Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

41/6611 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoittelin jo toisaalle, kun tämä ketju on vielä niin hiljainen. Oon kans vähän vainoharhainen siitä, kirjoitanko tunnistettavasti. Mutta tuun hulluksi, jos joudun puhumaan tästä vain miehen kanssa, ei hän tajua vaikkapa fyysisistä tuntemuksista tietenkään samoin kuin naiset, jotka ovat kokeneet samaa kuin mitä minä käyn läpi. Ja haluan puhua hänen kanssaan myös muista asioista :D vaikka aika paljon nämä vauvajutut tulevat puheeksi.

Mulla vauvakuume heräsi kunnolla vasta näin kolmekymppisenä. Käytiin eilen miehen kanssa treffeillä ja jossain kohtaa keskustelua tajusin etten ole hetkeäkään katunut tai kyseenalaistanut lapsen hankintaa. Haluan myös opiskella toisen maisteritutkinnon (pääasiassa rahan vuoksi, nykyinen suuntautuminen on heikommin palkattua kuin uusi vaihtoehto), mutta jos saisin lapsen, enkä pääsisi opiskelemaan, se olisi ihan ok (ja ainahan voi yrittää uudelleen). Jos sen sijaan pääsisin opiskelemaan, mutta en saisi lasta... en tiedä miten jatkaisin eteenpäin. Halu tulla äidiksi on niin voimakas.

En tiedä auttoiko tämä pohdinta Käyttäjä 20210:n pohdintaa. Huomautettakoon vielä, me haaveilemme miehen kanssa vain yhdestä lapsesta, eli senkään takia ei ole ollut kiire aloittaa perheenperustamista.

42/6611 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Casamaria kirjoitti:

Mä kirjoittelin jo toisaalle, kun tämä ketju on vielä niin hiljainen. Oon kans vähän vainoharhainen siitä, kirjoitanko tunnistettavasti. Mutta tuun hulluksi, jos joudun puhumaan tästä vain miehen kanssa, ei hän tajua vaikkapa fyysisistä tuntemuksista tietenkään samoin kuin naiset, jotka ovat kokeneet samaa kuin mitä minä käyn läpi. Ja haluan puhua hänen kanssaan myös muista asioista :D vaikka aika paljon nämä vauvajutut tulevat puheeksi.

Mulla vauvakuume heräsi kunnolla vasta näin kolmekymppisenä. Käytiin eilen miehen kanssa treffeillä ja jossain kohtaa keskustelua tajusin etten ole hetkeäkään katunut tai kyseenalaistanut lapsen hankintaa. Haluan myös opiskella toisen maisteritutkinnon (pääasiassa rahan vuoksi, nykyinen suuntautuminen on heikommin palkattua kuin uusi vaihtoehto), mutta jos saisin lapsen, enkä pääsisi opiskelemaan, se olisi ihan ok (ja ainahan voi yrittää uudelleen). Jos sen sijaan pääsisin opiskelemaan, mutta en saisi lasta... en tiedä miten jatkaisin eteenpäin. Halu tulla äidiksi on niin voimakas.

En tiedä auttoiko tämä pohdinta Käyttäjä 20210:n pohdintaa. Huomautettakoon vielä, me haaveilemme miehen kanssa vain yhdestä lapsesta, eli senkään takia ei ole ollut kiire aloittaa perheenperustamista.

Olen tuo käyttäjä 20210, jostain syystä viesti tuli sillä nimellä vaikka olin kirjautunut tällä tunnuksella 😅 mukavaa kuulla pohdintaasi! Oletteko siis aloittaneet jo yrityksen vai onko tietty ajankohta mielessä? Yhden lapsen ehtii vielä hyvin saada kolmekymppisenäkin, itse olen jostain syystä niin vainoharhainen etten voisi saadakkaan lapsia tai menisi monia vuosia. Tämä ehkä siitä kun olen monesti unohtanut pillereitä/kondomit hajonneet ilman seurauksia. Ja täällä palstoilla myös kun on lukenut kuinka vaikeaa osalla raskautuminen on :/ itsehän kukaan ei voi tietää kun vasta sitten kun jättää ehkäisyn pois 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/6611 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yritys käynnissä. 😊 Tsemppiä pohdintoihin!

44/6611 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä, minä 19v ja mies 26v ensimmäinen kuukausi yritystä takana pillereiden lopetuksesta. Kiertoni on päiväntarkka eikä minulla ole muita sairauksia kuin lievä kilpparin toimintahäiriö eli subkliininen hypotyreoosi. Siitä menossa lääkäriin ensviikolla, toivon saavani selvyyttä asiaan.

Miehellä pian opinnot pulkassa jolloin muutamme omakotitaloon kauemmas kotipaikkakunnasta, uusiin maisemiin. Itse koitan elää terveellisesti ja olla stressaamatta turhista jotta tärppäisi. Molemmat ollaan tosi lapsirakkaita ja halutaan oma perhe nuorena. En näe siinä mitään pahaa, tämä on meidän unelmamme. :)

Ja hei, muut joilla on kilpirauhasen toiminnassa häiriötä ja yrittävät raskautta tms niin kertokaa lisätietoa miten paljon se vaikuttaa raskautumiseen ja raskaudessa?

19v | Raskaana

45/6611 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä pohdintoihin! Mulla myös sellainen olo, että joku tunnistaisi mun kirjoitukset, mutta ehkä oon vaan vainoharhainen.

Täällä tuli ovisplussan tänään, joten saa nyt pari viikkoa sitten jännätä! En malttaisi millään odottaa :)

46/6611 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän sittenki hakee ovistikkuja 🤔😅 pitäis tällä viikolla olla! Nyt ilmeisesti kohtutulehduksesta selvitty vielä kun lähtis elimistöstä tää hiivaa 😵

Miten tarkkoja ootte syömisessä, lisäravinteissa yms?

Ite lopetin tupakan polton, alkoholin käytön, syön foolihappoo, raskausajan monivitamiineja ja rautaa. Lisäks menee mangnesiumia ja biotiinia 🤔 eli kourallinen pillereitä päivässä😂 mulla oli kolme kk sitte alhainen ferritiini, siks rautaa ja jos ei syö mangnesiumia niin alkaa koskee jalkoihin, biotiinia että tukka kasvaa ☺

Onko joku kokeillu sitä mehiläis pilleriä, royl gele jtn? Liekkö ihan höpöhöpö pilleri 🤔

30v endo toiveissa eka

47/6611 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sini990 hyvä että kohtu tulehdus selätetty! :) Mä oon myös syönyt nyt monivitamiineja, rautatabletteja, kalkkitabletteja ym... Jos ne vähän auttais 🙂 En tiedä onko oikea ovis tänään, kun eilen tuli se plussa. Ainakin äsken nipisteli oikealta puolelta munasarjoja🙈 En oo kuullut tuollaisista mehiläispillereistä, mikä tarkoitus niillä on? 🙂

48/6611 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille! Olen tämän ketjun aloittaja. Kiva, että väkeä on valunut tännekin kirjoittelemaan ja jakamaan tuntemuksia.

Elämä ei mene aina niin kuin on suunnitellut ja emme ole vielä miehen kanssa aloittaneet yritystä, vaikka alkuperäinen suunnitelma oli heinäkuussa. Kuitenkin olemme sopineet viimeistään joulun jälkeen jättävämme ehkäisyn (kumin) pois. Tarkka ajankohta on miehen päätettävissä, mutta itse olen sanonut että lokakuun jälkeen olen valmis! Lokakuu kun meillä sattuu olemaan täynnä erilaisia juhlia yms.

Toivon todella, että yrityksen ajankohta ei enää siirry. Nyt tosin mieskin on asiasta varmempi ja suhtautuu asiaan eri tavalla kuin kesällä. Hän juttelee vauvasta ja tulevasta perhe-elämästä nykyään lähes päivittäin. Luulen, että tämä parin kuukauden lykkäys oli loppujen lopuksi positiivista. Vielä kun pari kuukautta jaksaa olla kärsivällinen niin uskon sen palkitsevan. (Olen kokenut enemmän tai vähemmän "vauvakuumetta" teini-ikäisestä asti ja parisuhteessamme lapsiaihe on ollut esillä viimeiset 3 vuotta.)

Plussatuulia kaikille! 💞

49/6611 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yrittänyt syödä terveellisemmin, syön yleensä harvemmin niin nyt koetan muistaa syödä välipaloja 😊 Mä en juo melkein koskaan alkoholia ja syön vitskuja muutenkin, niin välipalojen syöminen ja foolihappo on mun konkreettiset muutokset tässä kohtaa.

50/6611 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva x tiiän tuon tunteen! Meidän piti kans lopettaa ehkäsy jo kesällä mut tuli kaikkee muuttujia matkaan 🙄 jospa pian pääsette yrittämään!

Royl gelee eli kuningatarhyytelö luontaistuote jonka pitäis vaikuttaa hedelmällisyyteen. Järjellä ajatellen kuulostaa höpöhöpöltä mut kun lukee miten vaikeeta onkaan raskautua niin vähän tekis mieli kokeilla 😅

Lueskelen vauva lehtiä ja ois hirvee into sisustaa lastenhuonetta mut koska oon vähän taikauskonen niin ei uskalla 🙊😂

mun äiti on säästäny pinnasängyn ja kehdon mun vauva ajoilta ja haluaisin ehdottomasti ne tänne puunattavaks ja laitettavaks mut en haluais kertoo yrityksestä mitään 🤔

30v endo toiveissa eka

51/6611 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, pitäs ehkä ottaa kokeilulistalle tuo royl geele 🙂 meilläkin olis yks huone vapaana vauvalle 🙈 molemmilla lapsilla nyt omat huoneet ja tehtiin kun remontoitiin vielä yksi huone lisää väliseinällä, kun tiedettiin että se kolmas joskus tulee 🙂 Ihania nuo sängyt ja kehdot jos on ollu itellä vauvana, saa käyttää omalla lapsella sitten 😊 meillä ei tosin ollu mitään mitä mulla olis vauvana ollu 😔

52/6611 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tuonne toiseen ketjuun jo kirjoitinkin. Ovis bongattu heti yk1 ja peiton heiluttelutkin osuivat sopivasti sen ympärille 😊 mulla on nyt dpo9 ja Flo'n mukaan kuukautisten oletettu alkamispäivä on ensi viikon torstai. Kaikenlaisia oireita olen jo bongannut: rintojen arkuus, alavatsan tuntemukset, päivän verran rusehtavaa vuotoa, turvotusta (mutta sitten taas välillä vatsa on ihan littana höh😅) ... Mun "oireet" saattavat hyvinkin olla vain ylitulkintaa.

Tein päätöksen että haen testin vasta ensi viikon keskiviikkona ja testaan kuukautisten oletettuna alkamispäivänä. Eli tasan viikon päästä 🙈 tai no, jos kuukautiset alkavat niin eipä siinä sitten edes tarvii testailla. Mua myös jännittää tosi paljon ensi viikko, koska mulla kuukautisia edeltävät oireet ovat tosi vahvoja ja pettymys on suuri, jos ne ilmaantuvat heti alkuviikosta 😕

On tää jännää ja tunteiden vuoristorataa kyllä todellakin 🙈

Tsemppiä kaikille yrittäjille ja sitä suunnitteleville, tulkaahan kertomaan kuulumisia. ❤️ Kiva kun täällä alkaa olemaan porukkaa.

53/6611 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi sulla jännät ajat casamaria 😊 plussatuulia! Mulla vasta dpo 3, ja oon siis nähnyt nyt kolmena yönä unia, ja yleensä nään unta tosi harvoin! Viimeyönä tunsin kunnon nipistyksen oikealla alamahalla.. heti huomaa kaikkia oireita kun oikein toivoo 😀

54/6611 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumihiutale_ ❤️

Siis apua, mulla on rinnat tosi tiukat ja kipeät, nenä tukossa, huimaa, turvottaa ja ruoatkaan eivät maistu enää samalla tavalla. 6 päivää oletettuihin kuukautisiin. 🙈 Mies yrittää toppuutella, kun ei tietenkään halua että petytään... Ja tiedän että tuun tippumaan korkealta jos kuukautiset ens viikolla alkavat. Nämä samaiset oireethan voivat olla myös PMS-oireita, joita mulla ei ennen ole ollut...

Voi miten mä nyt jaksan odottaa vielä nämä 6 päivää!

55/6611 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin eilen kaupassa ja päätin huvin vuoksi ostaa ovulaatiotestejä. Tein yhden testin ja negatiivinen tulos tuli. Tänään uusiksi, meillä on Pearly hedelmällisyystietokone käytössä joka perustuu peruslämmönmittaukseen. Lämmöt on tänään korkeammalla kuin edellispäivinä joten voisin olettaa että ovulaatio on tulossa, muutenkin ollut iloisemmalla tuulella ja halut korkealla, sekin voi toki johtua viimeaikaisen stressin lievittymisestä. :)

++ Lääkärissä ja verikokeissa käyty kilpirauhasesta, lääkekokeilu aloitetaan jos arvoissa on yhä jotain vialla (todennäköisesti on kun ollut jo yli vuoden). Lääkäri myös sanoi että koska olen nuori ja perusterve, ei raskautumissen suhteen kannattaisi murehtia turhia. Ja että stressiä yrittämisestä ei kannata ottaa, se vain vaikeuttaa asioita. Tämän olen sisäistänytkin ja seksiä harrastetaankin ihan vain seksin ilosta. Ja meillä molemmat sattuukin sopivasti haluamaan joka päivä joten ei voisi olla mahdollisuutta missata ovulaatiota! :D Itse en muuten usko luontaistuotteilla olevan suoraa vaikutusta hedelmällisyyteen, toki foolihappoa jne. Vitamiineja tulisi ottaa raskautta yrittäessä ja sen aikana.

19v | Raskaana

56/6611 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Tulen uutena tänne kuumeilemaan. Olen 25vuotias ja mieheni 31v kanssa haaveilemme esikoisestamme. Ensiviikon torstaina kierukka lähtee ja ai että on tuskaa odotella sinne saakka 😌

Plussa tuulia jokaiselle teille 👍🏻

Jännittäviä aikoja ☺️

57/6611 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja unohdin lisätä että ei pitäisi olla esteitä raskautumiselle: käytän harvoin nykyään alkoa, en tupakoi, urheilen ja syöb monipuolisesti mieheni kanssa sekä käytämme vitamiinejä lisänä. Olen myös normipainoinen joten toivon, että saisimme pienen alulle pian!

Ja tätä piinaava vauvakuumetta ollut yli 5 vuotta, joka vain pahentunut vuosi vuodelta. Nyt ihanaa kun rinnalla ihminen kenen kanssa tahtoo perheen ja elämä tuntuu vain todella hyvältä ja rakastavalta.

Sekä työt ja koti vakituisia 😊

58/6611 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa mukaan 😊

Arvatkaapa mitä... Mä plussasin tänään 🙈 kp27 ja kuvankin laitoin

"Toiveena vauva (2019-2020)" - ketjuun. Kovasti toivomme miehen kanssa että pikkuinen pysyy matkassa. ❤️ Kuukautisten pitäisi alkaa viikonloppuna, jos ei kuulu, teen maanantaina uuden testin ja jos se edelleen on plussa, soitan neuvolaan. 😍

59/6611 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi onnea casamaria! ❤️ Tiedätkö, mä taisin plussata kans tänään haamujen esiäidin, yritän vielä malttaa etten innostu liikaa 🙈 jännää!

60/6611 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania uutisia täällä ! ❤️ Onnittelut casamaria ja varovaiset onnittelut myös lumihiutale 🥰 Toivon plussanne pysyvän sekä vahvistuvan 💕

Itse tilasin just läjän foolihappoa lisäksi sekä varhaisia raskaustestejä, viikko kierukan poistoon (24.10) ❤️ 😍