plussatuulia teille kaikille! 

Tervetuloa tälle polulle! Jokainen tekee sen omalla tavallaan, mutta suosittelisin, että annat ensin kehon hakea omaa kiertoa ennen kuin aloitat tikuttelun ym. Foolihappo on ainoa "pakollinen" lisäravinne, unohtaisin ens alkuun muut (D toki muutenkin tärkeä).

Ottaen huomioon sen, että sinulla on mahdollisesti hankaloittavia asioita taustalla niin voisithan käydä gynellä jo nyt ennen yrityksen varsinaista aloittamista ja sopia sotasuunnitelmasta. Mutta tämän palstan PCOS-naiset osaavat paremmin opastaa miten kannattaa edetä sen suhteen.

Fakta on se, että taustasi huomioonottaen raskautuminen voi kestää, joten voi olla hyvä lähteä mahdollisimman rennosti liikkeelle näin yleisesti ottaen, toki ottaen mukaan gynen ja mahdolliset kiertoa tasaavat lääkkeet mikäli niitä sitten tarvitaan. Toivotaan toki, että asiat lutvaantuvat luonnollisesti ja nopeasti, ☺️.

N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.

1557/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiko, tervetuloa! Yritän muutamiin asioihin vastata, muut vielä tarkentelevat varmasti jos en kaikkea osaa ja muista.

Itse odottaisin menkat pillereiden jälkeen. Ja ehkä yhden koko kierron luomuna, ennen kuin testaisin ovulaatiota, ellen tuntisi sen oireita aiemmin. Lisäksi joillakin ekat menkat ei luomuna tule kovin helposti pillereiden jälkeen, toisilla kierto pysyy samana. Ja alkuun testaisin ihan halpis liuskatesteillä, ja kun viiva tummuu, niin sitten hymynaamalla, ihan sen kalleuden vuoksi. Niin tein itse tässä kierrossa.

Foolihappoa 400ug ja D-vitamiinia on hyvä syödä. Jos asut jossain isossa kasvukeskuksessa, mittauta ferritiini ja d-vit taso yksityisen labran kautta. On hyvä olla tiedossa nämä "lähtö"arvot, jos raskausaikana niiden kanssa tulee ongelmia. Gelee Royal on myös hyvä lisä, mikäli luontaistuotteita haluaa käyttää, ja jos sen otat käyttöön niin, ehkä suosittelisin yhden luomukierron odottamaan jotta tiedät miten kroppa täysin luomuna reagoi omiin hormooneihisi ja sitten myös pystyt vertaamaan onko lisäravinteesta hyötyä esim ovulaation suhteen vai ei.

Stressihän on yksi, joka tulee tutuksi mikäli yrityksessä kestää. Täällä sitä kannattaa sitten purkaa ja muistaa tuoda niitä ihania asioita myös mukana; ovisplussakin on valtavan iso asia! Ja etenkin jos sen metsästys on ollut haasteellista.

Lämpimästi tervetuloa kuumeilemaan, tilaa kyllä on! 😊🌞

Ps. Laita halutessasi oman profiilin kautta allerkirjoitukseen omia tietojasi, samalla tapaa kuin osalla meistä on. Helpompi muistaa mikä tilanne kenelläkin on.

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

1558/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiko - kannattaa myös henkisesti varautua siihen, että raskaus alkaa heti seuraavasta kierrosta ehkäisyn jättämisen jälkeen. Jos toki siihenkin, että yrittämään joutuu pitkään.

Hattara, pysy täällä vaan, minä ainakin pysyn 😊😊 mulla on töissä vähän sama tilanne - olen hakenut omassa organisaatiossa uutta paikkaa ja kun meille nyt näemmä kävi niin, että se raskaus alkoi HETI, niin en oikeen yiedä pitäiskö vaan nyt sanoa, että hei mä en tässä sitten ehdi kauaa olla. Monenlaisia mietteitä. Haku on kuitenkin myös ulkoinen ja harmittaa, että joltain hyvältä hakijalta mahdollisesti menee tilaisuus ohi ja minä oon sitten parin kuukauden päästä et btw. Vaikka kuinka tiedänkin, että raskauden takia ei saa syrjiä ja mulla ei kertomisvelvollisuutta ole. Haluaisin olla reilu kuitenkin. Toisaalta tätä vastaavaa paikkaa ei tule hakuun pitkään aikaan.

Lapset -02 ja -06, km 02/20, la 1/2021

1559/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Corianderher kirjoitti:

Kiiko - kannattaa myös henkisesti varautua siihen, että raskaus alkaa heti seuraavasta kierrosta ehkäisyn jättämisen jälkeen. Jos toki siihenkin, että yrittämään joutuu pitkään.

Hattara, pysy täällä vaan, minä ainakin pysyn 😊😊 mulla on töissä vähän sama tilanne - olen hakenut omassa organisaatiossa uutta paikkaa ja kun meille nyt näemmä kävi niin, että se raskaus alkoi HETI, niin en oikeen yiedä pitäiskö vaan nyt sanoa, että hei mä en tässä sitten ehdi kauaa olla. Monenlaisia mietteitä. Haku on kuitenkin myös ulkoinen ja harmittaa, että joltain hyvältä hakijalta mahdollisesti menee tilaisuus ohi ja minä oon sitten parin kuukauden päästä et btw. Vaikka kuinka tiedänkin, että raskauden takia ei saa syrjiä ja mulla ei kertomisvelvollisuutta ole. Haluaisin olla reilu kuitenkin. Toisaalta tätä vastaavaa paikkaa ei tule hakuun pitkään aikaan.

Sinuna en sanoisi mitään ainakaan tässä vaiheessa 🤔 sitten vasta jos paikan varmasti saat tai kun raskaus alkaa näkyä. Vaikka jäisit äitiyslomalle niin töihin on mentävä sen jälkeenkin joskus 🤷

Mä en ainakaan sano mitään ennen ku alkaa näkyä, sitten jos joskus tärppää 👀

30v endo toiveissa eka

1560/6611 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne, portland, Villahuivi ja Corianderher! Juu, faktahan on että raskautumisessa voi kestää (tai olla kestämättä) ja olisi varmasti hyvä antaa kropalle aikaa palautua hormonaalisesta ehkäisystä. Itselläni on vain paha tapa olla hyvinkin suunnitelmallinen ja ennakoiva, ja kun olen tuohon pessimismiinkin taipuvainen, eli ajattelen että lasta ei ikinä yrittämisestä huolimatta kuulu, niin tässähän on epämääräinen soppa aluillaan. Jotenkin haluaisi alusta alkaen tehdä kaiken "oikein", jotta maksimoisi sen mahdollisuuden raskautumiseen. Jos ensimmäinen lapsi joskus saataisiin, niin toisen tekemistä ei tarvitsisi enää stressata, kun se isoin tyhjän sylin syndrooma on saatu eliminoitua. 

Mitä Hattaran ja Corianderherin työkuvioihin tulee, niin muistakaa olla hyvällä tavalla itsekkäitä. Jos esim Corianderher nappaat sen uuden duunikuvion, niin ehdit kuitenkin olemaan siinä vielä useita kuukausia ennen kuin joudut jäämään äippälomalle. Perhevapailtakin on kivempi palata takaisin töihin, kun on mielekäs työpaikka odottamassa. Etenkin kun olisit vaihtamassa saman työpaikan sisällä, niin mielestäni haitta työnantajan näkökulmasta on "pienempi", eli ne tulevat kulusi tulevat joka tapauksessa osittain nykyisen työnantajasi maksettavaksi.  Ja tuon työn saaminen tuskin on edes automaatio, eli eiköhän paras hakija valita, oli kyseessä sitten sisäinen tai ulkoinen kandidaatti. Toivon todella, että saisit tuon paikan! 

Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.

Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.