Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

3941/6611 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tämän keskustelun aikoja sitten kun aloitimme lastenteko puuhat mieheni kanssa viime syksynä.

Haluaisin tulla vaan antamaan tsempit muille yrittäjille, että älkää luovuttako! ❤️

Meillä tähän projektiin upposi lähes vuosi. Tikutettiin, ajoitettiin ja kaikilla poppakonsteilla höystettiin tätä yritysaikaa. Mitään ei kuulunut ja ehdittiin jo masentua.

Seurasin kiertoani ja huomasi että kiertoni on lyhykäinen, 23 päivää ja luteaalivaihe oli vaihteli 7-9 päivää. Olin tietenkin lukenut kaiken materiaalin netistä liittyen vauvantekoon ja olin varma että lyhyt kierto ja luteaalivaihe olivat syynä onnistumattomuuteen. Söin kaikenmaailman vitamiineja ja jauheita pidentääkseni kiertoa/luteaalivaihetta. Yhdynnän jälkeen pidettiin lantiota pystyasennossa. Käskin miehen lopettaa saunomisen. Jätettiin molemmat alkoholi kokonaan pois. Samoin vähennettiin lihan syöntiä. Varasin ajan akupunktioon.

Sitten sattui elämä ja isot muutokset työrintamalla. Vitamiineista tuli myös kauhea akne. Päätin lopettaa kaikki pillerit ja jauheet ja pistettiin lapsenteko muutenkin taka-alalle pariksi kuukaudeksi. Viimeisimmässä kierrossa harrastettiin seksiä vain kerran. Ajattelin, että ihan sama, antaa olla, menköön tämä ja jopa seuraava kierto harakoille. Molemmilla oli paljon muuta ajateltavaa. Ja se klassinen tapahtui. Ilman mitään kikkakolmosia, vitamiineja, jauheita, outoja asentoja seksin jälkeen, juotiin pari pulloa viiniäkin pihvien kanssa ja...

...kuukautiset nyt myöhässä, raskaustesti näyttää positiivista ❤️💪🏽

3942/6611 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä347, ihanaa, voi onnea!!🤣❤❤

Kerro vielä lisää....

ONNEA 💖🎂💖🎂💖 ONNEA

ONNEA 🎂❤🎶🎶❤🎶🎶🎶🎶🎶🎶

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3943/6611 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Tuleva rouva jokunen plussasta ❤️

Kiitos tsempeistä Tähti ❤️ Oot sydämellinen ihminen ❤️😊👍

Kyllä se on kp1/28 😥

Saman mittainen kierto kun viimeksikin.

Kaikki tehtiin mitä voitiin, mutta kun ei riitä niin ei 😔 ehkä en edes ovuloinut tässä kierrossa kun ei ollut kovin selviä oireita 😕

Aion jatkaa greippimehulla ja mama monivitamiineilla seuraavatkin kierrot, en aio tikutella ovista. Nyt jatketaan kesälomaa ja nautitaan siitä ☀️ ja toivotaan että menkat on pian ohi eikä tuu ihan tulvana 😊👍

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

3944/6611 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kaikille uusille!❤💖❤🎶🎶🎶🎶🎶

Pikaista plussaa❤🎶🎶🎶🎶🎶

3945/6611 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menee Kanelilla?😓👍❤ ❤ ❤

3946/6611 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva Rouva jokunen,

Oi ONNEA ONNEA!!❤🎶❤🎶❤🎶❤

ONNEA ONNEA ONNEA🎂💖🎂💖🎂💖

Testikuvaa?👍

3947/6611 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryoutille virtuaalihalit ❤️

Ja onnittelut plussanneille! Ja kaikille yhteisesti tsemppiä, paljon taas viestejä tullut!

Täällä kp5 menossa ja neljäs letrokierto aluillaan. Ja taas Chardin kanssa jotain samaa: menkat kesti kaks päivää, todella niukat. Kolmantena päivänä aloitin letrot ja niiden vuoksi aina vähän tuhruvuotoa. Kuitenkin niin vähäistä että jo eilen kp4 päästiin vällyjen väliin, harvinaista että näin aikaisin! Letroilla viime kierrossa ovis varmistettu tapahtuneeksi kun progesteroniarvo oli 60 joten sain ohjeeksi jatkaa letrozolin kanssa samalla 5mg annoksella seuraavat 6 kuukautta. Tuntuu vähän pelottavalta olla nyt näin pitkään ilman ultrakontrolleja ja ei tiedä sitten yhtään follien kasvusta tai limakalvon paksuudesta... Sanoivat lapsettomuuspolilta että otan yhteyttä heihin kun raskaus alkaa (varhaisultraa varten) tai jos kierrot ei pelaa. Tavallaan myös heräsi luotto että hekin uskovat että letroilla voisi tosiaan tärpätä! Jos ei puolessa vuodessa raskaus ala niin pistoshoidot alkavat sitten. Saapahan hetken rauhan polikäynneistä ja voi vähän relata!

3948/6611 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikkainen,

hyvin se menee letroilla ja jospa nyt tärppää tässä välissä❤👍🎶🎶🎶🎶

Pikaista plussaa!!❤

3949/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva rouva jokunen ja Käyttäjä34701 onnittelut plussasta ❤️

Mustikkaiselle nyt myös positiivista puhurituulta 🌬️❤️

Tryoutille myös täältä etähalauksia ❤️

Ja minä olen niin onnellinen että saan tänään nielaista viimeisen napin... Olo eikun huononee, heräilin yölläkin moneen kertaan pahoinvointiaaltoon. Vähän jo alkaa hirvittää mitä seuraava nappikuuri saa aikaan. Kyllähän tiesin että herkästi reagoin mutta lähinnä ajattelin psyykkistä puolta....nyt olen imenyt itseeni varmaan kaikki fyysiset sivuvaikutukset mitä vain voi olla 😒 Mutta tiputtelu loistaa edelleen poissaolollaan 👍 Kuinkahan nopsaan niitä menkkoja voi sitten odotella kun tämä kuuri loppuu?

3950/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä34701 ja Tuleva Rouva Jokunen, onnea!!! ❤️

Tähti, toivon sydämestäni, että teillä nappaisi tähän kiertoon 🙏🏻❤️ Kaikille piinailijoille ja uuden kierron aloittaneille halit ja tsempit.

Täällä kp 3 ja elämä alkaa taas voittaa. Hyviä asioita tapahtuu nyt muutenkin mun elämässä ja pakko uskoa, että johonkin kiertoon se meilläkin tulee vielä onnistumaan. Kiitos tälle palstalle ja aidoille naisille. Yksi päivän kohokohdista on aina selata tämä ketju, että onko tullut uusia viestejä ja uusia plussia 😍

Minä 28 v. ja mies 31 v. Esikoinen toiveissa. Yritys aloitettu 4/20.

3951/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussanneille <3 Ihanaa :) <3

Mustikkainen, kylläpäs me kuljetaan nyt synkassa kiertojemme ja oireidemme kanssa :D Jotenkin hassua. Toivottavasti saadaan synkronoidusti plussatkin samaan aikaan ja mahdollisimman pian tietysti :)

Kp6 ja rakkautta rakkautta vain miehen kanssa <3 Näin kp 4-5 välisenä yönä unta missä tein räikeän punaisen ovisplussan, siis heti kun menkat olivat oikeastikin loppuneet. Sen jälkeen on päässä pyörinyt ajatus, että mahtaako ovis olla tulossa jotenkin erityisen aikaisin tässä kierrossa? Mulla on ollut pari 25 päivän kiertoa vuoden sisällä, mutta ei sen lyhyempää. Oli jännän todentuntuinen uni. Ehkä mä aloitan ovistestailut jo tänään sen kp 8 sijasta, ihan vaan varmuuden vuoksi :D

N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22

3952/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikille. Toivottavasti juhannus meni kaikilla rentouttavasti. Onnittelut kaikille plussanneille ja tarrasukkia. Tsemppiä kaikille yrittäjille.

Minä kävin täällä ennen juhannusta esittäytymässä haamuviivan kanssa. Näyttää siltä, että seuraavan tason piinailu alkaa, eli pysyykö esikoinen matkassa ja onko terve...

Tämä on ihana keskustelu, kun kaikki mahtuu mukaan ja kaikesta voi puhua avoimesti 💞

3953/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis mullahan on kp7 tänään jo menossa 😁🙈

Alotin ovistestailut. Ihan normaalin värinen viiva mulle tässä vaiheessa kiertoa. Negaa tai haamua en oo ikinä saanutkaan ovistikuilla. Se on joko kunnon viiva tai kontrollia vahvempi viiva 🤭

N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22

3954/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne menkat vaan taas alkoi lopulta pari päivää myöhässä. Nyt sitten yrityskuukausi 4 tai 5 menossa. olen siis tuo Käyttäjä32129 vaihdoin vain nimimerkkiin. 😊 Alkaa kyllä niin turhauttamaan kun ikää meillä on minä 25 ja mies 26 ja kaikki tutut kertoilee miten ”vahingossa” tullut raskaaksi tai heti ekalla yrittämällä ja tässä sitä vaan yritetään vieläkin.

🤨

3955/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lii7u kirjoitti:

Niin ne menkat vaan taas alkoi lopulta pari päivää myöhässä. Nyt sitten yrityskuukausi 4 tai 5 menossa. olen siis tuo Käyttäjä32129 vaihdoin vain nimimerkkiin. 😊 Alkaa kyllä niin turhauttamaan kun ikää meillä on minä 25 ja mies 26 ja kaikki tutut kertoilee miten ”vahingossa” tullut raskaaksi tai heti ekalla yrittämällä ja tässä sitä vaan yritetään vieläkin.

🤨

Tsemppiä ❤️ Meillä meni muistaakseni toisen lapsen yritykseen 5kk kun olin samanikäinen kun sinä nyt 😊 Ennen yrittämistä muutama vuosi hormonaalinen ehkäisy.Toki kaikki olemme omia yksilöitämme, mutta yritän tsempata teitä kaikkia nuoria ja toki jo vanhempiakin kuumeilijoita ❤️Toivotaan Pikaista plussaa teille ❤️

Jos jotain positiivista omasta tilanteesta haen niin kierrot ovat hienosti säännölliset kierukan poiston jälkeen 😊 Huhtikuun alussa poistettiin ja kierrot ollut 24-28 päivää joka kierto, nyt kaksi viimeisintä 28 😊 Muutenkin näyttäs että kaikki vois olla ok, kun vuodot tulee runsaina. Ainut kysymysmerkki että ovuloinko ja onko hedelmällisyyttä vielä tarpeeksi 😕🤔😔

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20

3956/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chard asia on just näin, että alkukierrosta tuntuu, että eihän tässä mitään stressata tarvitse, käy miten käy 😄 tällä kertaa aloin kyllä piinailemaan vasta nyt ihan parin viime päivän aikana. Nyt en ostanut edes raskaustestiä kaappiin polttelemaan, ettei tule houkutusta testailla liian aikaisin.. mutta nyt jo kp 34/33 eikä vuotoa näy, menkkaoireita ja pientä pahoinvoinnin tunnetta kyllä on ollut jo pari päivää (pahoinvoinnin tunteen pistän kyllä helteen piikkiin). Jos ei iltaan mennessä vuotoa näy niin käyn hakemassa testin ja testailen huomenna aamulla :)

Tähti sulle valtavasti plussaonnea!! :)

3957/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti kesäheinä kirjoitti:

lii7u kirjoitti:

🤨

Tsemppiä ❤️ Meillä meni muistaakseni toisen lapsen yritykseen 5kk kun olin samanikäinen kun sinä nyt 😊 Ennen yrittämistä muutama vuosi hormonaalinen ehkäisy.Toki kaikki olemme omia yksilöitämme, mutta yritän tsempata teitä kaikkia nuoria ja toki jo vanhempiakin kuumeilijoita ❤️Toivotaan Pikaista plussaa teille ❤️

Jos jotain positiivista omasta tilanteesta haen niin kierrot ovat hienosti säännölliset kierukan poiston jälkeen 😊 Huhtikuun alussa poistettiin ja kierrot ollut 24-28 päivää joka kierto, nyt kaksi viimeisintä 28 😊 Muutenkin näyttäs että kaikki vois olla ok, kun vuodot tulee runsaina. Ainut kysymysmerkki että ovuloinko ja onko hedelmällisyyttä vielä tarpeeksi 😕🤔😔

Eikös se paras merkki ns. ovulatorisista kierroista ole säännöllinen kuukautiskierto :)

3958/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti☆ kirjoitti:

Piipari kirjoitti:

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti. Mietin että jotenkin en ole ennen tätä omaa yritystä ehkä täysin ymmärtänyt kuinka 'hankalaa' raskaaksi tulo voi olla ja kuinka yleistä on yrittää useampi kuukausi tai vuosi. Vaikka tiesin ovulaatiosta ym pintapuolisesti enpä ole koskaan tarkemmin asiasta lukenut ja ehkä näistä asioista ei tosiaan puhuta tarpeeksi. Vai enkö ole vain sitten kiinnittänyt huomiota kun ei ole ollut aikaisemmin ajankohtaista.

Mies on ottanut tämän yrittämisen rennommin mutta nyt sanoi että tuntuu että kaikki ympärillä saa lapsia ja tv-ohjelmissakin raskauksia ja lapsia. Kai sitä alitajuisesti alkaa kiinnittämään enemmän huomiota.

Minulla on dpo 5 ja olen jotenkin rauhallisempi tässä kierrossa enkä hermoile ja mieti iikaa. Ehkä johtuu siitä kun päätin lopettaa oireiden tarkkailun ja analysoinnin kun siitä seurasi vain stressiä ja mielipahaa.

Piipari, koska testaat?❤👍🎶🎶🎶🎶

Rauhassa vaan, ei ole kiire.

Hei Tähti. Tarkoitat varmaan hyvää, mutta en ymmärrä käytöstäsi. Tuntuu kuin painostaisit ihmisiä testaamaan, vaikka hädin tuskin ovulaatiokaan on ohi mennyt. Testaa itse vaikka dpo 1, mutta anna muiden olla rauhassa. Järkevintä olisi testailla vasta kun menkat oikeasti myöhässä. Turhaa rahan tuhlausta ja mahdollisia pettymyksiä kemiallisen raskauden sattuessa kohdalle.

3959/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Tähti :) Mulla myös peukut pystyssä teidän puolestanne!

Mua jännittää hirveästi huominen aukiolotutkimus. Pelottaa että itken myös koko käynnin ajan kun olen jotenkin taas toosi herkillä.

Kuinka yleistä on että munatorvet olisivat ummessa jos ei ole koskaan ollut mitään sukupuolitautia eikä myöskään ikinä mitään leikkauksia vatsan seudulla? Tietääkö kukaan?

Jotenkin meillä ollut niin huonoa tuuria jo vuoden ajan joka asiassa että pelottaa aina vaan että tulee lisää huonoja yllätyksiä..

3960/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi taas, en ole lueskellut hetkeen tai kirjoitellut koska on tuntunut, että tarvitsen taukoa tähän kaikkeen. Kova vauvakuume kuitenkin saa minut aina takaisin palstalle. Mitään vahvaa päätöstä asiasta ei olla vieläkään puolisoni kanssa tehty, mutta tämä on mulla päivittäin mielessä, syönhän jo foolihappoakin kaiken varalta.

En usko, että edes osaan ja uskallan tehdä kovin tietoista ja suurta päätöstä asiasta. Ei miehenikään. Molempia pelottaa ja jännittää. Yhtä aikaa tuntuu, että hetki ei ole täydellinen ja tavallaan voisi odottaa parikin vuotta, kun mulla ikä ei vielä ole kriittinen, mutta sitten taas tiedostan hyvin vahvasti sen, että aika ei ole koskaan täydellinen. Nytkin voisin ajatella, että panostan ensin uraan. Olenkin miettinyt paljon juuri tätä - ura vai lapset? Milloin on uran kannalta hyvä aika perustaa perhe? Toisaalta pohdin, että jos teen uraa ensin ja pääsen hieman vaativampiin tehtäviin, tulee työelämästä irrottautuminen olemaan mahdollisesti entistä vaikeampaa, kun työn imu on suurempi.

Uskon, että täydellistä aikaa ei tule ja päätös yrittämisestä tulee aina olemaan tosi jännittävä meille.

Nämä suuret tunteet ja kysymykset on vahvistaneet mulle tärkeimmän eli sen, että todella kovasti kaipaan ja haluan perheen, pikkuisen vauvan. Vauhdikkaaksi taaperoksi ja kujeilevaksi ja kiukuttelevaksi lapseksi, lopulta näsäviisaaksi teiniksi ja viimein aikuiseksi kasvavan jälkeläisen. Vaikka pelottaa.

Joku kyseli, miten kauan meni, että pillereiltä palautui kierto. Minä söin pillereitä noin 11 vuotta ja meni puolisen vuotta, että kierto asettui nykyiseen normaaliin. Aloitin heti pillerit lopetettuani seuraamaan aamulämpöjä tarkalla mittarilla ja nyt kun katson taulukoita, en ole varma olenko edes ovuloinut tuona 6kk kertaakaan... Kierrot oli tasan 27 päivää tuon ajan. Tämän jälkeen kierto on normalisoitunut 30-34 päivään ja ovulaatio tapahtuu selvästi 11-13 päivää ennen kuukautisten alkua. Tällä lämpöjen ja muutenkin kehon merkkien seurannalla ollaan ehkäisty raskautta nyt vuosi, tarvittaessa tietysti kumia käyttäen hedelmällisten päivien yli.

Lueskelin tässä muiden viestejä ja on kyllä ihanaa että täällä voi niin avoimesti kaikki puhua tilanteistaan. Erityisesti tuntui pahalta portlandin puolesta. On tuo kyllä niin kurja tilanne, että elämässä ei vaan tule sopivaa kumppania vastaan ja sitten onkin "biologinen kellon viisari" jo siinä kohtaa, että raskautuminen ei olekaan enää kaikista helpointa. Tsemppiä portland <3 

Ja sitten järkyttävää, miten hurjia ihmiset kommentoivatkaan toistensa tilanteista... ÄitiKoon tilannetta mietin. Miten ei voi tulla miettineeksi hetkeksikään, että ehkä oli ihan suunniteltua ja ehkä olisi toinenkin suunnitelmissa? Vaikka tilastot sanoisivat mitä, ei kukaan meistä ole yhtä kuin tilastojen luvut ja myös myöhemmällä iällä voi raskaus sujua hyvin.

Ketju on lukittu.