Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Onnittelut plussanneille ❤️
Ellivelli : Tsemppiä ❤️Niin kuin Neliapila jo kirjoittikin, niin vielä on mahdollista saada plussa testiin. Niin kauan on toivoa, kun ei menkat ala 😊👍Itse yrittänyt huhtikuusta asti raskautua, ja pettynyt kerta toisensa jälkeen😔, jotenkin sitä on vaan kuitenkin saanut tsempattua itsensä uuteen yritys kiertoon 😊 En halua mitenkään loukata tällä kysymyksellä, mutta oletko miettinyt jotain tutkimuksia, tai oletko käynyt gynekologille?
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Onnea Piipari ja Kaunis päivä plussasta ❤️
Neliapila, yhä jännään sinun r-testiä!👍💕💕💕
Ja Onnea Piipari sekä Kaunis päivä plussista❤👍❤👍❤👍💕💕💕💕
ONNEA❤ ONNEA!❤
💕💕💕💕💕💕💕💕
Tähtitaivas☆
Haaveissa21 kirjoitti:
Flomama kirjoitti:
Haaveissa21 kirjoitti:
Miten ihminen voikin tulla niin onnelliseksi, kun odotus viimein palkitaan ja menkat alkoi! 34pv kierto oli näin keskenmenon jälkeen. Eli vain 4-6pv normaalia pidempi. Hetken aikaa kyllä luulin olevani taas raskaana, kun ihan samat oireet nyt kuin silloin kun olin raskaana. Oon pitänyt oirepäiväkirjaa ja täytyy jatkossakin muistaa, että vasta kun vuotoa ei näy, niin voisin olla raskaana.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Hienoa kuulla!
Mietinkin tossa että pitää katsoa tää ketju.
Mulla nyt 28pv km jälkeen. Saa nähdä montako päivää menee viel menkkoihin. Raskauden mahdollisuutta ei ole. Jostain oon lukenut et km jälkeen menkat voi tuoda muistoja mieleen sit, mut mä ainakin nyt ajattelen et se on vaan semmonen uuden kierron alku. Toivottavasti sulla hyvät fiilikset kans. Meinaatteko heti tästä kierrosta yrittää uudelleen?Etukäteen vähän pelkäsin menkkoja, että tuleeko huonot fiilikset, mutta onneksi ei tullu. Enemmän sellainen elämä jatkuu fiilis. Eipä taideta kovin aktiivisesti nyt yritellä. Taidetaan mennä tulee jos on tullakseen fiiliksellä. Helppo sanoa noin tässä vaiheessa kiertoa.😁 Miehen työt painottuu vahvasti kesäaikaan ja mieluummin yritettäis sen takia saada talvivauva. Mutta koska tiedän, että lapsia ei tehdä vaan niitä saadaan, niin katsellaan.
Jospa sun ei tartte montaa päivää enää odotella 🙂
Kiva kuulla 👍
On tässä kk aikana kerennyt itsekin käsitellä asiaa ja odotan vaan sitä uutta alkua. Ei ole nyt keskustelu asiasta, mut katotaan sit. Toki parempi varmaan molemmille kun ei turhia paineita ota asiasta. Mä raskauduin helposti tän ekan kerran niin jännittää kans sit et onnistuisiko uudelleen niin hyvin km jälkeen. Mä seurailen nyt muiden yrityksiä ja yritän pitää pään kylmänä. Voi olla että seuraava kierto ei viel kerkee yritykseen miehen töiden takia. Toki jos nyt menkat antais odottaa viel hetken niin vois onnistua 😁 Käyn ehkä kuitenkin ostamassa vähän lisää raskautta edeltäviä vitamiineja 😅
Tsemppiä kaikille 👍
N36 M44
Km 8/20
Esikoinen 8/21
Neliapila: onhan se aikaista testata. Malttamaton kun olen 😬 Kiitos kovasti tsempeistä ☺️
Neiti kesäheinä: Ollenkaan en loukkaantunut kysymyksestä. Hyvä vaan jos joku kysyy kun ei vielä voi tietää mitä kaikkea pitäisi tai olisi pitänyt tehdä. Olen käynyt gynellä ja nyt odotellaan AMH:n tuloksia. Myös edellisen kumppanin kanssa kävin gynellä kun raskaus ei spontaanisti alkanut vuoden sisällä. Tosin tästä aikaa jo 10 vuotta ja uskon että suurin syy oli se, että ajoitus ei toiminut etäsuhteen vuoksi.
Heippa ja onnea hirmuisesti plussanneille💕
Täällä mennään yk2... tänään tuli työpäivän aikana sellainen fiilis että on pakko tehdä r-testi.. sain hailuran, pienen pienen haamun. Tai viivan paikan. Mutta kun oon aina käyttänyt samaa testiä -pregcheck- enkä oo ikinä saanu mitään väriä vaan on ollu puhdas nega.. hämmentävää🧐 en oikein tiedä mitä ajatella. Pitäiskö pikkusen riemuita varovaisesti vai mennä viivanpaikka-ajattelulla.. hmmm.. teen aamupissasta huomenna uuden ja sitten katsotaan uudestaan😊✌🏻
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
Pauluskainen ois tosi kiva nähdä kuvaa millainen testitulos, mun mielestä ihana katella raskaustestejä ja arvioida🤗😀 mut ymmärrän täysin senkin jos et laita 😊
Kuva ei anna oikeaa väritystä..
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
Täällä meneillään todelliset piinapäivät. Ovista en tikuttanut, mutta parin viikon takaisten oireiden perusteella toivoisin/arvioisin, että nyt on n. dpo11. Menkkoja odotan alkavaksi loppuviikon aikana. Raskaustestejä en halua lähteä turhaan tekemään, jotta "haaveet eivät särkyisi". Olen myös melko "järkevä" ja looginen (insinööri tässä terve), joten tavallaan en näe pointtia tehdä testiä ennenkuin menkat on selvästi myöhässä. Tai, että eiköhän se selviä tavalla tai toisella kunhan malttaa hieman odottaa.
Taisin aiemmin kirjoitella, että aina piinaviikoilla googlailen oireita, raskaus vai PMS. Mulla on tänään ollut päänsärkyä, ja google kertoo kyseisen oireen kuuluvan mahdollisesti molempiin, että juu. Tokkopa olen raskaana, mutta jotenkin tässä kierrossa toivo on ollut niin korkealla, että romahdus tulee olemaan aiempia kiertoja suurempi. Ärsyttää myös, että menin googlaamaan koska googlaus kielsi (=ei suosittele) ibuprofeiinia kipulääkkeenä ja meillä löytyy kotoa vain buranaa.
Viikonloppuna illanistujaisissa eräs tuttavani kyseli, että onko minulla lapsihaaveita. Kerroin, että jonkinlaisia haaveita on, mutta mainitsin myös että kolmenkympin rajapyykki (mulla ensi vuonna synttärit) vaikuttaa, eli olen aina ajatellut, että kolmekymppisenä pitäisi olla lapset tehty yms, mutta että kuitenkin epäilyttää onko sitä valmis. Jälkikäteen mietin, että minkä takia sitä piti muotoilla vastausta niin epämääräisesti ja vähättelevästi. Tai en jotenkin halunnut paljastaa, että tässä on yritetty muutama kuukausi, ja että oikeasti haluaisin lapsen. Mä en ehkä ihmisenä hirveästi välitä "äiti-viboja" ulkopuoliselle, mutta ihan oikeasti haluaisin lapsia ja mielummin enemmin kuin myöhemmin. Mulla on vaan joku älytötömän suuri pelko siitä, että jään lapsettomaksi, joten en haluaisi sanoa lapsihaaveita ääneen. Jos tässä joskus päädytään raskaaksi, niin sittenhän alkaa se stressaus keskenmenopelon kanssa ja tieto siitä, että noin 10-15% raskauksista päätyy keskenmenoon ensimmäisen kolmanneksen aikana ja... Mulla on selvästi lapsuuden traumoja menettämisen pelosta, jonka takia en uskalla olla optimistinen. Toinen vanhempani kuoli kun olin lapsi ja varmaan se on jättänyt ikuiset arpensa menettämisen pelkona. Onko teillä muilla tällaisia menettämisen pelkoja/ettei koskaan raskaudu yms? Jotenkin kaiholla kadehdin ihmisiä, jotka julistavat heti kun raskaustesti näyttää plussaa, että heille tulee vauva, eivätkä siis mainitse mitään "jos kaikki menee hyvin", vaan että ovat ajatuksiltaan niin positiivisia, että automaattisesti ajattelevat että kaikki menee oppikirjamaisesti ja lopputuloksena on terve lapsi.
Mutta tällaisia syvällisiä (ja synkkiä!) tuntemuksia täällä tänään.
Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.
Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.
Kyllä tuossa jotain väriä haamuilee 🤔 osui heti munkin silmään, lupaava testi on 👍 sulla on nyt kyllä heti kunnolla jännät paikat siellä,ja pitkä yö odottaa huomista 😁
Nyt toivotaan parasta että viiva vahvistuu 😊
Pauluskainen kirjoitti:
Täällä mennään yk2... tänään tuli työpäivän aikana sellainen fiilis että on pakko tehdä r-testi.. sain hailuran, pienen pienen haamun. Tai viivan paikan. Mutta kun oon aina käyttänyt samaa testiä -pregcheck- enkä oo ikinä saanu mitään väriä vaan on ollu puhdas nega.. hämmentävää🧐 en oikein tiedä mitä ajatella. Pitäiskö pikkusen riemuita varovaisesti vai mennä viivanpaikka-ajattelulla.. hmmm.. teen aamupissasta huomenna uuden ja sitten katsotaan uudestaan😊✌🏻
Mikä kp sinulla menossa?
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Neiti kesäheinä kirjoitti:
Pauluskainen kirjoitti:
Täällä mennään yk2... tänään tuli työpäivän aikana sellainen fiilis että on pakko tehdä r-testi.. sain hailuran, pienen pienen haamun. Tai viivan paikan. Mutta kun oon aina käyttänyt samaa testiä -pregcheck- enkä oo ikinä saanu mitään väriä vaan on ollu puhdas nega.. hämmentävää🧐 en oikein tiedä mitä ajatella. Pitäiskö pikkusen riemuita varovaisesti vai mennä viivanpaikka-ajattelulla.. hmmm.. teen aamupissasta huomenna uuden ja sitten katsotaan uudestaan😊✌🏻Mikä kp sinulla menossa?
No kun sehän tässä just mua askarruttaa ja mietityttää ihan hirveästi... mulla kp 13 menossa. Menkat oli... vai oliko menkat vai kenties kiinnittymisvuotoa🤔 oli niin niukat että missään vaiheessa ei tullu tiputtelua suojaan asti. Kuitenkin tuli siinä vaiheessa että tulkitsin ne menkoiksi. Sekaisin menee kaikesta ajattelusta🤪🤪✌🏻
Mutta askel kerrallaan.. en laita suuria toiveita kuitenkaan tohon ”haamuun”.. kivahan se olis jos se vahvistuis😊
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
Menkat alkoi! Ekat nyt spontaanin km (7+2) jälkeen. Meni 31pv joka ois 4pv enemmän kuin normi kuukautiset. Ihan hyvä fiilis ja tuntuu et nyt on vaan uus alku ja pian ois taas kiva päästä jännittämään teidän kanssa.
Tsemppiä kaikille!!!
N36 M44
Km 8/20
Esikoinen 8/21
Kp30 ja raskaustesti aamupissasta nega. Menkkoja odottelen.
Kiiko kirjoitti:
Täällä meneillään todelliset piinapäivät. Ovista en tikuttanut, mutta parin viikon takaisten oireiden perusteella toivoisin/arvioisin, että nyt on n. dpo11. Menkkoja odotan alkavaksi loppuviikon aikana. Raskaustestejä en halua lähteä turhaan tekemään, jotta "haaveet eivät särkyisi". Olen myös melko "järkevä" ja looginen (insinööri tässä terve), joten tavallaan en näe pointtia tehdä testiä ennenkuin menkat on selvästi myöhässä. Tai, että eiköhän se selviä tavalla tai toisella kunhan malttaa hieman odottaa.
Taisin aiemmin kirjoitella, että aina piinaviikoilla googlailen oireita, raskaus vai PMS. Mulla on tänään ollut päänsärkyä, ja google kertoo kyseisen oireen kuuluvan mahdollisesti molempiin, että juu. Tokkopa olen raskaana, mutta jotenkin tässä kierrossa toivo on ollut niin korkealla, että romahdus tulee olemaan aiempia kiertoja suurempi. Ärsyttää myös, että menin googlaamaan koska googlaus kielsi (=ei suosittele) ibuprofeiinia kipulääkkeenä ja meillä löytyy kotoa vain buranaa.
Viikonloppuna illanistujaisissa eräs tuttavani kyseli, että onko minulla lapsihaaveita. Kerroin, että jonkinlaisia haaveita on, mutta mainitsin myös että kolmenkympin rajapyykki (mulla ensi vuonna synttärit) vaikuttaa, eli olen aina ajatellut, että kolmekymppisenä pitäisi olla lapset tehty yms, mutta että kuitenkin epäilyttää onko sitä valmis. Jälkikäteen mietin, että minkä takia sitä piti muotoilla vastausta niin epämääräisesti ja vähättelevästi. Tai en jotenkin halunnut paljastaa, että tässä on yritetty muutama kuukausi, ja että oikeasti haluaisin lapsen. Mä en ehkä ihmisenä hirveästi välitä "äiti-viboja" ulkopuoliselle, mutta ihan oikeasti haluaisin lapsia ja mielummin enemmin kuin myöhemmin. Mulla on vaan joku älytötömän suuri pelko siitä, että jään lapsettomaksi, joten en haluaisi sanoa lapsihaaveita ääneen. Jos tässä joskus päädytään raskaaksi, niin sittenhän alkaa se stressaus keskenmenopelon kanssa ja tieto siitä, että noin 10-15% raskauksista päätyy keskenmenoon ensimmäisen kolmanneksen aikana ja... Mulla on selvästi lapsuuden traumoja menettämisen pelosta, jonka takia en uskalla olla optimistinen. Toinen vanhempani kuoli kun olin lapsi ja varmaan se on jättänyt ikuiset arpensa menettämisen pelkona. Onko teillä muilla tällaisia menettämisen pelkoja/ettei koskaan raskaudu yms? Jotenkin kaiholla kadehdin ihmisiä, jotka julistavat heti kun raskaustesti näyttää plussaa, että heille tulee vauva, eivätkä siis mainitse mitään "jos kaikki menee hyvin", vaan että ovat ajatuksiltaan niin positiivisia, että automaattisesti ajattelevat että kaikki menee oppikirjamaisesti ja lopputuloksena on terve lapsi.
Mutta tällaisia syvällisiä (ja synkkiä!) tuntemuksia täällä tänään.
Menettämisenpelko kuulostaa tutulta. Mä oon lähimenneisyydessä menettänyt liian läheisiä liian monta. Arvaa vaan kun sain keskenmenon niin ajattelin että ei mulle lastakaan enää suoda. Oon joku "kuolemamagneetti". Tästä syystä olen hyvin epäileväinen, että raskaudun tai että saisin lapsen syliin asti. Keskenmennyt raskauskin mun oli niin vaikea uskoa todeksi..
Toivon sulle positiivista mieltä ja plussaa. ❤️🤗
Flomama kirjoitti:
Menkat alkoi! Ekat nyt spontaanin km (7+2) jälkeen. Meni 31pv joka ois 4pv enemmän kuin normi kuukautiset. Ihan hyvä fiilis ja tuntuu et nyt on vaan uus alku ja pian ois taas kiva päästä jännittämään teidän kanssa.
Tsemppiä kaikille!!!
Hieno juttu!
Onnea plussanneille ja tsemppiä piinapäiviö viettäville ja pettymysten kanssa eläville.
Pauluskainen oliko testi vahvistunut tänä aamuna? Minä tein ekan testin dpo 11 (kp35) ja oli todella haalea. Jos olisin päivää ennen tehnyt niin olisi varmaan ollut nega.
Neliapila pahoittelut että testi oli nega. Kuinka pitkä kierto sinulla yleensä on? Ehkä voi muuttua vielä plussaksi jos testasit aikaisin.
Meillä monilla näyttää olevan samanlaisia pelkoja. Itsekin olen välillä vakuuttanut itseni että en varmaankaan koskaan voi tulla raskaaksi. Ja nyt kun tuli positiivinen olen tottakai todella innoissani mutta on toisaalta vaikea uskoa että tämä ihana asia on suotu minulle. Nyt sitten jännitän ekaan ultraan asti ja pelkään kohdunulkoista ja keskenmenoa. Olisi luullut että tämä huolehtiminen laantuu kun tulee plussa mutta en uskalla täysin iloita ennen kuin ultrassa näkyy että kaikki hyvin. Tänään olisi pitänyt menkat alkaa mutta ei onneksi näy vuotoa.
Tsempit kaikille omiin tilanteisiin ❤ Jospa nyt tulisi plussa-aalto niinkuin on aina välillä täällä käynyt.
Kaikille ihanaa syyskuun alkua 🍂🍁
Jotenkin ihanaa kun illat pimenee, saa kaivella lyhtyjä ja kynttilöitä esille. Oikein odotan kuulaita syysaamuja, vaikk taitaa vielä lämmintäkin luvata.
Täällä ovis ohitettu tyylikkäästi, kp14/dpo1. Talletteluja oli joka toinen päivä, eilen vielä innostuttiin varmistelemaan. Ei ainakaan siitä jää onnistuminen kiinni, ja enempää ei itse oltaisi voitu tehdä ☺️
Inocapsit loppuu torstaina, enkä niitä nyt tilannutkaan enempää...toki äkkiäkös kipaisen apteekkiin pyytämään että tekevät tilauksen jos mieli muuttuu. Mutta uskon että 3kk niitä rouskittuani on niiden aika nyt ohi.
Samoin ovistikut loppuivat ja niitäkään en enää tilaa. Meille on nyt syksyn aikana tulossa monta uutta juttua ja vaihetta elämään, että raskautumisennyrittäminen jää tjottailuun ja otetaan vastaan se mikä annetaan 🙏🏻 Uskon kuitenkin edelleen että kaikella on tarkoituksensa, aikansa ja paikkansa ❤️
Ruokaremontti etenee viidettä viikkoa, enkä kadu hetkeäkään että lähdettiin kokeilemaan, ei vatsakipuja, ei turvotusta, ei jatkuvaa väsymystä. Tämä nyt vain näyttää sopivan minulle ja toki kun valvottuna tätä vien eteenpäin, niin korjauksia saadaan tehtyä nopeasti jos alkaa joku kohta kränäämään 😊
Tsemppiä ja plussatuulia 🤗
Piipari, normaalisti tuo kp30/30. Nyt tosin ensimmäinen kierto synnytyksestä, meillä siis reilu vuoden ikäinen kuopus. Eli saattaa hyvin hakea vielä paikkaansa tämä kierto 😅 Ovulaatiosta ei varmuutta, joten dpo ei tiedossa. Pitkin kiertoa tullut vahvaa viivaa mutten ole aivan varma onko ihan tasapaksu kontrollin kanssa. Premom-sovellus sanoo että kp27 olisi ollut ”peak”, mutta jotenki silti itse epäilen 😅 Varaudun nyt kuitenkin pitkään kiertoon.
Kuopuksesta plussa tuli jo dpo10, jonka vuoksi oon testaillut nytkin jo aika aikaisin 😁
Oireita ei oo pahemmin ollut, ainakaan sellaisia mitä nyt mieltäisin raskauteen kuuluviksi. Olikohan pari päivää sitten, kun juili viimeisen kerran vatsaa ja pää on ollut tosi kovasti kipeänä monta päivää putkeen. Välillä mielikuvitus laukkaa ja koen tuntevani kaikki maailman oireet, mutta taitaa kuulua asiaan 😅
Täältäkin mukavaa syyskuun alkua! ❤️
Täällä edelleen suhteellisen tummaa viivaa tulee tuohon ovulaatiotestiin, toki aika varmaan ei mitään meinaa 🙈 Raskaustesti tuolla kaapissa huutaa mutta vielä yritän malttaa odottaa.