Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

3961/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähdelle hirmuisesti tsemppiä ja plussatuulia! Onpa ihanaa että on noin hyvät fiilikset nyt, voi kunpa tärppäisi :) <3

Tuota raskautumisen vaikeutta mietin... kyllä ylipäätänsä jännä miten hyvin on iskostunut monelle meistä ajatus terveystiedon tunnilta siitä, että yksikin kerta ilman ehkäisyä voi johtaa hedelmöittymiseen ja raskauteen. Joo, voihan se, mutta sen pitää olla sitten aika pirun hyvin ajoitettu yksi kerta ja silloinkin mahdollisuudet onnistuneeseen hedelmöittymiseen on yllättävän pienet! Toisaalta hyvä, että ei ainakaan ole ei-toivottuja raskauksia niin paljon nuorilla, kuin vaikka Jenkeissä. Mutta huomaan itsekin ajattelevani, että kun nyt tunnen kiertoni ja kroppani hyvin, ei hedelmöittymisessä tule olemaan ongelmaa ja varmaan raskaudunkin nopeasti. Samaan aikaan yritän muistuttaa itseäni siitä, että eipä se usein mene niin.

Täällä kp16, ovulaatio tapahtunee lähipäivinä, mikäli noudattaa "tuttua kaavaansa". Eilen on peitto heilunut ilman kumia. Katsotaan! Jännittää, pelottaa, kauhistuttaa, samalla ihana fiilis :D

3962/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille ihanista sanoista ja tsempistä!❤❤❤

Tie on ollut pitkä, syksyllä tulisi 3-vuotta yritystä täyteen. Tähän mahtuu paljon toiveita ja pettymyksiä, muutama kemiallinen positiivinen testi.

Olotila on silti nyt odottavainen, mutta mua pelottaa se, että pysyvää plussaa ei vaan tule ja joudun luopumaan vauvakuumeilusta.....on niin vaikea uskoa, että vaihdevuodet on todella pian todellisuutta ja klinikka ei enää avaa oviansa😪

En uskalla tuntea mitään, sillä haluaisin iloita, enkä pettyä, koska tässä yrityskierrossa on kyse niin viimeisestä oljenkorresta.

DpIUI 1 ❤ ja DpIUI 0 ❤

Tähtitaivas☆

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3963/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryout kirjoitti:

Kiitos Tähti :) Mulla myös peukut pystyssä teidän puolestanne!

Mua jännittää hirveästi huominen aukiolotutkimus. Pelottaa että itken myös koko käynnin ajan kun olen jotenkin taas toosi herkillä.

Kuinka yleistä on että munatorvet olisivat ummessa jos ei ole koskaan ollut mitään sukupuolitautia eikä myöskään ikinä mitään leikkauksia vatsan seudulla? Tietääkö kukaan?

Jotenkin meillä ollut niin huonoa tuuria jo vuoden ajan joka asiassa että pelottaa aina vaan että tulee lisää huonoja yllätyksiä..

Kiitos teille kaikille tsempeistä ja myötäelämisestä avautumiseeni ❤️. On se vaan hienoa, että on olemassa tällainen porukka, jolle voi avoimesti kertoa tällaisista kipeistä asioista. Ja on tämä lapsensaanti ollut jo tähän asti aikamoinen matka, kunnon vuoristorataa, omien ajatusten kypsymistä ja kaikenlaista pohdintaa. Voihan sitä ajatella niinkin, että tällainen pidempi ja raastavampi projekti on omanlainen lahja, se kun vaatii työtä itsensä kanssa ja omien tavoitteiden ym hiomista. Omanlainen kiirastuli, joka varmasti kehittää ihmistä monella tapaa ja sitä tulee siitä ulos muuttuneena. Kunhan tästä joskus siis pääsee ulos, 😅.

Tryout, minulla aukkari torstaina! Samoja fiiliksiä ja olen googlaillut liikaakin... Sitä moni on sanonut, että älä googlaa, ei se oikeasti välttämättä satu tai jos sattuu niin se on nopeasti ohi. Jännittää tosi paljon, koska minä olen todella kipuherkkä down there.

Mitä tulee tukoksiin niin ne ovat melko harvinaisia, enkä itse usko, että minulla sellaista on. Ei ole ollut sukupuolitauteja tms, joka voisi altistaa.

Mutta, kuten Kaneli taisi joskus sanoa kun näistä puhuttiin, tosin se oli ehkä jo vanhassa ketjussa...., niin aukkari voi toimia ikään kuin putsaavana hoitona. Ei ole tavatonta, että pitkäänkin yrittäneet raskautuvat heti sen jälkeen. Röörit saavat huuhtelun ja voihan olla, että joku pieni mikroeste tai vastaava huuhtoutuu pois.

Joten itse menen sillä asenteella, että se on putsaus, sekä askel jatkohoitoihin. Kovasti tsemppiä sinulle huomiselle, tulethan sit kertomaan miten kävi ❤️.

N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.

3964/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Portland, itse myös ajattelin että jospa sillä "putkien putsauksella" saisi tulevaan kiertoon sitten buustia, mutta tietty harmittaa sitten extra paljon jos ei silloinkaan onnistu. Noh, huomenna näkee lopputuloksen.. 😬👍Tsemppiä sullekin! Toivotaan hyviä uutisia siltä suunnalta! Itse otan ainakin särkylääkettä ennakkoon niinkuin ohjeessa luki. Enemmän tosiaan pelottaa tulokset kuin se kipu.

3965/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käyny aukkarissa aikoinaan. Otin särkylääkettä ennen ja pelkäsin jälkikäteen mahdollisesti tulevaa hartiapistosta. En muista sen kummempaa kipua tuosta toimenpiteestä, painetta enemmänkin. Eikä jälkikäteenkään ollut mitään erikoisia tuntemuksia.

Tsemppiä toimenpiteeseen molemmille, hyvin se menee 👍🧡

N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22

3966/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli edelliskierrossa aukkari kesken työpäivän. Otin kipulääkkeen n. 45min ennen toimenpidettä ja tutkimuksen aikana tuntui hentoa polttelua kohdun seudussa kun ballonki täytettiin kohdun sisällä, ettei neste pääse valumaan pois. Kun nestettä meni sille puolelle munanjohtimeen, jossa oli kasvava follikkeli, ei tuntunut kuin ehkä pientä kirvelyä/poltetta/painetta. Toinen puoli johon neste ei ekana hakeutunut mutta meni kuitenkin läpi johtimesta, tuntui enemmän kipua. Mutta koko homma kesti ehkä minuutin ja hengittelemällä siitä selvisi! Mulle tuli seuraavan parin tunnin aikana hartiapistosta ja oli turvotteleva olo, mutta se meni kyllä iltaa kohden ohitse. Sellainen tukala olo vain. Älkää jännittäkö turhaan tutkimusta! Se on niin nopea juttu ja enemmän epämiellyttävä kuin kivulias. Keskityin vain hengittämään ja pitämään kropan rentonta. Enemmän jännitin sitä tulosta kuin itse toimenpidettä.

Chard ihanan ajoissa ovistestien kanssa! Mulla flo ennustaa ovista kp16 ja tosiaan viimekierrossa ovis oli vasta kp19 niin ajattelin aloittaa testailun digillä vasta kp12 ellei oireet viittaa aikaisempaan ovulaatioon. Kaksi ekaa kiertoa letroilla meni niin että ovistesti oli plussa kp14 niin en usko että yhtäkkiä aikaistuisi. Koitan ylipäätään ottaa nyt rennommin kun tietää että kyllä tämä lääke auttaa ovulointiin, periaatteessa voisi jättää testaamattakin mutta haluan pysyä kärryillä! Joka letrokierrossa ollut kyllä niin tiukat oviskivut että alkaa jo tunnistaa senkin perusteella oviksen. Limoista en osaa niinkään tulkita, toki vetisemmät olosuhteet on alakerrassa oviksen aikaan ollut 😅

Ollaan viimeaikoina kerrottu useille läheisille avoimesti tästä asiasta ja on jotenkin tosi huojentunut olo kun tietää että muut tietää. Nyt läheiset osaavat myös tukea meitä ja ymmärtävät jos meitä joskus ahdistaa lasten juhlissa yms. Kaikille jotka ovat kysyneet asiasta, ollaan rehellisesti vastattu ja on kyllä saatu ihanasti tukea ja ymmärrystä, tuntuu että on suuri taakka harteilta vähän keventynyt. Suosittelen muillekin jos on yhtään sellainen olo ❤️

Tähti, jännityksellä seuraan teidän kiertoa, peukut pystyssä teidänkin puolesta! Kiitos tsempistä 😊

3967/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos kaikille, jotka kerroitte miten kauan meni siihen, kun oma kierto normalisoitui e-pillereiden jälkeen. Huomaa, että voi palautua hyvinkin pian tai sitten mennä yli puoli vuottakin. On se kyllä niin yksilöllistä.

Nyt on tuntunut alavatsassa kunnolla nipistelyjä, jospa ne kuukautiset jossain vaiheessa alkais, vaikka varmaan menee jonkin aikaa keholla palautua. Saa nähdä. Pitäis malttaa odotella vaan.

3968/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussanneille ❤️

..ja tsemppiä teille kaikille kellä on hoitoja/tutkimuksia menossa!

Täällä alkoi tänään menkat kp 27/28 eli nyt lähti toinen yrityskierto käyntiin. Positiivista se, että menkat tuli ajallaan..on ollut onneksi koko tämän vuoden aikalailla säännöllinen kierto, mikä toivon mukaan on hyvä merkki.

Oonanen 36v 🙂/ mies 37v/ kolmas toiveissa / yritys aloitettu 6/20

3969/6611 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Tekee mieli kirjoittaa jollekin taas, vuodattaa. Mies nukkuu tyytyväisenä ja mä en voi, koska ahdistaa kun kämpässä 28 astetta ja ei voi mitään ikkunoita tai partsin ovea pitää auki, koska koko ajan tulee röökin haju sisään. Nyt itseasiassa olkkari on ainoa huone, jossa EI haise.... Joka kesäinen v*tutus ja ahdistus. Herätyskello soi 5ltä joka aamu. Voi jos olisi varaa valita, en todellakaan asuisi kaupunkilähiössä kerrostalossa. Mietinpä vaan, minkälainen kärsimys tää olisi jos olisi vielä viimeisillään raskaana.

Alkoihan ne menkat vihdoinkin. Oli viikon myöhässä. Helpotti oloa tosi paljon, koska en voinut uskoa että olisin raskaana, ja ahdisti kuitenkin että miksi juuri nyt on jotain vialla. Kestikö mun kierto 36 päivää😵

Nyt päästään sitten heinäkuussa yrittämään oikeasti raskautumista 😊 haaveilen edelleen päivät pitkät omasta vauvasta. On hirveä pelko siitä että en tulekaan raskaaksi. Ja mustakin tuntuu, että joka puolella on raskaana olevia ja pieniä vauvoja, onnellisia pikku perheitä. Tulen jollain tavalla surulliseksi siitä, kun en ole itse siinä tilanteessa, mullakin halu äidiksi on niin kova. Sanoin tänään miehelle, että mua ei enää edes pelota ne tietyt asiat synnytyksestä ja kaikki siihen liittyvä ällötys. Vaan olen niin valmis siihen kaikkeen kuin tässä vaiheessa voi olla. Pelkään myös sitä katkeroitumista, jos en millään tulekaan raskaaksi. Miten kestän kaikkien muiden vauvaonnet ympärillä.

Ei varmaan pitäisi miettiä sitä etukäteen. Taidan olla luonteeltani aika pessimisti.

3970/6611 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikkainen, mä oon aloittanut ovistestailut aiemmin kp 8, nyt kp 7 :D Mulla on siis keskimääräinen kierto 26-28 päivää, mutta vuoteen on mahtunut pari lyhyempääkin ja luteaali tuntuu olevan aina vakio, eli se n. 14 päivää. Siksi aloitan ajoissa. Mulle on ekat tasavahvat viivat (ja se digihymykin) tullut ekan kerran yleensä jo kp 12 ja jos kierto sattuisi oleen yksi noista lyhyemmistä, niin sehän voisi tulla jo pari päivää aiemminkin. Mutta digin otan käyttöön vasta siinä kp 11-12 tienoilla, tai viimeistään silloin kun tikuissa viivat ovat tasavahvat. Tulee muuten liian kalliiksi :D

Emerald ja Oonanen, pahoittelut menkoista, mutta plussatuulia uuteen kiertoon <3

N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22

3971/6611 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kp 35/33 eikä vuotoa näy mutta negahan se sieltä tuli tietysti 😔 ärsyttää, kun annoin itseni jo toivoa liikoja...

3972/6611 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, etten jaksa enempiä kommentoida. Meillä korona ja karanteenit jatkuu ja taitaa tämä kierto mennä sitten ohi. Nyt sylkitestissä näkyy estrogeenin nousu, mutta ei saada nähdä ennen viikonloppua, jos silloinkaan. No, täysin poikkeuksellisesti olen myös tiputellut eilen ja tänään. Ei sitten olekaan enää vain luteaalivaiheen ongelma.😢 Nyt siis kp11.

Kovasti tsemppiä ja voimia kaikille! Tsemppiä aukkareihin, kaikkiin odotteluihin ja Tähdelle erityisesti nyt plussaonnea, vaikka kaikillehan sitä toki toivoo. ❤☀️

Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.

3973/6611 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussanneille!

On tää vaan niin piinallista. Nyt ehkä kp25/29 menossa ja ihan hirveän huono olo.🤢 Ja tuntuu, että menkat alkaa just nyt kohta. En jaksa uskoa, että raskaana olisin ja toivon vaan, että menkat alkais. Toki toivon, että olis tärpännyt, mutta tuntuu liian paljon pms-oireilta tää olotila. Pms-oireetkin näyttää vaihtelevan paljon eri kierrossa. Viimeksi ei ollut oikeastaan mitään ja nyt ihan hirveät..

3974/6611 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aromisuola😔, mulla vähän samat fiilikset. Tänään 28/28 ja testasin kunnolla rakossa viipyneestä aamupissasta putipuhtoistakin puhtaamman negan😢

3975/6611 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täällä taustalla lukenut kyllä ketjua koko ajan, mutta oma kommentointi on ollut kovin vähäistä. Toisaalta ei ole ollut kirjoitettavaakaan. Toivottavasti kaikilla oli kiva juhannus, ainakin lämpöä riitti :D Toivottasti saadaan tähän kesälle jonkunlainen plussa-aalto, tsemppiä piinailijoille!

Meillä on kaikki tarvittavat testit tehty ja kunnossa, joten voidaan aloittaa nyt seuraavasta kierrosta letrot. Kierto pitää käynnistää teroluteilla, joita tällä hetkellä syön. Onko täällä jollain tullut letroista haittavaikutuksia? Millaisia?

23 v. / Ensimmäinen toiveissa, yritys aloitettu 11/19 / PCOS.

3976/6611 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Joku aika sitten liityin keskusteluun, mutta enpä ole saanut kirjoiteltua. Tuntuu, että aina kun olisi aikaa, niin kommentointi on poissa käytöstä. 😅 Täällä eletään oviksen odottelun aikaa. Normisti kiertoni on kovin säännöllinen, mutta tietysti nyt kun sillä on merkitystä, on se alkanut heitellä. Viime kierrossa luteaali oli vain 9 päivää?! Google kertoi sen johtuvan hedelmällisyyden laskusta. Nytkö se sitten alkoi, kun vauvaprojektikin? Ei auta kuitenkaan laittaa kirvestä kaivoon vielä, uusi toiveikkuus nostaa päätään. Google pitäköön diagnoosinsa! 😂 Ovulaatio pitäisi Flon mukaan olla sunnuntaina, mutta oireita jo on ilmassa. Tässä kuussa en taida jaksaa tikutella, katsotaan sitten kesän jälkeen. Nyt olisi 5. kierto ilman ehkäisyä. Ensi kierrosta pitää sitten jo ottaa tikut ja "poppaskonstit" mukaan. Tänne on joka päivä kuitenkin tultava katsomaan kuulumiset ja jännitettävä teidän mukana. Kp 14/ 4 pvä ovulaatioon. 😊 Jospa..

3977/6611 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertopäivä 35, kummallinen olo jatkuu. Tein sekä eilen että tänään aamulla raskaustestin, eilen plussa oli selkeähkö mutta tänään vain häivähdys. Osaako joku kertoa, mistä tuollainen voisi johtua? 

Tarvinnee testata vielä huomenna, ja olla yhteydessä paikalliseen neuvolaan yms.. 

Jännittää kyllä ihan tosi paljon! Olen haaveillut lapsesta jo kauan, mutta mies jonkin aikaa jarrutteli ja pelkäsi asiaa. Nyt kun olemme samalla sivulla, niin tietenkin olen pelännyt sitä, että jotain olisi meissä vialla. Vaikka toisaalta samaan aikaan olen tietenkin kauhuissani että miten tämä muuttaa elämää, olenko valmis jne. perustavat kysymykset. Raastavaa, kun sydän tempoo kahteen suuntaan. Mutta kaipa se lienee tervettä kyseenalaistaa myös sitä, että mitä pystyy lapselle tarjoamaan varsinkin kun oma tausta on mitä on... 

33 v, lapseton, ehkäisy jätetty pois 3/2020 ajatuksella tulee jos on tullakseen.

3978/6611 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on käyty aukkarissa. Kyllä se aika kipeää teki. Sellaista polttavaa paineen tunnetta. Onkohan supistukset ton tuntuisia?

Auki oli putket onneks 👍👍.

Vasemmalla puolella 14mm johtofolli ja nyt siis kp10. Ei nyt mitään jatkotoimenpiteitä koska ainoa vika on edelleen huonot kilppariarvot. Tsh oli viimeksi 5, kun se pitäisi saada alle 2,5. Jotenkin toivoton olo kilpparin suhteen. 10kk taisteltu eikä se ole kertaakaan ollut viitteissä 😭. Sinänsä helpottunut olo kyllä kun muuta vikaa ei kuitenkaan ole ollut.

Portland tuu sit kertomaan mitä sulle sanottiin!

3979/6611 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryout ihana kuulla että sait tutkimuksesta hyviä uutisia! Toivottavasti myös kilpirauhasarvot saataisiin aisoihin pian. Tsemppiä myös muille tutkimuksiin, piinailuihin ja muihin tilanteisiin.

Tähti en ole vielä miettinyt milloin testaisin. Jotenkin tänään havahduin että nyt on jo dpo8 meneillään ja vieläkin tosi rauhallisin mielin olen. Jos luteaalivaihe on 11pv kuten parissa edellisessä kierrossa niin viikonloppunahan saattaa jo menkat alkaa. Pitäisiköhän tässä parin päivän sisällä testata.

Minulla on nyt selkeästi pysynyt lämmöt ylhäällä ovulaation jälkeen joten ainakin näyttää että ovulaatio on oikeasti tapahtunut. Normaali lämpötila minulla 35,6 ja tänä aamuna oli jopa 36,5.

3980/6611 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vielä mietityttää luteaalivaiheen laskemisessa että miten tiputtelu siihen vaikuttaa. Viime kierrossa alkoi vähäinen tiputtelu pari päivää ennen menkkoja, ei tarvinnut mitään suojaa. Jos tiputtelu katkaisee luteaalivaiheen niin sitten viime kierrossa minun luteaalivaihe oli vain 9pv.

Tästä on hankala löytää netistä tietoa. Puhutaan vain että kuukautisten lasketaan alkavan kunnon vuodosta mutta onkohan tiputtelun aikana edes enää kiinnittymismahdollisuutta?